Kawasaki KLE 500: ani wygodne, ani terenowe [dane techniczne, zdjęcia]

Japoński wszędołaz w budżetowym wydaniu

W skrócie
  • Kawasaki KLE 500: ostry dual-sport, czy poczciwy osiołek?
  • Ten motocykl cieszył się niesłabnąca przez lata popularnością. Jak to możliwe?

Kawasaki KLE produkowane było 1991-2003 i następnie odrodziło się w 2005 aby w  2007 zakończyć karierę wśród nowych motocykli. Udana koncepcja i  niezły dwucylindorwy napęd zapewniły tej maszynie niesłabnącą przez lata popularność. Obecnie można się pokusić o stwierdzenie, że następcami serii KLE są modele Versys, choć te skręćiły znacznie bardziej w stronę utwardzonych duktów. Kawasaki KLE 500 nie jest ani wygodne ani niezwykle terenowe, ale docenisz jego uniwersalność. 

W dniu debiutu Kawasaki KLE 500 nie miało zbyt dużej konkurencji. Przynajmniej jeśli spojrzymy przez pryzmat dwucylindrowego silnika. Była Honda Transalp i tyle. KLE z rzędowym silnikiem o pojemności kufla mogło więc skutecznie powalczyć o odbiorców. Uniwersalna w zamyśle konstrukcja, która musiała być także budżetowo skrojona, nie powalała nawet w dniu premiery w żaden sposób. Ale Kawasaki KLE 500 dało się poznać jako uniwersalny i funkcjonalny motocykl, który, gdy nie był traktowany zbyt wyczynowo, po prostu dawał się lubić i mógł zawieźć cię niemal wszędzie.

W skrócie:

  • Niewygodne kawasaki, którym dojedziesz w wiele miejsc o zróżnicowanej nawierzchni. Jedni mogą go pokochać za uniwersalność, a inni będą zdenerwowani na to, że nie będzie świetny w danej sprecyzowanej kategorii – szosa lub teren.
  • Kawasaki zaskoczyło rynek miksem motocykla enduro z zapędami turystycznymi.
  • Więcej historii motocyklowych znajdziesz na naszej stronie głównej, jednoślad.pl

Komfort w KLE500? Co to takiego?

Kawasaki postawiło tutaj na formę motocykla, którym zaszalejesz w terenie a który jednocześnie będzie sprawiał wrażenie turystyka. To taki mix różności. Dla jednych osób może być jak połączenie najlepszych cech obu klas i docenią ten sprzęt. Dla drugich będzie to połączenie, które może być okay, bo mamy tylko jeden motocykl a chcemy nim jeździć w różnych warunkach, ale jednocześnie ani tu ani tu nie będzie bardzo dobry. Na trasę będzie przeszkadzał wysoko umieszczony rozgrzany tłumik i wielkie przednie koło. W terenie będziemy się zastanawiali, po co jest ta duża owiewka z wielkimi zegarami. W zależności od naszego podejścia możemy zmieniać zdanie o tym motocyklu siłą argumentów. Kolejnym aspektem jest siedzenie. Na trasę będzie za wąskie i niezapewniające stabilnej pozycji w trakcie przyspieszania, ale za to sprawdzi się gdy będziemy chcieli jechać na stojąco i zmieniać pozycje w zależności od terenu. Dzielność wyprawową KLE poprawiają mocowane w standardzie osłona pod silnikiem, osłona przedniej tarczy hamulcowej w modelach z początku produkcji, bagażnik i osłony dłoni.

