Aktualnie czytasz:
Jak przerejestrować motocykl albo skuter?
3

Kupiłem skuter i co dalej z rejestracją? Wbrew pozorom nie jest to nic trudnego, trzeba być tylko trochę cierpliwym. Każdy pojazd napędzany silnikiem spalinowym musi być zarejestrowany w Wydziale Komunikacji danego organu terytorialnego, aby mógł być dopuszczony do ruchu.

Każdy pojazd napędzany silnikiem spalinowym musi być zarejestrowany w Wydziale Komunikacji danego organu terytorialnego, aby mógł być dopuszczony do ruchu. Tak to już jest i jedynie jednoślady sportowe, którymi nigdy nie wyjedziemy poza tor nie muszą być rejestrowane i ubezpieczone.

Niezależnie, czy zakupu dokonaliśmy od firmy otrzymując fakturę zakupu, czy też była to umowa kupna-sprzedaży nasz skuter musi mieć ważny przegląd techniczny i ważną plisę OC, aby mógł być przerejestrowany na nowego właściciela. Potwierdzeniem przeglądu technicznego może być wpis dokonany w dowodzie rejestracyjnym, lub zaświadczenie o wydane przez stację diagnostyczną. Wzór umowy kupna-sprzedaży można znaleźć w internecie i ją sobie wydrukować.

 
Czytaj
REKLAMA

Planujesz wakacje na motocyklu? Dominar 400 gwarantuje nieograniczoną przyjemność z jazdy.

Skorzystaj z oferty na zakup pakietu turystycznego w promocyjnej cenie 1999zł

Potrzebne dokumenty do przerejestrowania pojazdu.

Na początku przypominam, że na zgłoszenie pojazdy do przerejestrowania mamy 30 dni. Jednak przekroczenie tego terminu nie skutkuje żadnymi sankcjami. Idąc do Wydziału Komunikacji zabieramy ze sobą dowód osobisty, dowód rejestracyjny skutera-motocykla, wspomniane zaświadczenie o przeglądzie, jeśli w dowodzie nie ma jego potwierdzenia, kartę pojazdu jeśli takowa była wydana, fakturę zakupu lub umowę kupno-sprzedaż. Na miejscu, czyli w Wydziale Komunikacji wypełniamy wniosek o rejestrację nabytego pojazdu. Wnioski są bezpłatne i leżą w dostępnym miejscu dla klientów Urzędu.

 
Czytaj
REKLAMA

ILUSTROWANY KATALOG CZĘŚCI ROMET PONY M1/M2 (MOTORYNKA)

Coś co warto posiadać w swojej bibliotece. Pełen katalog zawierający ilustracje i schematy w formie wykazu wszystkich części wraz z oryginalnymi numerami. Miękka oprawa. 44 strony.

We wniosku wpisujemy wszystkie dane osobowe swoje i osoby od której nabyliśmy skuter-motocykl. Jeżeli dostaliśmy fakturę, to w zasadzie wszystkie dane sprzedającego są na niej. Jeżeli jednak spisaliśmy umowę kupna-sprzedaży należy pamiętać, aby były na niej wpisane podstawowe dane oby stron – kupującej i sprzedającej. Te dane to: data i miejsce dokonania transakcji, imię i nazwisko, dokładny adres, PESEL, jak jest to NIP, obu stron zawierających transakcję oraz ich podpisy. Na umowie muszą być również dane zakupionego pojazdu zawarte w dowodzie rejestracyjnym. Zabieramy ze sobą również tablicę rejestracyjną. Jeżeli tablica rejestracyjna jest z dawnych, czyli jest czarna. lub pojazd był zarejestrowany w innym województwie, to musimy zapłacić za nową tablice rejestracyjna. Jednak jeśli zakupiony skuter był z „naszego regionu”, wówczas można pozostawić sobie tą samą. Trzeba to jednak powiedzieć urzędnikowi, gdyż ci bardzo lubią wciskać nowe tablice. Po zakończeniu formalności u urzędnika i dokonaniu opłaty rejestracyjnej oraz ewentualnej zapłaty za tablice rejestracyjną otrzymujemy tymczasowy dowód rejestracyjny ważny 30 dni. Wszystkie opłaty nie przekraczają 200 zł. Z tymczasowym dowodem rejestracyjnym od razu udajemy się do ajenta ubezpieczeniowego celem podpisania polisy OC na własne nazwisko i nowy nr rejestracyjny. Ewentualnie istnieje możliwość przepisania umowy OC z poprzedniego właściciela na siebie. Tą decyzją warto skonsultować z ajentem ubezpieczeniowym. Warto wyjaśnić czemu otrzymujemy tymczasowy dowód rejestracyjny ważny 30 dni. W tym czasie Wydział Komunikacji sprawdza, czy pojazd nie figuruje w bazie danych pojazdów skradzionych, oraz jest to czas potrzebny na wydrukowanie naszego Dowodu Rejestracyjnego w Wytwórni Papierów Wartościowych.

Bywa często, że Wydział Komunikacji informuje nas SMSem, że dowód jest już wcześniej do odebrania. Przy odbiorze należy oddać tymczasowy dowód rejestracyjny i pokazać polisę OC z naszymi danymi osobowymi i nowym nr rej.

Osobnym tematem jest wizyta w Urzędzie Skarbowym. Na zgłoszenie transakcji kupna-sprzedaży mamy 14 dni i każdy dzień opóźnienia wiąże się z zapłaceniem karnych odsetek. Opłatę wnosi osoba dokonująca zakupu. Do wspomnianego urzędu nie trzeba iść, jeśli otrzymaliśmy fakturę vat lub wartość przedmiotu transakcji jest mniejsza niż tysiąc zł. Trzeba być świadomym, że kwota wpisana w umowie może zostać podważona przez urzędnika korzystającego z tabel z zawartymi w nich cenami giełdowymi pojazdów. Tu zaczyna się zabawa, gdyż kupujący często zaniżają wartość zawartej transakcji, zaś urzędnicy mając za podstawę wspomniane zestawienia na nich opierają wartość pojazdu. Niestety, ale owe tabele mają często błędy rzeczowe, potrafią być w nich wykazane skutery-motocykle nie istniejące np. widziałem wyceniony motocykl WSK z roku produkcji 1990, a przecież od wielu lat ich nie produkowano.

Na zakończenie życzę przerejestrującym spotkania życzliwych urzędników i małych kolejek w urzędach.

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
63%
Interesujące
19%
heh...
3%
Że co?
3%
Grrrr!
1%
Smutne
9%