Kawasaki Z900 2025 – radykalny streetfighter wyznający Sugomi [OPIS, DANE TECHNICZNE, TEST, GALERIA ZDJĘĆ]

Konkurencja może się bać!

W skrócie
  • Najnowsza propozycja "Zielonych" na rok 2025
  • Poznajcie nowe Kawasaki Z900 2025
  • Ten motocykl to uosobienie filozofii Suomi

Kawasaki jest zdecydowanie jednym z tych producentów, którzy cenią sobie pielęgnowaną przez lata tradycję. Czas pędzi nieubłaganie i wielu z wam ciężko będzie uwierzyć, że pierwszy motocykl z Minato oznaczony literą “Z” zadebiutował ponad 53 lat temu. Poznajcie najnowsze wcielenie Z900 na rok 2025, które stworzone zostało zgodnie z filozofią Sugomi.

Z1, bo takie oznaczenie nosił protoplasta dzisiejszego wcielenia Z900, został zaprezentowany światu we wrześniu 1972 roku podczas wystawy motocyklowej IFMA w Kolonii. W momencie premiery był to najszybszy i najmocniejszy seryjnie produkowany jednoślad na świecie, ale ten tytuł nie był wystarczający dla Kawasaki. Wojna zbrojeń trwała w najlepsze i znacznie bardziej cieszyła przewaga nad konkurencją – Z1 był znacznie lepszy i bardziej zaawansowany od konkurencyjnej Hondy CB750 Four za sprawą dwóch wałków rozrządu w głowicy i mocy 85 KM, która pozwalała na rozpędzenie się do nieco ponad 200 km/h.  Japończycy zaczynając z wysokiego C nie mogli porzucić tak udanego projektu i systematycznie na rynku pojawiały się kolejne wcielenia.

Zdecydowanie jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli z serii Z jest Z750, który zadebiutował w 2004 roku i okazał się tak dobrym motocyklem, że niemalże w niezmienionej formie produkowany był do 2012 roku. Następnie pojawił się Z800, a w 2017 roku na dobre pożegnaliśmy się z osiemsetką, w miejscu której pojawił się Z900. Jakie zmiany zostały wprowadzone w modelu na rok 2025?

Najważniejsze informacje:

  1. Kawasaki Z900 na rok 2025 prezentuje najbardziej rozwiniętą odsłonę Sugomi, łącząc radykalne cechy
    streetfightera z wysokiej klasy funkcjonalnością.
  2. Agresywny design i ostry silnik, który otrzymał kilka zmian. Z900 napędzany jest rzędową jednostką o pojemności 948 cm3.
  3. Z900 dostępny będzie w wersji standardowej oraz SE.

Konkurencja ma spory problem – Wons testuje najnowsze Kawasaki Z900:

Prawdziwe Kawasaki w stylu Sugomi

Zapewne zastanawiacie się czym jest tajemnicze określenie Sugomi, które pojawia się we wszystkich broszurach reklamowych nowego Z900. Już spieszę z wyjaśnieniami – to japońskie słowo odnosi się do silnej energii, którą epatuje osoba lub rzecz wpływając na widza, pozostawiając niezatarte wrażenie. Sugomi sprawia, że odbiorca odczuwa podziw i szacunek. Kawasaki interpretuje to nieco inaczej, bo design i charakter mają za zadanie odzwierciedlić drapieżnika na polowaniu, co na wskazują gabaryty oraz kształty, które sprawiają wrażenie, jakby motocykl był gotowy na natychmiastowego ataku. Po raz pierwszy filozofia ta pojawiła się w 2013 roku podczas premiery Z800, gdzie jedna spójna wizja asystuje nie tylko stylowi, ale przede wszystkim osiągom. Od tamtego momentu koncepcja projektowa Sugomi towarzyszy wszystkim motocyklom należącym do rodziny Z – od najmniejszego Z125, przez Z400 i Z900, aż do Z1000. To zdecydowanie drapieżna i pozbawiona kompromisów seria.

