Nowa Yamaha MT-10 2022: Nadjeżdża jeszcze bardziej mocna strona mocy! [zdjęcia, dane techniczne]

Bo momentu obrotowego nigdy za wiele...

W skrócie
  • Nadjeżdża nowy król momentu obrotowego!
  • Yamaha MT-10 2022 to jeszcze więcej mocy i jeszcze większa przyjemność z jazdy
  • Cantralizacja masy, stytlistyczny ascetyzm i koncentracja na wrażeniach z jazdy, to nowa Yamaha MT-10 w pigułce

W dniu rynkowej premiery ten nieszablonowy motocykl od razu zapisał się w historii wściekłych naked-bike`ów, jako mocny kandydat na lidera sceny hyper-naked. Teraz Yamaha MT-10 powraca w mocno odświeżonej odsłonie. Wszystko wygląda na to, że jest to bardzo mocny powrót.

Wywodzący się z modelu R1 silnik CP4 o wysokim momencie obrotowym jest najbardziej niezwykłą jednostką napędową, jaką Yamaha kiedykolwiek zamontowała w motocyklu klasy naked. Do tego bezsprzecznie agresywny styl w zdecydowanie mrocznych klimatach serii MT i mamy receptę na następcę najmoczniejszego nakeda w historii marki. Drżyj konkurencjo.

Yamaha MT-10 2022: Mocna strona mocy

Lekka, aluminiowa rama ma za zadanie zadbać wybitny poziom zwinności i stabilności i sprawić, że nowy MT-10 to jeden z najbardziej ekscytujących i satysfakcjonujących motocykli, jakie kiedykolwiek zbudowano. Zwłaszcza, że nowe wcielenie MT-10 ma zapewniać więcej wszystkiego co dobre. Więcej mocy, kontroli i adrenaliny.

Historia serii “Master of Torque”

Gdy w 2005 roku Yamaha wprowadziła na rynek model MT-01, nikt nie mógł przewidzieć, jak bardzo ta wyjątkowa maszyna zmieni oblicze rynku motocyklowego w Europie. Nadwozie w stylu muscle-naked, silnik V2 o momencie obrotowym parowozu i charakterystyczny wygląd wyróżniały go spośród jakiejkolwiek konkurencji. Motocykl był zbyt hardkorowy, by znaleźć miliony nabywców, ale nie o to w nim chodziło. Status kultowego miał przeznaczony jak każdy kto spryskał się dezodorantem “Active Bodies”. Był po prostu skazany na sukces. Nieszablonowy MT-01 okazał się początkiem nowej ery w świecie motocykli, która na dobre rozpędziła się wraz z wprowadzeniem na rynek rewelacyjnego MT-09 w 2013 roku.

Europejscy kierowcy pokochali nowy sportowy motocykl typu naked o wyjątkowym charakterze, który zapewniał zarówno wysoki moment obrotowy, zwinność i wyczucie, o jakich marzyli.

Dzięki technologii silnika opartej o koncepcję z krzyżowym wałem korbowym, agresywnej stylistyce i minimalistycznej konstrukcji nadwozia, linia MT Hyper Naked stała się najbardziej udaną serią motocykli Yamaha.

W Europie sprzedano już ponad 290 000 egzemplarzy motocykli z serii MT, które dały kierowcom nieznane im dotąd emocje, a modele z silnikami o mniejszej pojemności przyciągnęły do świata jednośladów nowe pokolenie. Yamaho, dziękujemy ci za całą serię MT!

Od nowego modelu MT-10 aż po MT-125 — linia Hyper Naked Yamahy została pomyślana w taki sposób, aby każdy kierowca mógł uczestniczyć w jednym z najciekawszych i najbardziej dostępnych motocyklowych fenomenów na rynku europejskim.

