- Co zmieniło się w X-ADV 750 oraz Forzy 750 na rok 2025?
- Poznaj najnowsze wcielenia maxi skuterów Hondy
- Miejska elegancja ze sportowym pazurem czy nieustraszony skuter w stylu Adventure?
Przyglądając się ofercie maxi skuterów Hondy wybór nie jest prosty. Szczególnie, gdy zapoznamy się z nowościami przygotowanymi na 2025 rok. Producent motocykli z Minato wprowadza na rynek odświeżone wersje swoich dwóch flagowych skuterów – X-ADV 750 oraz Forza 750.
Kilkanaście lat temu, gdy na rynku debiutowały pierwsze maksiskutery, pojawiło się mnóstwo burzliwych dyskusji. Przede wszystkim motocyklowy świat podzielony był na małe skutery oraz pełnoprawne motocykle o dużej mocy. Te modele, które były pomiędzy, mogłyby teoretycznie nie istnieć. Na szczęście nie wszyscy producenci postanowili wiernie trzymać się utartych szlaków, dając ponieść się najróżniejszym wizjom i pomysłom. Tak zaczęły powstawać coraz to większe skutery, które dodatkowo nabierały cech z zupełnie różnych segmentów.
Honda w swojej ofercie ma dwa modele maksiskuterów, które szturmem podbijają rynek. To fakt, który potwierdzony jest przez liczbę sprzedanych egzemplarzy. Wysokie zainteresowanie oraz nowe normy homologacyjne sprawiły, że inżynierowie zmuszeni zostali do odświeżenia ich na nadchodzący sezon. W przypadku Forzy 750 nie możemy mówić jedynie o symbolicznych zmianach, bo całkowicie zmieniony został design. Kuracja odświeżajaca również przytrafiła się w modelu X-ADV 750. I pomimo tego, że dołożenie świateł LED do jazdy dziennej może wydawać się co najmniej błahą zmianą, to inżynierowie nad zaprojektowaniem nowego reflektora, który będzie spełniał warunki homologacyjne, spędzili kilka dobrych miesięcy.
Najważniejsze informacje:
- W obydwóch pojazdach zmodyfikowano automatyczną skrzynie beigów. Głównym celem aktualizacji skrzyni DCT było zapewnienie jeszcze płynniejszego ruszania z miejsca i poprawa kontroli nad maszyną przy niskiej prędkości poniżej 10 km/h. Wymaga to zapewniania natychmiastowej, ale zarazem delikatnej siły napędowej przy niewielkim otwarciu przepustnicy.
- Oba modele napędzane są dwucylindrowym silnikiem rzędowym z 8-zaworowym rozrządem SOHC, który generuje moc 59 KM.
- Forza 750 otrzymała nowe, nieco kanciaste nadwozie, które zapewnia dobrą ochronę przed wiatrem przy większych prędkościach, dużo miejsca na nogi kierowcy i nisko położone siedzenie. Nowe podwójne reflektory ze światłami do jazdy dziennej i wbudowanymi kierunkowskazami są najbardziej rzucającym się elementem aktualizacji stylistycznej.
- W modelu X-ADV 750 na rok 2025 nadwozie zostało przeprojektowane z myślą o wydobyciu ostrzejszego, bardziej drapieżnego charakteru, powiązanego z nowym kształtem reflektora. Podwójny reflektor LED wyposażono w zapewniające dobrą widoczność motocykla światła do jazdy dziennej (DRL) z wbudowanymi kierunkowskazami (po raz pierwszy na świecie)
Przygotowane nowości Hondy na przyszły rok dziennikarze mogli przetestować u podnóży Etny. Zobacz film Piotrka z europejskiej premiery X-ADV 750 oraz Forza 750:
Honda X-ADV 750 – żadne drogi nie są mu straszne
X-ADV 750 to suv w świecie motocykli, czyli połączenie codziennej użyteczności z off-roadową wszechstronnością. Dzięki takiej symbiozie zarówno drogi kiepskiej jakości nie są mu straszne, jak i użytkownik ma możliwość eksplorowania świata opuszczając utarte, asfaltowe szlaki. Model ten przygotowany na 2025 rok, określany jako „SUV na dwóch kołach”, zachowuje swoje podstawowe cechy, do których przyzwyczaił nas już od momentu premiery w 2016 roku, gdy na światowym pokazie na każdym kroku pojawiały się określenie, że ten maxi skuter został stworzony z myślą “jedź gdzie chcesz”. Świadczyło o tym przede wszystkim zawieszenie o wysokim skoku, szprychowe felgi oraz pozycja umożliwiająca również jazdę na stojąco.
