Złapałeś gumę w swoim motocyklu? Co zrobić?

To koszmar każdego, kto porusza się jednośladem. Wizja pozostawienia skutera w pobliskich krzakach potrafi zepsuć nie tylko plany, ale i również humor nie jednemu.

Jakie są najczęstsze przyczyny utraty powietrza w kole? Każdy odpowie, że przebicie opony, albo śmierć wentyla. To prawda, jednak do dekompresji może dojść z jeszcze innego powodu. Pierwszy z nich to za małe ciśnienie. Wbrew pozorom jazda na niedopompowanym kole szybko może się obrócić przeciwko nam. Dlatego tak ważne jest regularne sprawdzanie ilości powietrza w ogumieniu. Opony bezdętkowe, w które są wyposażone wszystkie współczesne jednoślady, aby zachować szczelność potrzebują odpowiedniego ciśnienia. W innym przypadku siła nacisku fartucha opony do felgi jest zbyt mała, co powoduje rozszczelnienie. Jedna większa dziura i kapeć gotowy.

Opona zeszła z felgi? Sam kompresor może nie wystarczyć.
Opona zeszła z felgi? Sam kompresor może nie wystarczyć.

Inną przyczyną złapania gumy jest odkształcenie felgi. W Polsce o to nie trudno. Wystarczy jedna większa dziura i problem gotowy. Prócz braku powietrza musimy się martwić o nową obręcz. Koszty mogą być spore!

Wreszcie co zrobić, kiedy nasza opona jest niedotleniona? Jazda na takim kole spowoduje uszkodzenie felgi, a dodatkowo rozcięcie opony. Dodatkowo trakcja spada do zera. Skuter tańczy, jak mu pasuje.
Jedynym z rozwiązań jest natychmiastowa wulkanizacja. Zadzwońmy do przyjaciela siedzącego przed komputerem, aby sprawdził nam adres najbliższego warsztatu. Jeśli straciliśmy powietrze poprzez za niskie jego ciśnienie wystarczy zwykły kompresor i odrobinę cierpliwości. Zwłaszcza jeśli opona “odkleiła” się już od felgi. W innym przypadku zostawimy nasz skuter na kilka godzin, aby ewentualna dziura mogła zostać załatana. Trzecie rozwiązanie to znajomy z samochodem i hakiem oraz wypożyczalnia przyczep. Już za 20 PLN można mieć platformę, która dowiezie naszego pacjenta do mechanika, albo naszego garażu.
Tak też postąpiła redakcja Skuterowo.com, kiedy w trakcie testu tylne koło straciło swoje nadzienie.


Jak zapobiegać utracie powietrza?
Regularnie sprawdzajmy ciśnienie w ogumienie jednocześnie upewniając się czy nasze wentyle są sprawne. Unikajmy na ile możemy wszelkich niebezpiecznych dziur. Regularnie sprawdzajmy stan opon.

Fot.: Skuterowo.com

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

11 opinii

  1. Można również wozić ze sobą zestaw naprawczy i samemu skleić oponę bez demontażu koła- o ile zlokalizujemy miejsce przebicia.. A naprawa jest prosta. Po znalezieniu dziury, z regóły jest tam wbity stary gwóźdź, wyjmujemy go kombinerkami i specjalnym narzędziem z zestawu czyścimy otwór po gwożdziu, smarujemy klejem, wpychamy gumowy kołek, obcinamy go równo z bierznikiem i tyle, od razu można pompować nabojem z zestawu. PROSTE 😉

  2. Ja się zastanawiam na założeniu opony do mojego pipoła z zapasu jaki mam po MZ-ecie, też 16-stka 🙂 tylko nie wiem czy wkładać dętkę? No, ale dopiero jak zedrę tą w skuterze 😉

  3. A mnie dziwi, że Neken ma bezdętkowe gumy. U mnie w Kymco są dętkowe Duro, rozmiar opon mniej więcej taki sam.

    Pietro, a ile lat ma ta opona? IMO lepiej kupić na oba koła nowe opony, koszt nie jest wcale duży, a po co robić rzeźbę? Najtańsza guma do mojego skutera to koszt 5 dyszek http://moto.allegro.pl/opona-duro-2-50-17-4pr-hf308-skuter-skutera-i1445878852.html za lepsze, o innym bieżniku itd. trzeba zapłacić do ok. 150zł, więc komplet wychodzi 300zł – to raczej nie jest dużo.

  4. Ta opona to Heidenau, na tył, jest nowa, ale kupiłem ją jakieś 5 lat temu, z tym że jest przechowywana w dobrych warunkach. Wtedy zapłaciłem za nią 140zł więc szkoda żeby się zmarnowała a w skuterze posłuży

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button