- Kawasaki KLE 500: ostry dual-sport, czy poczciwy osiołek?
- Ten motocykl cieszył się niesłabnąca przez lata popularnością. Jak to możliwe?
Kawasaki KLE produkowane było 1991-2003 i następnie odrodziło się w 2005 aby w 2007 zakończyć karierę wśród nowych motocykli. Udana koncepcja i niezły dwucylindorwy napęd zapewniły tej maszynie niesłabnącą przez lata popularność. Obecnie można się pokusić o stwierdzenie, że następcami serii KLE są modele Versys, choć te skręćiły znacznie bardziej w stronę utwardzonych duktów. Kawasaki KLE 500 nie jest ani wygodne ani niezwykle terenowe, ale docenisz jego uniwersalność.
W dniu debiutu Kawasaki KLE 500 nie miało zbyt dużej konkurencji. Przynajmniej jeśli spojrzymy przez pryzmat dwucylindrowego silnika. Była Honda Transalp i tyle. KLE z rzędowym silnikiem o pojemności kufla mogło więc skutecznie powalczyć o odbiorców. Uniwersalna w zamyśle konstrukcja, która musiała być także budżetowo skrojona, nie powalała nawet w dniu premiery w żaden sposób. Ale Kawasaki KLE 500 dało się poznać jako uniwersalny i funkcjonalny motocykl, który, gdy nie był traktowany zbyt wyczynowo, po prostu dawał się lubić i mógł zawieźć cię niemal wszędzie.
W skrócie:
- Niewygodne kawasaki, którym dojedziesz w wiele miejsc o zróżnicowanej nawierzchni. Jedni mogą go pokochać za uniwersalność, a inni będą zdenerwowani na to, że nie będzie świetny w danej sprecyzowanej kategorii – szosa lub teren.
- Kawasaki zaskoczyło rynek miksem motocykla enduro z zapędami turystycznymi.
- Więcej historii motocyklowych znajdziesz na naszej stronie głównej, jednoślad.pl
Komfort w KLE500? Co to takiego?
Kawasaki postawiło tutaj na formę motocykla, którym zaszalejesz w terenie a który jednocześnie będzie sprawiał wrażenie turystyka. To taki mix różności. Dla jednych osób może być jak połączenie najlepszych cech obu klas i docenią ten sprzęt. Dla drugich będzie to połączenie, które może być okay, bo mamy tylko jeden motocykl a chcemy nim jeździć w różnych warunkach, ale jednocześnie ani tu ani tu nie będzie bardzo dobry. Na trasę będzie przeszkadzał wysoko umieszczony rozgrzany tłumik i wielkie przednie koło. W terenie będziemy się zastanawiali, po co jest ta duża owiewka z wielkimi zegarami. W zależności od naszego podejścia możemy zmieniać zdanie o tym motocyklu siłą argumentów. Kolejnym aspektem jest siedzenie. Na trasę będzie za wąskie i niezapewniające stabilnej pozycji w trakcie przyspieszania, ale za to sprawdzi się gdy będziemy chcieli jechać na stojąco i zmieniać pozycje w zależności od terenu. Dzielność wyprawową KLE poprawiają mocowane w standardzie osłona pod silnikiem, osłona przedniej tarczy hamulcowej w modelach z początku produkcji, bagażnik i osłony dłoni.
5 najważniejszych informacji o KAWASAKI KLE500:
- Kawasaki KLE500 cieszyło się sukcesem w swoim pierwszym wydaniu. Drugie podejście było już jak kolejna słaba część filmu, która bazuje na sukcesie pierwszej. Dalej był w porządku, ale odstawał na tle konkurencji.
- Sercem tej maszyny jest rzędowy silnik dwucylindrowy.
- Pozycja kierowcy i pasażera dla części osób będzie niewygodna.
- Kawasaki KLE to motocykl, który jako tako poradzi sobie w terenie a którym bez większych zmartwień dojedziesz w teren drogami asfaltowymi.
- Poszukując KLE, zwróć uwagę na dwie różne wersje, produkowane do 2003 i po 2005 roku.
Dokąd dojedziemy Kawasaki KLE500?
Dojedziemy daleko, o ile będziemy pamiętać, aby maksymalnie co 200 kilometrów odwiedzać stację benzynową. To takie naturalne usprawiedliwienie, bo pewnie Kawasaki przewidziało, że po takim czasie na kanapie będzie potrzebny postój i rozruszanie się odrobinę. Konstrukcja jest prosta w obsłudze i naprawie, a pozycja w trakcie jazdy jest wyprostowana. Jeżeli chodzi o naprawy to trzeba zwrócić uwagę na modele z pierwszych trzech lat produkcji, w których felerna była skrzynia biegów. Potrafiła się zacinać a biegi wyskakiwać. Do tego wadliwa była konstrukcja napinacza łańcucha rozrządu. Jeżeli więc masz możliwość celuj, w modele od 1994 roku lub bądź przygotowany na ewentualne komplikacje.
Przeczytaj też:
Yamaha MT-09 SP: o co chodzi w wersji SPecjalnej najlepiej sprzedającego się motocykla w klasie?
Jak dorastało Kawasaki KLE500?