Nowy MT-10: Więcej mocy. Więcej kontroli. Więcej adrenaliny

Najnowszy MT-10 jest wyposażony w udoskonaloną wersję legendarnego już, chłodzonego cieczą silnika CP4, który jest bezpośrednio spokrewniony z piecem napędzającym sportową R1. Ta z kolei czerpie prosto z rozwiązań stosowanych i testowanych w maszynach YZR-M1 na torach wyścigowych MotoGP. Większa moc i silniejsze odczucie momentu obrotowego sprawiają, że jest to najmocniejszy i najbardziej zaawansowany technologicznie silnik, jaki kiedykolwiek znalazł się w motocyklu Yamahy z segmentu Hyper Naked.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Jak tego dokonano? Ulepszona konstrukcja w modelu 2022 opiera się na lekkich, kutych tłokach ze stopów lekkich, przesuniętych względem osi wału korbowodach i bezpośrednio platerowanych cylindrach, w celu zapewnienia maksymalnej wydajności. Motocykl ma również szereg nowych i specyficznych dla tego modelu cech, które mają zwiększać odczucie momentu obrotowego. Aby zwiększyć użyteczną na drodze moc w średnim zakresie obrotów, zamiast tytanowych elementów stosowanych w serii R1, zastosowano stalowe korbowody i zwiększono moment bezwładności wału korbowego.

Zmieniono także konfigurację wtrysku paliwa, co podobno pozwoliło poprawić liniowość momentu obrotowego w zakresie od 4000 do 8000 obr./min. Zmodyfikowano też konstrukcję układu dolotowego i wydechowego, by MT-10 zyskał bardziej porywający i niepowtarzalny charakter, zwany przez speców „360° Torque Emotion”.
Zmniejszono zużycie paliwa, obniżono poziom emisji CO2, a mocniejszy silnik spełnia wymagania normy EURO 5. Magia?

Yamaha MT-10 2022: jak to brzmi!

Brzmienie każdego motocykla —zarówno jego układu dolotowego, jak i wydechowego — jest jedną z jego najbardziej charakterystycznych cech. Projektując całkowicie nowy układ dolotowy w modelu MT-10, inżynierowie Yamahy zadbali o to, by jego dźwięk był tak wyjątkowy, jak charakter całego motocykla.

Dzięki asymetrycznemu schematowi zapłonu (270°-180°-90°-180°) zamontowany w MT-10 silnik CP4 emituje charakterystyczny dźwięk z dolotu i wydechu, wyróżniający się dudniącym warkotem przy niskich obrotach i głośnym rykiem przy wysokich obrotach. Tak pracująca rzędowa czwórka to jak pean pochwalny dla bogów prędkości.

Podobno zmodyfikowany układ dolotowy z kanałami o różnych długościach brzmi także jeszcze lepiej.

Każdy kanał ma inną częstotliwość brzmienia i harmonijnie rezonuje z pozostałymi przy różnych prędkościach obrotowych silnika, generując unikalny syk wlotu, który dodatkowo potęguje ogólne doznania podczas jazdy.

Specjalnie zestrojony układ dolotowy został zaprojektowany w taki sposób, by rezonować w zakresie od 4000 do 8000 obr./min, co ma z kolei wzmacniać poczucie ogromnego momentu obrotowego MT-10 podczas mocnego przyspieszania i wychodzenia z zakrętów.

Tytanowy układ wydechowy

W modelu MT-10 zastosowano nowy układ wydechowych z lekkiego tytanu. Tu również dołożono starań, by końcówka tłumika emitowała głęboki i charakterystyczny dźwięk, zwracający uwagę na wyjątkową sekwencję zapłonu. Jeśli słowa potwierdzą się w praktyce, to być może nikt nie sięgnie po akcesoryjnego Akrapovica… Oczywiście żartowałem!

Tak, czy siak, nie możemy się już doczekać, by posłuchać jak ten motocykl gra i jak emitowane dźwięki wpływają na faktyczny odbiór maszyny i generowane doznania.

