Aktualnie czytasz:
Jak jeździć motocyklem z pasażerem i robić to pewnie oraz bezpiecznie?
1

Jazda motocyklem z pasażerem wymaga odpowiedniego przygotowania. Zarówno kierowca, jak i pasażer muszą zapoznać się z kilkoma zasadami, których przestrzeganie zapewni bezpieczeństwo i pozwoli na czerpanie przyjemności z jazdy we dwoje.

Przede wszystkim trzeba pamiętać, że dodatkowa osoba siedząca z tyłu zmieni zachowanie motocykla, bo zupełnie inny jest rozkład masy i położenie środka ciężkości. Zwiększona masa spowoduje też pogorszenie przyspieszenia i znaczne wydłużenie drogi hamowania, a także „popsuje” zachowanie motocykla w zakrętach.

Jak przygotować pasażera?

Pasażera trzeba uświadomić co do tego, jak zachowuje się motocykl w czasie jazdy. Na przykład fakt, że w zakrętach maszyna się przechyla, czasem całkiem mocno, nie dla każdego jest oczywisty, a niewiedza może wywołać groźne w skutkach paniczne reakcje pasażera. Mówi się, że dobry pasażer to taki, który nie przeszkadza kierowcy. Co więc ma robić towarzysz podróży?

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka RSX 125

Nowy RSX to 10.6 KM, agresywnie brzmiący wydech i dwa hamulce tarczowe. Do tego sportowy design, niezawodny silnik zasilany wtryskiem i dwa hamulce tarczowe. Nowy RSX jest świetnym sposobem na wkroczenie do świata prawdziwego motocyklizmu.

– strój

Podstawą jest dobrej jakości kask, który bezwzględnie trzeba zapiąć – wbrew pozorom wielu pasażerów tego nie robi. Co jeszcze? Długie spodnie, bluza z długim rękawem i buty za kostkę, a także ochrona oczu to wyposażenie konieczne.

– wsiadanie

Poinstruuj pasażera, że wsiadać może dopiero po tym, jak kierowca stabilnie się ulokuje i da sygnał, że można zająć miejsce z tyłu. Przy zsiadaniu pierwszy maszynę opuszcza pasażer, ale też dopiero wtedy, kiedy kierowca o tym wie i na to zezwoli. Po zajęciu miejsca pasażer musi unikać wiercenia się i przechylania, bo łatwo o wywrotkę.

– podnóżki, strefy gorące

Pokaż pasażerowi, gdzie znajdują się podnóżki i powiedz, że właśnie tam przez cały czas mają spoczywać jego nogi. Poinstruuj też, które elementy motocykla mocno się nagrzewają, żeby uniknąć oparzeń.

– pozycja

Osoba siedząca z tyłu powinna chwycić kierowcę w pasie, najlepiej opierając dłonie na baku – w razie hamowania nie będzie ona napierać całym ciałem na kierowcę. Złym pomysłem jest trzymanie rąk z tyłu i chwytanie się elementów motocykla – taka pozycja nie zapewnia stabilności w czasie jazdy, hamowania i przyspieszania.

– zakręty, przechylanie

To ważny element, z którym wielu początkujących pasażerów ma spore problemy, bo kiedy motocykl przechyla się w zakręcie, ci często panikują, próbując balansować ciałem i „prostować” maszynę. To niebezpieczne.

Pasażer musi być cieniem kierowcy – to znaczy pochylać się razem z nim, spokojnie i naturalnie, tworząc z nim jedność. Jednym ze sposobów jest obserwacja kasku kierowcy i podążanie ciałem w tym samym kierunku. Inna metoda to „wbicie” podbródka w ramię kierowcy, zgodnie z kierunkiem zakrętu.

hamowanie

Przy mocnym hamowaniu zdarzyć się może, że zaskoczony pasażer wpadnie swoim ciężarem na kierowcę, uderzając kaskiem o kask. Warto przećwiczyć to wcześniej na bocznej drodze i nauczyć pasażera, żeby w czasie hamowania mocniej ścisnął udami siedzenie, zaparł się na podnóżkach, a jeśli to możliwe, żeby dodatkowo obserwował sytuację na drodze.

