Rower z silnikiem? Motorower? Mutant?

Dodaj nowy temat na forum

! Forum Skutery Rower z silnikiem? Motorower? Mutant?

Ten temat zawiera 3 odpowiedzi, ma 3 głosy i był aktualizowany ostatnio przez Zdjęcie profilowe Evert Evert 3 lata, 11 miesiące temu.

Oglądasz 4 posty - 1 przez 4 (z 4 łącznie)
  • Autor
    Wpisy
  • #294308
    Zdjęcie profilowe serpent
    serpent
    Użytkownik
    • Postów: 98

    Tak ostatnio się zgubiłem na internetach i wpadłem na takie coś:
    https://www.youtube.com/watch?v=GqrhDVhcbdU
    http://olx.pl/oferta/spartamet-sachs-saxonette-rower-z-silnikiem-spalinowym-sprzedaz-napraw-CID767-ID8xi5d.html#1d6ffe3f52;promoted
    .
    I teraz dumam, bo o ile przy takim spalaniu to maszynki z pewnością niezastąpione w dużym mieście, o tyle przepisy takich kontrapcji chyba nie biorą nawet pod uwagę, a szkoda.
    Bo rower ma taką definicje: rower – pojazd (…) poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny (…) o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h;
    A jeśli to jest motorower to jak wiadomo, OC, rejestracja, przeglądy, itd. Czyli tracimy sporo atrakcyjności
    .
    Jakieś przemyślenia?

    #294318
    Zdjęcie profilowe Wombat
    Wombat
    Moderator
    • Postów: 18 689

    Przemyślenia takie że prawo jak zwykle nie nadąża za życiem i rozwojem techniki. Po nowelizacji z 2011 roku w zasadzie wszystkie takie takie pojazdy z silnikiem spalinowym są nielegalne a z elektrycznym są legalne tylko te które wspomagają elektrycznie tylko kiedy się kręci pedałami i tylko poniżej 25km/h.
    Przed 2011 było w prawie wyłączenie na rowery ^wspomagane^ ale znikło w nowelizacji 2011

    ziuuummmm…. (nie bije piany na PW)
     
    Czytaj
    REKLAMA

    Junak 126 teraz za 279,95 zł miesięcznie

    Wybierając nowego Junaka 126 możesz skorzystać z promocyjnego finansowania RSSO 0% bez ukrytych kosztów i wpłaty własnej. Już za 279,95 zł miesięcznie (20 rat 0%) możesz wyjechać z salonu nowym motocyklem Junak 126!
    #294326
    Zdjęcie profilowe anonim
    Anonimowy
    • Postów: 4 666

    Silniczek spalinowy do roweru – patent znany i bardzo stary. Czyli nie tyle prawo nie nadąża, co ustawodawcy mają ograniczone horyzonty 🙂
    http://motorenowacja.pl/rower_schwinn_z_silnikiem_spryt/pl
    http://roweroweporady.pl/wp-content/uploads/2014/03/silnik-w-rowerze-czy-mozna.jpg
    http://1.bp.blogspot.com/-pGXqdRxiLJk/T9Zrw7iaupI/AAAAAAAAEeQ/1uknfhkEDR0/s1600/562586_10150723047743791_52844363790_9980489_2051234180_n.jpg
    A takie coś mnie kiedyś dzielnie goniło po Domaniewskiej trzymając się blisko (około 70km/h):
    http://archi.inosak.org/imgdb/047ee4e092f0dd27988a2a87c8b5e83e.jpg

    #294349
    Zdjęcie profilowe Evert
    Evert
    Użytkownik
    • Postów: 239

    W nie tak dawnych czasach rower z silnikiem był po prostu motorowerem i tak był traktowany przez prawo. Nie było wówczas jeszcze tak drobiazgowych przepisów homologacyjnych. Z czasem motorowery coraz bardziej oddalały się od swojego pierwowzoru (przepisy też uległy zmianie), choć jeszcze w latach 90. Sąd Najwyższy orzekł, że rower, który zachowuje swoje podstawowe cechy, tj. napęd nożny itp., a wyposażony jest w silnik nieprzekraczający 50 cm3, mieści się w definicji roweru, a nie motoroweru czy motocykla. Przez długi czas na ten wyrok powoływali się Ci, którzy dokładali silniczki spalinowe do rowerów. Począwszy od 2011 r., kiedy weszła w życie definicja unijna roweru i określono, że rower może mieć jedynie silnik elektryczny wspomagający itd., wyrok SN z lat 90. stracił ważność, gdyż dotyczył poprzedniego stanu prawnego.
    Mimo wszystko powstaje problem, co z tymi, którzy zamontowali silniki spalinowe przed 2011 r., bazując na ówczesnym stanie prawnym? Rzecz w tym, że rowerów się nie rejestruje i nie wiadomo, kto co i kiedy montował, chyba że jest w stanie to udowodnić czarno na białym. Już sobie wyobrażam spór takiego rowerzysty z policjantami, strażnikami miejskimi i urzędnikami na tym tle…
    Pamiętam, że nacisk na zmiany w tym zakresie wynikał z tego, że rower z silnikiem do 50 cm3 mógł pod względem osiągów śmiało konkurować z motorowerem, ale „spalino-rowerzysta” od motorowerzysty nie musiał nosić kasku, a i możliwość kolizji z pieszym w przypadku roweru dużo bardziej jest prawdopodobna. Łatwo sobie wyobrazić rower z silnikiem spalinowym sunący po chodniku 40-50 km/h. Są przecież takie odcinki, że droga z pieszymi jest wspólna. Motorower nie pojedzie tędy, ale rower już tak.
    W Niemczech i Holandii są też rowery tradycyjne z silnikami o innych parametrach niż w unijnej definicji roweru, ale najczęściej są one rejestrowane jako tzw. Mofy, zblokowane do 25 km/h. Z tym, że wśród Mof (jednośladowe pojazdy wolnobieżne, Motor-Fahrrad) można spotkać np. Simsony czy inne skutery, które po prostu (w teorii) nie pojadą więcej niż 25 km/h z uwagi na założone blokady. Tu jest przykład roweru z manetką nie mieszczącego się w definicji roweru z silnikiem wspomagającym:

Oglądasz 4 posty - 1 przez 4 (z 4 łącznie)

Ups... Musisz się zalogować, lub zarejestrować żeby odpowiedzieć w tym temacie.
Przejdź do Rejestracja lub Logowanie