Nowa, kompaktowa i minimalistyczna stylistyka nadwozia

Pierwszy MT-10 nie brał jeńców. Nowemu ciężko będzie przebić tak wysoko postawioną poprzeczkę. Najnowszy MT-10 kontynuuje tę tradycję i swoim władczym, dostojnym wyglądem ma podkreślać swój dynamiczny i onieśmielający charakter. Wszelkie zbędne elementy nadwozia podobno zostały usunięte. Czy sprzęt wygląda lepiej od poprzednika? To już oczywiście kwestia gustu, ale na pewno nadal jest złowrogim bandytą, który sponiewierałby cię w kilka sekund gdyby nie elektroniczne kajdany.

Przeczytaj też:

Yamaha XSR 900 2022: motocykl typu naked, który powala sportową klasyką

Przednie światła wystają minimalnie poza nadwozie, a tylne światło LED jest bardziej kompaktowe — a w połączeniu z nowym, kompaktowym przodem motocykla i powiększonymi wlotami powietrza, scentralizowana pod względem masy konstrukcja MT-10 została doprowadzona do skrajności, czego efektem jest brutalny i zwarty profil boczny, który nie pozostawia wątpliwości — król serii MT może być tylko jeden.

Na szczęście nie zapomniano o ergonomii, bo motocykl ma nie tylko wyglądać, ale przede wszystkim dobrze jeździć i nie odstraszać z pozycji za kierownicą. Wszechstronność na drodze, z której słynie motocykl MT-10 — od miejskich ulic przez kręte drogi i dalekie podróże, po okazjonalny dzień na torze — uczyniła go jednym z najbardziej pożądanych motocykli Hyper Naked. Aby zapewnić kierowcom dodatkowy komfort oraz większą swobodę w wyborze różnych stylów jazdy, w modelu 2022 poprawiono tzw. „trójkąt kierowcy” — odległości pomiędzy manetkami, podnóżkami i siedziskiem. Czy będzie wygodniej? Już czekamy na okazję by to sprawdzić.

Panele zbiornika paliwa są gładsze, co ma poprawić wyczucie motocykla, kiedy kierowca chwyta go kolanami. Dodatkowo zmodyfikowano twardość i stylistykę siedziska, które ma być teraz wygodniejsze.

Jeszcze lepsze heble

Znakomity, przedni układ hamulcowy MT-10 jest wyposażony w dwie pływające tarcze o średnicy 320 mm z 4-tłoczkowymi, mocowanymi radialnie zaciskami — identyczny jak w R1. W modelu 2022 zastosowano nową, radialną pompę hamulcową Brembo, która zapewnia lepsze wyczucie dźwigni hamowania i zwiększa kontrolę.

Bogactwo elektroniki

Yamaha Variable Speed Limiter

Kluczową cechą nowego MT-10 jest system Yamaha Variable Speed Limiter (YVSL), za pomocą którego kierowca może ustawić górny limit prędkości w zależności od konkretnych warunków jazdy. System ułatwia przestrzeganie ograniczeń prędkości na drogach publicznych, ale może być również przydatny podczas jazdy w nieznanym terenie lub w niesprzyjających warunkach.

System quickshifter (QSS)

Wcześniej dostępny jako wyposażenie dodatkowe, system quickshifter (QSS) jest teraz montowany standardowo w modelu MT-10 2022. Umożliwia on płynną, bezsprzęgłową zmianę biegów i sprawia, że pełne przyspieszenie jest jeszcze bardziej ekscytujące; redukowanie biegów jest również płynniejsze i szybsze.

Nowy, 4,2-calowy, kolorowy wyświetlacz TFT

Nowe wersje motocykli MT-10 są wyposażone w kolorowy wyświetlacz TFT o przekątnej 4,2 cala, który zapewnia wyraźny i czytelny obraz wszystkich kluczowych informacji.
Przełącznik „Menu” na prawej manetce pozwala wybrać wyświetlane informacje, a przełącznik „Mode/Select” po lewej stronie służy do konfiguracji elektronicznych systemów wspomagania kierowcy lub ich całkowitego wyłączenia.

