
- Po ponad 50 latach w gamie Ducati ponownie pojawi się pełnoprawna crossówka
- Desmo 450MX napędzany będzie jednocylindrowym silnikiem z rozrządem desmodromicznym
- Testy najnowszego modelu nadal trwają
Ducati przygotowuje się do wprowadzenia na rynek nowego modelu – Desmo 450MX. Zbliżająca się premiera wzbudza wiele emocji wśród fanów marki i miłośników motocykli off-roadowych. Ten długo wyczekiwany model ma w sobie wiele z ducha klasycznego Ducati, ale jednocześnie stanowi nowoczesną odpowiedź na potrzeby współczesnych motocyklistów.
Desmo 450MX będzie prawdziwą nowością w katalogu Ducati, chociaż wielu twierdzi, że motocykl ten ma swoje korzenie w latach 70., kiedy to włoski producent wprowadził model R/T. Był to jeden z pierwszych motocykli tej marki, który odniósł sukces nie tylko na drogach, ale również w terenie. Teraz, po ponad 50 latach, Ducati powraca do koncepcji motocykla terenowego, nawiązując do swojego dziedzictwa, ale z nowoczesnym podejściem. Po wielu latach przerwy z ogromną dumą władze Ducati w 2022 roku poinformowały, że rozpoczęły się prace nad stworzeniem pierwszego crossowego motocykla.
Inżynierowie natychmiast wzięli się do pracy, a my bardzo szybko widzieliśmy pierwsze projekty oraz koncepcyjną wersję. Desmo 450MX zadebiutuje w przyszłorocznych Mistrzostwach Świata MXGP, ale zdecydowanie lepszą wiadomością dla wszystkich fanów Ducati jest fakt, że model ten trafi również do seryjnej produkcji w 2025 roku.
Najważniejsze informacje:
- Kolejne testy przed nową crossówką z Borgo Panigale – na przełomie sierpnia i września odbędzie się piąta runda mistrzostw Włoch.
- To pierwsza crossowa maszyna tej marki od czasu produkowanego w latach 1971-74 450 R/T.
- Różnic jest wiele, ale zachowana została jedna cecha – oba napędzane są jednocylindrową jednostką z rozrządem desmodromicznym.
Przeczytaj również:
Zespół Pertamina VR46 otrzyma fabryczne wsparcie Ducati – kto dołączy do Fabio di Giannantonio?
Ducati w ostatnim czasie przeprowadza niezłą rewolucję w swojej gamie, a aktualnie inżynierowie skupiają się na rozwoju dużego projektu, który dotyczy rozwoju i rozszerzenia oferty motocykli terenowych, a także stworzenie enduro z homologacją drogową o pojemności 450 cm3. Ten docelowo ma wejść do produkcji dopiero w 2027 roku, jednakże istnieje spora szansa, że wydarzy się to szybciej. Wszystko zależeć będzie jednak od rozwoju Desmo 450MX, który aktualnie testowany jest przez dziwięciokrotnego mistrza świata motocrossu i fabrycznego kierowcę Ducati – Tonego Cairolę.
O motocyklu crossowym wiemy już całkiem sporo. Pierwsze spekulacje mówiły o tym, że model ten napędzać będzie nowy singiel Superquadro, który trafił do Hypermotarda 698, ale taki ruch byłby kompletnie bez sensu, gdyż motocykl nie spełniałby wówczas warunków technicznych zawodów MX1. W ramie znalazł się zatem silnik o pojemności 450 cm3 w konfiguracji desmo, która od lat jest wyróżnikiem Ducati w motorsporcie, a w motocrossie jest zupełną nowością. Włosi zapowiadają, że w przyszłości w gamie pojawi się enduro z homologacją drogową, które zostanie oparte właśnie na Desmo 450MX. Ducati kontynuuje zatem jego rozwój i ma zamiar możliwe najlepiej przetestować go podczas przyszłorocznych mistrzostw świata. Dodatkowo Cairoli wspomina, że niezbędne jest dokończenie platformy do crossa o pojemności 250 cm3, który również jest zaliczany do off-roadowego projektu.
Włosi informują, że rozwój całego programu oraz modelu Desmo 450MX przebiega zgodnie ze wszystkimi założeniami. Kolejne testy odbędą się już 31 sierpnia i 1 września podczas piątej rundy mistrzostw Włoch w Castiglione del Lago. W serii tej prowadzi pędzący na Desmo 450MX kierowca testowy, Alessandro Lupino, który prowadzi w klasyfikacji generalnej na dwie rundy przed końcem sezonu. Trzeba przyznać, że już w fazie testów Ducati udowadnia, że nowa crossówka jest niewiarygodnie konkurencyjna nawet pomimo tego, że inżynierowie nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa.
W miarę zbliżania się daty premiery, emocje wśród miłośników marki Ducati rosną, a Desmo 450MX może okazać się kolejnym krokiem w bogatej historii włoskiego producenta, który doprowadzi do stworzenia kolejnych modeli crossowych oraz średnich enduro. Tego zdecydowanie byśmy chcieli, dlatego z ogromną niecierpliwością czekamy na oficjalna premierę i kolejne informacje na temat planowanej rozbudowy gamy modelowej.