
- Czy w nowym rok podwyżki objęły również wymianę opony motocyklowej?
- Wystarczy nieco chęci, a możesz zaoszczędzić na wymianie nawet kilkadziesiąt złotych
- Średnie ceny wymiany opony motocyklowej w 2025 roku
Okres zimowy to zdecydowanie najlepszy moment na przeprowadzenie sporego serwisu swojego motocykla, a także przygotowanie go do nadchodzącej wielkimi krokami wiosny. Wśród czynności serwisowych z pewnością pojawi się montaż kilku nowych gadżetów, wymiana płynów eksploatacyjnych, a także zmiana ogumienia. Czy w 2025 roku wizyta u wulkanizatora będzie droższa?
Opony w motocyklu są jedynym elementem, który ma styk z podłożem. Oznacza to, że ogumienie odpowiedzialne jest za zapewnienie przyczepności i niejako okiełznanie momentu obrotowego generowanego przez jednostkę napędową, który następnie przekazywany jest na tylne koło. Jeszcze kilkanaście lat temu wiedza motocyklistów na temat opon była wręcz znikoma i ograniczała się do umiejętności odczytania daty produkcji oraz znajomości dolnego limitu grubości bieżnika, który został ustanowiony przez ustawodawcę. Wraz ze wzrostem świadomości, coraz większą liczbą szkoleń oraz chęcią poprawy techniki jazdy, fani dwóch kółek zaczęli coraz śmielej edukować się na temat opon.
Kilka miesięcy zimowego przestoju jest najlepszym momentem na zadbanie o swój motocykl – niska temperatura za oknem nie napawa do jazdy, ale jednocześnie jest idealną okazją, aby przeprowadzić serwis i naprawić wszystkie elementy, na które w szczycie sezonu nie było czasu. Jeżeli grubość bieżnika waszych opon zaczyna zbliżać się do granicznego limitu lub ze względu na ich wiek konieczna jest wymiana, warto sprawdzić, czy w nowym roku ceny wymiany opon wzrosną.
Najważniejsze informacje:
- Nowy rok, nowe ceny? Czy w 2025 roku zapłacimy więcej za wymianę opony motocyklowej?
- Poznaj kilka prostych zasad, dzięki którym wymiana opon w motocyklu będzie tańsza.
- Od 100 do nawet 300 złotych – tyle kosztuje wymiana opony motocyklowej w 2025 roku.
Przeczytaj również:
Co oznacza DOT na oponie motocyklowej i jak poprawnie go odczytać?
Ile kosztuje wymiana opony motocyklowej w 2025 roku?
Jestem na etapie przygotowania swojego motocykla do nadchodzącego sezonu i jednym z elementów będzie wymiana opon. Nie chcę czekać do pierwszych wiosennych promieni słońca, bo w tym samym momencie szturmem do wulkanizatorów ruszą nie tylko motocykliści, ale także kierowcy samochodów, którzy będą zmieniać ogumienie z zimowego na letnie. Warto zatem odpowiednio wcześniej zaplanować wizytę u zaprzyjaźnionego wulkanizatora, tylko czy w 2025 roku za wymianę opon motocyklowych zapłacimy więcej?
Na szczęście nie – drastyczne podwyżki nie pojawiły się wraz z rozpoczęciem nowego roku, jednakże w niektórych warsztatach zauważalne są niewielkie zmiany w cenniku wszystkich usług, co ma bezpośrednio związek z podwyżkami prądu, gazu, wody, a także opłat związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Sama kwota wymiany opony motocyklowej nadal będzie jednak na niemalże tym samym poziomie i możemy przyjąć, że zapłacimy od około 70 do nawet 300 złotych.
Ceny mogą się różnić. Powody są błahe
Od czego zależy ostateczna kwota? Odpowiedź jest bardzo prosta i przede wszystkim cena uzależniona będzie od tego, czy koło jest już zdemontowane czy samodzielnie będzie musiał zdjąć je wulkanizator. W przypadku, gdy koło zostało przywiezione luzem, cena wymiany opony motocyklowej wraz z wyważeniem oraz nowym wentylem wyniesie około 70 złotych za 1 sztukę. Za konieczność demontażu specjalista może doliczyć sobie od 50 do nawet 150 złotych w zależności od modelu motocykla oraz trudnościami związanymi z odkręceniem. Zdecydowanie niższa cena będzie w przypadku miejskich nakedów, a więcej zapłacicie za demontaż koła w dużym motocyklu turystycznym. Warto zaznaczyć, że w wielu warsztatach motocyklowych oraz serwisach wulkanizacyjnych znajdziecie również pozycję, która dotyczy demontażu koła oraz konieczności odkręcenia wydechu – wówczas będzie jeszcze drożej. Natomiast koszt wymiany opony dętkowej waha się w okolicy 150 złotych.
Ostateczny wpływ na wymianę koła przede wszystkim ma zatem fakt, czy koło jest już zdemontowane z motocykla. Wówczas sam proces ściągnięcia, a następnie założenia nowej opony jest bardzo prosty i szybki, a jednocześnie najtańszy. Warto również wybierać się do wulkanizatora poza szczytem sezonu, który przypada na początek wiosny oraz jesieni, gdy przed warsztatami ustawiają się kolejki. Wulkanizatorzy nie ukrywają, że szczególnie w tym okresie ze względu na duże zainteresowanie wymianą ceny mogą wzrosnąć.
Jak wygląda proces wymiany opony motocyklowej krok po kroku?