Przepustnica ride-by-wire APSG z czterema trybami oddawania mocy (PWR)

Nowy moduł manetki z czujnikiem położenia akceleratora (APSG) ride-by-wire współpracuje z przepustnicą Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T), by dać kierowcy większą kontrolę podczas przyspieszania. Zaawansowany system dostarcza optymalną ilość zasysanego powietrza do komory spalania, co zapewnia płynną charakterystykę momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów silnika MT-10.

Kierowca może również ustawić czułość przepustnicy za pomocą przełącznika PWR (tryb oddawania mocy).
Tryb PWR-1 jest odpowiedni do agresywnej jazdy na torze; tryby PWR-2 i PWR-3
zmniejszają czułość przepustnicy i pozwalają poczuć liniowy moment
obrotowy motocykla, a tryb PWR-4 sprawdza się najlepiej na mokrej
lub śliskiej nawierzchni.

Przeczytaj też:

Yamaha XSR 125 2021: motocykl klasyczny, ale bardzo nie do końca! [film, cena, zdjęcia, dane techniczne]

6-osiowy moduł bezwładnościowy z systemiami wspomagania kierowcy

Nowy MT-10 jest teraz wyposażony w najnowocześniejszy 6-osiowy moduł bezwładnościowy (IMU), opracowany wyjściowo z myślą o modelu R1, został teraz przekształcony w mniejszą i lżejszą jednostkę.
IMU ma dwa 3-osiowe czujniki do pomiaru prędkości kątowej na wektorach nachylenia, przechylenia i odchylenia oraz przyspieszenia na wektorach przód/tył, góra/dół oraz lewo/prawo. Te dane są następnie przekazywane do modułu ECU, który aktywuje elektroniczny system wspomagania kierowcy, zapewniający niesłychany poziom kontroli nad maszyną zapobiegając blokowaniu się kół, utracie przyczepności lub unoszeniu przedniego koła.

System kontroli trakcji wykrywający pochylenie motocykla

W MT-10 zastosowano jeden z najbardziej zaawansowanych systemów kontroli trakcji, jakie kiedykolwiek znalazły się w motocyklu Hyper Naked.
Czujniki wykrywają względną prędkość przednich i tylnych kół, a gdy zostanie
wykryta utrata przyczepności tylnego koła, moduł ECU chwilowo odcina napęd, by zachować
trakcję i stabilność.

Wykorzystując dane z 6-osiowego modułu bezwładnościowego, nowy system kontroli trakcji wykrywający pochylenie motocykla dynamicznie dostosowuje stopień interwencji do kąta przechylenia, przy czym siła reakcji wzrasta gdy przechylenie maleje.
Dostępnych jest w sumie pięć poziomów interwencji.

Układ sterowania uślizgiem (SCS)

Aby zapewnić większą kontrolę i pewność na zakrętach, w motocyklu MT-10 zamontowano najnowszy system kontroli uślizgu (SCS). Kiedy system przewiduje uślizg tylnego koła, moduł ECU redukuje jego napęd, aż motocykl odzyska stabilność. System ma fabrycznie zaprogramowane poziomy interwencji, ale kierowca może je dostosować lub wyłączyć system.

System kontroli unoszenia przedniego koła (LIFt)

Gdy moduł bezwładności, na podstawie danych z czujników, stwierdzi, że może dojść do podniesienia przedniego koła, moduł ECU odcina jego napęd do czasu, aż motocykl odzyska stabilność. Podobnie jak w niektórych innych systemach wspomagania kierowcy, poziomy interwencji są ustawione fabrycznie, ale można je dostosować lub wyłączyć system.

Kontrola hamowania silnikiem (EBM)

System EBM kontroluje siłę hamowania silnikiem podczas zwalniania i pozwala wybrać jeden z dwóch poziomów. Poziom 1 zapewnia wysoką siłę hamowania silnikiem, a poziom 2 ogranicza ją do minimum, co umożliwia kierowcy wybór najodpowiedniejszego ustawienia do warunków panujących na drodze. Tryby są ustawione fabrycznie, ale można je dostosować lub wyłączyć.

