Jak prawidłowo odkręcić i przykręcić akumulator? Przez lata robiłeś to źle

Kolejność ma znaczenie. Najpierw odkręcamy klemę dodatnią czy ujemną?

W skrócie
  • Czy obcowanie z akumulatorem faktycznie jest takie proste?
  • Kolejność ma znaczenie - którą klemę należy odkręcić jako pierwsza?
  • 5 porad, dzięki którym wydłużysz żywotność swojego akumulatora

Nie można powiedzieć, że sezon motocyklowy już się zakończył, jednakże pogoda za oknem coraz rzadziej zachęca do jazdy jednośladem. Spora część osób powoli zaczyna przymierzać się już do zimowania swojego motocykla – do czego nie zachęcam – ponieważ z pewnością nadejdą jeszcze słoneczne dni. Bez względu jednak na to, czy na dobre zamierzacie zaparkować wasz motocykl na zimowy przestój, czy przed wami grubszy serwis to warto wiedzieć, w jakiej kolejności należy odłączyć i podłączyć akumulator.

Czynności związane z obsługą akumulatora są obecnie bardzo proste, ponieważ coraz częściej motocykliści decydują się na zakup akumulatorów bezobsługowych, a tak naprawdę do użytkownika należy tylko prawidłowe zadbanie o niego w przypadku, gdy przez dłuższy czas motocykl nie będzie używany. Wówczas dobrym sposobem jest kupno specjalnej ładowarki z funkcją zimowania, dzięki której napięcie w waszej baterii będzie cały czas na prawidłowym poziomie i wiosną lub po kilku tygodniach nieużywania jednośladu nie będziecie mieli problemu z rozruchem jednostki napędowej. Jednakże nowoczesne baterie nie są jeszcze na tyle zaawansowane, aby nie robiąc przy nich nic utrzymać maksymalną żywotność, która w przypadku motocykli określana jest na około pięć lat. Główne problemy wynikają z podłączenia w nieprawidłowy sposób najróżniejszych gadżetów, a następnie pozostawienia akumulatora na pastwę losu zimą. Spora część motocyklistów nie zdaje sobie również sprawy z tego, jak ważna jest kolejność odłączania i podłączania akumulatora.

Motocykle wyposażone są w coraz większą liczbę elektroniki, czujników oraz komputerów, więc nawet najmniejsze zwarcie podczas zdejmowania klem może doprowadzić do ich uszkodzenia. Dlatego tak istotna jest kolejność podłączania oraz odłączania akumulatora nie tylko w przypadku, gdy musicie go wymienić, ale także wtedy, gdy zabieracie baterię na zimowy przestój do ciepłego pomieszczenia. Dlaczego to takie ważne i jak należy to poprawnie zrobić?

Najważniejsze informacje:

  1. Prawidłowa kolejność odłączania i podłączania akumulatora ma kluczowe znaczenie – najpierw minus, potem plus przy demontażu, a odwrotnie przy montażu.
  2. Regularna kontrola napięcia i stosowanie ładowarki z funkcją podtrzymania (zimowania) pozwalają uniknąć rozładowania i uszkodzenia akumulatora po zimie.
  3. Większość problemów z elektryką w motocyklu, takich jak brak prądu czy trudności z rozruchem, wynika z braku styku lub źle dokręconych klem, a nie z awarii samego akumulatora.

Ten patent powinien znać każdy motocyklista:

Dezodorant, zapalniczka i opona założona. Ten sposób uratuje ci skórę na wyjeździe motocyklowym [PORADNIK]

Jak prawidłowo odłączyć akumulator w motocyklu?

Wymiana akumulatora to zdecydowanie jedna z najprostszych czynności. Zazwyczaj konieczne jest zdjęcie siedziska lub zdemontowanie kilku niewielkich owiewek, ponieważ producenci decydują się na montaż baterii w miejscu łatwo dostępnym. Ma to na celu nie tylko prosty dostęp do podłączenia ładowarki lub awaryjnego odpalenia przy pomocy kabli rozruchowych, ale przede wszystkim ułatwienie użytkownikowi jego wymiany. Ta czynność wymaga jednak przestrzegania zasad dotyczących kolejności działań. Przede wszystkim należy pamiętać, aby nie zdejmować klem na ciepłym silniku – to niepisana zasada, której głównym zadaniem jest zabezpieczenie motocyklisty lub mechanika przed dotknięciem gorących elementów. Warto poczekać, aż silnik ostygnie, a także zadbać o to, aby na pewno odłączone były wszystkie odbiorniki prądu, takie jak światła, dodatkowa nawigacja czy gniazdo zapalniczki.

Najważniejszą zasadą jest rozpoczęcie demontażu akumulatora od odłączenia kabla z minusem, czyli tzw. masy. Wszystko po to, aby przypadkowe dotknięcie kluczem nadwozia podczas odpinania bieguna dodatniego nie skutkowało zwarciem i uszkodzeniem instalacji elektrycznej. Pozwoli to uniknąć przepalenia bezpieczników lub – co gorsza – uszkodzenia jednostki sterującej. Z analogicznego powodu podczas odłączania należy uważać, aby klema dodatnia i ujemna nie zetknęły się ze sobą.

