Decyzja zapadła: utrata prawa jazdy za szybką jazdę poza obszarem zabudowanym

W skrócie
  • Mamy pozytywną decyzję Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego co do utraty prawa jazdy za szybką jazdę poza obszarem zabudowanym.
  • Minister infrastruktury, Dariusz Klimczak potwierdził, że prace legislacyjne ruszają.
  • Możliwe, że już od stycznia 2025 w życie wejdzie przepis stanowiący o tym, że kierowca, który przekroczy dozwoloną prędkość o 51 km/h lub więcej poza terenem zabudowanym, straci prawo jazdy na 3 miesiące.

Od 2015 roku kierowcy przekraczający prędkość o 50 km/h w terenie zabudowanym są narażeni na utratę prawa jazdy na okres trzech miesięcy. Ministerstwo Infrastruktury zapowiada, że czeka nas rozszerzenie tych zasad. Nowe przepisy mają dotyczyć przekroczenia prędkości poza obszarem zabudowanym, na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych. Funkcjonariusze policji będą mieli prawo zabrać prawo jazdy za przekroczenie prędkości o więcej niż 50 km/h za znakiem D-43 (poza obszarem zabudowanym). Proponowane zmiany otrzymały już pozytywną opinię Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Obecne przepisy dotyczące utraty prawa jazdy

Na chwilę obecną, przepisy mówią o utracie prawa jazdy na trzy miesiące za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h, ale wyłącznie w terenie zabudowanym. Kierowca, który przekroczy dozwoloną prędkość o 51 km/h lub więcej w terenie zabudowanym, traci prawo jazdy na 3 miesiące i dodatkowo otrzymuje mandat oraz punkty karne.

Utrata prawa jazdy za prędkość także poza obszarem zabudowanym

Zmiany nad którymi pracuje Ministerstwo Infrastruktury, mają rozszerzyć karę na drogi poza obszarem zabudowanym, co obejmie większość dróg w Polsce, z wyjątkiem autostrad i dwujezdniowych dróg ekspresowych.

Jak podkreśla minister infrastruktury Dariusz Klimczak, zmiana ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego na jednojezdniowych dwukierunkowych drogach, gdzie dochodzi do największej liczby wypadków śmiertelnych. Przepisy mają wyeliminować z dróg kierowców, którzy dokonują najcięższych wykroczeń, w tym przekraczają prędkość o ponad 50 km/h.

Rozszerzenie przepisów na obszary poza terenami zabudowanymi ma być odpowiedź na rosnącą liczbę wypadków drogowych, szczególnie na drogach lokalnych i krajowych, gdzie dochodzi do wielu tragicznych zdarzeń.

Jakie są limity prędkości poza obszarem zabudowanym?

Przypomnijmy, jakie limity prędkości określa prawo o ruchu drogowym dla samochodów osobowych, motocykli i pojazdów o masie całkowitej do 3.5 tony:

• 140 km/h na autostradach
• 120 km/h na dwujezdniowych drogach ekspresowych
• 100 km/h na jednojezdniowych drogach ekspresowych
• 90 km/h na pozostałych drogach poza obszarem zabudowanym
• 50 km/h w obszarze zabudowanym (chyba że znaki drogowe stanowią inaczej).

Na drogach, które będą objęte nowymi przepisami (jednojezdniowe dwukierunkowe poza obszarem zabudowanym), obowiązuje limit prędkości 90 km/h, o ile nie ma innych oznaczeń. Przekroczenie tej prędkości o więcej niż 50 km/h skutkować będzie automatycznym zatrzymaniem prawa jazdy.

Przeczytaj też:

Utrata prawa jazdy za jazdę pod wpływem alkoholu. Czy stracę wszystkie kategorie?

Utrata prawa jazdy za jazdę pod wpływem alkoholu. Czy stracę wszystkie kategorie?

Obejrzyj:

Błędy motocyklistów.

Dlaczego nowe przepisy są potrzebne?

Ministerstwo Infrastruktury oraz Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wskazują, że jednojezdniowe drogi dwukierunkowe to miejsce, gdzie dochodzi do 90% śmiertelnych wypadków. Wprowadzenie surowszych kar ma na celu zwiększenie dyscypliny wśród kierowców oraz poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Przekroczenie prędkości powyżej 50 km/h na trasach, gdzie limity wynoszą zazwyczaj 90 km/h, może prowadzić do tragicznych w skutkach wypadków, dlatego wprowadzenie kary utraty prawa jazdy w takich przypadkach ma pełne uzasadnienie.

Zmiana przepisów: kiedy wejdzie w życie?

Ministerstwo Infrastruktury planuje, aby Sejm zajął się zmianami w Prawie o ruchu drogowym jeszcze w 2024 roku. Jeżeli proces legislacyjny przebiegnie bez opóźnień, nowe przepisy mogłyby wejść w życie już od 1 stycznia 2025 roku. Daje to kierowcom czas na zapoznanie się z nowymi zasadami, zanim zostaną one wprowadzone.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button