Aktualnie czytasz:
Motocyklowa kurtka na skuter: Na co zwracać uwagę?
8

Skoro już jeździmy na skuterze i wiemy, że potrzebujemy do tego odpowiedniego ubrania, pora zastanowić się jak kupić dobrą kurtkę. O tym, ze jest ona praktycznie niezbędna pisaliśmy już wcześniej. Ale na co zwracać uwagę kupując nową?

1. Materiał

Czarna skórzana kurtka może i wygląda efektownie, ale ma trzy zasadnicze wady – fatalnie zachowuje się na deszczu, fatalnie chroni przed asfaltem i zapewnia fatalną oddycha. Dlatego skórzane kurtki i kamizelki zostawmy sobie na czas, gdy będziemy już starszymi ludźmi na wolno jeżdżących chopperach podróżujących przez amerykańskie pustynie. To na co powinniśmy zwrócić uwagę to różnego rodzaju tekstylia, które są nie tylko o wiele mocniejsze, ale jeszcze na dodatek impregnowane. Najdroższe modele nawet oddychają, co znacznie podnosi komfort podróżowania. W czasie zakupu warto wziąć do ręki dany materiał i sprawdzić jego jakość, a przede wszystkim założyć kurtkę i sprawdzić, czy dobrze się układa i czy nie będziemy pocić się natychmiast po zapięciu suwaka

 
Czytaj
REKLAMA

SŁONECZNA OFERTA SUZUKI

AdvertisementStreet czy Adventure? Teraz w tej samej cenie!

2. Wzmocnienia

Poza ochroną przed chłodem to właśnie zabezpieczenie przed urazami jest drugą najważniejszą funkcją kurtki. Dlatego warto sprawdzić, czy interesujący nas model ma takowe. Gdzie powinny się znajdować? Przede wszystkim na łokciach i barkach. To najbardziej newralgiczne miejsca. Warto też rozejrzeć się za kurtką posiadającą usztywnienie na plecach. Ważne jest aby usztywnienia nie przeszkadzały nam w prowadzeniu skutera. Po założeniu kurtki w ogóle nie powinniśmy czuć ich obecności, lub powinny one delikatnie przylegać do naszego ciała. W żadnym wypadku nie mogą krępować ruchów.

 
Czytaj
REKLAMA

UNIWERSALNE KUFRY BOCZNE. KOMPLET ZA 529,00 zł. Darmowa wysyłka

Uniwersalne motocyklowe kufry boczne ADV wraz ze stelażami w zestawie. Wykonane z lekkiego, wytrzymałego i odpornego na uderzenia polipropylenu. Posiadają elementy odblaskowe. Zamykane na zamek. Dwa kluczyki w komplecie. Wysyłka w 24h.

3. Kieszenie

Niby rzecz błaha ale jednak bardzo istotna. Kiedy siedzimy na skuterze nie ma możliwości sięgnięcia do kieszeni w spodniach. Również tradycyjne boczne kieszenie w kurtce są dość trudno dostępne. Dlatego warto skontrolować czy i jak są wykonane kieszenie na klatce piersiowej. Wbrew pozorom ich kształt j głębokość są bardzo ważne. Tam może zmieścić się nie tylko telefon, ale i karta parkingowa, portfel czy dokumenty. Jeżeli chodzi o wygodę dostępu – z pewnością wygrywają kieszenie z pionowym „wejściem”. Te jednak muszą być odpowiednio głębokie by wsunięty tam przedmiot nie wypadł w czasie jazdy. Kieszenie z poziomym zamknięciem są o wiele bezpieczniejsze dla znajdujących się tam rzeczy, ale dostanie się do nich czasami jest prawdziwym wyczynem.

4. Wywietrzniki

Jeżeli nie mamy pieniędzy na kupno kurtki z oddychającego materiału, warto sprawdzić, czy uszczelniona wersja posiada odpowiednie wywietrzniki. Są to małe suwaki zlokalizowane albo po bokach pod ramionami, albo na plecach. W razie bardzo ciepłej pogody zapewniają one dostęp świeżego powietrza pod kurtkę – dzięki temu nie zagotujemy się w czasie jazdy.