Przez wszystkie lata produkcji X-ADV 750 był systematycznie modernizowany. W przypadku modelu na 2025 roku nie możemy mówić o potężnej rewolucji przez duże R, a raczej o subtelnych zmianach. Przede wszystkim kompletnie zmienił się przedni reflektor, który zyskał nowe światła do jazdy dziennej LED ze zintegrowanymi kierunkowskazami. Przednia część diametralnie się zatem zmieniła, co jeszcze dosadniej podkreśliło agresywne kształty maxi skutera, a także poprawiło jego widoczność na drodze. Wydawać by się mogło, że zmiana lampy to banalnie prosta sprawa. Inżynierowie twierdzą, że prace nad nią trwały kilka miesięcy, aby spełniła wymagania homologacyjne. Warto również dodać, że dokładnie ten sam reflektor zamontowany został w NT1100.
Zmiana reflektora to nie wszystko
To jednak nie koniec zmian, które pojawiły się w X-ADV. Wydłużone zostały podesty i co ciekawe, modernizacja ta to ukłon w stronę Włochów, który najczęściej korzystają z części “spacerowej”. Dodatkowo zmieniony został kształt kanapy, która została zwężona, ale nadal znajduje się na wysokości 820 mm. Dzięki temu znacznie łatwiej jest dosięgać stopami do ziemi. W nowym modelu przygotowanym na 2025 roku szybę można regulować za pomocą jednej ręki.
Funkcjonalność modelu X-ADV 750 również została zoptymalizowana. W nowej wersji wprowadzono łatwiejszy w obsłudze, pięciocalowy wyświetlacz TFT z technologią Honda RoadSync, umożliwiający obsługę smartfona. Dodatkowo zastosowano nowe siłowniki siedziska, co ułatwia jego otwieranie i zamykanie. Dodatkowy schowek pod kanapą ma pojemność 13,2 litra i pomieści pełnowymiarowy kask. Pojawił się również przeprojektowany system oświetlenia wewnętrznego – pięciokrotnie jaśniejszy niż w poprzednich modelach.
Silnik spełniający normy EURO 5+ oraz skrzynia DCT
X-ADV 750 napędzany jest silnikiem o pojemności 745 cm³, spełniającym normy EURO5+. Dwucylindrowa jednostka oferuje moc 43,1 kW przy 6750 obr./min i moment obrotowy 69 Nm, co gwarantuje dynamiczną jazdę zarówno w mieście, jak i w terenie. System podwójnego sprzęgła (DCT) został zoptymalizowany, co pozwala na płynniejsze ruszanie i jeszcze lepsze zarządzanie przy niskich prędkościach. Użytkownicy mają do dyspozycji pięć trybów jazdy, w tym dedykowany tryb Gravel, który maksymalizuje zdolności off-roadowe pojazdu. Wysokiej jakości zawieszenie, w tym przednie widelce USD o skoku 153,5 mm oraz tylna amortyzacja Pro-Link, sprawiają, że X-ADV radzi sobie doskonale w różnorodnych warunkach drogowych.
X-ADV 750 – dopasuje skuter idealnie do swoich preferencji
Adventure Pack to zestaw, który dodatkowo podkreśla terenowy charakter modelu X-ADV 750. Zawiera:
- światła przeciwmgielne,
- boczne gmole ochronne,
- aluminiowe podnóżki kierowcy.
Comfort Pack to zestaw zaprojektowany w celu zwiększenia komfortu i wygody podróżowania. Zawiera:
- komfortowe siedzisko o zwiększonej grubości,
- torbę na zbiornik paliwa,
- komplet deflektorów na nogi,
- podgrzewane manetki.
