Yamaha XSR 900 2022: motocykl typu naked, który powala sportową klasyką

Yamaha kłania się jeszcze bardziej przed swoim historycznym dorobkiem

W skrócie
  • Flagowy motocykl serii Sport Heritage Yamahy powraca!
  • Yamaha XSR 900 jest teraz jeszcze bardziej sportowa i zarazem bardziej retro
  • Wygląd to jednak nie wszystko, dlatego podwozie napęd i elektronika nowej Yamahy XSR 900 należą do technologicznych perełek
  • nowa Yamaha XSR 900 ma być dostępny od lutego 2022 w salonach marki

Jeśli zastanawialiście się po wejściu na oficjalną stronę Yamahy co stało się z maszynami z serii Sport Heritage, to mamy dla Was dobrą informację. Flagowy Faster Son powraca, a mowa oczywiście o Yamasze XSR 900, która została gruntownie odświeżona, choć nadal potrafi urzekać tym co wydaje się bardzo klasyczne, choć jakby bardziej sportowe.

Motocykle XSR z serii Sport Heritage od początku potrafią zachwycać stylem i czerpaniem tego co najlepsze z historycznego dorobku Yamahy. Każdy z oferowanych motocykli ma za zadanie oddawać hołd wybranym, najbardziej kultowym motocyklom i konstrukcjom jakie powstały w japońskim Hamamatsu. Maszyny XSR łączą neo-klasyczną formę z nowoczesnymi technologiami, będąc tym samym w dużym stopniu wyjątkowymi propozycjami na rynku jednośladów.

Ta wyjątkowa kombinacja, w której szacunek do przeszłości łączy się z wysokimi parametrami technicznymi i ponadczasową stylistyką, jest fundamentem filozofii Faster Sons, która trafia w gusta motocyklistów na całym świecie. Styl, osiągi i wrażenia z jazdy. Do tego szczypta szpanu i efekt wyróżniania się w tłumie. Całość wieńczy możliwość bezproblemowej customizacji każdej z maszyn XSR. Wystarczy sięgnąć po tworzone w systemie bolt-on akcesoryjne dodatki przygotowane przez Yamahę.

Wolność i kreatywność, jaką oferują modele XSR, można dostrzec w wielu wyjątkowych i pięknych projektach Yard Built, które pojawiły się na dynamicznie rozwijającej się scenie customowej w ciągu ostatnich 7 lat. Ich design inspiruje nie tylko innych motocyklistów, lecz również Yamahę. I to widać.

Od czasu prezentacji pierwszego XSR900 w 2016 roku rodzina Sport Heritage rozwinęła się i dojrzała, stając się znaczącym segmentem na europejskim rynku. Nowe normy homologacyjne sprawiły, że w pewnym momencie na karcie Sport Heritage zrobiło się pusto i w tym roku można było tam znaleźc jedynie najmłodszą w stadzie Yamahę XSR 125. Nadszedł jednak moment na powrót topowego przedstawiciela gamy Faster Sons – motocykla, który jeszcze lepiej nawiązuje do sportowych tradycji i sukcesów na torach całego świata, a przy tym nadal urzeka klasyka i pięknem formy. Yamaha poszła zdecydowanie za ciosem i coraz śmielej sięga po nawiązania do tego co przeszłe, rozwijając tym samym linię fabrycznych customów w retro-sportowym klimacie.

Yamaha XSR 900 2022: smakowity kąsek

Silnik jest teraz najnowszą wersją CP3 o pojemności 889 cm³ zamiast poprzedniej jednostki o pojemności 846 cm³, a dzięki dodatkowej pojemności osiąga kolejne 4 KM, zwiększając moc do 119 KM przy 10 000 obr./min. Wzrasta również moment obrotowy do 93 Nm. Dodatkowo maksymalny moment obrotowy osiągany będzie aż o 1500 obrotów niżej. Wszystko to spowoduje, że ten konik będzie jeszcze bardziej ochoczo przechodził z kłusu do galopu. Dodatkowa pojemność została odpowiednio skonsumowana nie tylko w kwestii spełnienia wymagań norm homologacyjnych.

Oprócz nowego silnika, najnowszy XSR900 otrzymał także najnowsze wcielenie ramy Deltabox. Ta odlewana jest ze stopów lekkich, ze zmienną grubością ścianek, aby uzyskać optymalne połączenie masy, elastyczności i sztywności. Z kolei felgi kół są teraz odkuwane. Zmniejszają zarówno masę wirującą, jak i nieresorowaną.