5. Podpinka

Coraz częściej skuterem jeździmy cały rok (albo przynajmniej do pierwszego śniegu). Dlaczego więc kurtka nie miałaby być wielosezonowa? Kupując nowe wdzianko zapytajcie sprzedawcę, czy w zestawie jest podpinka – to ocieplenie montowane na zamku błyskawicznym. Wprawdzie przydatne jedynie jesienią i zimą, ale wtedy właśnie nieodłączne.

6. Ściągacze

Kurtka powinna być oczywiście dobrana w odpowiednim rozmiarze. Może się jednak zdarzyć, że trzeba ją trochę dopasować. Chodzi zwłaszcza o jej dolną część – inaczej po prostu będzie nam wiało po plecach.

Często kurtki mają też zabudowany specjalny pas, który zaciągnięty sprawia, że kurtka lepiej przylega do ciała. Dzięki temu nie tracimy ciepła, a w razie wypadku ochraniacze są tam, gdzie być powinny.

7. Elementy odblaskowe

Te mogą nam się kojarzyć z okresem podstawówki i obowiązkowymi odblaskami. W najgorszym wypadku na myśl przychodzą pasy folii odblaskowej. Nic bardziej mylnego. Czasami kurtka jest tak zaprojektowana, że posiada jedynie wąziutkie białe wykończenia, które w nocy okazują się być elementami intensywnie odbijającymi światło. Warto sprawdzić, czy tak właśnie jest wyposażona nasza kurtka – to może uratować nam życie na drodze.

Mówi się, że na bezpieczeństwie nie można oszczędzać. To prawda. Ale nie oznacza to, że należy bezmyślnie wydawać pieniądze. Kurtka na skuter musi przede wszystkim spełniać swoje zadanie – a będzie to robić kiedy będzie posiadać wszystkie wymienione wyżej elementy. I wcale nie musimy wydawać gigantycznych pieniędzy na markowe ubranie. Kurtkę spełniającą te wszystkie warunki można dostać już za 200-250 PLN.

I co najważniejsze: kurtka to zakup na lata – dlatego lepiej zastanowić się kilka razy przed jej ostatecznym nabyciem.

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
57%
Interesujące
43%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
  • Zdjęcie profilowe
    Raven
    26 czerwca 2013 at 08:14

    Śmiem się nie zgodzić z tym co napisał autor n.t. kurtek skórzanych
    „ale ma trzy zasadnicze wady – fatalnie zachowuje się na deszczu, fatalnie chroni przed asfaltem i zapewnia fatalną oddycha”.
    1. Dobrze przygotowana skóra nie przepuszcza łatwo wody, nie nasiąka, i ze względu na jej sztywność skuteczniej woda niej spływa. Jeżeli nie planujemy dłuższych przejazdów w deszczu jest nie gorsza od kurtki z cordury.
    2. Skóra w kurtce motocyklowej jest grubsza i bardziej wytłumia energię uderzenia niż cordura, co do przecierania – tu nie wiem, ale przemawia do mnie fakt, że kombinezony na ścigacze są najcześciej skórzane (tekstylnych nie kojarzę, choć pewnie jakieś są.)
    3. Z tym oddychaniem jest tak, że jeśli chce mieć się impregnację, wodo i wiatroszczelność to zapewnienie jeszcze „oddychania” kurtki drastycznie winduje jej cenę. Istotne za to jest ilość i rozmieszczenie otworów wentylacyjnych – i tu wiem z praktyki, że ze względu na sztywność skóry wentylacja jest lepsza bo kurtka jest mniej podatna na odkształcenia od pędu powietrza i nie klei się do ciała.
    Na minus jest to że nagrzana dłużej „trzyma ciepło”.

    Na koniec: to już drugi artykuł o kurtkach i żaden z autorów nie pokusił się o opisanie takiego elementu kurtki jak membrana, która pełni dość istotną funkcję.

    Aaaa…. i jadąc na jednośladzie nie grzebię się po kieszeniach (nie,przychodzi mi do głowy żaden istotny powód takiej potrzeby) tylko trzyma się ręce na kierownicy.

