Płyny eksploatacyjne.
- This topic has 20 odpowiedzi, 10 głosów, and was last updated 12 years, 7 months temu by
Suawek.
- AutorWpisy
- 12 lutego 2011 dnia 20:31 #22103
Witam. Przepraszam jeśli jest gdzieś taki temat ale nie znalazłem takiego. Odrazu mówię że w tym temacie jestem ciemny dlatego pytam. Do rozpoczęcia sezonu zostało już niedługo a ja siedząc i grzebiąc przy skuterze coraz częściej myślę nad tym jakich olejów użyć na początku sezonu. Silnik to chińskie 139QMB jego przebieg to 1700km. Jaki polecacie olej silnikowy do takiej konstrukcji ? Co do oleju przekładniowego czytałem że olej Motul w takiej pomarańczowej tubce jest najlepszy. Co jakby kupić olej silnikowy tej samej marki czy taki w ogóle jest ? Tylko nie wiem i proszę o pomoc w dobraniu odpowiednich oznaczeń 10w40 będzie odpowiedni ? Wyczytałem coś takiego w instrukcji ale nie zawsze wierze instrukcjom obsługi bo często się zdaża że są lepsze rozwiązania niż w niej zawarte. I pytanie w jakich sklepach można dostać oleje marki Motul ? Oglądałem w hipermarketach i nie ma marki Motul. Z góry dziękuje za odpowiedzi.
18 lutego 2011 dnia 13:41 #22365Motul jest najlepszy. Ja do silnika leje elf moto 4 hp eco 10W40. Nie jest drogi. Kosztuje ok.40 zł.
18 lutego 2011 dnia 15:31 #2236818 lutego 2011 dnia 15:37 #22369Więc najlepszy będzie ten ostatni ? Specjalnie do skuterów ?
18 lutego 2011 dnia 15:41 #22370Zdecydowanie najlepszy. W mojej okolicy nie ma dużego wyboru olejów, więc musze się zadowolić tym co jest.
18 lutego 2011 dnia 16:15 #22372Wszystkie będą dobre,a który wybierzesz to już zależy od zasobności Twojego portfela i upodobań. Podane oleje są tylko przykładem.
18 lutego 2011 dnia 20:02 #22381Zwykły skuter zadowoli się olejem samochodowym. A dedykowane dla skuterów oleje mają lepkość 5W40 ;). Takie oleje robi Repsol, Bel-Ray, Motul.
18 lutego 2011 dnia 21:00 #22385http://chudzikj.republika.pl/Technika/Olej/olej.htm
http://chudzikj.republika.pl/Technika/Olej/produkty.htm
Tu jest trochę przydatnych informacji.
18 lutego 2011 dnia 22:20 #2238819 lutego 2011 dnia 00:13 #22390MichalWujak napisał:
Zwykły skuter zadowoli się olejem samochodowym. A dedykowane dla skuterów oleje mają lepkość 5W40 ;). Takie oleje robi Repsol, Bel-Ray, Motul.
Mój ojciec leje Elfa 5w40 do samochodu więc jest on dobry i do skutera ?
19 lutego 2011 dnia 02:03 #22392Lepszy będzie półsyntetyk.
19 lutego 2011 dnia 13:58 #22402kustosz napisał:
Motul jest najlepszy. Ja do silnika leje elf moto 4 hp eco 10W40. Nie jest drogi. Kosztuje ok.40 zł.
gdybyś jeszcze potrzebował ten olej (elf moto 4 hp eco 10W40) mam go w sprzedaży po 28 zł/litr
19 lutego 2011 dnia 14:22 #22405Kapuchon napisał:
MichalWujak napisał:
Zwykły skuter zadowoli się olejem samochodowym. A dedykowane dla skuterów oleje mają lepkość 5W40 ;). Takie oleje robi Repsol, Bel-Ray, Motul.Mój ojciec leje Elfa 5w40 do samochodu więc jest on dobry i do skutera ?