Kawasaki KLE500 to paręnaście lat historii, która obecnie kontynuacje ma na rynku sprzętów używanych. Przez ten czas nastąpiły naturalnie zmiany, aby poradzić sobie z problemami. W 1991 wypuszczono pierwsze egzemplarze. Jeżeli się nimi interesujemy, to należy zwrócić uwagę, że występowały wersje ograniczone z 50 do 27 KM. Modele te borykały się z problematyczną skrzynią biegów, co zostało udoskonalone w modelach od 1993 roku. Rok później, czyli w 1994 roku KLE przeszło facelifting. Siedzenie zyskało zauważalny podział pomiędzy strefą pasażera i kierowcy. Owiewka została zmieniona. Modyfikacja była obecna także w jednostce napędowej, w której poprawiono konstrukcję napinacza łańcucha rozrządu. W 1996 zmienił się gaźnik, filtr powietrza oraz układ wydechowy co przełożyło się na kilka koni mocy mniej. W 1997 wprowadzono system dopalania spalin, a w 1999 dodano uchwyty dla pasażera zastępujące pasek na kanapie. W takiej formie przetrwało do 2003 roku i zakończono jego produkcję aby w 2005 zrobić powrót na rynek. Najnowsze modele miały 45 KM nowocześnie wyglądającą owiewkę w której znajdują się groźnie wyglądająca lampa i nowe, ale niewiele zmienione zegary. W 2007 model wycofano.
Jakim motocyklem jest KLE500?
Nie potrzebujesz wielkich inwestycji, aby nabyć dla siebie KLE, ale na pewno nie można mu odmówić apetytu na paliwo, czyli też na fundusze w trakcie użytkowania. Średnio można spotkać się ze spalaniem rzędu 6,5 l/100 km przy zróżnicowanej jeździe, ale bez problemu można tę wartość podnieść i oczywiście przy spokojnej jeździe nieco zbić. Wcina aż mu się uszy trzęsą, ale przy tym nie daje niesamowitych osiągów jeżeli chodzi o przyspieszenie i prędkość maksymalną. Silnik, w jaki wyposażono tę maszynę nacechowany jest bardziej na komfortowe podróżowanie. Stosowany był już wcześniej w nieco zmienionej formie w GPZ500, ale również trafił do ER-5 oraz w EN500. U konkurencji w podobnych motocyklach można było spotkać jednocylindrówki w klasie enduro. W terenie musimy brać poprawkę także na masę, która z pełnym zbiornikiem to powyżej 200 kg. Jak już uda się nim rozpędzić i dojdziemy do etapu hamowania, będzie można odczuć, że pojedyncza tarcza wymaga, abyśmy hamowanie zaplanowali nieco wcześniej i przygotowali się do nurkowania przedniego zawieszenia. Zawieszenie będzie za to przyjemnie wybierać nierówności na drogach szutrowych. Przeglądając konkurencyjne modele możemy rozpatrywać zarówno zupełnie różne Suzuki DR650 jak i Suzuki DL650. Dzieje się tak ze względu na uniwersalność KLE i to, czego od niego będziemy oczekiwać więcej. Do stawki trafia także Honda XL600-650V Transalp i BMW F650 ST/GS. Jedno jest pewne. KLE500 ma swoich zwolenników i nietrudno będzie Ci wymieniać się informacjami z innymi użytkownikami.
Kawasaki KLE 500 mogło się podobać. Motocykl wyglądał bardzo rasowo i sprawiał wrażenie maszyny przygotowanej fabrycznie do rajdów terenowych. Jednak jego niezbt wysublimowana i budżetowa konstrukcja sprawiała, że maszyna szybko osiągała limit podczas bardziej zaawansowanej offroadowej jazdy. Tak naprawdę był to uniwersalny osiołek, który bardziej nadawał się do codziennego transportu i niespiesznego podróżowania. W ostatniej wersji z 2005 roku, kiedy to w owiewce KLE 500 zagościł agresywny przedni reflektor z modelu Z1000, motocykl zyskał świeży wygląd z pazurem. Niestety zmiany konstrukcyjne były niewielkie i maszyna po prostu okazała się przestarzała. Produkcję modelu zakończono w 2007 roku.
Dane techniczne KAWASAKI KLE 500 (wersja 2005-2007):
Typ | Chłodzony cieczą, |
Układ | Rzędowy, dwucylindrowy, ośmio zaworowy |
Zasilanie | Dwa gaźniki Keihin CVK34 |
Pojemność | 498 cm3 |
Średnica/skok tłoka | 74 x 58 mm |
Stopień sprężania | 9,8:1 |
Moc maksymalna | 45 KM przy 8300 obrotów na minutę |
Maksymalny moment obrotowy | 41 Nm przy 7500 obrotów na minutę |
Pojemność zbiornika paliwa | 15l |
Pojemność oleju (zalecany 10W40) | 3,4l |
Skrzynia biegów | 6 stopniowa |
Przeniesienie napędu | łańcuch |
Długość | 2215 mm |
Szerokość | 880 mm |
Wysokość | 1270 mm |
Prześwit | 180 mm |
Wysokość siedzenia | 850 mm |
Rozstaw osi | 1500 mm |
Masa | 195 kg |
Opona przód | tył | 90/90-21 | 130/80-17 |
Zawieszenie przednie | Zawieszenie teleskopowe, skok 220 mm |
Zawieszenie tylne | Amortyzator z regulacją napięcia wstępnego. Skok 200 mm |
Hamulce przednie | Pojedyncza tarcza |
Hamulce tylne | Pojedyncza tarcza |
6,5l/100 km średniego spalania? To muszę ze swoim poważnie porozmawiać bo pali jakieś 2 litry mniej… Do rezerwy 260-270 km spokojnie, a rezerwy ma 3 l. Chyba, że „zróżnicowana jazda” jest zupełnie czymś innym niż sądzę 😀
Potwierdzam w trasie schodzę do 3,7/100km trochę więcej niż skuter ale możliwości zdecydowanie większe
Ja robię do rezerwy 200-220, to jakieś 10litrow bo rezerwy jest 5:)