FB Mondial HPS 125: Intrygująca marka i intrygujący motocykl na prawo jazdy B

Marka FB Mondial pewnie obiła się Wam nie raz o uszy. To legenda, która zasłynęła głownie dzięki Grand Prix. Teraz Włosi zdecydowali się na jej reaktywację, stworzenie nowej kolekcji i wypuszczenie na rynek m.in. tak wyróżniającej się 125. To FB Mondial HPS 125.

Przykro mi, że pierwsze wrażenia na temat tego motocykla zbieramy przy tak brytyjskiej a nie włoskiej pogodzie. To oczywiście nie zmienia faktu, że jest to chyba najładniejszy scrambler na prawo jazdy B, a jednocześnie jeden z najbardziej dynamicznych jednośladów w tym segmencie. Jest tu 15 KM przy 130 kg netto. Mało tego – silnik jest chłodzony cieczą i oczywiście posiada wtrysk, sondę lambda oraz podwójny wydech, który przemawia do nas w następujący sposób.

Podczas krótkiej randki z Mondialem mega skupiałem się na detalach. Popatrzcie na ilość chromów, szprychowe koła, albo tę czerwoną, krótką kanapę. Wiem, dziewczyna może nie być zadowolona, ale proporcje i design są zdecydowanie istotniejsze od praktyczności tego sprzętu. Tak, ja tak mówię.

Dobrze, jak się tym jeździ. Trochę inaczej ze względu m.in. na nisko osadzoną kierowcę, co wymaga przyzwyczajenia tricepsów. Zawieszenie pracuje nawet komfortowo – tył jest regulowany, a z przodu znajduje się odwrócony widelec. Jakość tłumienia poprawią także te szerokie i kostkowane opony. W każdym razie pierwsze kilometry nie uwydatniają żadnych tendencji tego sprzętu. Mondial jest neutralny podczas jazdy przez co odpowiedni dla ludzi bez doświadczenia. Do tego dochodzi także niska kanapa, która pozwala na poczucie większej pewności podczas stawiania pierwszych kroków.

FB Mondial HPS 125 na pewno jest intrygującym sprzętem. Wybudzał sensacje już w ubiegłym roku pomimo ograniczonej dostępności i nienajniższej ceny, która wynosi 15 000 zł. Dziś zdarza mi się już widywać Mondiale na ulicach i uważam, że jest sprzęt godny polecenia posiadaczom prawa jazdy B. Świetne osiagi, jeszcze lepszy design, agresywne brzmienie i przede wszystkim oryginalność. Na pewno wszyscy będą Was pytać o tę maszynę.

Ciąg dalszy tej historii jeszcze nastąpi. Wówczas pokaże Wam jeszcze jedną z premier jaką jest Mondial SMX Enduro 125a no i jeszcze polatamy skuterami tajwańskiego SYMa. Dlatego pamiętajcie o subskrybowaniu kanału Jednoślad.pl na YouTube.

  • DANE TECHNICZNE
  • Silnik: 1-cylindrowy, 4-suwowy, DOHC, 4-zaworowy
  • Pojemność: 124,2 cm3
  • Średnica cylindra/skok: 58 x 47 mm
  • Stopień sprężania: 12,6 : 1
  • Moc maksymalna: 10 kW przy 9750 obr/min.
  • Moment obrotowy: 10.5 Nm przy 8000 obr/min.
  • Smarowanie: mokra miska olejowa
  • Układ chłodzenia: ciecz
  • Zasilanie: elektroniczny wtrysk paliwa
  • Rozruch: elektryczny
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Pojemność zbiornika paliwa: 9 litrów
  • Długość: 2016 mm
  • Szerokość: 765 mm
  • Wysokość: 1060 mm
  • Rozstaw osi: 1370 mm
  • Prześwit: 155 mm
  • Wysokość siedzenia: 785 mm
  • Zawieszenie przód: 41 mm widelec USD / skok 90 mm
  • Masa na sucho: 130 kg
  • Maksymalna liczba osób: 2
  • Przedni hamulec: 4-tłoczkowy zacisk mocowany radialne / tarcza 280 mm
  • Tylny hamulec: 1-tłoczkowy pływający / tarcza 220 mm
  • Przednie koło: 2,15 x 18''
  • Tylne koło: 2,75 x 17''
  • Przednia opona 100/90 x 18''
  • Tylna opona: 130/80 x 17''
  • Kolor: Szary, Biały

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button