Honda CBR1000RR-R SP 2020: Totalny odlot!

Honda CBR1000RR-R SP to zupełnie nowy motocykl, zbudowany ze zdecydowanym naciskiem na jazdę torową, z niespotykanym poziomem osiągów i kontroli. 

Zaczynając od czystej kartki papieru, „cywilni” inżynierowie Hondy i ich wyścigowi koledzy z HRC stworzyli nowy rzędowy silnik dla obu motocykli, zarówno CBR1000RR-R Fireblade, jak i CBR1000RR-R SP. Jest to kompaktowa konstrukcja o krótkim skoku, współdzieląca średnicę cylindra i skok tłoka z silnikiem modelu RC213V. Napędzane częściowo kołami zębatymi wałki rozrządu poruszają dźwigienkami, korbowody wykonane są z tytanu, a rozwiązania obniżające tarcie wewnętrzne przejęto z silnika RC213V-S. Zastosowano też olejowe dysze tłokowe z systemem zaworów kulowych i dolny mostek wodny wokół tulei cylindrowych. 

Honda CBR1000RR-R SP 2020: Warto wiedzieć

Kanał dynamicznie doładowanego wlotu powietrza zaczynający się między owiewkami prowadzi pod główką ramy wprost do airboxu. Układ wydechowy w konfiguracji 4-2-1 wyposażono w owalne rury, a tłumik końcowy opracowano przy współudziale firmy Akrapovic.

CBR1000RR-R SP ma monet 113MN przy 12.500 obr/min, a moc maksymalna wynosi 160kW występuje przy 14.500 obr/min.

Elektroniczne sterowanie przepustnicą zostało usprawnione, by poprawić jego wyczucie u kierowcy, a trzy domyślne tryby jazdy zawierają opcje zmiany mocy, intensywności hamowania silnikiem, kontroli unoszenia przedniego koła i zoptymalizowaną kontrolę momentu obrotowego (HSTC). Pakiet elektroniki obejmuje teraz także regulację parametrów Trybu Startu.

Całkowicie nowa aluminiowa rama typu diament wykorzystuje tylną część silnika jako górne mocowanie amortyzatora, wahacz jest dłuższy i oparty na konstrukcji wahacza modelu RC213V-S. Równowaga sztywności, rozkład masy i geometria układu kierowniczego zostały starannie dostosowane do zwiększonej mocy silnika, zarówno pod względem poziomu przyczepności z przodu, jak i z tyłu oraz wyczucia przyczepności przez kierowcę. 

Nowy 43 milimetrowy przedni widelec Öhlins NPX zastępuje widelec NIX z poprzedniego modelu, a system sterowania drugiej generacji Öhlins Object Based Tuning (OBTi) zapewnia lepszą kontrolę ustawień tłumienia z przodu i z tyłu. Przednie tarcze mają większą średnicę i współpracują z nowymi czterotłoczkowymi zaciskami Brembo Stylema, a ABS można ustawić do jazdy po torze wyścigowym. Rozmiar tylnej opony, to obecnie 200/55-ZR17.

Sześcioosiowy bezwładnościowy moduł pomiarowy (IMU) zapewnia dokładne trójwymiarowe oszacowanie parametrów dynamicznych jazdy i zapewnia dane wejściowe do zarządzania wszystkimi systemami elektronicznymi. Steruje on także elektroniką nowego, drążkowego 3-poziomowego tłumika kierownicy Honda Electronic Steering Damper (HESD).

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Motocykl MotoGP Honda RC213V “użyczył” modelowi CBR1000RR-R Fireblade SP kilka rozwiązań zapewniających mu świetną aerodynamikę, w tym winglety (skrzydełka) zwiększające  docisk do nawierzchni i poprawiające stabilność hamowania. Pozycja kierowcy jest obecnie zdecydowanie bardziej zwarta i “przyklejona” do motocykla.

W pełni konfigurowalny 5-calowy wyświetlacz TFT oferuje intuicyjne sterowanie obsługiwane za pomocą uproszczonego czterokierunkowego przełącznika umieszczonego po lewej stronie kierownicy. System Smart Key Hondy służy wygodzie kierowcy.

Honda CBR1000RR-R SP 2020: Zdjęcia

Honda CBR1000RR-R SP 2020: Dane techniczne

SILNIK  
Typ Chłodzony cieczą 4-suwowy, 16-zaworowy DOHC, rzędowy 4-cylindrowy
Pojemność skokowa (cm³) 1000cm3
Liczba zaworów na cylinder 4
Średnica cylindra x skok tłoka (mm)◊ 81 mm x 48,5 mm
Stopień sprężania 13,0 x 1
Moc maksymalna 160 kW przy 14500 obr /min
Maks. moment obrotowy 113 Nm przy 12500 obr/min
Pojemność układu smarowania 4,0 l
SYSTEM PALIWOWY  
Zasilanie PGM-DSFI
Zbiornik paliwa 16,1 l
Zużycie paliwa 6,25 l/100 km
INSTALACJA ELEKTRYCZNA  
Rozrusznik Elektryczny
Pojemność akumulatora 12-2 Akumulator litowo-jonowy
Moc alternatora
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU  
Typ sprzęgła Mokre wielotarczowe hydrauliczne z antyhoppingiem
Typ skrzyni biegów 6-biegowa
Przekładnia główna napędowa Łańcuchowa
RAMA  
Typ Aluminiowa kompozytowa kołyskowa dwubelkowa
PODWOZIE  
Wymiary (dł. x szer. x wys.) 2100 x 745 x 1140 mm
Rozstaw osi 1455 mm
Kąt pochylenia kolumny 24o
Wyprzedzenie 102 mm
Wysokość siedziska 830 mm
Prześwit 115 mm
Masa własna 201 kg
ZAWIESZENIE  
Przednie Teleskopowe z odwróconym widelcem, średnica wewnętrzna 43 mm, Ohlins NPX Smart-EC z regulacją napięcia wstępnego oraz tłumienia dobicia i odbicia. Skok 125 mm
Tył Pro-Link z gazowym amortyzatorem Ohlins TTX36 Smart-EC z regulacją napięcia wstępnego oraz regulacją tłumienia dobicia i odbicia Skok 143 mm  
KOŁA  
Obręcz koła przedniego 3,5 x 17 cali
Obręcz koła tylnego 6,0 x 17 cali
Opona przednia 120/70-ZR17

Pirelli Diablo Supercorsa SP

Bridgestone RS11

Opona tylna 200/55-ZR17

Pirelli Diablo Supercorsa SP

Bridgestone RS11

HAMULCE
Układ ABS Dwukanałowy
Przednie Tarcze wentylowane i perforowane o średnicy 330 mm, 4-tłoczkowe zaciski Brembo
Tylne Tarcze wentylowane i perforowane o średnicy 220 mm, 2-tłoczkowe zaciski Brembo
ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY  
Zespół wskaźników TFT-LCD
System zabezpieczeń HISS  (Honda Intelligent Security System)
Reflektory LED
Światła tylne LED

 

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button