Motocykl dwusuwowy powraca na drogi: moc 75KM i tylko 125 kg wagi

Magia sportowego dwusuwa wciąż trwa

W skrócie
  • Silnik skonstruowany przez Ferrari, ręcznie wykonana rama i luksusowe wykończenie
  • Ten motocykl porusza duszę nawet na zdjęciach

W momencie gdy wszyscy już położyli krzyżyk na drogowych motocyklach z dwusuwowymi silnikami. Ekipa z brytyjskiego Langen Motorcycles pokazała gest Kozakiewicza i zaprezentowała, podczas ostatnich targów Motorcycle Live 2022 w Birmingham, produkcyjną wersję swojej sportowej rakiety z dwucylindrowym silnikiem w układzie V, pracującym w dwusuwowym cyklu. Jakie to jest piękne!

Yamaha RD/RZ, Honda NS/NSR, Suzuki RGV, czy Kawasaki Mach – te motocykle rozpalały sportowe emocje przez długie lata. Dziś elektryzują chyba nawet jeszcze bardziej. Spartańskie, bezkompromisowe uliczne wyścigówki z wydechami produkującymi białą mgiełkę wyjąc na niebotycznych obrotach. To wszystko skończyło się wraz z erą wydajnych silników czterosuwowych, a całkowitą kreskę na drogowych dwusuwach położyły normy emisji spalin.

Dziś pozostają nam niezapomniane wspomnienia, a grupka osób posiadających wciąż te motocykle może uchodzić za ogromnych szczęściarzy. Jednak istnieje pewna brytyjska firma, która postanowiła przywrócić czar sportowego dwusuwa na współczesne drogi. Mowa o mało znanej, lub nieznanej wcale brytyjskiej marce Langen. Ta niewielka manufaktura postanowiła wskrzesić ducha dwusuwowych sportowych silników i zaproponować zakup sportowego dwusuwa w nieobudowanej wersji prosto z salonu.

Motocykle dwusuwowe: wielki powrót?

Mowa o motocyklu o nazwie Langen Two Stroke – prościej i zarazem dobitniej chyba nie dało się już nazwać tej maszyny. Jest to lekki sportowy jednoślad, który odznacza się neoklasyczną stylistyką oraz poważnie zapowiadającymi się komponentami w specyfikacji podwozia. Charakterystyczną cechą jest ręcznie wykonywana kratownicowa rama oraz wahacz. Te elementy wyglądają obłędnie. Jeśli połączyć jej z nadwoziem wykonanym z kompozytu włókna węglowego (również zbiornik paliwa jest karbonowy), to robi się już bardzo luksusowo. Ścina w postaci dodającego dramaturgii dwusuwowego V-twina o pojemności 250 cm³ dopełnia całości tego niepowtarzalnego motocykla, który już niebawem zostanie dostarczony klientom. Langen Two Stroke

Silnik jest oczywiście wyjątkowym elementem sam w sobie, jako jeden z nielicznych silników dwusuwowych, jakie można znaleźć w nowoczesnym motocyklu. Żeby dodać pikanterii, należy dodać, że konstrukcja została stworzona przez nikogo innego jak inżynierów Ferrari. Dwusuwowy V-twin posiada elektroniczny wtrysk paliwa, a także układ smarowania kontrolowany przez ECU motocykla.

Silnik Ferrari, 75KM i 125 kg wagi!

W kwestii danych technicznych, wystarczy powiedzieć, że dwucylindrowa 250-ka wykręca 75 KM, a cały motocykl waży zaledwie 125 kg. Te parametry oraz niepowtarzalny sposób, w jaki silniki dwusuwowe oddają swoją moc, gwarantują niepowtarzalne doznania, zarezerwowane dla nielicznych szczęśliwców. Langen Two Stroke

Christofer Ratcliffe, założyciel i dyrektor generalny Langen, powiedział: „W Langen wierzymy, że„ samochody poruszają ciałem, a motocykle poruszają duszę ”- Podpisujemy się pod tymi słowami wszystkimi rękami. Z kolei hasło przewodnie Langen Motorcycles to “We do things differently here”, czyli po prostu “Idziemy pod prą”. Patrząc na projekt Two Stroke, ciężko nie przyznać im racji.

„Cały zespół w Langen jest podekscytowany przekazaniem pierwszych dwóch motocykli, ponieważ podobnie jak wszystkie firmy motoryzacyjne, mieliśmy własne problemy z komponentami i łańcuchem dostaw, a w połączeniu z COVID-19 ten moment był przygotowywany od dawna; jednak najlepsze rzeczy przychodzą do tych, którzy czekają, a nasi pierwsi klienci nie mogą się doczekać, aby przerzucić nogę przez te maszyny i czerpać korzyści z setek roboczogodzin poświęconych każdej z nich. Teraz są w końcu gotowe, aby się nimi cieszyć.” Langen Two Stroke

Przeczytaj też:

Korbowody zwiększające moment obrotowy o 30%! Nadchodzi przełom?

Niestety jest też w tym wszystkim łyżka dziegciu. Motocykle Langen Two Stroke zostaną wyprodukowane w zaledwie 100 egzemplarzach (przynajmniej na razie). To, jak powszechnie wiadomo, wiąże się z unikalnością. A ta z kolei zawsze opiera się o wielkie kwoty. Langen Two Stroke wyceniony został na bagatela 33600 funtów brytyjskich, czyli prawie 185 tysięcy złotych. Musimy przyznać, że możliwość jeżdżenia fabrycznie nowym sportowym dwusuwowym motocyklem ma swoją cenę. Bardzo wysoką cenę. Langen Two Stroke

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Warto też dodać, że odkąd Anglicy wyszli z Unii Europejskiej, nie obowiązują ich europejskie homologacje. Nie wiadomo więc czy motocykl dopuszczony do ruchu na terenie Wielkiej Brytanii, będzie mógł być legalnie kupiony i użytkowany na terenach krajów UE. Dla 100 sztuk z pewnością nie będzie opłacalna homologacja motocykla dla kontynentalnej Europy. Czekać więc na używkę? Raczej mało prawdopodobne że się trafi. Langen Two Stroke powinien być więc potraktowany jako bardzo kusząca ciekawostka, a fanom sportowych motocykli dwusuwowych pozstanie, przynajmniej na razie, rozglądanie się za którymś z japońskich lub włoskich motocykli z czasów, gdy wolno było znacznie więcej.

Piotr Ganczarski

Z wykształcenia inżynier mechaniki i budowy maszyn. Motocykle są jego życiowym przekleństwem i chorą miłością. Buduje, przerabia i remontuje jednoślady. Zarówno te nowsze, jak i starsze. Fan motoryzacji i podróżowania na różne sposoby. Oprócz tego lubi pohasać na rowerze i przeczytać dobrą książkę.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button