Honda świętuje 800. zwycięstwo w motocyklowym Grand Prix

Jaume Masia jest ostatnio zdecydowanie w gazie. Potwierdzają to dwa z rzędu zwycięstwa w mistrzostwach świata w kategorii Moto3. Swoje ostatnie zwycięstwo wywalczył na Motocyklu Honda NSF250RW w GP Teruel, w Mistrzostwach Świata MotoGP 2020. Było to 800. zwycięstwo zawodnika Hondy w historii Grand Prix.

Honda napisała niesamowitą historię, rozpoczynając od pierwszego zwycięstwa Australijczyka Toma Phillisa na Hondzie RC143 w Grand Prix Hiszpanii w klasie 125 cm3, w 1961 r., aż do dnia dzisiejszego, kiedy Jaume Masia wziął udział w mistrzowskim wyścigu, aby wywalczyć 800. zwycięsto dla Hondy. Honda dokonała tego, czego nie udało się osiągnąć żadnemu innemu producentowi motocykli.

To był klasyczny wyścig Moto3 na torze MotorLand Aragon, w którym przez większość rywalizacji w czołówce znajdowało się ponad 20 zawodników. Świeżo po tym, jak został setnym zwycięzcą Grand Prix Hondy, Masia poprawił wynik, wygrywając po raz kolejny dla zespołu Leopard Honda. Młody hiszpański zawodnik zaprezentował dojrzałą jazdę i dobrą taktykę, startując z siódmego pola i kontynuując dobrą jazdę do końca wyścigu. Na trzy okrążenia przed metą, Masia wyszedł na prowadzenie, ale jego rywale nie dawali za wygraną. Moc Hondy pchnęła go jednak do historycznego zwycięstwa.

Masia takes record 800th Grand Prix win for Honda

W 1954 roku założyciel firmy, Soichiro Honda, zadeklarował udział w wyścigach TT na wyspie Man, najważniejszych wyścigach motocyklowych tamtych czasów dla wszystkich, których celem było zdobycie pozycji nr 1 na świecie. W 1959 roku Honda, jako pierwszy japoński producent motocykli, wystartowała w wyścigu Isle of Man TT.

W kolejnym, 1960 roku, Honda zaczęła rywalizować w klasach 125 cm3 i 250 cm3, a rok później, w 1961 roku, Tom Phillis wygrał otwarcie sezonu, Grand Prix Hiszpanii, rozpoczynając historię sukcesów i zwycięstw.

Honda rozszerzyła swój program wyścigowy o klasy 350 cm3 i 50 cm3, odnosząc kolejne zwycięstwa i zdobywając tytuły. Sukces trwał do momentu, gdy firma zaprzestała udziału w wyścigach ze swoimi fabrycznymi zespołami. Powróciła na światową scenę w 1979 roku, a sukcesy zapoczątkował Freddie Spencer, zdobywając podium na NS500 w 1982 roku.

Ponownie uznana za potęgę wyścigów GP, Honda odnosiła dalsze sukcesy w klasach 125 cm3, 250 cm3 i 500 cm3.  Podczas GP Japonii w 2001 roku, Valentino Rossi wywalczył 500. zwycięstwo dla Hondy, dokonując ekscytującego pokazu umiejętności.

Zmiana w klasie czterosuwowych motocykli w MotoGP w 2002 roku przyniosła Hondzie jeszcze więcej zwycięstw, a podczas Grand Prix Indianapolis w 2015 roku Marc Marquez odniósł 700. zwycięstwo dla Hondy. Kolejnym kamieniem milowym dla marki jest 800. zwycięstwo Jaume Masii wywalczone w minioną niedzielę, 25 października 2020 roku, około 66 lat po słynnej deklaracji Soichiro Hondy.

 

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Pierwsze zwycięstwo Hondy w Grand Prix:

Tom Phillis, 1961, GP Hiszpanii, w klasie 125 cm3, Honda RC143

 

  1. zwycięstwo Hondy w Grand Prix:

Luigi Taveri, 1966, Dania, 50cc TT, Honda RC116

 

  1. zwycięstwo Hondy w Grand Prix:

Jimmy Filice, 1988, GP USA, w klasie 250 cm3, Honda NSR250

 

  1. zwycięstwo Hondy w Grand Prix:

Alex Criville, 1992, Dania, TT, w klasie 500 cm3, Honda NSR500

 

  1. zwycięstwo Hondy w Grand Prix:

Haruchika Aoki, 1996, GP Brazylii, w klasie 125 cm3, Honda RS125R

 

  1. zwycięstwo Hondy w Grand Prix:

Valentino Rossi, 2001, GP Japonii, w klasie 500 cm3, Honda NSR500

 

  1. zwycięstwo Hondy w Grand Prix:

Dani Pedrosa, 2005, GP Australii, w klasie 250 cm3, Honda R250RW

 

  1. zwycięstwo Hondy w Grand Prix:

Marc Marquez, 2015, MotoGP Indianapolis, Honda RC213V

 

  1. zwycięstwo Hondy w Grand Prix:

Jaume Masia, 2020, Moto3, Teruel, Honda NSF250RW

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button