Honda CR 250. Najlepszy motocykl crossowy wszechczasów?

Świat motocyklistów dzieli się na tych, którzy jeszcze nie jeździli dwusuwową ćwiartką i na tych co robili wszystko, by utrzymać się w jej siodle.  Poznajcie Hondę CR 250!

To jeden z tych motocykli, które na stałe wpisał się do kanonu motocykli kultowych nie tylko ze względu na liczne sukcesy w zawodach enduro/motocrossowych, ale przede wszystkim na to, że Honda CR 250 była produkowana przez blisko 37 lat! To kawał motocyklowej historii!

Honda CR 250. Garść wiedzy technicznej

W ramie Hondy CR 250 wylądował dwusuwowy, jednocylindrowy silnik chłodzony cieczą, połączony z pięciostopniową skrzynią biegów. Jednostka dysponuje szalonym przyrostem mocy i w rękach początkującego kierowcy może być po prostu niebezpieczna. Z silnika możemy wykrzesać 59 KM i 54,7 Nm momentu obrotowego. Na pierwszy rzut oka to nie rekord, ale kiedy zsumujemy to z krótkimi przełożeniami oraz wagą motocykla wynoszącą 96,6 kg (masa Hondy CR  250 z roku 2002), to otrzymujemy sprzęt o piekielnym przyspieszeniu. Musimy również pamiętać o totalnie szalonym przyroście mocy w dwusuwowym piecu, który wymaga od kierowcy sporych umiejętności i doskonałego czucia manetki gazu.

Silnik oraz zawieszenie zostały wykonane przez Hondę naprawdę solidnie. Piec, chociaż dwusuwowy, charakteryzuje się sporą odpornością na nieodpowiedzialne zapędy kierowców, a wymiany tłoka nie są czynnością, od której powinniśmy każdorazowo rozpoczynać jazdę na motocyklu. Właśnie to wpływa na fakt, że dwusuwowa ćwiartka Hondy, bardzo często jest traktowana jak  motocykl enduro, chociaż z prawdziwym enduro ma niewiele wspólnego. W rękach amatora zawieszenie jest więcej niż wystarczające. Co prawda Hondy CR 250 najczęściej są już solidnie wyeksploatowane i bardzo często możemy spotkać się z wyciekami oleju np. z lag przednich czy luzem na ich panewkach, ale gruntowny serwis powinien rozwiązać sprawę.

SUZUKI RM 250. BRAT BLIŹNIAK HONDY CR 250?

Prototyp crossówki Hondy, powstał w roku 1971. Jednakże nie wszedł on od razu do produkcji seryjnej. Pierwsze “Ceerki” w punktach sprzedaży znalazły się dopiero w roku 1973 i szybko zyskały popularność. Nie sposób wymienić wszystkich zmian konstrukcyjnych tego motocykla na przestrzeni lat, ale największą była zmiana materiału, z którego wykonano ramę. W 1997 miejsce stali, zastąpiło aluminium. Dzięki tej modernizacji usunięto największą bolączkę modelu, a więc elastyczność konstrukcji, która we wczesnych latach produkcji Hondy CR 250 była postrzegana jako wada. Również w tym roku silniki wyposażone były w bardziej rozwiniętą “elektrownię”, która dostarczała prąd również do nowego gaźnika Keihin, wyposażonego w elektroniczny układ “Power Jet”. Co ciekawe już w roku 2000 ramę ponownie zmodernizowano, odejmując jej nieco sztywności co miało zapewnić lepsze prowadzenie. W roku 2000 zmodernizowano układ dolotowy: gaźnik Keihin PWK, został zastąpiony przez model PJ. Ograniczono również obroty maksymalne silnika do 8 tysięcy na minutę. Produkcja Hondy CR 250 została zakończona w roku 2007. Honda tak jak inni producenci, skierowała swoje siły w kierunku motocykli czterosuwowych, a rozwój silników 2T został zawieszony na kołku. Na szczęście od kilku lat możemy obserwować zmianę tego trendu.

Honda CR 250, a ile to pali?

Jedyną słuszną odpowiedzią jest: “Tyle ile jej nalejesz”. Tego motocykla nie można ustawiać w rzędzie z innymi motocyklami enduro. To typowa torowa “wściekaczka”, dlatego jeśli masz zamiar użytkować ją w sposób inny niż na torze, to przed każdym wyjazdem warto zatankować ten sprzęt do pełna. W takich warunkach zdecydowanie lepiej sprawdzi się włoska odmiana HM o oznaczeniu CRE 250, a więc wersja nieco ucywilizowana, która była oferowana również z drogową homologacją. Po modyfikacjach w sprzęcie możemy znaleźć oświetlenie i przede wszystkim zmienioną głowicę silnika. Dzięki temu sprzęt ma inną charakterystykę pracy (przyjaźniejszą) i zdecydowanie mniej pali. Niestety wersja HM, czyli enduro na bazie crossówki jest rzadkością na rynku motocykli używanych.

Honda CR 250

Największe bolączki modelowe

Chociaż CR 250 była przez większość lat produkowana “praktycznie” w niezmienionej formie, to model ten posiadał kilka wad, z którymi użytkownicy musieli sobie radzić. Przede wszystkim kopka silnika: po latach pracy potrafiła złapać luz, a w końcu się złamać – niestety zakup tego elementu  jest dosyć trudny – wiele kopek już zakończyło swój żywot, a to że w końcu jakąś znajdziesz na portalach aukcyjnych wcale nie oznacza, że będzie pasowała do Twojego motocykla (Honda postanowiła urozmaicić nam życie i modernizować ten element). Poza tym bardzo ciężko jest dostać jarzmo hamulca tylnego – co prawda element ten praktycznie się nie zużywa, ale mimo wszystko przy większej wywrotce możemy go uszkodzić. Wielu internautów wspomina o problemie z wodzikami skrzyni biegów – dlatego chcąc kupić CR 250, dokładnie sprawdź działanie wszystkich przełożeń

Pozostają jeszcze typowe dla motocykli terenowych uszkodzenia chłodnic i ich wymiana. Chłodnice nie należą do najtańszych, ale warto mieć je “w miarę” sprawne – musimy pamiętać, że ćwiartka Hondy nie jest wyposażona w wentylator i przy słabym stanie tego elementu bardzo łatwo o przegrzanie podczas ostrzejszej jazdy. Plastiki z kolei kupisz bez problemu. Co prawda znalezienie oryginałów graniczy z cudem, ale na aukcjach internetowych znajdziesz sporo zamienników. Problem może być jedynie z plastikami do CR na stalowej ramie – znalezienie ich wymaga większej gimnastyki.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Tytułem końca chciałoby się powiedzieć “Śpieszmy się kochać nasze Ceery, bo tak szybko odchodzą!”. Faktycznie, tych motocykli jest coraz mniej i coraz trudniej jest znaleźć niezniszczoną ćwiartkę. O ile w przypadku motocykli z aluminiową ramą to jeszcze w jakimś stopniu jest możliwe, to Hondy CR 250 na stalowej ramie w dobrym stanie ze świecą szukać…

[Trending]

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button