Barton FR50: motorower (50 ccm) dla młodzieży w każdym wieku

Dziarski zawodnik wagi piórkowej. Motorower dla początkujących i nie tylko

W skrócie
  • Silnik Bartona FR generuje 2,73 KM
  • Bartonem FR możesz jeździć już od 14 roku życia pod warunkiem posiadania uprawnień kategorii AM.
  • Więcej testów oraz historii motocyklowych znajdziesz na naszej stronie głównej, jednoślad.pl.

Barton FR 50, to motorower, który na tle konkurencji odznacza się niezwykle dynamicznym wyglądem i niezłymi możliwościami jezdnymi. Poza tym na rynku dostępne są elementy tunigowe, które poprawią osiągi tego niepozornego jednośladu. Zacznijmy jednak od początku…

Obecnie Barton FR 50 kosztuje 7 999 zł. Za tę kwotę każdy 14-latek z uprawnieniami kategorii AM na motorowery, może zyskać możliwość samodzielnego podróżowania i to z klasą! Jeżeli szukasz swojego pierwszego jednośladu lub jesteś rodzicem, który chce zorientować się, na co chce Cię namówić Twoje dziecko, zapraszam do artykułu, w którym przedstawię jakim motorowerem jest Barton FR50.

Barton FR 50. Sport na wyciągnięcie ręki?

Czerwone zaciski hamulcowe sprawiają wrażenie sportowej maszyny ale nie tylko one to robią. Całość utrzymana jest w bardzo spójnym klimacie, co potęguje wrażenie rasowego sprzętu. Sportowo wyglądający tył motocykla z wysuniętą nad tylne koło tablicą rejestracyjną, gruby tłumik, kratownicowa rama nawiązująca do legendarnych Ducati Monster. To zestawienie może spodobać się Tobie i twoim znajomym.

Oczywiście nie jest to sprzęt z górnej półki, ale powiedzmy sobie szczerze. Jeżeli nie zamierzasz jeździć nim bardzo długo, bo wraz z wiekiem i kolejnymi zdobytymi uprawnieniami pozwalającymi na jazdę z większą pojemnością będziesz zmieniał sprzęty. Może nie koniecznie musisz mieć “Adidasa”, z którego szybciej wyrośniesz, niż zdąży zetrzeć podeszwy, a w tym wypadku opony.

5 najważniejszych informacji o Bartonie FR50:

1. Kupując nowy egzemplarz, otrzymujemy aż 3 lata gwarancji.
2. Dostępne są 3 intensywne wersje kolorystyczne, czerwoną, niebieska i zielona. Każda z nich wygląda dobrze.
3. Na pokładzie oświetlenie LED, czyli nowoczesność w każdym calu.
4. Barton ma pojemność 50, ale nie będzie problemem aby akcesoryjnie ją zwiększyć.
5. Dobrze prezentujący się motorower, który może i nie sprawia zachwytu jakością wykonania, ale jest tani i na pewno zadowoli niejednego kierowcę, aby niedrogo podróżować lub nauczyć się jak jeździ się na motocyklu i jak zmieniać biegi.

Jaki jest Barton FR50?

Jest na pewno nowoczesny choć nadal na jego pokładzie znajdziemy kopkę. Chcąc jej użyć należy pamiętać o złożeniu podnóżka, który blokuje jej ruch. Ma oświetlenie w technologii LED, a to oznacza, że na pewno będzie go widać. Kierowca też dużo będzie widział. Na pewno będzie widział więcej niż kierowca motoroweru Simson. Lampa w Simsonie jak trafnie określił Tobiasz jest jak mały kaganek natomiast w Bartonie FR50 zarówno tylna lampa, postojowe z przodu i kierunkowskazy dają radę w każdych warunkach. Co ciekawe po bokach zbiornika ma też małe lampki, które są raczej bajerem, ale poprawią widoczność motocykla przed innymi użytkownikami dróg.

