- MZ ETZ 301, czyli ukoronowanie klasycznej DDR-owskiej motoryzacji z Zschopau
- Motocykl produkowany zaledwie przez dwa lata i w niewielkiej ilości egzemplarzy
- Czym MZ ETZ 301 różni się od MZ ETZ 251 oraz czy warto dopłacać za te różnice?
Rob Holusza o MZ ETZ 301:
Bywając często na brytyjskich zlotach fanów MZ, nierzadko słyszałem jak stąpający po angielskiej ziemi dłużej ode mnie wyjadacze motocyklowi, wielokrotnie wspominali barwną postać głównego importera MZ na Wyspy. Był nim niejaki Wilf Green. To on stał praktycznie za każdą importowaną na Wyspy Brytyjskie MZ aż do końca lat osiemdziesiątych. W latach 1987-89 Green wykonywał także, we własnym zakresie, modyfikacje silnika EM250 na 300 cm³. Była to umowna trzysetka, bo faktyczna pojemność skokowa, wynikająca z danych: 75.50 mm średnicy i 65 mm skoku, wynosiła dokładnie 291 cm³. Aby tego dokonać Wilf Green używał kutych tłoków renomowanego producenta MAHLE i rejestrował motocykle jako MZ ETZ 300.
Przeczytaj też:
MZ ETZ 250 i 251. Socjalistyczny motocykl marzeń: dane techniczne, zdjęcia i opinie
Przeróbka była w znacznej mierze udana, choć dość spore rozwiercenie sprawiało, że tuleja robiła się zbyt cienka, co objawiało się małą pojemnością cieplną materiału oraz zostawieniem niewielkiego marginesu dla kolejnych szlifów. Ważniejszy jednak w mojej opinii jest fakt, że informacja o tych modyfikacjach dotarła do fabryki w Zschopau, a dzięki tym modyfikacjom, lub w wypadku Greena – przez te modyfikacje, niemiecka fabryka sama pokusiła się o seryjną trzysetkę. Najpierw jednak rozwiązano umowę importerską z Wilfem Greenem, a dalszym importem zajęła się firma BSA Regal.
MZ ETX 301 LUX – podstawowe informacje:
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 2223
MZ ETZ 301: 251 z rozwierconym silnikiem? No nie…
MZ ETZ 301: prędkość maksymalna
Mój rekord prędkości to 143 km/h – według wskazań GPS-u, nie szybkościomierza. Przy czym miałem jeszcze pewien zapas obrotów. Podsumowując, większa pojemność przekłada się na lepsze osiągi, ale nie jest to wynik na zasadzie deklasacji.
MZ ETZ 301: Naprawdę bez wad?
Gdzie kupić, za ile i czy warto? Rynek zachodni to główne źródło tych motocykli, bo model ten nigdy oficjalnie nie był sprzedawany na rynku polskim. Ceny potrafią być bardzo zróżnicowane, w zależności od stanu technicznego i estetycznego oraz kraju. W Polsce odrestaurowane egzemplarze sprzedawane są w cenie dobrego samochodu rodzinnego, a do ubiegłego roku wartość ich ciągle rosła. Jak już mowa o wartości to ta jest ukryta w dbałości o szczegóły przy odbudowie, gdyż nie sztuką jest poprawić fabrykę, a sztuką jest ją odwzorować. Puryści muszą też pamiętać, że MZ ETZ 301 nie jest już motocyklem DDR-owskim. ETZ 301 produkowana była już rozwaleniu muru berlińskiego i zjednoczeniu Niemiec.
Czy warto wydawać oszczędności życia na niespełnione marzenie z dzieciństwa, o którym nawet nie wiedzieliśmy mając lat naście? Moim zdaniem nie. Pogoń za napędzanymi nostalgią motocyklami, które tak naprawdę powinny być stylem życia, a nie “podkocowym” eksponatem, nie ma kompletnie sensu. Na pewno, z racji niewielkiego wolumenu produkcyjnego, jest to motocykl unikalny, ale nie oznacza to, że ma stać i pachnieć. Mówię to z własnego doświadczenia, jako właściciel kilku sztuk MZ ETZ 301. Hipokryzja? Nic z tych rzeczy. Kilka lat temu jedna z tych bestii mnie o mały włos nie pozbawiła życia i tak się zaczęła moja choroba. Czy nieuleczalna? Tego chyba dodawać nie trzeba.
MZ ETZ: Koniec legendy?
Warto też dodać, że MZ ETZ, po zakończeniu produkcji w Niemczech, była – i to po całkiem zgrabnym odświeżeniu, produkowana nadal w Turcji w fabrykach Kanuni. Ale to już opowieść na inną okazję.
MZ ETX 301 LUX – dane techniczne:
Lata produkcji | 1991-1992 |
Ilość egzemplarzy | 2223 |
Silnik | dwusuwowy |
Liczba cylindrów | 1 |
Chłodzenie | powietrzem |
Pojemność | 291 cm3 |
Średnica x skok | 75,5 x 65 mm |
Moc maksymalna | 23 KM |
Maks. moment obr. | 30,6 Nm przy 5200 obr./min |
Skrzynia biegów | 5-stopniowa |
Rama | skrzynkowa, stalowa |
Skok zawieszeń p/t | 185 / 135 mm |
Opona przód | 90/90 – 18 |
Opona tył | 110/80 – 16 |
Hamulec przód | tarczowy 280 mm |
Hamulec tył | bębnowy |
Alternator | trójfazowy 14 V / 15 A |
Akumulator | 12 V / 5,5 Ah |
Długość | 2030 mm |
Waga na sucho | 128, 5 kg |
Zużycie paliwa | 3,9-5,5 l / 100 km |