5 najważniejszych informacji o KAWASAKI KLE500:

  1. Kawasaki KLE500 cieszyło się sukcesem w swoim pierwszym wydaniu. Drugie podejście było już jak kolejna słaba część filmu, która bazuje na sukcesie pierwszej. Dalej był w porządku, ale odstawał na tle konkurencji.
  2. Sercem tej maszyny jest rzędowy silnik dwucylindrowy.
  3. Pozycja kierowcy i pasażera dla części osób będzie niewygodna.
  4. Kawasaki KLE to motocykl, który jako tako poradzi sobie w terenie a którym bez większych zmartwień dojedziesz w teren drogami asfaltowymi.
  5. Poszukując KLE, zwróć uwagę na dwie różne wersje, produkowane do 2003 i po 2005 roku.

Dokąd dojedziemy Kawasaki KLE500?

Dojedziemy daleko, o ile będziemy pamiętać, aby maksymalnie co 200 kilometrów odwiedzać stację benzynową. To takie naturalne usprawiedliwienie, bo pewnie Kawasaki przewidziało, że po takim czasie na kanapie będzie potrzebny postój i rozruszanie się odrobinę. Konstrukcja jest prosta w obsłudze i naprawie, a pozycja w trakcie jazdy jest wyprostowana. Jeżeli chodzi o naprawy to trzeba zwrócić uwagę na modele z pierwszych trzech lat produkcji, w których felerna była skrzynia biegów. Potrafiła się zacinać a biegi wyskakiwać. Do tego wadliwa była konstrukcja napinacza łańcucha rozrządu. Jeżeli więc masz możliwość celuj, w modele od 1994 roku lub bądź przygotowany na ewentualne komplikacje.

Przeczytaj też:

Yamaha MT-09 SP: o co chodzi w wersji SPecjalnej najlepiej sprzedającego się motocykla w klasie?

Jak dorastało Kawasaki KLE500?

Kawasaki KLE500 to paręnaście lat historii, która obecnie kontynuacje ma na rynku sprzętów używanych. Przez ten czas nastąpiły naturalnie zmiany, aby poradzić sobie z problemami. W 1991 wypuszczono pierwsze egzemplarze. Jeżeli się nimi interesujemy, to należy zwrócić uwagę, że występowały wersje ograniczone z 50 do 27 KM. Modele te borykały się z problematyczną skrzynią biegów, co zostało udoskonalone w modelach od 1993 roku. Rok później, czyli w 1994 roku KLE przeszło facelifting. Siedzenie zyskało zauważalny podział pomiędzy strefą pasażera i kierowcy. Owiewka została zmieniona. Modyfikacja była obecna także w jednostce napędowej, w której poprawiono konstrukcję napinacza łańcucha rozrządu. W 1996 zmienił się gaźnik, filtr powietrza oraz układ wydechowy co przełożyło się na kilka koni mocy mniej. W 1997 wprowadzono system dopalania spalin, a w 1999 dodano uchwyty dla pasażera zastępujące pasek na kanapie. W takiej formie przetrwało do 2003 roku i zakończono jego produkcję aby w 2005 zrobić powrót na rynek. Najnowsze modele miały 45 KM nowocześnie wyglądającą owiewkę w której znajdują się groźnie wyglądająca lampa i nowe, ale niewiele zmienione zegary. W 2007 model wycofano.

Jakim motocyklem jest KLE500?