Rzadko będzie trzeba zjeżdżać nim na stację benzynową, bo przy spalaniu w okolicach 1,5 l i 1,5 l zbiorniku zasięg jest dużo więcej niż zadowalający. Dla porównania, w tej samej klasie pojemnościowej, skutery mają często zbiorniki o pojemności 5 l więc jest to duża różnica. No właśnie. Dlaczego wybrać Bartona, a nie skuter posiadający dodatkowo miejsce na schowanie kasku? Chociażby właśnie dlatego, że zasięg jest dużo większy, ale też dlatego że to konstrukcja motocyklowa. Gabarytowo jest to spory motorower i na pierwszy rzut oka ciężko będzie odróżnić czy to 50 czy 125.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Wyposażony jest w 17 calowe koła, które zapewniają większe bezpieczeństwo i komfort na nierównych nawierzchniach takich jak krawężniki i łaty na drodze. Co więcej, można się na nim nauczyć zmiany biegów i obsługi sprzęgła, a to bardzo przydatne umiejętności jeżeli kiedyś ma się pojawić w garażu sprzęt o większej pojemności. Jeżeli chodzi o hamulce, to tu nie ma rewelacji, ale jest wystarczająco. Przedni hamulec jest tarczowy, więc dosyć łatwo dozowalny natomiast tylni to hamulec bębnowy. Dość łatwo go zablokować, zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Na szczęście głównym hamulcem, którym posługujemy się najczęściej jest właśnie hamulec przedni. Zacisk pomalowany na czerwono tylko dodaje mu wizualnie wigoru. Kokpit składa się z klasycznego obrotomierza ze wskazówką i elektronicznego wyświetlacza. Jego czytelność nie jest wspaniała, ale wystarczy aby szybko odnaleźć podstawowe informacje.

Jak prezentuje się Barton FR50?

Prezentuje się elegancko, a do tego można go tuningować. Jak się okazuje po przygodzie na redakcyjnym zapleczu, nie jest to najprostsze, ale ile daje frajdy, gdy się uda. Do tego ceny części są bardzo przystępne. Można założyć do niego nowy moduł zapłonowy, przeznaczony do silnika o większej pojemności dający zwiększoną dawkę paliwa, co wpływa na nieco wyższe spalanie i na lepsze osiągi. Do tuningu można dołożyć także inny tłok i cylinder. Nie jest to oczywiście super prosta sprawa, bo kilka ważnych śrubek trzeba odkręcić, ale gdy się uda, satysfakcja gwarantowana. Rozkręcając go możecie natrafić od razu na momenty, w których krzykniecie: “kurza noga”!

Na przykład okienko, w którym w każdym, no może jak właśnie na przykładzie widzimy nie w każdym, ale w większości motocykli powinien być znak położenia wału. Dzięki temu można odpowiednio obracać wałem podczas regulacji zaworów. W tym motorowerze tego znaku nie widać, bo chowa się pod obudową. Pewnie i w większości przypadków nic się nie stanie jak zawory ustawione fabrycznie nie będą regulowane, ale skoro silnik jest na wierzchu, dostęp jest dużo łatwiejszy niż w dużych motocyklach, dobrym pomysłem będzie poddać je okresowo do regulacji. Co do samego tuningu to nie jest to za bardzo zgodne z prawem, ale to bierzecie już na swoją odpowiedzialność.

Za około 1000 zł zyskacie nowe elementy wraz z wymianą i pojemność do wyboru do koloru, 72/80, 110, 125. Przyspieszenie się poprawi, a to dobrze. Przestrzegam od razu przed oczekiwaniem, że po tuningu wszystko będzie działało wyśmienicie, bo są przypadki, że te uniwersalne części i moduły nie do końca ze sobą grają i na przykład po zejściu z obrotów potrafi taki sprzęt samoczynnie zgasnąć. Jeżeli jednak przekroczycie dopuszczalną maksymalna prędkość, to będzie problem niezależnie czy tuning był czy go nie było, bo jak się postaracie to i na oryginale też da się pojechać za szybko. Szukając u konkurencji, trafimy na Junaka 905.

Dane techniczne Bartona FR50:

Układ Czterosuwowy, jednocylindrowy
Pojemność 48 cm3
Moc maksymalna 2,72 KM / 6,750 obr./min
Zasilanie Wtrysk paliwa
Pojemność zbiornika paliwa 15 l
Przeniesienie napędu łańcuch
Długość 2055 mm
Szerokość 760 mm
Wysokość 1155 mm
Rozstaw osi 1360 mm
Waga 121 kg
Opona przód

Opona tył

90/90 – 17

110/80 – 17

Zawieszenie przednie Widelec klasyczny
 Zawieszenie tylne Centralny amortyzator
Hamulce przednie Pojedyncza tarcza
Hamulce tylne Hamulec bębnowy

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button