Style Pack to zestaw, który podkreśla estetykę klasy premium. Zawiera:
- elementy wykonane z aluminium, takie jak: panele na podestach, dźwignia oraz osłona hamulca postojowego, mocowanie kierownicy.
Travel Pack to zestaw, który podnosi walory praktycznie. Zawiera:
- kufry boczne (prawy 26 l, lewy 33 l),
- torby wewnętrzne do kufrów,
- aluminiowe panele boczne.
Urban Pack stworzony, aby jeszcze lepiej sprawdzał się w codziennych dojazdach do pracy. Zawiera:
- 50-litrowy kufer górny Smart Top Box z praktyczną torbą wewnętrzną oraz ozdobnym aluminiowym panelem,
- oparcie pasażera na kufer centralny,
- separator bagażu z przegrodą do schowka pod siedzeniem.
W modelu na rok 2025 Honda zadbała również o aspekt ekologiczny. Wykorzystano większą ilość materiałów z recyklingu, takich jak Durabio™ czy przetworzone tworzywa PP, które znajdują zastosowanie w wielu elementach nadwozia. Skuter dostępny jest w nowych wersjach kolorystycznych – Pearl Glare White czy Matt Deep Mud Gray, które podkreślają jego przygodowy charakter.
Honda X-ADV 750 2025 dane techniczne:
Typ | Chłodzony cieczą, 4-suwowy, 8-zaworowy, rzędowy, 2-cylindrowy SOHC |
Pojemność skokowa | 745 cm3 |
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) | 77 mm x 80 mm |
Stopień sprężania | 10,7 |
Maks. moment obrotowy | 43,1 kW przy 6 750 obr/min (35 kW przy 6 000 obr/min) |
Maks. moment obrotowy | 69 Nm przy 4750 obr/min |
Poziom hałasu (dB) | max. 87 dB |
Prędkość maksymalna (km/h) | 168 km/h |
Pojemność układu smarowania | 4 l |
Rozrusznik | E-starter |
SYSTEM PALIWOWY | |
Zasilanie | Wtrysk paliwa PGM-FI |
Zbiornik paliwa | 13,2 l |
Emisja CO2 wg WMTC | 85 g/km |
Zużycie paliwa | 3,6 l/100km |
INSTALACJA ELEKTRYCZNA | |
Rodzaj akumulatora | AGM |
Pojemność i napięcie akumulatora | 12 V, 11,6 Ah |
Układ napędowy | |
Typ sprzęgła | 2x mokre sprzęgło wielotarczowe |
Typ skrzyni biegów | 6-biegowa Przekładnia dwusprzęgłowa |
Przeniesienie napędu | Łańcuch |
RAMA | |
Typ | Stalowa rurowa (diament) |
PODWOZIE | |
Wymiary (dł. x szer. x wys.) | 2 215 mm x 940 mm x 1 370 mm |
Rozstaw osi | 1 590 mm |
Kąt pochylenia główki ramy | 27° |
Wyprzedzenie | 104 mm |
Wysokość siedziska | 820 mm |
Prześwit | 165 mm |
Masa własna | 237 kg |
Promień skrętu | 2,8 m |
ZAWIESZENIE | |
Zawieszenie z przodu | Widelec teleskopowy 41 mm SFF-CA USD, skok 153,5 mm |
Tylne zawieszenie | Zespolone typu Honda Pro-Link, skok 150 mm |
KOŁA | |
Przednie | 17M/C X MT3,50 wieloramienne |
Tylne | 15M/C X MT4.50 wieloramienne |
Opona przednia | 120/70R17 M/C (58H) |
Opona tylna | 160/60R15 M/C (67H) |
HAMULCE | |
Typ układu ABS | Dwukanałowy ABS |
Przednie | Promieniowo montowany czterotłoczkowy zacisk hamulcowy i podwójne pływające tarcze o średnicy 296 mm |
Tylne | Pojedyncza tarcza 240 mm z jednotłoczkowym zaciskiem |
ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY | |
Zespół wskaźników | Multiinformacyjny wyświetlacz 5-calowy TFT |
Reflektor | LED |
Światła do jazdy dziennej | Tak |
Światła tylne | LED |
Łączność | Aplikacja RoadSync |
USB | Typu C |
Automatyczny wyłącznik kierunkowskazów | Tak |
System zabezpieczeń | HISS (Honda Intelligent Security System) |
Tempomat | Tak |
Tryby jazdy | SPORT, STANDARD, DESZCZ i SZUTER oraz USER |
HSTC | 3 Poziomy + wyłączony |
Wyposażenie dodatkowe | Smart Key, ekran regulowany w zakresie +139 mm |
Honda Forza 750 – flagowy model Gran Tourismo
Honda Forza 750 na rok 2025 to z kolei esencja miejskiej elegancji, sportowego ducha i komfortu. Jako flagowy model z serii Forza, skuter ten oferuje wyjątkowe połączenie nowoczesnego stylu z agresywnymi kształtami. Jego sylwetka została odświeżona, a nowy przód z podwójnymi światłami LED do jazdy dziennej oraz bardziej smukłe linie boczne dodają mu nowoczesności. Forza 750 wyróżnia się również większą ergonomią – przeprojektowano podesty dla nóg, co zwiększyło przestrzeń dla stóp, oraz w końcu zastosowano szerszą sterowaną elektrycznie szybę o większym zakresie regulacji, co znacząco poprawia ochronę przed wiatrem.
