Aktualnie czytasz:
5 rzeczy, o których powinien wiedzieć pasażer jednośladu
0

Większość motocykli i skuterów to pojazdy dwuosobowe. Ważne jest jednak, żeby osoba, która wsiada po raz pierwszy na motocykl wiedziała jak ma się na nim zachować. A więc jak jeździć na motocyklu jako pasażer? Oto kilka kwestii, które należy poruszyć przed jazdą.

Zaufać kierowcy

Na motocyklu pasażer powinien siedzieć zawsze w jednej linii z kierowcą. Jeżeli ten pochyla się w stronę zakrętu, pasażer powinien zrobić to samo. Jeżeli pasażer skontruje, czyli wyprostuje się, przechylając się w drugą stroną niż zakręt, spowodować to może tragiczną w skutkach zmianę toru jazdy jednośladu. Pierwsza przejażdżka motocyklem to naprawdę mocne przeżycie, więc jako kierowca nie spraw, żeby dla pasażera okazała się przeżyciem traumatycznym. Zaczynamy powoli i spokojnie, a pierwsze zakręty pokonujemy wręcz na kwadratowo. Dopiero gdy pasażer oswoi się, zaufa kierowcy, wtedy można zacząć delikatnie przechylać się na winklach.

 
Czytaj
REKLAMA

Kup motocykl Triumph i zyskaj do 25%

Wyprzedaż Triumph w ramach akcji Używany Gwarantowany. Skontaktuj się z autoryzowanym dealerem i kup sprawdzony motocykl z niewielkim przebiegiem bez ryzyka. Skorzystaj także ze specjalnych rabatów w ramach wyprzedaży nowych motocykli z rocznika 2019.

Jak się trzymać

Jest kilka szkół trzymania się na motocyklu, ale wszystko zależy od rodzaju i wyposażenia motocykla. Jeżeli pojazd wyposażony jest w solidny kufer centralny, można się o niego śmiało oprzeć i trzymać się kierowcy tylko w pasie. Jeżeli przejażdżka odbywa się na sportowym motocyklu, pasażer powinien przy hamowaniu opierać rękę, bądź ręce o bak, by odciążać plecy kierowcy. Możemy też trzymać się za specjalne uchwyty dla pasażera umieszczone z tyłu siedzenia lub po jego bokach. Jedną z dobrych metod jest trzymanie się jedną ręką za uchwyt z tyłu, a drugą położyć na baku. To pozwoli zachować kontrolę nad bezwładnością ciała zarówno przy hamowaniach jak i przyspieszeniach.

 
Czytaj
REKLAMA

Torba motocyklowa Junak. Kup teraz

Jesteś fanem marki Junak i szukasz uniwersalnej torby, którą możesz zabierać ze sobą wszędzie gdzie tylko zechcesz.

Aktywna jazda

Na motocyklu, w przeciwieństwie do jazdy samochodem, osoba jadąca z tyłu jest aż, a nie tylko pasażerem. Żeby nie przeszkadzać kierowcy w jeździe musi skupiać się na tym co się dzieje wokół i reagować. Dohamowanie, zakręt, przyspieszenie. To sekwencja zdarzeń na którą trzeba prawidłowo zareagować, aby najpierw nie wisieć na kierowcy, potem nie przeszkadzać w prowadzeniu pojazdu po zaplanowanym torze, a w końcu by nie spaść ze sprzęta. Pasażer musi aktywnie uczestniczyć w jeździe i skupiać się na tym, żeby nie robić „dzięcioła” – chyba najbardziej deprymującej rzeczy, jaką zrobić może pasażer. Co to jest dzięcioł? To uderzanie kaskiem o kask spowodowane dynamiczną jazdą kierowcy i wiotkimi mięśniami karku pasażera.

Nie wiercić się

Każdy ruch pasażera odczuwa kierowca, co ma wpływ na komfort, płynność i bezpieczeństwo jazdy. O ile pasażer może poprawić pozycję podczas jazdy z większą prędkością na wprost, to niedopuszczalne jest wiercenie się w czasie pokonywania zakrętów w złożeniu lub też jazdy z bardzo małą prędkością w korku. W takich warunkach każdy gwałtowny ruch pasażera może spowodować kolizję z innym pojazdem.

Pasażer powinien być chroniony

Jeżeli ktoś wsiada na nasz jednoślad, od razu staje się motocyklistą. Dla własnego bezpieczeństwa powinien mieć nie tylko kask. Oczywiście, sprawa jest bardzo utrudniona w wielu przypadkach, ale jeżeli kogoś – np. naszą dziewczynę często podwozimy do pracy, albo dziecko do szkoły, należałoby wyposażyć takiego pasażera w podstawowe ubranie na motocykl.

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
17%
Interesujące
72%
heh...
2%
Że co?
2%
Grrrr!
2%
Smutne
2%