Jeszcze bardziej agresywny silnik

Z900 na 2025 rok posiada dokładnie niemalże to samo serce o pojemności 948 cm3, które generuje maksymalną moc 124 KM i zostało przystosowane do wymogów najnowszej normy emisji spalin Euro 5+. To oczywiście nie koniec zmian, bo przede wszystkim nowe są wałki rozrządu, które bezpośrednio przyczyniają się do obniżenia zużycia paliwa oraz zwiększenia momentu obrotowego przy niskich obrotach. Inżynierowie popracowali także nad systemem ECU i wprowadzone zmiany mogą prowadzić do 16% potencjalnego wzrostu efektywności paliwowej oraz zmniejszenia emisji CO2 w porównaniu do poprzedniego modelu. Ponadto nowością są elektroniczne zawory przepustnicy, elektroniczny tempomat, a także zoptymalizowano skrzynię biegów pod kątem nowego quickshiftera KQS.

Teraz Z900 jeszcze lepiej i żwawiej przyśpiesza nawet z najniższej partii obrotów, a quickshifter działający już od 1500 obr./min pozwala na dynamiczną jazdę i zmianę przełożeń bez użycia sprzęgła również podczas spokojnej miejskiej jazdy. Dodatkowo na pokładzie znalazł się system kontroli trakcji KTRC Kawasaki, tryby jazdy (Sport, Road, Rain oraz Rider) oraz tryby mocy. Za obsługę wszystkich zaawansowanych systemów odpowiedzialny jest sześcioosiowy moduł IMU, dzięki któremu możliwe było wyposażenie motocykla również w Cornering ABS.

Gotowy do ataku

Design jest już niejako znajomy, bo Kawasaki jak już wcześniej wspomniałem od 2013 roku produkuje motocykle zgodnie z filozofią Suomi. Nie oznacza to jednak, że w nowym Z900 nie zmieniło się nic, bo w gabinetach fabryki w Akashi pracowano nad jeszcze dosadniejszą poprawą designu, który ma za zadanie przyciągnąć wzrok ostrym i kanciastym stylem, jednocześnie podkreślając, że mamy do czynienia z ostrym i agresywnym motocyklem, który gotowy jest w każdym momencie zagwarantować nam niesamowite emocje. Stylistyka standardowo już dla modeli serii Z skupia się wokół silnika nad którym znajduje się pokaźny zbiornik paliwa o pojemności 17 litrów. Przednia owiewka jest bardzo minimalistyczna, a w niej znajduje się główna część, czyli nowe, ostrzejsze i bardziej kompaktowe reflektory LED, zaprojektowane w taki sposób, aby były integralną częścią Suomi. Udało się stworzyć agresywnie wyglądający przód, który gdyby tylko był oczami, wyglądałby niczym oczy pięknej kobiety w pełnim makijażu. Tylne światło LED wykorzystuje technologię światłowodową, aby połączyć futurystyczny design z najnowocześniejszym kształtem 3D. Tylno ogon jest niewielki i ostry, podkreślając tym samym agresywną stylistykę modelu Z900.

Ostre jak brzytwa hamulce

Silnik jest wyjątkowo agresywny – to fakt. Ale żeby układanka była idealnie złożona koniecznie było zastosowanie również skutecznego układu hamulcowego, na który składają się dwie półpływające tarcze Brembo o średnicy 300 mm, na których pracują promieniowo montowane 4-tłoczkowe zaciski Brembo M4.32. Z tyłu natomiast postawiono na pojedynczą tarczę o średnicy 250 mm z jednotłoczkowym zaciskiem. Hamulce nie tylko są ostre jak brzytwa, ale dodatkowo gwarantują genialne wyczucie podczas ostrych dohamowań. W utrzymaniu przyczepności pomagają nie tylko zaawansowane systemy elektroniczne, ale również nowe opony Dunlop Sportsmax Q5A.

Z900 już od swoich pierwszych modeli z tej serii kojarzył się z genialnym i pewnym prowadzeniem. Spora w tym zasługa podwozia złożonego z lekkich komponentów i ramy kratownicowej. Zmienione ustawienia zawieszenia w motocyklu na 2025 roku pozwalają jeździć jeszcze szybciej i z większą pewnością. Z przodu znajduje się widelec typu upside-down z goleniami o średnicy 41 mm z tłumieniem dobicia i odbicia, a także regulacją napięcia wstępnego sprężyny. Z kolei z tyłu jest amortyzator z regulacją tłumienia odbicia i napięcia wstępnego sprężyny.

