Nowy system radarowy firmy Bosch zrobi wszystko za Ciebie – odjedzie, zahamuje, uniknie wypadku, a nawet zatrzyma się

Jeszcze kilka lat i zatęsknimy, a zarazem docenimy motocykle z lat 90. i 00.

W skrócie
  • W 2025 roku zadebiutuje druga generacja systemu ARAS
  • Bosch wraz z KTM pracuje nad rozwinięciem funkcji współpracujących z systemem radarowym
  • W najnowszym wcielenie pojawi się aż 6 nowych rozwiązań

Technologia radarowa rozwija się w niesamowitym tempie. Firma Bosch, która jest niekwestionowanym liderem na rynku, ogłosiła, że w 2025 roku zadebiutuje jeszcze bardziej zaawansowana wersja, która wspierać będzie motocyklistów na każdym kroku i przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa. 

Dotychczas technologia radarowa w jednośladach umożliwiła pracę aktywnego tempomatu, dzięki któremu motocykl samodzielnie utrzymywał odstęp i dostosowywał prędkość do poprzedzających pojazdów, a także pozwoliła na montaż systemu monitorowania martwego pola, który ostrzegał kierowcę za pomocą pomarańczowego światłą w bocznych lusterkach. Bosch zapowiedział, że trwają prace nad nową linią systemów wspomagania kierowców, które oparte są na radarach i mają sprawić, że jednoślad będzie w stanie reagować na zupełnie nowe zagrożenia pojawiające się na drogach.

Przede wszystkim system radarowy, nad którym obecnie pracuje Bosch, ma pozwolić na automatyczne zatrzymanie się motocykla za innym pojazdem, zwiększenie siły hamowania, by zapobiec kolizjom, ostrzeganie pozostałych uczestników ruchu o nadmiernym zbliżaniu się, a także automatyczne ruszanie za samochodem na światłach. Funkcje te wymagają połączenia wielu najróżniejszych technologii, ale wszystko wskazuje na to, że jest to możliwe.

Najważniejsze informacje:

  1. Nowy system radarowy testowany był na drogach Japonii w prototypowych motocyklach marki KTM.
  2. Bosch stworzył 6 nowych systemów, które wspierać będą komfort oraz bezpieczeństwo.
  3. Najnowsze funkcje będą współpracować z motocyklami, które wyposażone są w półautomatyczną skrzynię biegów AMT.

Przeczytaj również:

KTM w natarciu – przyłapano 3 nowe modele: 1390 Rally, 1390 Super Adventure S i 1490 Super Adventure

Nowy system radarowy zadebiutuje w motocyklach marki KTM

Bosch od dłuższego czasu współpracuje z KTM i to właśnie w motocyklach austriackiego producenta pojawią się jako pierwsze nowe radary. Technologia ta jest drugą generacją kierowanego radarem zaawansowanego systemu wspomagania kierowcy (znanego jako ARAS) i zadebiutuje w nadchodzącym modelu KTM Super Adventure z silnikiem V-twin i półautomatyczną skrzynią biegów AMT (Automatic Manual Transmission).

– Zawsze mieliśmy dobre relacje z KTM w zakresie nowych technologii i bezpieczeństwa. Myślę, że obie firmy doskonale rozumieją, że chcemy rozwijać systemy zakresie bezpieczeństwa, ale chcemy to robić w sposób, który nie odbiera przyjemności z jazdy. – skomentował Geoff Liersch, prezes działu Two-Wheeler and Powersports w firmie Bosch.

Aż 6 nowych systemów

W związku z wprowadzeniem nowego systemu radarowego pojawi się aż 6 nowych funkcji. Przede wszystkim rozszerzone zostanie działanie adaptacyjnego tempomatu (ACC) o asystenta jazdy w grupie (GRA), który umożliwi monitorowanie motocykli jadących z przodu podczas wspólnej przejażdżki. System ten będzie namierzał najbliższy jednoślad jadący w grupie i automatycznie dostosuje prędkość. Dodatkowo będzie obserwował każdy jego ruch, aby reagować chociażby na zmianę pozycji na pasie ruchu. Sam ACC dodatkowo będzie rozszerzony o funkcję Stop&Go, która budzi najwięcej kontrowersji spośród wszystkich nowości. Przede wszystkim będzie ona w stanie zwolnić motocykl do pełnego zatrzymania, jeśli jadący przed Tobą pojazd również się zatrzyma, a następnie ponowne ruszyć po naciśnięciu odpowiedniego przycisku. Będzie to możliwe jedynie w modelach, które wyposażone są w półautomatyczna skrzynię biegów AMT, które umożliwiają zmianę biegów bez użycia sprzęgła. Dzięki temu system samodzielnie dopasuje odpowiednie biegi i prędkość do poprzedzającego pojazdu, a podczas zatrzymania się nie będzie ryzyka, że silnik zgaśnie.

