125 ccm
Aktualnie czytasz:
Test Aprilia Atlantic 125: Komfortowy i praktyczny skuter 125 ccm
0

Klasa 125 ccm jest coraz bardziej popularna w naszym kraju. Dużo importerów wprowadziło już w roku 2004 lub planuje wprowadzić skutery klasy 125 do swojej oferty. Nasza redakcja miała okazję przetestować skuter Aprilia Atlantic 125.

Jest to skuter produkcji włoskiej. Linią nadwozia nawiązuje do swoich większych braci. Zawsze zastanawiało nas jak to jest, że włosi robią bardzo ładne ale niestety awaryjne pojazdy. Chcieliśmy się przekonać jak jest z tym modelem. Wrażenia ogólną są bardzo pozytywne. Nie można powiedzieć, że pojazd ten jest brzydki. Ma w sobie pewien urok. Ciekawa stylistyka, nieco kanciasta jest bardzo elegancka.

Siedzisko zarówno dla kierowcy jak i dla pasażera jest dobrze wyprofilowane i mimo, że twarde jest komfortowe nawet na dłuższe trasy. Nie można niestety powiedzieć dobrych słów o wielkości tejże kanapy. Zdania są podzielone, jednak w naszym mniemaniu jest ona delikatnie za mała. Przód sprawia wrażenie jakby cały pojazd był bardzo mocny. Jego agresywny wygląd może się podobać. Zegary w Atlanticu 125 są dostatecznie czytelne. Producent pamiętał o mnogości funkcji. Brakuje trochę obrotomierza, co jednak nie psuje efektu całości.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

Bądź oryginalny i wyróżnij się na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, duże koła. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i potężna doza komfortu zarówno podczas jazdy po mieście, jak również wszędzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spełnij swoje marzenia o nowym Junaku. Już za 8 799 PLN.

Szyba seryjnie zamontowana w skuterze zapewnia osobom niezbyt wysokim komfort jazdy. Niestety jeśli masz powyżej 190 cm musisz pomyśleć o jakiejś zastępczej. Lusterka umieszczone są na długich ramionach. Zapewniają należytą widoczność tego co dzieje się z tyłu pojazdu. Wszelkie przełączniki zlokalizowane na kierownicy są dostępne bardzo łatwo. Niestety jakość ich wykoAączenia pozostawia wiele do życzenia.

Plastik z którego zostały wykonane jest po prostu kiepskiej jakości. Przyczepić się można również do ogólnego wykończenia i spasowania plastików. Z przodu w plastiku osłaniającym kolumnę kierowniczą znajdziemy schowek na drobiazgi. Dobrą rzeczą jest to, że można go zamykać… gdyby jeszcze to zamknięcie dobrze działało…

 
Czytaj
REKLAMA

UNIWERSALNE KUFRY BOCZNE. KOMPLET ZA 529,00 zł. Darmowa wysyłka

Uniwersalne motocyklowe kufry boczne ADV wraz ze stelażami w zestawie. Wykonane z lekkiego, wytrzymałego i odpornego na uderzenia polipropylenu. Posiadają elementy odblaskowe. Zamykane na zamek. Dwa kluczyki w komplecie. Wysyłka w 24h.

Pod kanapą znajdziemy dość obszerny schowek na bagaże. Dzięki niemu możemy wybrać się nie tylko na jednodniowy wypad, chociaż jeśli chcemy zabrać więcej rzeczy musimy zaopatrzyć się w kufer, który nie jest seryjnie montowany. Wygląd jest ważny, jednak skuter nie byłby niczym interesującym bez jazdy.

Przyjrzyjmy się nieco bliżej Aprilii Atlantic 125 i jej parametrom jezdnym. Zaraz po uruchomieniu silnik wydaje z siebie delikatny pomruk. Nie jest to dźwięk napawający optymizmem jednak jest to pojazd bardzo cichy. Jednoślad wyposażony jest w jednostkę czterosuwową jednocylindrową. W tej konfiguracji Atlantic 125 ma moc 15 koni mechanicznych. Osiągi jak na takiego malucha są dobre.

Realne 110 km/h przy średniej wadze kierowcy 70 kg nie powinno być problemem. Przyspieszenie nie jest powalające jednak ze względu na masę pojazdu i jego gabaryty można powiedzieć, że nie jest źle. Dla przykładu Keeway Viva 125 mimo, że mniejszy jest dużo słabszy od Atlantica. Przyspieszenie do prędkości 95 km/h jest odczuwalne, a potem… jest to tylko zwiększanie jej.

Pojemność baku paliwa wynosi 10,5 litra co zapewnia nam zasięg około 260 km przy normalnej jeździe bez szarżowania. Wynik nie jest powalający szczególnie, że to tylko 125cc.

Układ hamulcowy działa dość sprawnie i pozawala na szybkie zatrzymanie się z każdej niemal prędkości. Jeden z hamulców jest zintegrowany. Działa to poprzez zawór zwrotny który odpowiednio dobiera siłę hamowania na przód i tył. Z przodu mamy do dyspozycji jedną tarczę, tak samo jak z tyłu. Zawieszenie dobrze wybiera nierówności, chociaż nie jest to typowy kanapowiec.

Niestety dość dużą wadą tego skutera jest słaba szczelność pokrywy układu przeniesienia napędu. Już po 3000 uszkodzeniu uległ bendix startera co całkowicie uniemożliwiło odpalenie pojazdu. Importer nie uznał tego jako naprawy gwarancyjnej. Naszym zdaniem to duży minus… nie wiemy tylko czy dla firmy czy dla samego produktu.

Podsumowując: Skuter Aprilia Atlantic 125 cc jest bardzo atrakcyjną propozycją na rynku skuterowym. Zapewnia na wysoki komfort poruszania się, przyjemność a także funkcjonalność. Wygląd pojazdu jest bardzo atrakcyjny, ale… no właśnie ale… wykonanie nie stoi już na takim poziomie.

Niestety musimy zapłacić za nią około 18500 zł (10/2004) co bardzo boli. Z jednej strony dostajemy produkt markowy, od którego możemy wymagać bezawaryjności i sprawności działania, a z drugiej chyba za drogi. Nie wiem czy skuter o pojemności 125cc za 18500 jest dobrym wyborem. Dla porównania produkt firmy Keeway oczywiście gorszy jakościowo kosztuje 7999 (07/2004) ale czy ta różnica jakości jest aż tyle warta?

Gdybym to ja miał się decydować to chyba wybrałbym pojazd używany o większej pojemności lub trochę droższy nowy np. 250cc. Pragnąłbym przytoczyć tutaj pewną opinię, z którą się zgadzam. Wraz z przyjaciółmi doszliśmy do wniosku, że skuterem idealnym byłby taki pojazd, który zostałby stylistycznie zaprojektowany z włoskim artyzmem natomiast wykonanie wzięliby na siebie Japończycy. Tylko czy to kiedyś będzie możliwe?

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
16%
Interesujące
53%
heh...
11%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
21%