Nie potrzebujesz wielkich inwestycji, aby nabyć dla siebie KLE, ale na pewno nie można mu odmówić apetytu na paliwo, czyli też na fundusze w trakcie użytkowania. Średnio można spotkać się ze spalaniem rzędu 6,5 l/100 km przy zróżnicowanej jeździe, ale bez problemu można tę wartość podnieść i oczywiście przy spokojnej jeździe nieco zbić. Wcina aż mu się uszy trzęsą, ale przy tym nie daje niesamowitych osiągów jeżeli chodzi o przyspieszenie i prędkość maksymalną. Silnik, w jaki wyposażono tę maszynę nacechowany jest bardziej na komfortowe podróżowanie. Stosowany był już wcześniej w nieco zmienionej formie w GPZ500, ale również trafił do ER-5 oraz w EN500. U konkurencji w podobnych motocyklach można było spotkać jednocylindrówki w klasie enduro. W terenie musimy brać poprawkę także na masę, która z pełnym zbiornikiem to powyżej 200 kg. Jak już uda się nim rozpędzić i dojdziemy do etapu hamowania, będzie można odczuć, że pojedyncza tarcza wymaga, abyśmy hamowanie zaplanowali nieco wcześniej i przygotowali się do nurkowania przedniego zawieszenia. Zawieszenie będzie za to przyjemnie wybierać nierówności na drogach szutrowych. Przeglądając konkurencyjne modele możemy rozpatrywać zarówno zupełnie różne Suzuki DR650 jak i Suzuki DL650. Dzieje się tak ze względu na uniwersalność KLE i to, czego od niego będziemy oczekiwać więcej. Do stawki trafia także Honda XL600-650V Transalp i BMW F650 ST/GS. Jedno jest pewne. KLE500 ma swoich zwolenników i nietrudno będzie Ci wymieniać się informacjami z innymi użytkownikami.

Kawasaki KLE 500 mogło się podobać. Motocykl wyglądał bardzo rasowo i sprawiał wrażenie maszyny przygotowanej fabrycznie do rajdów terenowych. Jednak jego niezbt wysublimowana i budżetowa konstrukcja sprawiała, że maszyna szybko osiągała limit podczas bardziej zaawansowanej offroadowej jazdy. Tak naprawdę był to uniwersalny osiołek, który bardziej nadawał się do codziennego transportu i niespiesznego podróżowania. W ostatniej wersji z 2005 roku, kiedy to w owiewce KLE 500 zagościł agresywny przedni reflektor z modelu Z1000, motocykl zyskał świeży wygląd z pazurem. Niestety zmiany konstrukcyjne były niewielkie i maszyna po prostu okazała się przestarzała. Produkcję modelu zakończono w 2007 roku.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Dane techniczne KAWASAKI KLE 500 (wersja 2005-2007):

Typ Chłodzony cieczą,
Układ Rzędowy, dwucylindrowy, ośmio zaworowy
Zasilanie Dwa gaźniki Keihin CVK34
Pojemność 498 cm3
Średnica/skok tłoka 74 x 58 mm
Stopień sprężania 9,8:1
Moc maksymalna 45 KM przy 8300 obrotów na minutę
Maksymalny moment obrotowy 41 Nm przy 7500 obrotów na minutę
Pojemność zbiornika paliwa 15l
Pojemność oleju (zalecany 10W40) 3,4l
Skrzynia biegów 6 stopniowa
Przeniesienie napędu łańcuch
Długość 2215 mm
Szerokość 880 mm
Wysokość 1270 mm
Prześwit 180 mm
Wysokość siedzenia 850 mm
Rozstaw osi 1500 mm
Masa 195 kg
Opona przód | tył 90/90-21 | 130/80-17
Zawieszenie przednie Zawieszenie teleskopowe, skok 220 mm
 Zawieszenie tylne Amortyzator z regulacją napięcia wstępnego. Skok 200 mm
Hamulce przednie Pojedyncza tarcza
Hamulce tylne Pojedyncza tarcza

 

Piotr Ganczarski

Z wykształcenia inżynier mechaniki i budowy maszyn. Motocykle są jego życiowym przekleństwem i chorą miłością. Buduje, przerabia i remontuje jednoślady. Zarówno te nowsze, jak i starsze. Fan motoryzacji i podróżowania na różne sposoby. Oprócz tego lubi pohasać na rowerze i przeczytać dobrą książkę.

Inne publikacje na ten temat:

3 opinii

  1. 6,5l/100 km średniego spalania? To muszę ze swoim poważnie porozmawiać bo pali jakieś 2 litry mniej… Do rezerwy 260-270 km spokojnie, a rezerwy ma 3 l. Chyba, że “zróżnicowana jazda” jest zupełnie czymś innym niż sądzę 😀

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button