125 ccm
Aktualnie czytasz:
Akademia Jazdy OtoMoto: Odc. 3: Pokonywanie zakrętów, technika przeciwskrętu
1

Tomasz Kulik w Akademii Jazdy OtoMoto w Skuterowo.com tłumaczy w jaki sposób pokonywać zakręty naszym jednośladem. Wytłumaczymy i pokażemy jak działa przeciwskręt, który stosujemy wszyscy, jednak większość z nas całkowicie nieświadomie.

Motocykl pod wieloma względami jest podobny do konia – siedzimy na siodełku jak na siodle. Jeżeli ktoś źle siedzi w siodle – z konia spada, jeżeli źle siedzi na motocyklu też ta jazda może się skończyć niewesoło. Pamiętajmy o tym, żeby nie popełniać podstawowego błędu jakim jest odchylanie się na zewnątrz zakrętu. Nie może być sytuacji, że ktoś przerażony że pokonuje zakręt, motocykl przechyla bo musi skręcić, a samemu odstawia ciało zewnętrzną stronę. Jest to dosyć poważny błąd, który się dosyć często kończy wypadkiem.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

Bądź oryginalny i wyróżnij się na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, duże koła. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i potężna doza komfortu zarówno podczas jazdy po mieście, jak również wszędzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spełnij swoje marzenia o nowym Junaku. Już za 8 799 PLN.

>>Szukasz skutera 125? Zobacz oferty OtoMoto.pl 

Jeżeli zgarbieni, będziemy skuleni na motocyklu to też jest to przede wszystkim niezdrowe i niebezpieczne przy okazji, bo odcinek szyjny kręgosłupa i piersiowi jest narażony na wyboczenie, na kontuzję, na przesunięcie dysku międzykręgowego jeżeli natrafimy na dziurę, na garb, na wyrwę, inną gwałtowną nierówność nawierzchni. Zatem siedzimy na motocyklu prosto, idziemy w zakręt razem z motocyklem, nie garbimy się, patrzymy daleko. Jeżeli głowa jest niżej, szyja prosta, dłuższy odcinek drogi jest widoczny.

 
Czytaj
REKLAMA

UNIWERSALNE KUFRY BOCZNE. KOMPLET ZA 529,00 zł. Darmowa wysyłka

Uniwersalne motocyklowe kufry boczne ADV wraz ze stelażami w zestawie. Wykonane z lekkiego, wytrzymałego i odpornego na uderzenia polipropylenu. Posiadają elementy odblaskowe. Zamykane na zamek. Dwa kluczyki w komplecie. Wysyłka w 24h.

Operowanie klamkami – jeżeli będziemy trzymali się za kierownicę to kierowanie motocyklem będzie bardzo nieskuteczne. Motocykl będzie nami tarmosił, a nie będzie dawał się kierować. Jeżeli siedzimy w siodle pewnie, bak trzymany jest kolanami, nie kurczowo, wystarczy, że kolana przylegają do baku, wtedy ręce mogą być luźne, mogą kierować kierownicą, operować hamulcem, gazem, sprzęgłem bez wysiłku.

>>Co wybrać? Sprawdź oferty motocykli 125 ccm na OtoMoto.pl 

Zdarza się, że początkujący motocyklista skarży się po niezbyt długiej przejażdżce na ból rąk. Mówi: ręce bolą, ramiona bolą, wszystko boli. Dlatego, że zamiast trzymać kierownicę trzymał się kierownicy. Tego nie wolno robić. To jest nie tylko niewygodne, ale i niebezpieczne, bo motocykl nie da się precyzyjnie prowadzić.

Stopy na podnóżkach też mają stać pewnie, nie zsuwać się z podnóżków, gdyż łatwo o kontuzję. W zasięgu stopy ma być dźwignia zmiany biegów, dźwignia hamulca tylnego, ale wygodnie! Stopy wystawione na zewnątrz, jak to mówią: na kaczkę, też mogą doznać kontuzji, bo pokonują zakręt „zaczepimy czubkiem buta o nawierzchnie”. Są takie przypadki, że ktoś miał stopę tak wystawioną, że czubek buta był niżej niż podnóżek. Bardzo łatwo o bolesną kontuzję.

>>Zobacz oferty chopperów 125 na prawo jazdy B

Wielu użytkowników motocykli z małym stażem będzie zaskoczonych tym jak się kieruję jednośladem. Otóż rządzi przeciwskręt. Chcąc skręcić motocyklem, motorowerem pchamy prawą ręką do przodu skręcajmy w prawo, pchamy lewą ręką do przodu skręcam w lewo. Przeciwskręt wykorzystują wszyscy odkąd odkręcone im boczne kółka od rowerka, ale nie wszyscy o tym wiedzą. Świadomość, że tak jest wywoływanie przechyłu motocykla jest przyczyną skręcania ułatwia jazdę, największą frajdę z jazdy, ale najważniejsze – poprawia bezpieczeństwo. Żeby nie rozciągać – pcham prawą ręką do przodu to motocykl skręca w prawo, pcham lewą ręką skręcam w lewo. Przeciwskręt rządzi.

Ważnym argumentem przemawiającym za zakupem motocykla klasy 125 cm3 jest łatwość parkowania. W warunkach miejskich dużo czasu tracimy na ulokowanie samochodu. Motocykl dużo łatwiej zaparkować tak, żeby nikomu nie przeszkadzał. Czy to między kioskiem z gazetami a słupem ogłoszeniowym, drzewem a latarnią, gdzie auto nie skorzysta bo jest zbyt duże, motocykl stawiamy od razu, nie tracimy czasu. I jeszcze jedna rzecz bardzo ważna – parkowanie motocykla jest bezpłatne.

Zobacz pozostałe części Akademii Jazdy OtoMoto w Skuterowo.com.

Akademia Jazdy OtoMoto z Tomaszem Kulikiem w Skuterowo.com powstaje we współpracy z serwisem ogłoszeniowym OtoMoto.pl.

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
0%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
  • Zdjęcie profilowe Pawelmonte
    4 kwietnia 2015 at 10:13

    A co z przycieraniem butem o asfalt w zakręcie? Parę razy zdarzyło mi się to na enduro i nie trzymałem palców w dół! Sprawę rozwiązuje mniejsze pochylenie podczas jazdy i wcześniejsze sprawdzenie możliwości składania motocykla na postoju.Nie radzę tak jednak sprawdzać pojazdu powyżej 150kg, no chyba że w kilka osób…powodzenia.Pawel.