Najważniejsze dane techniczne modelu XSR900

  • Konstrukcja nawiązująca do historycznych motocykli wyścigowych Yamahy
  • Wysokiej jakości detale i najlepsze materiały
  • Nieskrępowana, wygodna pozycja podczas jazdy
  • Oświetlenie LED z charakterystycznym wzorem XSR
  • Zgrabnie ukryte tylne światła LED
  • Nowoczesna interpretacja historycznej kolorystyki
  • Pakiet elektronicznych systemów wspomagania kierowcy, 6-osiowy moduł bezwładnościowy
  • Systemy kontroli trakcji, uślizgu, hamowania i unoszenia przedniego koła
  • Wszechstronny silnik CP3 o pojemności 889 cm3 i wysokim momencie obrotowym spełniający normę emisji spalin Euro5
  • QSS, tempomat i sprzęgło A&S
  • Lekkie podwozie oparte na ramie Deltabox odlewanej metodą CF
  • Lekkie obręcze SpinForged
  • Wysokiej klasy regulowane zawieszenie
  • Dwie przednie tarcze o średnicy 298 mm z radialną pompą hamulcową
  • Dźwignie nożne kute z aluminium
  • Niskoprofilowa rama pomocnicza zaprojektowana specjalnie do modelu XSR900 oraz składane podnóżki
  • Wskaźniki LED z kolorowym ekranem TFT
  • Lusterka na końcach kierownicy
  • Frezowana półka przedniego widelca
  • Inspirowany wyścigami 15-litrowy zbiornik paliwa ze sportowym korkiem wlewu

Podwozie zostało dopasowane do nieco inego charakteru motocykla względem modelu MT-09. W XSR900 Yamaha zamontowała znacznie dłuższy wahacz, zwiększając rozstaw osi z 144 mm do 1496 mm. Nad nowym wahaczem znajduje się rama pomocnicza zaprojektowana specjalnie dla XSR900, z siedziskiem w stylu cafe-racer z wystylizowanym garbem za siedzeniem kierowcy pełniącym jednocześnie rolę zadupka.

Przeczytaj też:

Yamaha XSR 125 2021: motocykl klasyczny, ale bardzo nie do końca! [film, cena, zdjęcia, dane techniczne]

Widelec KYB i hamulce Brembo zastosowane w najnowszym wcieleniu Yamahy MT-09 zostały przeniesione do modelu XSR, podobnie jak większość elektronicznych systemów wspomagających kierowcę i kolorowy wyświetlacz TFT. Jest więc tego sporo. Mamy także quickshifter. Chociaż dłuższy rozstaw osi może sugerować mniej ostre prowadzenie, Yamaha deklaruje, że nowy XSR900 będzie bardziej zwrotny i precyzyjny niż jego poprzednik. Wszystko m.in. dzięki lekkim kutym kołom i główce ramy umiejscowionej ponad cal niżej w stosunku do poprzedniej wersji. Z kolei waga motocykla zmniejszyła się o 2 kg. Wszystko to ma sprawić, że nowy XSR 900 będzie sprawiać radość zarówno przy spokojnej, jak i dynamicznej jeździe, a zapożyczona z modelu MT-09 rozbudowana elektronika ma w tym niezauważalnie pomagać.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Oryginalne akcesoria Yamaha i odzież Faster Sons

Yamaha opracowała szeroką gamę pakietów oraz oryginalnych indywidualnych akcesoriów, dzięki którym każdy właściciel XSR900 może łatwo spersonalizować swój motocykl.

Klienci mogą zamówić pakiety i akcesoria jeszcze przed odbiorem swojego nowego XSR900, a następnie zamontować je u dealera Yamahy. Wszystkie elementy pakietów można również kupić osobno. Oprócz akcesoriów pogrupowanych w zestawy można również zamówić osłonę reflektora, przyciemnianą niską szybę i układ wydechowy Akrapovic.

Linia odzieży Yamaha Faster Sons, stworzona w celu uzupełnienia gamy motocykli Sport Heritage, obejmuje stylowe koszulki, bluzy, skórzane kurtki, czapki z daszkiem, naszywki i inne elementy, które zostały zaprojektowane tak, aby pasowały do ponadczasowego wyglądu maszyn z serii XSR.

Kolory XSR900, dostępność i cena

Yamaha XSR900 będzie dostępna w tonacji Legend Blue z niebieskozielonymi i żółtymi akcentami oraz złotym widelcem i obręczami kół albo w barwach Midnight Black z czerwonymi akcentami oraz czarnym widelcem i elementami sterującymi.

Dostawy do europejskich dealerów Yamahy rozpoczną się w trzecim tygodniu lutego 2022 roku. Ceny różnią się w zależności od regionu, dlatego w celu uzyskania pełnych informacji prosimy o kontakt z krajowym dystrybutorem Yamahy.

Yamaha XSR 900 vs MT-09

Jak duża będzie różnica w prowadzeniu pomiędzy MT-09 a XSR 900? Nie możemy się już doczekać by sprawdzić to w warunkach bojowych. Mamy jednak wrażenie, że XSR ma być zdecydowanie bardziej klasyczną pod względem stylistycznym wariacją na temat współczesnego streetfightera. Marzy nam się inspirowana retro-wyścigówkami półowiewka, który w tym wypadku pasowałaby jak ulał do tego współczesnego klasyka o bardzo sportowych liniach. Yamaho XSR 900, czekamy na ciebie!

Yamaha XSR 900 2022: galeria zdjęć

 

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button