BMW R 12 G/S – klasyczne enduro z kultowym DNA [OPIS, DANE TECHNICZNE, GALERIA ZDJĘĆ]

Taki nowoczesny hołd kultowemu modelowi to my lubimy!

W skrócie
  • Nadjeżdża BMW R 12 G/S - to mieszanka nowoczesności i hołdu dla R 80 G/S
  • Przeprojektowana rama, kultowy design i bokser chłodzony powietrzem. Czego chcieć więcej?
  • R 12 G/S dostępny będzie w trzech wariantach kolorystycznych

BMW doskonale zdaje sobie sprawę ze swojego wkładu w rozwój motocyklowego świata. Niemiecki producent na swoim koncie ma całe mnóstwo kamieni milowych, ale zdecydowanie jednym z przełomowych momentów, który stworzył obecny segment Adventure, było wprowadzenie BMW R 80 G/S w 1980 roku do seryjnej produkcji.

Mówi się, że jeśli „coś jest do wszystkiego, to jest do niczego”. W latach 60. i 70. ubiegłego wieku producenci nie chcieli zbyt mocno eksperymentować i skupiali się na rozwoju modeli w sposób bardzo dostojny. Na próżno było szukać potężnych rewolucji, które zastąpione zostały subtelną ewolucją wynikającą z rozwoju technologicznego i nowych materiałów. BMW nigdy nie chciało jednak stać w cieniu, a miało aspiracje do wyznaczania trendów. 

Pod koniec lat 70. niemieccy inżynierowie rozpoczęli pracę nad zupełnie nową recepturą, która zakładała stworzenie uniwersalnego motocykla, który sprawdzi się zarówno na asfaltowych drogach, jak i odkrywając nieutwardzone drogi. Z każdego segmentu zapożyczono wiodącą cechę, aby stworzyć doskonałą całość – tak powstała seria GS, która jest synonimem wygody, mocy i uniwersalności. 

Najważniejsze informacje:

  1. 21-calowe koło przednie i 17-calowe koło tylne w standardzie. 18-calowe koło tylne jako część opcjonalnego pakietu „Enduro Pro”.
  2. Jednoczęściowa rama kratownicowa z rur z podniesionym i przesuniętym do przodu obszarem główki ramy dla lepszego prowadzenia w terenie.
  3. Dwucylindrowy silnik typu bokser chłodzony powietrzem i olejem o mocy 80 kW (109 KM) przy 7000 obr/min i momencie obrotowym 115 Nm przy 6500 obr/min.
  4. Klasyczny, purystyczny design enduro inspirowany BMW R 80 G/S.

Koniecznie przeczytaj historię całej rodziny GS:

BMW GS – król dróg i bezdroży od ponad 40 lat [HISTORIA, KOMPENDIUM WIEDZY, DANE TECHNICZNE, GALERIA]

BMW R 80 G/S – retro nowość w hołdzie dla pierwszego turystycznego enduro na świecie

W 1980 roku pierwszy egzemplarz R 80 G/S opuścił fabrykę. Był to efekt ponad dwuletnich prac i testów, które obejmowały przygotowanie motocykla tak, aby pojechał on tak daleko, gdzie sięga wzrok. Litery w jego nazwie oznaczały w języku niemieckim Gelände, czyli off-road, a S – Strasse, czyli ulicę, i pokazywały wyjątkową uniwersalność oraz użyteczność.

Rynek oszalał, BMW ryzykując osiągnęło potężny sukces, który kreuje markę i rynek motocyklowy do dziś. Świeżo zaprezentowany R 12 G/S to połączenie klasycznego designu ze stylistyką inspirowaną właśnie legendarnym R 80 G/S. Wszystko oczywiście okraszone zostało dozą nowoczesności, która nieśmiało przebija się spod retro opakowania i dominującego boksera chłodzonego powietrzem.

BMW R 12 G/S już w standardzie zachęca do zjazdu z asfaltowych dróg

Nowe BMW R 12 G/S jest standardowo wyposażone w płaskie pojedyncze siedzenie (wysokość siedzenia w standardzie z 17-calowym kołem tylnym: 860 mm / wysokość siedzenia w pakiecie Enduro Pro z 18-calowym kołem tylnym: 875 mm). Siedzenie jest płaskie i proste, dzięki czemu oferuje idealne warunki do jazdy enduro także na stojąco. W ramach wyposażenia dodatkowego dla pasażera (Pillion Package) siedzenie jest zaprojektowane dla dwóch osób (wysokość siedzenia w standardzie z 17-calowym kołem tylnym: 860 mm / wysokość siedzenia w pakiecie Enduro Pro z 18-calowym kołem tylnym: 875 mm). W ramach rajdowego wyposażenia dodatkowego (Rallye Seat) wysokość siedzenia dla kierowcy jest podniesiona o 20 mm. Wyposażenie standardowe nowego R 12 G/S obejmuje dwa praktyczne stalowe oczka na ramie tylnej, które służą jako punkty mocowania bagażu.

W wersji podstawowej nowe BMW R 12 G/S ma podnóżki przeznaczone przede wszystkim do jazdy po asfalcie, ale dzięki ząbkowanemu profilowi sprawdzają się również w terenie. Jako część wyposażenia dodatkowego „Enduro Package Pro” w modelu R 12 G/S oferowane są podnóżki enduro, w których większa powierzchnia w połączeniu z trzema rzędami ząbków zapewnia optymalną stabilność podczas jazdy enduro. Dalsze możliwości dostosowania ergonomii motocykla zapewnia cieniowana kierownica rurowa z aluminium. Opcjonalny Pakiet Enduro obejmuje podwyższenie kierownicy o 20 mm.