  • Zdjęcie profilowe
    maxell
    26 czerwca 2013 at 09:58

    Raven, nie to żebym bronił autora, ale…No właśnie, arykuł podejrzewam jest skierowany głównie do młodzieży (chociaż na pewno nie tylko) jeżdżącej głównie na 50-tkach. Tu jak wiemy, prędkości są dużo mniejsze a co za tym idzie, uszkodzenia odzieży przy szlifie zapewne też są mniejsze.
    Co do wyższości skóry nad tekstyliami (lub odwrotnie) to tak jak mówisz, wszystko zależy od odpowiedniego *przygotowania* skóry, a co za tym idzie potem jej ceny.
    A dlaczego kombinezony na ścigacze są ze skóry? Z prostego powodu. Osiągane prędkości rzędu 200-300 km/h. Skóra jest elastyczna, więc kombinezon jest opięty co daje nam lepszy opływ powietrza i mniejsze opory. Tekstylny kombinezon by łopotał jak szalony 🙂 Cordura nijak nie chce być elastyczna 🙂 Ścigacze to generalnie motocykle przeznaczone do jazdy torowej na czas gdzie ważny jest każdy ułamek sekundy, stąd skóra. Same podstawowe protektory często używane są takie same w jednych i drugich kombinezonach.
    Osobiście wolę tekstylne ciuchy.
    Ale oczywiście każdy jeździ w tym w czym czuje się dobrze i w miarę bezpecznie.
    A większość jak widać ogólnie z wypowiedzi i na ulicach, najbezpieczniej się czuje w T-shircie, krótkich gaciach i japonkach, bo przecież to najlepsi kierowcy, którzy wszystko widzą i na wszystko uważają 🙂

  • Zdjęcie profilowe
    26 czerwca 2013 at 14:14

    junior74 napisał:

    jakieś konkretne modele i marki mozecie polecić, własnie jestem na etapie rozważania zakupu i skłaniam się raczej ku materiałowi, poprosze o jakieś wskazówki ps. moze konkretne sklepy w Poznaniu….

    pzd

    Podstawowa sprawa to kasa jaką zamierzasz przeznaczyć na kurtkę.
    Potem musisz sobie określić czy ma być krótka, czy długa, na lato, czy wielosezonowa, a może dwie potrzebne itd.

  • 26 czerwca 2013 at 16:06

    jakieś konkretne modele i marki mozecie polecić, własnie jestem na etapie rozważania zakupu i skłaniam się raczej ku materiałowi, poprosze o jakieś wskazówki ps. moze konkretne sklepy w Poznaniu….

    pzd

  • Zdjęcie profilowe WodzuWGK
    26 czerwca 2013 at 15:41

    Osobiście polecam IXON CARBONIC dla mnie kurtka praktycznie idealna – posiada odpinaną ciepłą podpinkę bez niej jest bardzo przewiewna (wstawki z takiej niby siatki) i doskonale nadaje się również na lato. Komplet wyjmowanych atestowanych protektorów łokci barków i pleców, ma też regulację w pasie i na mankietach. Wykończona niska stójka z miłego w dotyku materiału dobrze to chroni szyje przed przewianiem. Kieszenie dwie zewnętrzne zasuwane suwakiem i wewnętrzne (również w podpince). Delikatne wąskie przeszycia z białego odbijającego światło materiału biegnie przez rękawy i plecy.
    Kurtka kosztuje od 350 do 400 zł i jak na to co oferuje to nie jest wygórowana cena – polecam
    [img]http://www.keewaymotorcycles.com/image/cache/data/IXON/IXON-CARBONIC-JACKET-BLUE-600×500.jpg[/img]

  • Zdjęcie profilowe
    Dawidsuper8
    26 czerwca 2013 at 18:14

    Ja i tak widzę na mieście ze nie jest potrzebny żaden specjalny ubiór na skuter.W cieple dni wystarczą krótkie spodenki i koszulka i sandały.

  • Zdjęcie profilowe
    Dawidsuper8
    26 czerwca 2013 at 18:16

    a nawet czasem widzę ze nawet na motor nie potrzeba nic więcej co napisałem wyżej 🙂