Naprawa zatartego cylindra w skuterze lub motorowerze 2T

Zatarcie cylindra to bardzo przykra sprawa dla każego juzera skuterów. W czterosuwie jest z tym większy problem, bo zazwyczaj do wymiany, poza tłokiem i cylindrem, jest głowica z wałkiem i zaworami. W dwusowowych silnikach nie ma na szczęście dramatu. Od czego zacząć?

Przede wszystkim od diagnozy problemu. Zatacierający się skuter na chwilę przed śmiercią zaczyna pracować wyraźnie lepiej niż podczas normalnej jazdy – wzrasta moc, ale za chwilę zatrzymujemy się w szczerym polu. Kiedy już jesteśmy pewni, że do wymiany jest „góra” silnika, możemy przystąpić do pracy.

Zależnie od modelu skutera, do odkręcenia mamy połacie plastiku, zaczynając od schowka pod siedzeniem a kończąc na osłonach cylindra doprowadzających powietrze z wentylatora. Kiedy uzyskamy swobodny dostęp do silnika, przystępujemy do właściwej pracy. Odkręcamy świecę, potem cztery śruby trzymające głowicę. Po zdjęciu cylindra naszym oczom ukazuje się piękny widok podtopionego tłoka. W dwusuwach zazwyczaj nie ma potrzeby wymiany wału, który jest łożyskowany tocznie, zarówno na czopach jak stopie i główce korbowodu. Jeśli na korbowodzie nie ma śladów przebarwień i przytarć, możemy zostawić ten element w spokoju. Cienkim śrubokrętem zdejmujemy jedną zawleczkę sworznia, po czym z drugiej strony wysuwamy go.

Na nowy tłok zakładmy pierścienie – przy odrobinie wprawy można zrobić to palcami. Trzeba pamiętać żeby wycięcia na nich pokrywały się z trzpieniami na tłoku. Tłoka nie smarujemy olejem, ułatwi to dotarcie. Z jednej strony od razu zakładamy zawleczkę, uważając żeby nie zgnieść jej za mocno - pomocne w tym będą cienkie kombinerki. Nowe łożysko igiełkowe smarujemy olejem – zanim po odpaleniu, zanim olej dotrze w to miejsce mija trochę czasu. Na blok silnika wypada dać nową uszczlekę.  Przygotowany tlok montujemy na korbowód, wciskamy sworzeń i zakładamy zawleczkę z drugiej strony. Zakładając cylinder trzeba wykazać się sporą delikatnością – pierścienie tłokowe, żeby ich nie połamać, dobrze jest lekko ścisnąć palcami powoli nasuwając cylinder. Potem już tylko nowa uszczelka pod głowicę, głowica i możemy dokręcać. Przydatny jest klucz dynamometryczny, zazwyczaj ustawiony na 24 Nm. Tyle wystarczy żeby solidnie dokręcić nakrętki.

REKLAMA

Zontes U1 125: Poczuj wszechstronność i moc

Poznaj nowy Zontes U1 125 z najbogatszym wyposażeniem w klasie. Odkryj moc systemu oświetlenia full LED. Poczuj osiągi silnika 14.6 KM. Doceń niesamowitą wszechstronność. Przyjrzyj się z bliska każdemu detalowi.

Zanim odpalimy skuter, trzeba sprawdzić dlaczego się zatarł. Zdejmujemy przewód doprowadzący olej do gaźnika i kręcimy rozrusznikiem z przerwami kilanaście razy. Jeśli w na końcu rurki nie pojawia się olej, pompa olejowa jest do wymiany lub odpowietrzenia. Jeśli wszystko jest w porządku, wkręcamy spowrotem świecę, dla pewności dodając trochę oleju do benzyny i możemy dalej cieszyć się jazdą naszym ulubionym skuterem.

O sprawdzaniu pompy oleju w skuterach dwusuwowych przeczytacie wkrótce w Skuterowo.com.

[nggallery id=108]

Inne publikacje na ten temat:

Andrzej_K

Miejsca by nie starczyło na opisanie wszystkich ;)

Inne publikacje na ten temat:

16 opinii

  1. Nic nie ma o wyciskaniu sworznia, początkującym może sprawić to trochę kłopotów. Nie ma też o tym, że tłok i pierścienie przed montażem warto posmarować olejem 2T, znacznie to ułatwia wsuwanie go do cylindra. Brakuje też takiej informacji, że segery (te „zawleczki” powinny być skierowane wystającymi fragmentami w dół.

    „Trzeba pamiętać żeby wycięcia na nich pokrywały się z trzpieniami na tłoku” – to fakt, choć te „trzpienie” nazywamy zamkami.

    „Tłoka nie smarujemy olejem, ułatwi to dotarcie.” – pierwsze słyszę. 🙂

    Ogólnie bardzo fajny poradnik. Przydałby się też taki do silników 4T.

  2. Ja też pierwsze słyszę, aby nie smarować nowego tłoka olejem gdyż ułatwi to docieranie?! Jak się to ma do dolewania oleju do benzyny? Nie smarować tłoka, ale dolać oleju do benzyny…przeczy jedno drugiemu.
    Tłok należy posmarować olejem, nawet samochodowym 4T, ale do benzyny nie trzeba dolewać oleju.