– postój

Podczas postoju na światłach pasażer nie powinien zdejmować nóg z podnóżków, co często robi się niestety odruchowo. Kierowca nie potrzebuje pomocy, a ruchy pasażera mogą zaburzyć równowagę i doprowadzić do wywrotki. Trzeba uświadomić pasażerowi, że podczas postoju motocykl jest znacznie trudniejszy do kontrolowania, niż w czasie jazdy.

– komunikacja

Staraj się informować pasażera o zamiarach co do zatrzymywania się, hamowania i innych przeszkód – o ile to oczywiście możliwe do przewidzenia. Pamiętaj, że osoba z tyłu może cię nie usłyszeć – w tym celu można spróbować odwracać głowę lekko na bok i mówić głośniej. Dobrym pomysłem jest zainwestowanie w interkom, o ile planujesz częściej podróżować z „plecakiem”.

Jak przygotować siebie do jazdy z pasażerem?

– świadomość masy

Musisz sobie uświadomić, że dodatkowa osoba to ładunek, ważący co najmniej kilkadziesiąt kilogramów, czasem ponad sto. Większe obciążenie motocykla pociąga za sobą całkowicie inne zachowanie podczas jazdy – gorsza stabilność podczas zatrzymywania, pokonywania zakrętów, a zwłaszcza przy manewrach z niską prędkością.

Większa masa to dłuższa droga hamowania i gorsze przyspieszenia. Z tym wiąże się konieczność zredukowania średniej prędkości, lepszego przewidywania sytuacji na drodze i zachowania większej płynności jazdy.

– styl jazdy

Jak wspomnieliśmy wyżej, z pasażerem trzeba jeździć płynniej i łagodniej. Uważać trzeba na gwałtowne hamowanie i przyspieszanie, bo osoba z tyłu odczuwa to w zwiększonym stopniu. Jeśli to możliwe, staraj się pasażera ostrzegać przed niektórymi manewrami – chodzi na przykład o wyprzedzanie czy konieczność gwałtownego ruszenia z miejsca, np. podczas włączania się do ruchu i przecinania skrzyżowań.

– ćwiczenie

Przed jazdą, zwłaszcza jeśli podróż we dwoje jest debiutem dla którejkolwiek ze stron, warto poćwiczyć chwilę na bocznej drodze lub pustym placu.

– przygotowanie motocykla

Przed zabraniem pasażera sprawdź dopuszczalną ładowność – w przypadku mniejszych maszyn to kluczowe. Skontroluj poziom ciśnienia w oponach, a także odpowiednio ustaw światła – adekwatnie do obciążenia tylnej kanapy.

Podsumowanie

Pamiętaj, że ponosisz odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i pasażera. Nie szarżuj i nie szpanuj – lepsze wrażenie na pasażerze zrobi pewna, profesjonalna jazda, a wcale nietrudno przedobrzyć i doprowadzić do wypadku. Co więcej, dostarczenie skrajnych emocji i wywołanie stresu podczas wrzucania motocykla w szybkie zakręty, rozwijanie dużych prędkości czy gwałtowne przyspieszanie może zrazić do motocykla osobę, która dosiada go po raz pierwszy w życiu. A już na pewno nie licz, że kiedykolwiek wsiądzie ponownie z tobą na jedną maszynę.

Tekst powstał przy współpracy z iMoto

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
77%
Interesujące
16%
heh...
2%
Że co?
2%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
  • ffd
    8 lutego 2017 at 14:29

    jest taka złota zasada jak jeździć bezpiecznie razem na motocyklu, kupić kobiecie drugi motocykl, niech na nim jeździ i nas goni