Wszystko zależy od tego jak jest rozwiązana kwestia sprzęgła, jeżeli sprzęgło w danym modelu jest tzw mokre (w oleju) to olej samochodowy będzie powodował poślizgi i stratę mocy. Oznaczenie 10w40, 5w40 itp nie mówi o przeznaczeniu oleju lecz o jego właściwościach fizycznych. Polecam stosować oleje w zależności od przeznaczenia tj samochodowe do samochodów a motocyklowe do motocykli. Do niedawna mała ilość motocykli na naszych drogach w stosunku do samochodów powodowała że produkty im dedykowane były bardzo drogie, sytuacja się zmieniła i teraz oleje do motocykli są cenowo porównywalne z olejami do samochodów. Olej w motocyklu (wyższa temperatura, wyższe obroty, gwałtowne skoki temperatury podczas przyśpieszania) pracuje w innych warunkach niż olej w samochodzie stąd różne produkty do tych pojazdów. Przykładowe ceny olejów dedykowanych specjalnie do skuterów:
Castrol scooter 2T 30 zł/litr, Motul scooter expert 2T – 31 zł/litr, Elf sooter 2T raibow – 28zł/litr
do 4 suwów np motul 5100 10w40 bańka 4 litry – 94 zł19 lutego 2011 dnia 17:55 #22410O olejach tyle już było pisane.. Nie lejcie do skutera samochodowego syntetyku 5W40, chyba że nie chcecie nim długo pojeździć, olej taki ma małą lepkość i dużo dodatków i absolutnie nie nadaje się do jakiegokolwiek skutera, nie wspominając o motocyklu! Do chińczyka 4T olej powinien być MINERALNY 15W40 w klasie jakości SF do SG nie wyższej.
19 lutego 2011 dnia 18:07 #2241110W40 powinien być pół lub full syntetyk.
Możesz mi wytłumaczyć czemu powinien być najgorszy olej? Zawsze lepszy można wlać niż zaleca producent.19 lutego 2011 dnia 19:29 #22422Do silników 4T z chłodzeniem powietrznym najlepszy olej to mineralny 15W40, 20W40 lub 20W50 w klasie SF do SG, dlatego że:
-silnik chłodzony powietrzem ma większy luz tłoka z cylindrem, żeby się nie zatarł, stąd gęsty olej-(duża lepkość), nie 5W40 i 10W40
-oleje w klasie jakości SF i SG nie mają tyle dodatków myjących co oleje wyższych klas, a jak wiadomo w małym silniku 4T nie ma filtra oleju typu motocyklowego czy w samochodowego i wszelkie nieczystości, szlamy i opiłki krążą w całym układzie smarowania niszcząc silnik zamiast go smarować. Dlatego lepszy w tym wypadku jest gorszy, a “gorszy” lepszy.19 lutego 2011 dnia 21:00 #22449W Tesco jest olej 20W50 po 50 zł za 5 litrów. Ale nie wiem czy go można polecić 😀
19 lutego 2011 dnia 21:19 #22451Nie polecam. Lepiej wydać troche więcej i cieszyć się bezawaryjną eksploatacją.
21 lutego 2011 dnia 16:55 #22595Jak najbardziej można go polecić, zwłaszcza na dalekie trasy i upały. Oraz do silników z dużym przebiegiem.
21 lutego 2011 dnia 17:16 #22599Pietro napisał:
Do silników 4T z chłodzeniem powietrznym najlepszy olej to mineralny 15W40, 20W40 lub 20W50 w klasie SF do SG, dlatego że:
-silnik chłodzony powietrzem ma większy luz tłoka z cylindrem, żeby się nie zatarł, stąd gęsty olej-(duża lepkość), nie 5W40 i 10W40Ciekawe…
Ostatnio przeprowadziłem pewien test, a mianowicie to: teraz mam przebieg cylindra niecałe 1400km ale pierwsze 1000km jeździłem na oleju 10w40 a 400km na mineralnym. >Cyl był nowy sam go zakładałem < ale po zmianie oleju po tym pierwszym tysiącu był sprawdzany <stan idealny> potem zmieniłem olej na mineralny i nabiłem może z 400km Aż nagle się zatarł < stan oleju był sprawdzany systematycznie, sitko olejowe było dokładnie wyczyszczone po zmianie oleju < skuter to inca sprint a oleje to w obydwu przypadkach firma MOTUL. więc nie gadaj że mineralne są najlepsze…21 lutego 2011 dnia 17:31 #22602Polecam lekturę:
Klasyfikacja lepkościowa olejów