O ile sama technologia i materiały używane do produkcji opon motocyklowych zmieniają się systematycznie, a sam proces produkcji jest coraz bardziej skomplikowany, to zdecydowanie wpływa on jedynie na samą cenę zakupu. Podobnie jest z felgami – mogą być kute, odlewane czy szprychowe, co kompletnie nie ma wpływu na sam proces wymiany opony. Specjalista w każdym z przypadków musi skorzystać z montażownicy do opon i krok po kroku wykonać wszystkie czynności:
- Zdjęcie opony z felgi – pierwszym etapem jest spuszczenie powietrza, a następnie tzw. odbijanie, czyli odciągnięcie bocznych ścian opony od felgi. Koło następnie nakładane jest na montażownicy, a w jednym miejscu opona zostaje naciągnięta na felgę, dzięki czemu montażownica jest w stanie samodzielnie ściągnąć oponę. Aby uniknąć uszkodzenia czujnika ciśnienia w kole, demontaż rozpoczyna się w miejscu, gdzie znajduje się wentyl.
- Montaż nowej opony – bezpośrednio przed montażem krawędzie ścian bocznych nowej opony oraz zamki felgi smarowane są specjalną pastą montażową, aby zminimalizować tarcie, które powstaje przy montażu. Gdy opona jest już założona na feldze, należy napompować ją do ciśnienia zalecanego przez producenta i wówczas opona samodzielnie dopasuje się do felgi.
- Wyważanie – to inaczej zrównoważanie masy koła wokół ośrodka obrotu. Poprawne wyważenie jest kluczowe, aby podczas jazdy nie występowało bicie, szybsze zużycie opon oraz łożysk. Do precyzyjnego wyważenia wulkanizator używa wyważarki, która wskazuje, w którym miejscu na feldze należy przykleić specjalne ciężarki o odpowiedniej gramaturze.
Jak samodzielnie zdjąć koła z motocykla?
Wbrew pozorom zdjęcie kół z motocykla nie jest trudnym zadaniem, jednakże wymaga posiadania podstawowych narzędzi. Sam proces będzie różnił się w zależności od modelu motocykla, jednakże kilka czynności będzie identycznych. W każdym przypadku należy przede wszystkim zadbać o poprawne zabezpieczenie motocykla na podnośniku lub dodatkowe zamocowanie go po postawieniu na stopce centralnej. Warto również pamiętać o starannym odkładaniu śrub, nakrętek oraz tulei, aby podczas montażu nie pomylić kolejności.
Zdjęcie kół z motocykla krok po kroku:
- Poluzowanie śrub, ośki, nakrętki – zanim zaczniecie podnosić motocykl, aby swobodnie zdjąć koła, warto jest poluzować połączenia śrubowe, co znacznie ułatwi dalszą pracę. Zapoznajcie się z poradami znajdującymi się w instrukcji obsługi, aby wiedzieć, czy odkręcić należy również zaciski, dodatkowe śruby w goleniach czy niezbędny będzie również demontaż kufrów.
- Podniesienie motocykla – najłatwiej będą mieli właściciele motocykli, które posiadają stopkę centralną. Wystarczy za pomocą kilku pasów montażowych dokładnie zabezpieczyć jednoślad, aby stał stabilnie. Jeżeli jej nie posiadacie, możecie skorzystać ze specjalnych stojaków pod przednie lagi, główkę ramy lub tylny wahacz. W ostateczności ratować należy się podnośnikiem samochodowym.
- Demontaż kół – gdy koło jest już w powietrzu możemy odkręcić wszystkie śruby/ośkę, aby je zdemontować. Pamiętajcie, aby starannie okładać wszystkie zdemontowane elementy, a śruby wkręcać w miejsce, z których zostały wykręcone.
- Zabezpieczenie klamki hamulca – w zdecydowanej większości modeli motocykli demontaż koła wiąże się z konieczności zdjęcia zacisków hamulcowych. Jeżeli w waszym garażu przewija się wielu kumpli, a dzieciaki mają tendencję do wciskania losowych elementów, warto zabezpieczyć przed wciśnięciem klamkę hamulca.
- Montaż w odwrotnej kolejności – koła montujemy w odwrotnej kolejności. Pamiętacie o wyczyszczeniu, a następnie nasmarowaniu ośki, a także nałożeniu kleju do śrub na te połączenia, które tego wymagają. Na tym etapie warto dokładnie zapoznać się z instrukcją serwisową, aby wszystkie śruby dokręcić z odpowiednim momentem.
Jak wydłużyć żywotność opon motocyklowych?
Świętym obowiązkiem każdego motocyklisty jest nie tylko systematycznie kontrolowanie poziomu oleju, ale również zadbanie o pozostałe podzespoły, tj. układ hamulcowy, chłodzenia czy ogumienie. To właśnie opony są jednym z najważniejszych czynników, wpływając nie tylko na komfort jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo. Badania udowodniły również, że ich poprawny stan oraz poziom ciśnienia wpływa również na zmniejszenie zużycia paliwa czy samej opony. Regularnie zaleca się zatem kontrolować poziom ciśnienia w oponach i utrzymywanie go w wartościach zalecanych przed producenta, które znajdują się w instrukcji obsługi każdego motocykla. Warto wiedzieć, że wartości będą różnić się w zależności od tego, czy podróżujesz sam, z pasażerem czy bagażem.
Obowiązujące w Europie przepisy jasno stanowią, że minimalna głębokość bieżnika w przypadku opon motocyklowych wynosi 1,6 mm, a w przypadku opon do skuterów 1 mm. To minimalne wartości, poniżej których wymiana jest konieczna, chociaż w tym przypadku decydować powinien nie tylko bieżnik, ale także DOT oraz przede wszystkim zdrowy rozsądek.