Aktualnie czytasz:
Naprawa zatartego cylindra w skuterze lub motorowerze 2T
16

Zatarcie cylindra to bardzo przykra sprawa dla ka偶ego juzera skuter贸w. W czterosuwie jest z tym wi臋kszy problem, bo zazwyczaj do wymiany, poza t艂okiem i cylindrem, jest g艂owica z wa艂kiem i zaworami. W dwusowowych silnikach nie ma na szcz臋艣cie dramatu. Od czego zacz膮膰?

Przede wszystkim od diagnozy problemu. Zatacieraj膮cy si臋 skuter na chwil臋 przed 艣mierci膮 zaczyna pracowa膰 wyra藕nie lepiej ni偶 podczas normalnej jazdy 鈥 wzrasta moc, ale za chwil臋 zatrzymujemy si臋 w szczerym polu. Kiedy ju偶 jeste艣my pewni, 偶e do wymiany jest 鈥瀏贸ra鈥 silnika, mo偶emy przyst膮pi膰 do pracy.

Zale偶nie od modelu skutera, do odkr臋cenia mamy po艂acie plastiku, zaczynaj膮c od schowka pod siedzeniem a ko艅cz膮c na os艂onach cylindra doprowadzaj膮cych powietrze z wentylatora. Kiedy uzyskamy swobodny dost臋p do silnika, przyst臋pujemy do w艂a艣ciwej pracy. Odkr臋camy 艣wiec臋, potem cztery 艣ruby trzymaj膮ce g艂owic臋. Po zdj臋ciu cylindra naszym oczom ukazuje si臋 pi臋kny widok podtopionego t艂oka. W dwusuwach zazwyczaj nie ma potrzeby wymiany wa艂u, kt贸ry jest 艂o偶yskowany tocznie, zar贸wno na czopach jak stopie i g艂贸wce korbowodu. Je艣li na korbowodzie nie ma 艣lad贸w przebarwie艅 i przytar膰, mo偶emy zostawi膰 ten element w spokoju. Cienkim 艣rubokr臋tem zdejmujemy jedn膮 zawleczk臋 sworznia, po czym z drugiej strony wysuwamy go.

Na nowy t艂ok zak艂admy pier艣cienie 鈥 przy odrobinie wprawy mo偶na zrobi膰 to palcami. Trzeba pami臋ta膰 偶eby wyci臋cia na nich pokrywa艂y si臋 z trzpieniami na t艂oku. T艂oka nie smarujemy olejem, u艂atwi to dotarcie. Z jednej strony od razu zak艂adamy zawleczk臋, uwa偶aj膮c 偶eby nie zgnie艣膰 jej za mocno - pomocne w tym b臋d膮 cienkie kombinerki. Nowe 艂o偶ysko igie艂kowe smarujemy olejem 鈥 zanim po odpaleniu, zanim olej dotrze w to miejsce mija troch臋 czasu. Na blok silnika wypada da膰 now膮 uszczlek臋. 聽Przygotowany tlok montujemy na korbow贸d, wciskamy sworze艅 i zak艂adamy zawleczk臋 z drugiej strony. Zak艂adaj膮c cylinder trzeba wykaza膰 si臋 spor膮 delikatno艣ci膮 鈥 pier艣cienie t艂okowe, 偶eby ich nie po艂ama膰, dobrze jest lekko 艣cisn膮膰 palcami powoli nasuwaj膮c cylinder. Potem ju偶 tylko nowa uszczelka pod g艂owic臋, g艂owica i mo偶emy dokr臋ca膰. Przydatny jest klucz dynamometryczny, zazwyczaj ustawiony na 24 Nm. Tyle wystarczy 偶eby solidnie dokr臋ci膰 nakr臋tki.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Zanim odpalimy skuter, trzeba sprawdzi膰 dlaczego si臋 zatar艂. Zdejmujemy przew贸d doprowadz膮cy olej do ga藕nika i kr臋cimy rozrusznikiem z przerwami kilana艣cie razy. Je艣li w na ko艅cu rurki nie pojawia si臋 olej, pompa olejowa jest do wymiany lub odpowietrzenia. Je艣li wszystko jest w porz膮dku, wkr臋camy spowrotem 艣wiec臋, dla pewno艣ci dodaj膮c troch臋 oleju do benzyny i mo偶emy dalej cieszy膰 si臋 jazd膮 naszym ulubionym skuterem.