Bokser chłodzony powietrzem to ikona – nie mogło go zabraknąć w R 12 G/S

Od momentu, gdy w 1923 roku zaprezentowano pierwszy motocykl BMW – model R 32, silniki typu bokser firmy BMW Motorrad są synonimem niepowtarzalnej, oryginalnej konstrukcji zapewniającej potężny moment obrotowy i wyjątkowe brzmienie. Widać to również w nowym BMW R 12 G/S: znany już z wielu modeli BMW Motorrad, chłodzony powietrzem i olejem silnik typu bokser o średnicy cylindra 101 mm, skoku 73 mm i pojemności skokowej 1170 cm3 w modelu R 12 G/S osiąga moc 80 kW (109 KM) przy 7000 obr/min i maksymalny moment obrotowy 115 Nm przy 6500 obr/min. Umieszczony po lewej stronie układ wydechowy z wysoko zamontowanym tłumikiem końcowym wpisuje się w koncepcję klasycznych enduro.

Nowe BMW R 12 G/S ma już w standardzie tryby jazdy „Rain”, „Road” i „Enduro”. Do wyposażenia standardowego nowego R 12 G/S należy również system Dynamic Traction Control (DTC), który zapewnia większe bezpieczeństwa podczas przyspieszania. W nowym BMW R 12 G/S można go całkowicie wyłączyć do jazdy w terenie. R 12 G/S jest również standardowo wyposażone w system regulacji momentu hamującego silnika (MSR). Niestety asystent zmiany biegów PRO (quickshifter) dostępny jest za dopłatą.

Rama jest idealną podstawą dla motocykla enduro

Centralnym elementem nowego BMW R 12 G/S jest jednoczęściowa rama kratownicowa z rur stalowych z rodziny R 12. Do ramy głównej przykręcona jest rama pomocnicza, również wykonana z rur stalowych. Na potrzeby zastosowania w nowym BMW R 12 G/S obszar główki ramy jest nieco wyższy, a sama główka ramy jest przesunięta do przodu.

Podczas gdy inne modele z serii BMW R 12 są zaprojektowane typowo do jazdy drogowej, nowe BMW R 12 G/S z kołami szprychowymi spełnia ambicje w pełni terenowego enduro. Dlatego też ma 21-calowe koło przednie. Z tyłu standardowo montowane jest koło w rozmiarze 17 cali. Dla jeszcze pewniejszej jazdy w terenie w pakiecie Enduro Pro dostępne jest tylne koło o średnicy 18 cali.

Oprócz sztywnej i stabilnej ramy głównej kluczowe znaczenie dla ambitnej jazdy w terenie ma długi skok sprężyny. Dlatego też w nowym R 12 G/S przednie koło jest prowadzone przez w pełni regulowany widelec teleskopowy upside-down o średnicy rury nośnej 45 mm i dużym skoku sprężyny wynoszącym 210 mm. Koło tylne, podobnie jak w innych modelach z rodziny BMW R 12, prowadzone jest przez wahacz Paralever. O pracę układu zawieszenia i amortyzacji dba bezpośrednio połączona i ustawiona skośnie kolumna resorująca o skoku 200 mm z tłumieniem zależnym od skoku i pełnym zakresem regulacji.

Wydajne hamowanie również podczas jazdy w zakręcie

Na przednim kole nowego R 12 G/S zastosowano podwójny hamulec tarczowy z dwoma osiowo przykręconymi 2-tłoczkowymi zaciskami pływającymi i tarczami o średnicy 310 mm dla zapewnienia niezawodnego, stabilnego hamowania. Tylne koło wyposażone jest w pojedynczy hamulec tarczowy z 2-tłoczkowym zaciskiem pływającym i tarczą o średnicy 265 mm. Już w standardzie nowe R 12 G/S jest wyposażone w system BMW Motorrad ABS Pro (częściowo zintegrowany). Dzięki wspomaganemu przez ABS hamowaniu w pochyleniu oferuje on wysoki poziom bezpieczeństwa także podczas hamowania na zakrętach.

Subtelna doza nowoczesności 

Nowe BMW R 12 G/S jest standardowo wyposażone w umieszczony centralnie okrągły zestaw wskaźników i gniazdo 12 V po prawej stronie kokpitu oraz kompaktowy, okrągły reflektor LED o średnicy 5¾ cala i kultową sygnaturę świetlną w kształcie litery „X”. Również kierunkowskazy i kontrolki nowego R 12 G/S bazują na technice LED. Jeszcze większe bezpieczeństwo w nocy zapewnia adaptacyjne doświetlanie zakrętów w ramach wyposażenia dodatkowego Headlight Pro.

BMW R 12 G/S dostępny będzie w trzech wariantach

Wersja podstawowa BMW R 12 G/S:

Przedni błotnik / owiewka kokpitu / zbiornik paliwa / osłona airboxa / osłona tyłu: matowa czerń nocy niemetalizowana

Siedzenie: czarne

Naklejki: osłona airboxa

BMW R 12 G/S w kolorze za dopłatą:

Przedni błotnik / owiewka kokpitu / zbiornik paliwa / osłona airboxa / osłona tyłu: świetlisty biały niemetalizowany

Siedzenie: czerwone.

Naklejki: osłony widelca / zbiornik paliwa / owiewka kokpitu / osłona airboxa.

BMW R 12 G/S Option 719 Aragonit:

Przedni błotnik / owiewka kokpitu / zbiornik paliwa / osłona airboxa / osłona tyłu: matowy Sandrover niemetalizowany / matowy Racinred niemetalizowany / matowy szary mineralny metalizowany.

Siedzenie: czarne / Sandrover / czerwone.

Naklejki: osłony widelca / zbiornik paliwa / owiewka kokpitu.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button