Aktualnie czytasz:
Jak tankowa膰 motocykl? Czy zawsze tankowa膰 do pe艂na?
Tankowanie jest to najbardziej podstawowa czynno艣膰 obs艂ugi codziennej motocykla. Czy co艣 trzeba wiedzie膰 o tej czynno艣ci? Czy zawsze i ka偶dy motocykl tankowa膰 do pe艂na? Jak tankowa膰?

Jest kilka zasad dotycz膮cych tankowania motocykli. W poni偶szym artykule postaram si臋 je przedstawi膰.

1. Nie ufaj wska藕nikowi paliwa

Kiedy zjecha膰 na stacj臋 benzynow膮? Niby proste - najp贸藕niej jakie艣 20-30 km po tym, jak za艣wieci si臋 kontrolka rezerwy, albo wska藕nik paliwa dojedzie na czerwone pole. Oczywi艣cie tyczy si臋 to motocykli, kt贸re maj膮 jedno albo drugie - albo te偶 dwa te wska藕niki jednocze艣nie. Niestety ka偶dy motocykl ma inaczej - nawet w obr臋bie jednego modelu, ka偶dy egzemplarz mo偶e charakteryzowa膰 si臋 inn膮 "d艂ugo艣ci膮" rezerwy. Nie czekaj na ostatni膮 chwil臋, licz膮c na to, 偶e producent m贸wi o X litr贸w rezerwy, kt贸ra starcza na przejechanie XX km. Widzisz, 偶e zbli偶asz si臋 do rezerwy - tankuj, unikniesz problem贸w - no chyba, 偶e znasz sw贸j motocykl tak dobrze, 偶e dok艂adnie wiesz na co sobie mo偶esz pozwoli膰.

2. Pami臋taj o kraniku

 
Czytaj
REKLAMA

NOWY MOTOCYKL BMW R 18.

Nowy R 18 si臋ga do naszej historii oraz ikonicznych cech, kt贸re konsekwentnie rozwijali艣my przez lata. Rezultat: pe艂en charakteru z cruiser z najwi臋kszym silnikiem typu bokser, jaki kiedykolwiek zbudowali艣my i ponadczasowymi elementami designu, takimi jak np. bia艂a podw贸jna linia w R 18 First Edition.

Je偶eli masz motocykl wyposa偶ony w staromodny kranik paliwa, musisz pami臋ta膰 o jednej wa偶nej rzeczy - zawsze po tankowaniu przekr臋caj go na pozycj臋 ON, a najlepiej tankuj tu偶 przed osi膮gni臋ciem rezerwy. Jazd臋 na pozycji RES traktuj tylko i wy艂膮cznie awaryjnie. Dlaczego? Z dw贸ch powod贸w. Po pierwsze, na pewno kiedy艣 zabraknie ci paliwa, je偶eli b臋dziesz je藕dzi艂 zawsze na rezerwie. Jakby艣 nie wylicza艂 przejechanych km, jakby艣 nie kontrolowa艂 ilo艣ci paliwa w zbiorniku na s艂uch i oko, kiedy艣 si臋 zapomnisz i wtedy b臋dziesz mia艂 problem. Druga sprawa to sama budowa kranika. W pozycji ON paliwo sp艂ywa specjaln膮 rurk膮, kt贸ra znajduje si臋 kilka cm nad dnem baku. W pozycji RES paliwo zaci膮gane jest z samego dna - razem z nim do uk艂adu paliwowego trafiaj膮 wszystkie "syfy" z baku (np rdza) i potrafi膮 zapcha膰 kranik, czy zanieczy艣ci膰 ga藕nik/ga藕niki/wtryski.

3. Martwe paliwo

 
Czytaj
REKLAMA

KUFER MOTOCYKLOWY VBOX ZA 172,51 PLN. Ekspresowa wysy艂ka.

Uniwersalny kufer聽motocyklowy 29L ze zintegrowanym odblaskiem. Komplet wraz z podstaw膮 do 艂atwej instalacji.