Silnik spełniający normy EURO 5+ oraz skrzynia DCT
Podobnie jak X-ADV, Forza 750 korzysta z tego samego silnika o pojemności 745 cm³ i systemu DCT, jednak dostosowano mapowanie wtrysku paliwa, aby lepiej odpowiadało miejskim potrzebom. Dzięki temu skuter oferuje bardziej płynną jazdę w warunkach miejskich, zachowując jednocześnie sportowy charakter na otwartych drogach. TBW, czyli system elektronicznej przepustnicy pozwala również na zmianę charakterystyki pracy silnika, a do dyspozycji kierowcy są trzy domyślne tryby jazdy – Rain, Standard oraz Sport, a także w pełni konfigurowalny User. System HSTC (Honda Selectable Torque Control) ingeruje na trzech poziomach czułości, a jego działanie zostało udoskonalone dla trybu Rain w modelu na 2025 rok. Forza 750 może się pochwalić niezwykle precyzyjnym zawieszeniem – przednie widelec USD oraz tylny amortyzator Pro-Link zapewniają stabilność i komfort jazdy. Koła mają rozmiar odpowiednio 17 oraz 15 cali.
Silnik wyposażono w dwa wałki wyrównoważające, które skutecznie minimalizują wibracje pojawiające się przy wyższych obrotach. Dzięki odstępowi zapłonów wynoszącemu 270° jednostka napędowa charakteryzuje się unikalnym dźwiękiem. Średnica cylindra i skok tłoka to odpowiednio 77 mm i 80 mm. W celu optymalizacji konstrukcji, niektóre elementy silnika pełnią więcej niż jedną funkcję – wałek rozrządu zasila pompę wodną, natomiast jeden z wałków wyrównoważających odpowiada również za napędzanie pompy oleju.
Komfortowy skuter GT
Wersja 2025 wprowadza nowe funkcje zwiększające wygodę użytkowania. Forza 750 otrzymała system Honda RoadSync do obsługi smartfona oraz przeprojektowane menu na wyświetlaczu TFT, które teraz oferuje bardziej intuicyjną obsługę. Dodatkowe udogodnienia obejmują przeprofilowane siedzenie oraz większą przestrzeń bagażową pod nim, wystarczającą na pełnowymiarowy kask. Praktyczność zwiększają również nowe opcje akcesoriów, w tym boczne kufry, ogrzewane manetki czy komfortowe siedzenie dostępne w wersji premium.
FORZA 750 – dopasuj skuter idealnie do swoich preferencji
Comfort Park to zestaw akcesoriów, który został zaprojektowany z myślą o zwiększeniu komfortu i wygody podróżowania. Zawiera:
- deflektor,
- wygodniejsze siedzisko,
- podgrzewane manetki,
- dodatkową torbę na zbiornik paliwa.
Style Pack to zestaw, który dosadnie poprawia styl i jednocześnie chroni motocykl. Zawiera:
- osłonę dźwigni hamulca,
- światła przeciwmgielne,
- komplet aluminowych paneli na podesty,
- ochronne osłony bocznych owiewek.
