Hyosung GT 125: motocykl na prawo jazdy B, który mógł zaorać Hondę Varadero 125

W skrócie
  • Hyosung GT 125 to niedoceniony i zarazem bardzo ciekawy przedstawiciel motocykli dostępnych na samochodowe prawo jazdy
  • Poważna prezencja i ponadprzeciętne osiągi pozwalają przymknąć oko na niektóre wady tego modelu

Hyosung, czyli dalekowschodni producent jednośladów z Półwyspu Koreańskiego, to jedna z tych marek, która jakoś ciągle ma pecha na naszym niełatwym rodzimym rynku. Z jednej strony potrafią zaproponować naprawdę ciekawe motocykle, a z drugiej zawsze gdzieś pojawi się jakiś szkopuł, który podcina im skrzydła. Może właśnie dlatego ich świetnie prezentująca się 125-ka o oznaczeniu GT 125 nigdy nie stała się hitem sprzedażowym. A szkoda, bo…

Odkąd motocykle klasy 125 są dostępne również dla osób nie posiadających motocyklowego prawa jazdy, nastąpił prawdziwy bum popularności tej kategorii. Nic w tym dziwnego, bo te maszynki pozwalają naprawdę fajnie pojeździć. Jednak wiąże się z tym faktem jedna kwestia. Do tej pory motocykli dostępnych na prawo jazdy kategorii A1 dosiadała niemal wyłącznie młodzież. Teraz coraz częściej sięgają po nie dorośli – nie raz nawet bardzo rośli dorośli,  co sprawia, że w grę wchodzi nie tylko to jak sprzęt jeździ, ale także to jak się prezentuje i jak postawny chłop będzie wyglądać na takim motocyklu.

Hyosung GT 125: mały a duży!

I tutaj właśnie wjeżdża Hyosung GT 125 – cały na biało! Albo w każdym innym dostępnym kolorze, ale to co liczy się mocno w tym wypadku to poważna prezencja. Jak inżynierowie z Korei Południowej ją osiągnęli? Wszystko przez dość mocno zacieśnioną współpracę z Suzuki. Hyosung już od dłuższego czasu korzysta z rozwiązań technologicznych tego japońskiego producenta, a w przypadku modelu GT 125 objawia się to w dość zauważalny sposób. Chodzi o ramę tego motocykla, która w prostej linii zaczerpnięto ze znanego bardzo dobrze niemal wszystkim motocyklistom modelu GS 500E. Ta stalowa, choć imitująca szerokimi belkami ramy głównej konstrukcja już sama w sobie sprawia poważne wrażenie. Okazuje się, że jeśli wypełnisz ją jednostką napędową w układzie V2 z rozbudowanym użebrowaniem cylindrów i głowic, to nawet przy pojemności sporo niższej niż półlitrowy twin Suzuki, całość wygląda jeszcze bardziej okazale. Reszta maszyny dotrzymuje kroku, z widelcem upside-down i regularnymi kołami 17-calowymi z lekkich stopów na czele i pokaźnym przednim heblem i szeroka na 150 mm gumą z tyłu. Wszystko to sprawia, że Hyosung GT 125 prezentuje się rasowo i bardzo łatwo pomylić go z maszyną znacznie wyższej klasy.

Jakubowy CC Wikimedia Commons

To co także cieszy w przypadku tego motocykla to fakt, że dobrą prezencję uzupełniają nieprzeciętne osiągi. Silnik wykręca 11 kW mocy, co daje maksymalne dozwolone osiągi w klasie na kategorię A1. Co prawda wszystko to jest w pewien sposób okupione dość sporą w stanie gotowym do jazdy. Z pełnym bakiem ta 125-ka waży ponad 160 kg. Dwa gary i układ V to także przyjemniejsza charakterystyka – zwłaszcza dla tych, którzy lubią wkręcać sprzęcik na obroty, lepsza dynamika jazdy i bardziej rasowe brzmienie wydechu. Pięciobiegowa skrzynia pozwala na rozpędzenie modelu GT 125 do prawilnych 110 km/h, a wysokie osiągi sprawiają, że w trasie spokojnie możesz utrzymywać prędkość na poziomie 90 km/h bez zadyszki czy uczucia jazdy na limicie.

Bolączką wczesnych wersji modelu była dziura w krzywej momentu pojawiająca się mniej więcej przy obrotach rzędu 6-8 tys. To dla maszyny tej klasy bardzo użyteczny zakres, wiec fakt ten potrafił często doskwierać. Późniejsze roczniki miały podobno poprawioną te wadę, ale chyba nigdy nie uporano się z nią do końca. Kolejną z wad tego sprzętu jest tragiczny promień skrętu. Zwłaszcza jeśli porównujemy GT z innymi motocyklami na prawko B. Również ogromne głowice powodują, że silnik dość długo łapie temperaturę, co powoduje, że pierwsze kilometry robi się na pół gwizdka, zanim maszyna zacznie odpowiednio odparowywać mieszankę paliwowo-powietrzną.

Najszybszy motocykl 125 w Europie! Czy będzie dostępny także w Polsce?

Problemem Hyosunga GT 125 była także jego dość wysoka cena. Zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że reprezentował egzotyczną markę, którą nie sposób było przypisać do segmentu premium. Nadal jednak kosztował mniej niż kultowa już Honda Varadero 125, oferując konkurencyjne osiągi i równie dostojną prezencję. Ten sprzęt miał niemal wszystkie papiery by zaorać japońską konkurencję i powalczyć o prym wśród “dorosłych” motocykli klasy 125. Tak się jednak nigdy nie stało.

Dla fanów sportowych maszyn mamy także dobrą nowinę, bo Hyosung GT 125 występował także w wersji z pełną owiewką o oznaczeniu GT 125R. Sprzęt w tej konfiguracji wyglądał naprawdę rasowo i nadal, pomimo upływu lat, wygląda dobrze. Z resztą w przypadku obu wersji, ciężko się przyczepić do kształtu nadwozia. Koreańczycy wykonali wystarczająco dobrą robotę.

 

Hyosunga Gt 125 można kupić mając już ok. 4 tys. zł w portfelu. jednak najświeższe egzemplarze potrafią kosztować nawet ponad 11 tysiaków! Obecnie ofert rynku wtórnego jest całkiem sporo, wiec jest nawet w czym wybierać. Wszystko dzięki temu, że choć w Polsce Hyosungi nigdy nie zyskały popularności na jaką zasługują, to duża ich część jest po prostu importowana z zachodu Europy. O ile zakup samego motocykla może być całkiem prostą operacją, o tyle poszukiwanie niektórych części eksploatacyjnych czy elementów wyposażenia może wymagać szperania po europejskim Internecie.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Hyosung GT 125: dane techniczne

Dane techniczne: Hyosung GT 125
Marka Hyosung
Model GT 125
Pojemność 124 cm3
Silnik dwucylindrowy, chłodzony olejem
Przeniesienie napędu Łańcuch
Moc maksymalna 14,5 KM
Ilość miejsc 2
Hamulec przód/tył tarczowy / tarczowy
Rozruch elektryczny
Wymiary 2090/700/1130 mm
Pojemność zbiornika paliwa (litry) 17 litrów
Masa własna 167 kg

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button