Wyniki sprzedaży jednośladów w Polsce, maj 2020: Wracamy do normalności.

Po marcowej klapie i kwietniowym dole, tegoroczny maj okazał się znacznie bardziej pozytywny dla rynku motocyklowego. Najlepiej świadczą o tym wyniki sprzedaży jednośladów, które w porównaniu z zeszłym rokiem w dużej mierze obrazują obecny popyt na jednoślady.

Według danych zebranych przez PZPM, w maju tego roku zarejestrowano w Polsce 4682 jednoślady, co wobec 4864 sztuk w maju ubiegłego roku oznacza spadek o 3,7%. Zważywszy na obecną sytuację ekonomiczną, gospodarczą i panujące związane z epidemią nastroje, to taki wynik można uznać za więcej niż dobry. Co warto podkreślić same motocykle odnotowały nawet wzrost sprzedaży r/r. W marcu oraz kwietniu, z racji zamrożenia większości ze sfer życiowych społeczeństwa, a także w związku z niepewnością jutra, spadki sprzedaży pojazdów wyniosły odpowiednio -46,4% oraz – 57,5% r/r. Przy wskazaniu wyniku majowego należy także pamiętać o utrudnieniach związanych z dostępem do urzędów komunikacji, a tym samym o częściowym przesunięciu wyników sprzedaży z kwietnia na maj oraz zapewne z maja na czerwiec. Jednocześnie jednoślady zapewniają zdecydowanie większy dystans społeczny niż komunikacja miejska czy podmiejska, co może też w pewnym stopniu przyczyniać się do podbudowania zainteresowania tymi pojazdami, zwłaszcza w grupie motocykli.

W parze motocykle i motorowery, to te pierwsze są siłą pociągową sprzedaży. W maju wróciły już na ścieżkę wzrostu. Zarejestrowano ich 2 729 (+9,9% r/r, +246 szt.). W marcu i kwietniu wyniki tej grupy były o 37,7% i 48,4% niższe niż rok wcześniej.

Motorowery nie radzą sobie tak dobrze, ale tutaj także widać poprawę nastrojów. W maju zarejestrowano 1 953 nowe motorowery, czyli o 18% (428 sztuk) mniej niż przed rokiem. W marcu i kwietniu natomiast spadki w tym segmencie wyniosły -56,5% oraz -68,6%.

Od początku roku zarejestrowano 12 563 nowe jednoślady czyli o 26,6% mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Tym samym procentowy dystans do roku ubiegłego zaczął się zmniejszać. Po kwietniu wynosił -35,7%. W okresie od stycznia do maja przybyło 7 480 motocykli (-18,1%) oraz 5 083 motorowerów
(-36,3%).

UŻYWANE JEDNOŚLADY

Również rynek jednośladów używanych odżył po dwóch miesiącach wysokich spadków. W tej części rynku majowa liczba rejestracji przewyższyła wynik z roku ubiegłego i osiągnęła 9 236 sztuk (+6,6%, +569 szt.). Tutaj jednak obie składowe, tj. motocykle (8 171, +7,4%) oraz motorowery (1 065, +6 szt.) osiągnęły wzrosty.

W marcu i kwietniu spadki na rynku używanych jednośladów wyniosły -50% i -57,1%

Od początku roku zarejestrowano 27 604 używane jednoślady. Oznacza to spadek o 21,4% r/r. Na tę liczbę składa się 24 585 (-21,7% r/r) motocykli oraz 3 019 (-19,2%) motorowerów.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

 

MOTOCYKLE

W maju 2020 roku zarejestrowano 2 729 nowych motocykli, czyli o 9,9% (246 sztuk) więcej niż przed rokiem. Więcej w tym miesiącu zarejestrowano tylko w rekordowych latach 2015-2016, ponad 3000 sztuk. Liczba dziennych rejestracji zwiększała się systematycznie z tygodnia na tydzień, szczególnie po 20. kwietnia i po 18. maja kiedy zaczęto znosić kolejne ograniczenia. Średnia liczba dziennych rejestracji od 1. do 20. kwietnia wynosiła 57 sztuk, a po 20. kwietnia 109 sztuk. Natomiast w pierwszych dwóch tygodniach maja (do 17. maja) ta liczba zwiększyła się do 123 sztuk. W trzecim tygodniu (od 18 do 24 maja) wynosiła 138 sztuk a w ostatnim tygodniu osiągnęła już 161 sztuk. W ubiegłym roku średnia dzienna liczba rejestracji w maju wyniosła 118 sztuk.

Od początku roku zarejestrowano 7 480 nowych motocykli. Było to o 18,1% mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku (-1 650 szt.). Natomiast dzięki wynikowi maja i dobremu początku roku, ten rezultat jest wyższy niż w ciągu pięciu miesięcy dwa lata wcześniej (w 2018 roku). Dzięki szybkiemu powrotowi popytu końcowy wynik roku może być bardzo dobry. Być może nie uda się dogonić rezultatu z całego roku 2019, ale wydaje się że będzie on wyższy niż w latach 2017-2018.

Ranking marek:

Liderem rynku motocyklowego w Polsce pozostaje HONDA, której mimo pandemii i związanych z nią obostrzeniom, udało się odnotować minimalny wzrost w okresie od stycznia do maja. Zarejestrowała 1 120 motocykli, o 3 sztuki więcej niż przed rokiem. Na drugim miejscu jest YAMAHA (809 szt., -26,7%), a trzecie zajmuje BMW (733, -24,1%). Tylko w maju siedem marek z pierwszej dziesiątki odnotowało wzrosty rejestracji (w tym HONDA i YAMAHA). Natomiast licząc od początku roku udało się to tylko HONDZIE i BENELLI, które z liczbą 238 rejestracji (30,8%) jest na miejscu dziewiątym.

Pojemności silnika:

Najpopularniejszą grupą pojemnościową wśród motocyklistów pozostają 125-tki. Stanowią one prawie połowę wszystkich rejestracji (48%). Od początku roku zarejestrowano ich: 3 592 sztuki co oznacza spadek o 21,1%. Liderem tutaj jest JUNAK (641 szt.; -4 szt. r/r), który dzięki dobremu rezultatowi w maju br., wyprzedził ROMET MOTORS. Następnie klienci wybierali motocykle o silnikach z pojemnościami większymi niż 750 cm3 (1 954 szt.), które zajmują po pięciu miesiącach 26% rynku. Tutaj spadek wynosi 18,6%. W tej grupie bezdyskusyjnym liderem pozostaje BMW (649 szt.; -20,2%), które zdecydowanie wyprzedza drugą HONDĘ, której udało się utrzymać wzrost (222 szt., +7 sztuk). Zarejestrowano także 62 motocykle elektryczne, wobec 19 przed rokiem, co oznacza ponad 3-krotny wzrost. Liderem jest tutaj NIU (19 sztuk). INFORMACJA PRASOWA

[trending]

Piotr Ganczarski

Z wykształcenia inżynier mechaniki i budowy maszyn. Motocykle są jego życiowym przekleństwem i chorą miłością. Buduje, przerabia i remontuje jednoślady. Zarówno te nowsze, jak i starsze. Fan motoryzacji i podróżowania na różne sposoby. Oprócz tego lubi pohasać na rowerze i przeczytać dobrą książkę.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button