O sprawdzaniu pompy oleju w skuterach dwusuwowych przeczytacie wkr贸tce w Skuterowo.com.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

[nggallery id=108]

Jaka jest Twoja reakcja?
17%
8%
13%
16 Komentarze
1 2
  • Zdj臋cie profilowe Kisiu1981
    24 lipca 2012 at 20:03

    U mnie po ostatnim remoncie zn贸w posz艂y pier艣cienie. Jutro mam zamiar je zmieni膰. Cylinder nie nosi nawet jakich艣tam 艣lad贸w zu偶ycia, ma nawet jeszcze wy偶艂obienia z honowania. Mog臋 za艂o偶y膰 nowe pier艣cienie na u偶ywany 500 km t艂ok i cylinder? Kt贸ry pier艣cie艅 powinien by膰 u gory i jak je rozr贸偶ni膰?

  • Zdj臋cie profilowe Pietro
    24 lipca 2012 at 21:10

    MichalW racja! Co do luz贸w t艂ok-cylinder, powiem wi臋cej -niekt贸re modele MZ-etek ten luz powinny mie膰 o warto艣ci 0,03mm i jak tu nie posmarowa膰 t艂oka olejem podczas monta偶u? 馃槈
    Kisiu mo偶esz za艂o偶y膰 nowe pier艣cienie na u偶ywany t艂ok.

  • Zdj臋cie profilowe Kisiu1981
    24 lipca 2012 at 21:58

    No to dobrze, Pietro. Cieszy mnie to bardzo. Kupi艂em i za艂o偶y艂em takie co艣:

    http://sklep.motor-land.com.pl/p-4156-cylinder-cpi-keeway-a-c-40mm/

    i po 500 km nie ma ju偶 pier艣cieni. Albo s膮 tak z艂ej jako艣ci, albo zosta艂y 藕le za艂o偶one, albo przepa艂owa艂em. Olej Castrol Power1 Racing.

    Teraz kupi艂em pier艣cienie oryginalne do Zippa Quantuma za 12 z艂 w Skuterlandzie i je za艂o偶臋.

    Jakby cz艂owiek pomy艣la艂 troch臋 lub wiedzia艂 wi臋cej to zostawi艂by wyczyszczony oryginalny cylinder i kupi艂by t艂ok Meteora z pier艣cieniami. Koszt ten sam, a nerw贸w by艂oby mniej. A teraz jeszcze zmienia艂em pasek i rolki wi臋c zn贸w wydatki, a dzi艣 偶ona dowiedzia艂a si臋 o pier艣cieniach i jest z艂a… W sumie si臋 jej nie dziwi臋.

  • Zdj臋cie profilowe Kisiu1981
    24 lipca 2012 at 22:14

    A starczy艂o kupi膰 i za艂o偶y膰 to:

    http://sklep.motor-land.com.pl/p-5805-tlok-meteor-cpi—keeway–40-00–z-oknami/

    albo nawet to:

    http://sklep.motor-land.com.pl/p-15818-tlok-power-force-cpi-keeway-40-00mm/

    i by艂oby git, a tak to szkoda kasy i nerw贸w oraz czasu na rozbieranie i zastanawianie si臋 nad jako艣ci膮 chi艅skich materia艂贸w.

  • Zdj臋cie profilowe krzysxxx
    4 listopada 2012 at 16:38

    witam mam problem bo kapie mi olej z t艂umika i nie wiem czego to jest przyczyna? bo od艂aczylem dozownik a to nadal kapie czy to wina jes cylidra glowicy czy tloczka ? czy to przez to tak leci olej

  • Zdj臋cie profilowe Kisiu1981
    8 grudnia 2012 at 22:40

    Je艣li u偶ywasz, Krzy艣ku, oleju syntetycznego to przejd藕 na p贸艂syntetyk, a je艣li p贸艂syntetycznego to na mineralny i to do remontu powinno za艂atwi膰 spraw臋.