Travel Pack to zestaw dopasowany kolorystycznie, który zwiększa możliwości transportowe. Zwiera:
- kufry boczne (prawy 26 litrów, lewy 33-litry),
- kolorystycznie dopasowane panele kufrów,
- torby wewnętrzne do kufrów.
Urban Pack to dopasowany kolorystycznie zestaw, zwiększający funkcjonalność w codziennych dojazdach. zawiera:
- stelaż kufra górnego,
- kufer górny Smart Top o pojemności 50 litrów,
- oparcie pasażera na kufer górny (dostępne 2 wersje, z szarym lub czerwonym przeszyciem dopasowanym do siedziska kierowcy),
- kolorowy panel na kufer górny,
- torbę wewnętrzną do kufra górnego 25 l,
- przegrodę do schowka pod siedzeniem.
Forza 750 to także model, który kładzie nacisk na zrównoważony rozwój. Honda wprowadziła w nim szereg ekologicznych materiałów, takich jak recyklingowane tworzywa PP, co przyczynia się do zmniejszenia wpływu na środowisko. Eleganckie wykończenie i nowe kolory, takie jak Iridium Gray Metallic czy Matt Warm Ash Metallic, podkreślają jego prestiżowy charakter, czyniąc go idealnym wyborem dla wymagających użytkowników miejskich.
Honda FORZA 750 2025 dane techniczne:
Typ | Chłodzony cieczą, 4-suwowy, 8-zaworowy, rzędowy, 2-cylindrowy SOHC |
Pojemność skokowa | 745 cm3 |
Średnica cylindra i skok tłoka | 77 mm x 80 mm |
Stopień sprężania | 10,7:1 |
Maks. moc | 43,1 kW przy 6750 obr/min |
Maks. moment obrotowy | 69 Nm przy 4750 obr./min |
Pojemność układu smarowania | 4,0 l |
Poziom hałasu (dB) | L-wot – 76,5
L-urban – 71,3 |
SYSTEM PALIWOWY | |
Zasilanie | PGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa |
Zbiornik paliwa | 13,2 litra |
Zużycie paliwa | 3,6 l/100 km |
INSTALACJA ELEKTRYCZNA | |
Rozrusznik | Elektryczny |
Pojemność i napięcie akumulatora | 12 V/11,0 Ah |
Moc alternatora (ACG) | 510 W/5000 obr./min |
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU | |
Typ sprzęgła | Mokre wielotarczowe hydrauliczne dwusprzęgłowe |
Typ skrzyni biegów | Sześciobiegowa przekładnia dwusprzęgłowa (DCT) |
Przeniesienie napędu | Łańcuch |
RAMA | |
Typ | Stalowa rurowa (diament) |
PODWOZIE | |
Wymiary (dł. x szer. x wys.) | 2200 m x 790 mm x 1480 mm |
Rozstaw osi | 1580 mm |
Kąt pochylenia główki ramy | 27° |
Wyprzedzenie | 104 mm |
Wysokość siedziska | 790 mm |
Prześwit | 135 mm |
Masa własna | 236 kg |
ZAWIESZENIE | |
Przednie | Średnica 41 mm, widelec w konfiguracji USD, skok 120 mm |
Tył | Zespolone typu Pro-Link, skok 120 mm |
KOŁA | |
Przednie | Koła szprychowe „3 na 3” |
Tył | Koła szprychowe „3 na 3” |
Obręcz przednia | 17M/C x MT3.50 |
Obręcz tylna | 15M/C x MT4.50 |
Opona przednia | 120/70-R17M/C |
Opona tylna | 160/60-R15M/C |
HAMULCE | |
Układ ABS | Dwukanałowy ABS |
Przednie | Podwójne pływające tarcze o średnicy 310 mm, zaciski czterotłoczkowe |
Tył | Pojedyncze pływające tarcze 240 mm, zaciski jednotłoczkowe |
ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY | |
Zespół wskaźników | Pięciocalowy, kolorowy wyświetlacz TFT |
System zabezpieczeń | System inteligentnego kluczyka Hondy |
Reflektor | LED |
Światła tylne | LED |