Aktualnie czytasz:
Smarowanie łańcucha: Jak i kiedy smarować łańcuch
0

Smarowanie łańcucha należy do podstawowych czynności przy obsłudze motocykla. Jak ważnym elementem jest łańcuch napędowy, nie trzeba chyba nikomu specjalnie tłumaczyć. Jednak jest to również najczęściej zaniedbywana część motocykla.

Przede wszystkim łańcuch powinien być czysty. W starych motocyklach jak Jawa TS czy MZ ETZ stosowane były specjalne gumowo-plastikowe osłony mające chronić łańcuch przed zanieczyszczeniami. Miało to swoje plusy, niemniej utrudniało konserwację i smarowanie.

Wśród współczesnych napędów rzadko można spotkać łańcuchy bez uszczelnień między ogniwami. O-ringi czy X-ringi to przydatny wynalazek wydłużający życie tego elementu napędu. Nie znaczy to oczywiście że o konserwacji możemy zapomnieć.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

Bądź oryginalny i wyróżnij się na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, duże koła. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i potężna doza komfortu zarówno podczas jazdy po mieście, jak również wszędzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spełnij swoje marzenia o nowym Junaku. Już za 8 799 PLN.

Przede wszystkim łańcuch musimy czyścić i smarować. W zależności od terenu w jakim używamy nasz pojazd, trzeba to robić co 300-600 km. Napęd możemy umyć naftą za pomocą szmatki, po czym wytrzeć i nasmarować dedykowanym do tego sprejem. Psikać najlepiej jest, jeśli mamy taką możliwość, od wewnętrznej strony łańcucha, w miejscu styku zębatki z rolkami. Jeśli nie mamy pod ręką spreju, można użyć oleju silnikowego nasączając nim szmatę i przetrzeć łańcuch. Przy okazji smarowania, możemy też sprawdzić stan napędu i jego naciąg. Jeśli podczas kręcenia tylnym kołem łańcuch między zębatkami jest raz luźniejszy, a w innym miejscu bardziej napięty, wymaga wymiany na nowy. Luz łańcucha powinien wynosić ok. 2-3 cm od najniższego punktu zwisu do momentu podniesienia go.

 
Czytaj
REKLAMA

WYPRZEDAŻ! SHELL ADVANCE AX7 4T 10W 40 teraz za 25,90 PLN

Zapewnia doskonałe smarowanie w najbardziej ekstremalnych warunkach pracy. Doskonała czystość tłoków. Wysoka ochrona silników i skrzyń biegów. Przewyższa specyfikacje: API - SM i JASO MA2.

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
13%
Interesujące
53%
heh...
13%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
20%