Agresywna pozycja ale z zachowaniem komfortu

Na Z900 kierowca przyjmuje sportową pozycję, jednakże nie jest ona bardzo wymagającą i męcząca. Nie zapominajmy, że nadal jest to motocykl, który musi się odnajdować w różnych środowiskach, dlatego w wersji na 2025 rok inżynierowie nieco poprawili komfort jazdy. Siedzisko kierowcy ERGO-FIT zostało obite grubszym materiałem i jest dostępne w dwóch wysokościach: standardowej o wysokości 830 mm oraz alternatywnej, niższej o wysokości 810 mm. Nowe siedzenie jest bardziej płaskie, przez co kierowca lepiej odnajduje się w motocyklu i ma możliwość przyjęcia odpowiedniej pozycji. Wszystkie informacje wyświetlane są na 5-calowym ekranie TFT, na którym po raz pierwszy w historii marki Kawasaki można wyświetlać nawigację “Turn-by-turn”. Dzięki kompatybilności z aplikacją Rideology The App Motorcycle można wykonywać różne funkcje za pomocą poleceń głosowych.

Jeszcze bardziej drapieżna wersja – Kawasaki Z900SE

Jeżeli standardowa wersja Z900 to dla was za mało to nie musicie się martwić, ponieważ Kawasaki przygotowało odmianę Special Edition wyposażoną w znacznie lepsze zawieszenie dostarczone przez markę Öhlins. Dodatkowo na pokładzie pojawił się układ hamulcowy marki Brembo oraz specjalne kolory i grafiki. Do sprzedaży na rynku europejskim trafią modele z mocą ograniczoną do 70 kW lub 35 kW, dzięki czemu będą mogli jeździć nim również posiadacze prawa jazdy kategorii A2. Ceny Z900 rozpoczynają się od 46 900 zł.

Kolory Kawasaki Z900:

  • Metallic Spark Black / Metallic Carbon Gray / Ebony
  • Metallic Carbon Gray / Metallic Phantom Silver / Candy Persimmon Red
  • Metallic Moondust Gray / Metallic Spark Black / Candy Lime Green

Kolor Z900SE:

  • Metallic Matte Graphite Gray / Ebony / Metallic Graphite Gray (model SE nie jest dostępny w wersji 70 kW)

Kawasaki Z900 2025 dane techniczne:

Silnik
Typ silnika Chłodzony cieczą, 4-suwowy rzędowy
Pojemność skokowa silnika 948 cm³
Średnica x skok 73.4 x 56 mm
Stopień sprężania 11.8:1
Układ zaworów DOHC, 16 zaworów
Układ paliwowy Wtrysk paliwa: Ø 36 mm x 4, podwójne przepustnice
Zapłon Cyfrowy
Układ rozruchowy Elektryczny
Smarowanie Wymuszone smarowanie, mokra miska olejowa
Osiągi & Przeniesienie Napędu
Moc maksymalna 91.0 kW {124 PS} / 9,500 rpm
Zużycie paliwa 4.8 l/100 km
Zestaw dławiący 85 kW Dostępny
Emisja C02 117 g/km
Maksymalny moment obrotowy 97.4 N•m {9.9 kgf•m} / 7,700 rpm
Zużycie paliwa (zestaw dławiący 85 kW) 4.8 l/100 km
Emisja CO2 (zestaw dławiący 85 kW) 117 g/km
Przełożenie 6 biegów
Przeniesienie napędu Łańcuch
Hamulce & Zawieszenie
Hamulce przednie Podwójne półpływające tarcze Brembo 300 mm. Zacisk hamulcowy: Podwójny, montowany promieniowo, monoblok Brembo M4.32, przeciwstawny 4-tłoczkowy
Hamulce tylne Pojedyncza tarcza 250 mm. Zacisk hamulcowy: Pojedynczy tłok
Zawieszenie przednie Odwrócony widelec 41 mm z tłumieniem dobicia i odbicia oraz regulacją napięcia wstępnego sprężyny
Zawieszenie, tylne Poziome zawieszenie tylne z regulacją tłumienia odbicia i napięcia wstępnego sprężyny
Rama & Wymiary
Typ ramy Kratownica, stal o wysokiej wytrzymałości
Ślad 110 mm
Skok zawieszenia, przednie 120 mm
Skok zawieszenia, tylne 140 mm
Opona przednia 120/70ZR17M/C (58W)
Opona tylna 180/55ZR17M/C (73W)
Kąt skrętu L/P 33° / 33°
Dł x Szer x Wys 2,065 x 830 x 1,075 mm
Rozstaw osi 1,450 mm
Prześwit pod pojazdem 145 mm
Pojemność zbiornika paliwa 17 litrów
Wysokość siedzenia 830 mm
Masa pojazdu gotowego do użytku 213 kg

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button