Jak podłączyć akumulator motocyklowy? Kluczowa jest kolejność

Z kolei podłączenie akumulatora w prawidłowej kolejności opiera się na postępowaniu odwrotnym niż przy jego odłączaniu – najpierw należy podpiąć klemę na biegun dodatni, a dopiero później na ujemny. Dodatkowo warto za każdym razem zadbać o przeczyszczenie klem, a dobrą praktyką będzie także posmarowanie ich wazeliną techniczną lub dedykowanym smarem do styków. Dzięki temu zabezpieczycie je przed korozją i wilgocią oraz zapewnicie dobre przewodnictwo elektryczne. W zdecydowanej większości przypadków, gdy dochodzi do najdziwniejszych usterek – motocykl gaśnie lub całkowicie traci prąd – problemem jest brak styku lub zbyt słabo dokręcona klema.

Motocykl nie odpala. Po przekręceniu kluczyka nie dzieje się nic. Co zrobić?

To bardzo częsty objaw po zimowym przestoju. Zanim jednak zaczniecie panikować i dzwonić do zaprzyjaźnionego mechanika, warto wykonać bardzo prosty pomiar przy użyciu multimetru, czyli tzw. miernika uniwersalnego, dzięki któremu zmierzycie napięcie, a także możliwe będzie zdiagnozowanie usterki instalacji elektrycznej. W przypadku baterii kwasowych pomoże areometr, który służy do pomiaru gęstości elektrolitu.

Jak to zrobić? Na multimetrze należy ustawić funkcję prądu stałego i wartość 20 V. Następnie czerwony przewód podłączamy do plusa na akumulatorze, a czarny do minusa. Wynik, który pojawi się na wyświetlaczu, powinien wynosić od 12,5 do 12,9 V. Jeżeli mieści się w tym zakresie należy przejść do kolejnej czynności, czyli pomiaru ładowania. Funkcję na multimetrze zostawiamy bez zmian, jednak różnica polega na tym, że pomiaru dokonujemy na uruchomionym silniku i włączonych światłach drogowych. Zwiększamy obroty silnika do około połowy zakresu obrotomierza i obserwujemy wartości na wyświetlaczu. Ładowanie powinno mieścić się w zakresie od 13,8 do 14,6 V. Jakiekolwiek odchylenia od tych wartości mogą wskazywać na uszkodzony alternator, regulator napięcia lub spadki napięcia w instalacji elektrycznej.

Może być również tak, że oba pomiary mieszczą się w prawidłowych granicach, ale akumulator nadal nie ma siły, aby odpalić motocykl. Wówczas niezbędne będzie udanie się do punktu z akumulatorami, gdzie bateria zostanie poddana badaniu testerem obciążeniowym. W takim teście napięcie nie powinno spaść poniżej 9,5 V.

Zadbaj o swój akumulator. Oto proste porady, aby wydłużyć żywotność akumulatora motocyklowego

Aby maksymalnie wydłużyć żywotność akumulatora warto przestrzegać kilku zasad. Przede wszystkim, jeśli motocykl jest pozostawiony w nieogrzewanym garażu należy baterię zdemontować i przechowywać w suchym, ciepłym pomieszczeniu. Raz w miesiącu warto skontrolować napięcie, ponieważ spadek poniżej 10 V może uszkodzić ją nieodwracalnie. Do doładowania należy używać dedykowanych ładowarek motocyklowych, ponieważ te samochodowe zazwyczaj są przeznaczone do akumulatorów o większej pojemności i mogą przyczynić się do ich uszkodzenia. Ponadto dobrym zwyczajem będzie zadbanie o kondycję klem – przykręcanie z wyczuciem, a także smarowanie wazeliną lub smarem do styków.

5 zasad bezpiecznego obchodzenia się z akumulatorem w motocyklu

  1. Zawsze zaczynaj od odłączenia minusa – najpierw odłącz klemę ujemną (masę), a dopiero potem dodatnią – w ten sposób unikniesz zwarcia i uszkodzenia instalacji elektrycznej.
  2. Nie pracuj przy gorącym silniku – poczekaj, aż jednostka całkowicie ostygnie. To nie tylko kwestia wygody, ale przede wszystkim bezpieczeństwa.
  3. Dbaj o czystość i stan klem – regularnie czyść styki, dokręcaj je z wyczuciem i zabezpieczaj wazeliną techniczną lub smarem do styków, co zapobiegnie korozji i zapewni stabilny przepływ prądu.
  4. Kontroluj napięcie akumulatora – raz w miesiącu wykonaj pomiar napięcia. Jeśli spadnie poniżej 10 V, natychmiast go doładuj, a unikniesz trwałego uszkodzenia baterii.
  5. Zimuj akumulator w odpowiednich warunkach – jeżeli motocykl stoi w nieogrzewanym garażu, wyjmij akumulator i przechowuj go w suchym, ciepłym pomieszczeniu. Warto też używać ładowarki z funkcją zimowania, aby utrzymać prawidłowe napięcie przez całą zimę.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button