Cz臋sto motocykli艣ci sprawdzaj膮 czy maj膮 jeszcze paliwo bujaj膮c motocyklem i s艂uchaj膮c czy chlupie. Chlupie i zawsze b臋dzie chlupa艂o - nawet jak paliwa ju偶 nie b臋dzie - przynajmniej tego, kt贸re mo偶emy spali膰. Baki motocykli skonstruowane s膮 tak, 偶e nigdy nie s膮 ca艂kowicie suche i zalega w nich martwe paliwo. S膮 co prawda sposoby, 偶eby skorzysta膰 tak偶e z tego martwego paliwa, ale to ju偶 materia艂 na kolejny artyku艂 i nie w ka偶dym motocyklu da si臋 to zrobi膰. Napisz臋 na szybko jeden z nich, dzia艂aj膮cy w przypadku konstrukcji motocykla, w kt贸rej bak okala g贸rn膮 belk臋 ramy (np rama ko艂yskowa, stosowana w lekkich konstrukcjach motocykli) - przechyl motocykl maksymalnie na stron臋 kranika, czy odp艂ywu paliwa do silnika, prawie k艂ad膮c go na ziemi. To spowoduje, 偶e martwe paliwo po drugiej stronie ramy przep艂ynie na stron臋 odp艂ywu, sk膮d b臋dzie mog艂o zasili膰 silnik. Odpal moto i powoli "p臋d藕" do stacji benzynowej.

4. Zawsze tankowa膰 do pe艂na?

Paliwo swoje wa偶y, a znajduje si臋 najcz臋艣ciej w baku, umiejscowionym powy偶ej 艣rodka ci臋偶ko艣ci motocykla. Motocykl zatankowany do pe艂na prowadzi si臋 troch臋 gorzej, reaguje bardziej ospale przy przerzucaniu go z zakr臋tu w zakr臋t. Dlatego te偶, je偶eli chcesz po艣ciga膰 si臋 z kolegami po torze kartingowym, poje藕dzi膰 po bardzo kr臋tych g贸rskich drogach - wylicz ile paliwa potrzebujesz i zatankuj w艂a艣nie tyle + 2 litry dla pewno艣ci. Prawie pusty motocykl prowadzi si臋 lepiej od tego zatankowanego. Cho膰 nie zawsze i nie ka偶dy...

No w艂a艣nie, z technicznej strony troch臋 inaczej ma si臋 sprawa, je偶eli wasz motocykl nie ma pompy paliwa, a paliwo dostarczane jest do uk艂adu paliwowego opadowo - grawitacyjnie. Cz臋sto zdarza si臋, 偶e motocykle bez pompy paliwa jad膮 du偶o lepiej, gdy maj膮 wi臋cej paliwa, ni偶 gdy gnaj膮 na oparach. Za to sprz臋ty wyposa偶one w pompy paliwa tak偶e nie lubi膮 je藕dzi膰 na oparach bo... pompy pracuj膮ce na sucho lub prawie na sucho potrafi膮 si臋 zatrze膰. Usterka pompy paliwa np. w starej Hondzie Africa Twin mog艂a by膰 dora藕nie "omini臋ta" przez zatankowanie pe艂nego zbiornika paliwa. To do ga藕nik贸w 艣cieka艂o samo, bez pomocy pompy, a偶 do po艂owy stanu. Wtedy motocykl nie chcia艂 ju偶 jecha膰. Zatankowanie paliwa do pe艂na pozwala艂o mimo awarii pompy na dojazd do warsztatu czy domu.

Nie ma rady - 偶eby bez problem贸w u偶ytkowa膰 sw贸j jedno艣lad, musicie si臋 go nauczy膰. To troch臋 jak z kobiet膮 - trzeba wiedzie膰 z czego przy niej mo偶na 偶artowa膰, by zobaczy膰 u艣miech na jej twarzy, a co spowoduje zdenerwowanie, k艂贸tni臋 lub co najgorzej focha. Powodzenia!

Jaka jest Twoja reakcja?
28%
0%
3%
1 Komentarze
  • Art
    7 lutego 2017 at 21:17

    Ze swojego do艣wiadczenia dodam, 偶e nie polecam tankowania pod korek podczas upalnego lata w motocyklach niepierwszej 艣wie偶o艣ci lub po艣ledniej jako艣ci. Je艣li nalejemy paliwo tak, 偶e prawie si臋 wylewa z baku, nast臋pnie zakr臋cimy wlew i postawimy moto na s艂o艅cu to prawie pewne jest, 偶e b臋dzie wycieka艂o r贸偶nymi mo偶liwymi drogami np. przy uszczelkach korka wlewu. Spowodowane jest to rozszerzaniem si臋 obj臋to艣ci benzyny pod wp艂ywem ciep艂a, a dodatkowo tworzeniem si臋 opar贸w. Przychodzimy po godzince, a tu motocykl zlany od baku, przez silnik, a偶 do stopki paliwem i smr贸d, i niebezpiecze艅stwo po偶aru, i wstyd troch臋 te偶. Prze膰wiczone, do艣wiadczone, nie polecam 馃檪

Podziel si臋 opini膮

lub