KLASYFIKACJA LEPKOŚCIOWALepkość oleju jest miarą tarcia wewnętrznego, powodującego opór przy przemieszczaniu się warstw oleju względem siebie. Od lepkości zależy powstanie trwałego filmu olejowego między współpracującymi częściami jednostki napędowej. Podczas pracy silnika lepkość oleju się zwiększa. Wzrost lepkości następuje również w miarę starzenia się oleju, co jest spowodowane powstawaniem osadów i szlamów, czyli błotnej mieszaniny oleju i substancji węglowych. Aby ułatwić optymalny dobór lepkości oleju do smarowania danego typu silnika eksploatowanego w określonych warunkach klimatycznych, amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych SAE (Society of Automotiwe Engineers) opracowało system klasyfikacji lepkościowej SAE. Dzieli on oleje na 11 klas. Oleje przeznaczone do smarowania silników w okresie zimowym podzielono na 6 klas i oznaczono symbolami liczbowymi, przy których umieszczono literę W (winter – zima), tj: SAE, 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W. Im niższa liczba przed literą W, w tym niższych temperaturach otoczenia olej może być stosowany. Oznacza to, że jest on mniej lepki w niskich temperaturach. Dla olejów letnich przewidziano 5 klas lepkości (SAE 20, 30, 40, 50, 60), które określają lepkości wysokotemperaturowe, oznaczone i badane w inny sposób, w temperaturze 100°C. W praktyce te wartości opisują lepkość oleju w temperaturze pracy, w dobrze rozgrzanym silniku. Oleje letnie nie nadają się do eksploatacji w warunkach zimowych, a zimowe latem. Dzisiaj praktycznie nie spotyka się silnikowych olejów sezonowych, czyli takich, które trzeba wymieniać w zależności od pory roku. Olej silnikowy, który posiada zarówno cechy oleju zimowego, jak i letniego, nazywamy olejem wielosezonowym, zwanym niekiedy multigrade. Oznakowany jest podwójną symboliką (np. 15W-40W). Łączy cechy oleju zimowego, tzn, jest na tyle płynny w niskich temperaturach, aby nie spływać z gorących powierzchni silnika, lecz pozostawać w postaci wystarczająco grubego filmu olejowego.
Możliwości stosowania olejów silnikowych w zależności od temperatury otoczenia.
Tak więc olej SAE 15W-40 musi spełniać wymagania stawiane olejowi zimowemu 15W oraz letniemu 40. Zakres stosowania olejów silnikowych różnych klas lepkości w zależności od temperatury otoczenia ilustruje poniższy rysunek. Z uwagi na warunki klimatyczne, w Polsce optymalną klasą lepkościową olejów silnikowych jest klasa SAE 15W-40. Jednak ze względu na obecną tendencję stosowania w silnikach olejów lżejszych, w celu obniżenia tarcia wewnętrznego oleju i tą drogą uzyskania zmniejszonego zużycia paliwa, można zalecić oleje klasy SAE 5W-50. W zimie są rzadsze (łatwiejszy rozruch, szybsze napełnianie układu smarowania), natomiast latem wystarczająco gęste, aby nie stracić właściwości smarnych. Należy jednak pamiętać, że oleje o rozszerzonej charakterystyce lepkościowej są dwa, a nawet trzy razy droższe od olejów gęściejszych. Lepkość środka smarnego wpływa też bezpośrednio na zużycie paliwa, szczególnie w trudnej eksploatacji miejskiej, gdy jeździmy powoli i na krótkich odcinkach, a więc często z niedogrzanym silnikiem. Obecnie coraz częściej konstruktorzy przewidują użycie olejów o niewielkiej lepkości, co ułatwia spełnienie obecnych i przyszłych norm zużycia paliwa, a więc czystości spalin. Niestety nie możemy używać w starszym silniku, do którego producent zaleca olej o lepkości np. SAE 40, oleju o lepkości SAE 30, bo pod dużym obciążeniem i w gorący dzień ta lepkość okazałaby się niewystarczająca. Ale wiedzmy przynajmniej, że zastosowanie oleju zbyt lepkiego (np. SAE 60), gdy producent go nie zaleca, przyniesie więcej szkody niż pożytku. Podobne oznaczenia lepkości znajdziemy na opakowaniach olejów przekładniowych. Inne są ich wartości: SAE 75W, 80W, 85W oraz SAE 90, 140 i 250. l znowu analogicznie, mamy tu podział na pewnego rodzaju oleje “zimowe” i “letnie” z tym, że w dzisiejszych czasach żaden producent nie wymaga wymiany oleju przekładniowego na przełomie pór roku. Wręcz przeciwnie, często jedno zalanie oleju ma wystarczyć na cały czas życia przekładni. Wobec tego należy stosować olej o odpowiednio dobranych parametrach i bardzo często będzie to już również przekładniowy olej “wielosezonowy”, np. 80W/90. Stosowanie oleju przekładniowego o zbyt dużej lepkości może nieco wyciszyć zużytą przekładnię, ale gdy będzie to skrzynia biegów, prawie na pewno bardzo utrudni (na zimno) zmianę biegów.
- AutorWpisy
- Musisz się zalogować, żeby odpowiedzieć w tym temacie.