System kontroli hamowania (BC)

System kontroli hamowania (BC) daje większą kontrolę nad motocyklem w zakręcie niezależnie modulując i kontrolując siłę hamulca przedniego i tylnego.
Kierowca może wybrać jeden z dwóch trybów: BC1 jest standardowym trybem aktywnym działajacym z ABS, a BC2 jest przeznaczony do awaryjnego hamowania podczas pokonywania zakrętu.

Yamaha Ride Control (YRC)

Podczas gdy wszystkie elektroniczne systemy wspomagania kierowcy można regulować niezależnie,
Yamaha Ride Control (YRC) pozwala wprowadzić ustawienia kompleksowo,
jednocześnie sterując układami TC,
SCS, QSS, LIF, EBM i BC.
YRC może działać w czterech różnych trybach, które zostały
zaprojektowane odpowiednio do różnych warunków jazdy.
Tryb A jest przeznaczony do jazdy sportowej; Tryb B jest przeznaczony do warunków ogólnych;
Tryb C jest dostosowany do jazdy po mieście;
a Tryb D jest przeznaczony do jazdy w deszczu i w niekorzystnych warunkach.

Cztery tryby YRC są wstępnie skonfigurowane, ale kierowca może zmieniać ich ustawienia odpowiednio do własnych preferencji.

Lekka rama Deltabox

Aluminiowa rama Deltabox, zaczerpnięta z wiodącego w klasie modelu R1 jest jedną z najlżejszych, najmocniejszych i najostrzejszych pod względem prowadzenia konstrukcji w każdej kategorii. Została opracowana z myślą o motocyklach z silnikami o mocy 200 KM, a w modelu MT-10 wykorzystuje silnik CP4 i utrzymuje masę na poziomie absolutnego minimum. Wyposażona w długi, aluminiowy wahacz rama Deltabox charakteryzuje się małym rozstawem osi 1405 mm, zapewniającym stabilne, lekkie i zwinne prowadzenie w różnych warunkach jazdy, z niską i wysoką prędkością.

Zoptymalizowane przednie i tylne zawieszenie

Zaawansowany system zawieszenia MT-10 wykorzystuje zoptymalizowaną konfigurację dostosowaną do tego modelu, która ma zapewnić precyzyjne prowadzenie i dobrą przyczepność zarówno na zatłoczonych ulicach miast, jak i na krętych górskich serpentynach.
W pełni regulowany przedni widelec KYB z goleniami o średnicy 43 mm i skoku 120 mm można dopasować do własnego stylu jazdy.
Jest on uzupełniony o regulowany tylny amortyzator KYB, który można dopasować do różnych obciążeń i preferencji.

Opony Bridgestone Battlax S22

Lekkie, aluminiowe, 17-calowe, 5-ramienne obręcze kół w modelu MT-10 mają najnowsze ogumienie Bridgestone Battlax Hypersport S22.
Opony 120/70-ZR17 z przodu i 190/55-ZR17 z tyłu zapewniają doskonałe właściwości trakcyjne, a wraz z zaawansowanymi, elektronicznymi systemami wspomagania kierowcy, zapewniają doskonałe prowadzenie i niezwykły stopień kontroli w różnych warunkach jazdy.