  3. To że słyszymy o czymś pierwszy raz, jak niegdyś o teorii heliocentrycznej, nie znaczy że jest nieprawdziwe. Nawet 2T mają warstwę honowaną która się musi bardzo szybko zetrzeć żeby pierścienie mogły dotrzeć się do gładzi cylindra. Tak samo jest w 4T.

  4. Zanim kupimy i założymy nowy tłok trzeba pierw zwymiarować cylinder i ocenić czy się nadaje do dalszej eksploatacji.
    Żeliwny można przeszlifować, aluminiowy jeśli nicasil nie wytarty wystarczy przelecieć szczotką do cylindrów, tutaj należy także doprać właściwy tłok, te do nicasilu są bardziej miękkie i w zasadzie zmienia się tylko selekcja przy kolejnych wymianach.
    Przy wytartym nicasilu w przypadku małych pojemności bardziej opłacalna jest wymiana cylindra na nowy, droższe cylindry można zregenerować albo wstawić tuleję żeliwną.

    i na wszystkie ruchome części dajemy ciut oleju, wprawdzie lepsze tłoki są pokryte teflonem ale strzeżonego….
    Jeśli nie rozpoławialiśmy karterów to wał sobie dalej pływa w oleju więc bez obaw o szybkie zatarcie po odpaleniu

    moment dokręcenia głowicy sprawdzamy zawsze w książce serwisowej. silnik może być podobny ale nie zawsze tak jest i można zerwać szpilkę albo gwint w karterze

  5. Pietro, olej radzę dolewać w razie gdyby pompa oleju nie działała, albo była zapowietrzona.

    barteklodz, znajdź mi moment dokręcania głowicy do Baotiana bt50q. Ten moment co podałem jest najbezpieczniejszy żeby nic nie zepsuć.

  6. Powinniście bardziej dbać o wartość merytoryczną zamieszczanych artykułów. Wiele tu błędów natury technicznej. Ten jest beznadziejny a do tego pisany „slangiem”.

  7. Otóż tłok smaruje się olejem, aby łatwiej wsunąć go do cylindra – tak jak wszyscy w komentarzach piszą. Raz, że wsunąć tłok do cylindra bez oleju jest trudno (o ile luz montażowy jest prawidłowy i wynosi ok 0,06mm) a dwa, że można w ten sposób porysować gładź pierścieniami. Jest o tym napisane w pierwszej lepszej instrukcji serwisowej skutera czy pilarki spalinowej. BTW cylinder przy pierwszym suchym rozruchu tak się dotrze, że już można zbierać na nowy tłok i szlif :-). Pierścienie docierają się przez ~30km, więc jest to czas pracy silnika. Ślady honowania natomiast nigdy w pełni nie znikają z gładzi cylindra i zawsze można dostrzec ich ślady.

    Nie ma nic o tym, że trzeba uważać by założyć prawidłowo pierścienie – chodzi zarówno o kolejność oraz o to, aby założyć je odpowiednią stroną do góry.

    Minimalne przebarwienia na ramionach wału zawsze mogą występować i nie jest to zjawisko niepokojące.

    A tak poza tym poniżej instrukcja mojego autorstwa o wymianie cylindra 2T LC:
    http://www.skuterowo.com/wymiana-cylindra-2t-demontaz/
    http://www.skuterowo.com/wymiana-cylindra-2t-montaz-kitu-cylindrowego/

  8. U mnie po ostatnim remoncie znów poszły pierścienie. Jutro mam zamiar je zmienić. Cylinder nie nosi nawet jakichśtam śladów zużycia, ma nawet jeszcze wyżłobienia z honowania. Mogę założyć nowe pierścienie na używany 500 km tłok i cylinder? Który pierścień powinien być u gory i jak je rozróżnić?

  9. MichalW racja! Co do luzów tłok-cylinder, powiem więcej -niektóre modele MZ-etek ten luz powinny mieć o wartości 0,03mm i jak tu nie posmarować tłoka olejem podczas montażu? 😉
    Kisiu możesz założyć nowe pierścienie na używany tłok.

  10. No to dobrze, Pietro. Cieszy mnie to bardzo. Kupiłem i założyłem takie coś:

    http://sklep.motor-land.com.pl/p-4156-cylinder-cpi-keeway-a-c-40mm/

    i po 500 km nie ma już pierścieni. Albo są tak złej jakości, albo zostały źle założone, albo przepałowałem. Olej Castrol Power1 Racing.

    Teraz kupiłem pierścienie oryginalne do Zippa Quantuma za 12 zł w Skuterlandzie i je założę.

    Jakby człowiek pomyślał trochę lub wiedział więcej to zostawiłby wyczyszczony oryginalny cylinder i kupiłby tłok Meteora z pierścieniami. Koszt ten sam, a nerwów byłoby mniej. A teraz jeszcze zmieniałem pasek i rolki więc znów wydatki, a dziś żona dowiedziała się o pierścieniach i jest zła… W sumie się jej nie dziwię.

  11. witam mam problem bo kapie mi olej z tłumika i nie wiem czego to jest przyczyna? bo odłaczylem dozownik a to nadal kapie czy to wina jes cylidra glowicy czy tloczka ? czy to przez to tak leci olej

  12. Jeśli używasz, Krzyśku, oleju syntetycznego to przejdź na półsyntetyk, a jeśli półsyntetycznego to na mineralny i to do remontu powinno załatwić sprawę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button