W najnowszej wersji pojawi się również Emergency Brake Assist, który wspomoże hamowanie, jeśli system wykryje ryzyko kolizji. Aby system zadziałał, kierowca przede wszystkim samodzielnie musi rozpocząć hamowanie, a następnie rozwiązanie to wspomoże w skróceniu drogi hamowania. System nie będzie się aktywował przy prędkości powyżej 160 km/h.

– Kiedy radar coś odbiera to może wykryć odległość, względną prędkość, a dzięki pewnej zasadzie pomiaru, kierunek, z którego nadchodzi. Wszystko to, w połączeniu z bardzo skomplikowanymi algorytmami, pozwala zrozumieć, gdzie znajdują się obiekty, gdzie się poruszają i do pewnego stopnia, jakie są to pojazdy. Wszystkie systemy wychwytują również pochylenie, więc na przykład, gdy ACC uruchamia hamulce, a kąt pochylenia wynosi zero stopni, możemy pozwolić na większą siłę hamowania niż w przypadku jazdy w zakręcie. – wyjaśnia Thomas Maurer, kierownik projektu ds. zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy. 

Poznaj 6 nowości

  • Adaptacyjny tempomat z funkcją Stop & Go – system ten pomaga utrzymać bezpieczną odległość od pojazdu jadącego przed Tobą. Na przykład, jeśli poruszasz się autostradą z prędkością 70 km/h i zbliżasz się do ciężarówki jadącej 56 km/h, motocykl automatycznie zmniejszy prędkość, aby dopasować się do tempa poprzedzającego pojazdu, a także jest w stanie całkowicie zatrzymać motocykl, a następnie ruszyć.
  • Group Ride Assist – funkcja ta jest oparta na adaptacyjnym tempomacie i została zaprojektowana z myślą o jeździe w grupie. Zamiast koncentrować się na pojeździe bezpośrednio przed Tobą, system monitoruje odległość do najbliższego motocykla w grupie i automatycznie reguluje prędkość, aby zapobiec powstawaniu zbyt dużych odstępów podczas wspólnej jazdy.
  • Riding Distance Assist – funkcja ta działa niezależnie od adaptacyjnego tempomatu (ACC) i zapobiega wyprzedzaniu pojazdu jadącego przed Tobą. W razie potrzeby automatycznie zwalnia, aby przywrócić bezpieczny odstęp, jednak można ją przełączyć, wykonując gwałtowny ruch przepustnicą w celu szybkiego wyprzedzenia. Do wyboru są dwa tryby: Sport i Comfort, z czego pierwszy oferuje bardziej responsywne sterowanie.
  • Rear Distance Warning – system ten wspiera kierowcę podczas manewru wyprzedzania. Tylny radar śledzi odległość od pojazdu znajdującego się za motocyklem i informuje kierowcę na desce rozdzielczej, gdy dystans staje się zbyt mały. Dodatkowo system oferuje funkcję wykrywania martwego pola.
  • Rear Collision Warning – w przypadku zagrożenia włączą się tylne światła awaryjne, aby ostrzec kierowcę za Tobą o ryzyku kolizji. System radarowy ocenia prawdopodobieństwo zderzenia i odpowiednio aktywuje ostrzeżenie.
  • Emergency Break Assist – w sytuacjach, gdy nie zauważysz zagrożeń przed sobą, system zwiększa siłę hamowania, aby zapobiec kolizji. Może zostać uruchomiony jedynie wtedy, gdy kierowca sam zacznie hamować z określoną siłą.

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

  1. Skoro mamy już takie mądre technologie, to może niech ktoś tam podpowie decydentom żeby to powsadzali do samochodów i zobaczyli, czy to będzie skutecznie zapobiegać próbom zabicia lub przynajmniej uszkodzenia motocyklistów przez kierowców puszek. Zwłaszcza, że ci ostatni już się tak przyzwyczaili do tego, że technologia robi za nich działa, że za kierownicą robią wszystko, poza prowadzeniem pojazdu!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button