Główne zmiany modelu MT-10 2022

  • Mocniejszy silnik o pojemności 998 cm3 zgodny z normą EURO 5
  • Piękne brzmienie układu dolotowego
  • Tytanowy układ wydechowy
  • Nowa, kompaktowa i funkcjonalna stylistyka nadwozia
  • Udoskonalona ergonomia
  • Radialna pompa hamulcowa Brembo
  • Yamaha Variable Speed Limiter (YVSL)
  • System quickshifter (QSS)
  • Sprzęgło A&S
  • Nowy, 4,2-calowy, kolorowy wyświetlacz TFT
  • Przepustnica ride-by-wire APSG z czterema trybami oddawania mocy (PWR)
  • 6-osiowy moduł bezwładnościowy
  • System kontroli trakcji wykrywający pochylenie motocykla
  • Układ sterowania uślizgiem (SCS)
  • System kontroli wzniosu przedniego koła (LIF)
  • Kontrola hamowania silnikiem (EBM)
  • System kontroli hamowania (BC)
  • System Yamaha Ride Control (YRC)
  • Aluminiowa rama Deltabox zaczerpnięta z modelu R1
  • Długi aluminiowy wahacz
  • Mały rozstaw osi 1405 mm
  • W pełni regulowany przedni widelec KYB o średnicy goleni 43 mm
  • W pełni regulowany tylny amortyzator KYB
  • Opony Bridgestone Battlax Hypersport S22

 

Kolory, dostępność i cena modelu MT-10

Yamaha będzie oferować nowy model MT-10 w trzech wersjach kolorystycznych. Cyan Storm kontynuuje tradycję DSOJ i rozwija ją w nowym, ekscytującym kierunku, kładąc nacisk na świeże i modne kolory techniczne. Icon Blue to nowy, dynamiczny schemat kolorystyczny inspirowany fabrycznymi motocyklami wyścigowymi Yamahy; wyróżnia się niebieskim kolorem paneli nadwozia i niebieskimi obręczami kół. Tech Black to czarne nadwozie z czarnymi obręczami kół.

Dostawy do europejskich dealerów Yamahy rozpoczną się w lutym 2022 roku. Ceny różnią się w zależności od regionu, dlatego w celu uzyskania pełnych informacji prosimy o kontakt z biurem importera Yamahy.

Yamaha MT-10 2022: galeria zdjęć

Yamaha MT-10 2022: dane techniczne

Typ silnika
EURO5, 4-suwowy, Chłodzony cieczą, 4-cylindrowy, DOHC
Pojemność
998 cm3
Średnica x skok tłoka
79,0 × 50,9 mm
Stopień sprężania
12.0:1
Moc maksymalna
165,9 KM (122,0 kW) przy 11500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy
112,0 Nm (11,4 kg-m) przy 9000 obr./min
Układ smarowania
Mokra miska olejowa
Typ sprzęgła
Mokre, wielotarczowe
Układ zapłonu
TCI
Układ rozrusznika
Elektryczny
Skrzynia biegów
Z kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa
Napęd końcowy
Łańcuch
Spalanie
6,83 l/100 km
Emisja CO2
CO2: 159 g/km
Rama
Diamond
Kąt wyprzedzania główki ramy
24º
Wyprzedzenie
102 mm
Układ przedniego zawieszenia
Widelec teleskopowy
Układ tylnego zawieszenia
Wahaczowe, Wahacz
Skok przedniego zawieszenia
120 mm
Skok tylnego zawieszenia
120 mm
Hamulec przedni
Hamulec hydrauliczny dwutarczowy Ø 320mm
Hamulec tylny
Hamulec hydrauliczny z pojedynczą tarczą Ø 220mm
Opona przednia
120/70 ZR17 M/C (58W) bezdętkowa
Opona tylna
190/55 ZR17 M/C (75W) bezdętkowa
Długość całkowita
2100 mm
Szerokość całkowita
800 mm
Wysokość całkowita
1165 mm
Wysokość siodełka
835 mm
Rozstaw kół
1405 mm
Minimalny prześwit
135 mm
Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa)
212 kg
Pojemność zbiornika paliwa
17 l
Pojemność zbiornika oleju
4,90 l

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

  1. bzdura totalna yamaha mt10 2022 ma moc na wale 145KM czyli na kole 137,5 zenada kupiłem ten motocykl z myślą.o tych 160KM a jak bym chciał mieć móc taka jak ma MT10 2022 to nie wydawał bym ponad 70tys zł powiem ze sprawdziłem móc na dwóch hamowniach i móc prawie ta sama dodam że ost.hamownia na politechnice wstyd yamaha wstyd że tak oszukujecie ludzi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button