Zakaz sprzedaży dwusuwów od 2018 roku. Czy Unia postępuje słusznie w sprawie 2T?

Od 2018 roku wchodzą nowe normy emisji spalin. UE za sprawą jednego rozporządzenia spowodowała, że wkrótce kupienie nowego skutera czy motocykla z silnikiem dwusuwowym (2T) będzie niemożliwe. Czy to słuszny krok?

Słychać lekkie pohukiwanie z tłumu. Okazuje się, że silniki dwusuwowe mają swoich oddanych fanów. I ja to szanuję i się temu nie dziwię. Dwusuwy są genialne. Dzięki prostej konstrukcji, pozbawionej wałków rozrządu i ich napędu, mogą kręcić się do niebywale wysokich obrotów. Z małej pojemności możemy uzyskiwać ogromne moce. Silnik dwusuwowy może pracować w dowolnym położeniu ze względu na smarowanie poprzez dozownik, lub przez mieszanie paliwa z olejem. Niestety to wszystko.

Okazuje się, że jednak wad silnika dwusuwowego jest więcej niż zalet. Jeśli zbudujemy silnik o dużej mocy i małej pojemności, będzie musiał on pracować na wysokich obrotach i tylko w bardzo wąskim zakresie prędkości obrotowych będzie miał dobre osiągi. Wiąże się to z koniecznością stosowania skrzyń biegów o kilkunastu biegach. Poszukajcie ciekawych konstrukcji sprzed lat stosowanych w sporcie motocyklowym, które zakończyły swoje życie w chwili, w której ktoś zadał bardzo ważne pytanie: Po co?

Kolejną sprawą jest niska efektywność silnika dwusuwowego i duże straty podczas jego pracy. Dochodzą do tego problemy ze stratami paliwa przez przepłukiwanie zwrotne. Pozorna przewaga dwusuwa nad czterosuwem wynikająca z cyklu pracy wymagającego dla niego tylko jednego obrotu wału korbowego, zanika jeśli weźmiemy pod uwagę zużycie paliwa. Dołóżmy do tego głośną pracę silnika i… wysoki poziom emisji dwutlenku węgla oraz cząstek stałych, który spowodował konieczność wycofania silników dwusuwowych z rynku.

Czy to dobrze? Robiąc rachunek zysków i strat trzeba powiedzieć, że to sensowna decyzja. Moim zdaniem każdy sposób na ograniczenie zużycia paliw kopalnych jest dobry. Oczywiście trzeba zachować zdrowy rozsądek, którego czasem brakuje i wybierać rozwiązania najskuteczniejsze i faktycznie skuteczne. Wiem co chcecie powiedzieć. Przecież przemysł, tankowce, kontenerowce, huty… Spokojnie. Za nich też się wezmą, jeśli jeszcze się nie wzięli. Wiem, że jest wiele problemów ekologicznych do rozwiązania, ale od czegoś trzeba zacząć. A jeśli chcecie pewne rozwiązania krytykować przez zwrócenie uwagi, że ktoś truje bardziej. Użyje tu argumentu, którego używam zawsze w takich dyskusjach. Czy jeśli mój sąsiad bije swoją żonę to oznacza, że ja powinienem bić swoją? Chyba nie.

Oczywiście wyprodukowane dotychczas jednostki będą nadal mogły poruszać się po drogach. Jeśli jesteś więc fanem zapachu dwusuwa o poranku… Nic nie stoi na przeszkodzie żeby sobie takiego sprawić.

Przeczytaj więcej na ten temat.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Inne publikacje na ten temat:

19 opinii

  1. DEBILIZM. Kosiarki kur też wytną? A piły łańcuchowe? Panie Damianie nie docenia Pan uroku silników 2T!!!!! Jakby Pan nie miał prawka motocyklowego i mógł jeździć tylko 50cc to by Pan inaczej pisał.

  2. Luzuj majty,kosiarki,piły itp a nawet crossy 2t też zostaną temu zaostrzeniu podlegają pojazdy 2t które sa homologowane [rejestrujesz].

  3. Ciekawe czy w ramach wylewania dziecka w kąpielą, rykoszetem oberwie też nasz przemysł okrętowy i kolej, które jak powszechnie nie wiadomo korzystają d dwusuwowego cyklu pracy w swoich potężnych dieslach. Ręce opadają.

  4. K….a.To jest demo-kracja.Dyktują nam co mamy jeść ,pić,na czym jeździć.W Pale się nie miesci.Co za idiota wymyślił że dwusuwy są większymi trucicielami od 4-osuwów?Niektóre źródła podają odwrotnie,że to te drógie emitują nanocząsteczki.

  5. Autorze artykułu.

    “Czy to dobrze? Robiąc rachunek zysków i strat trzeba powiedzieć, że to sensowna decyzja. Moim zdaniem każdy sposób na ograniczenie zużycia paliw kopalnych jest dobry”.

    Skoro każdy sposób jest dobry, to dlaczego nie zakazać używania paliw kopalnych w ogóle?

  6. Kolejna świetna publikacja. Pod publikę, ale o to w tym wszystkim teraz chodzi.
    Fakt i Wyborcza już pewnie trzęsą… porcientami. Grunt, że kierunek dobry. ;-)))

  7. Jak by po swiecie jezdzily 2t samochody to ok moglo by byc siwo na ulicach ale tych motorowerow 2t wcale nie ma tak duzo zeby to moglo byc uciazliwe sam mialen kymco vitality ktore potrafilo w seri 80 pojechac i niebwypbrazam sobie 50 w 4t bo to sie trzeba nogami odpychac zeby to jechalo…..

  8. Być to są tylko rynek światowy sie opiera na ropie i wszystko by pier…ło,i w najbliższym czsie się to nie zmieni,koszta będą sztucznie zawyżane dla alternatywnych źródeł zasilania [ogniwa paliwowe etc]

  9. @s123.:
    Robiąc rachunek zysków i strat trzeba powiedzieć, że póki co nie ma lepszych alternatyw dla paliw kopalnych.

  10. Podstawowa wada dwusuwa benzyniaka, to niska trwałość tłoka i składanego wału korbowego, w którym newralgiczną częścią są łożyska toczne. Z uwagi na system smarowania w mieszankowego łożyska wału są słabo smarowane, co wymusza użycie dobrej/wysokiej jakości łożysk tocznych.
    Główny problem z dwusuwem to mała efektywność, spowodowana traceniem części mieszanki do wypychania spalin z cylindra.
    Diesel dwusuwowy (zwłaszcza przemysłowy) różni się konstrukcyjnie od benzynowego dwusuwa w skuterku, często komora korbowa nie ma połączenia z cylindrem, więc nie ma tu oleju.

  11. Jeśli twój sąsiad bije żonę, to trochę głupio zaczynać krucjatę od typa, który wyrzuca paiperki od cukierków na ganku. C’nie?

  12. Dami, tutejszy serwis wyszukiwania sensownych treści, działa jak taki… Dziad Kalwaryjski.
    ^
    Pan-Da, Pan-Da.;-)
    ^^
    Masz tu piątkę i… ;P

  13. Takie informacje zawsze przyjmuję z przykrością. Pamiętam jak wybierałem dla siebie skuter, w grę nie wchodziło nic poza 2t. Kupiłem sobie Bartona Firefoxa i jeździło mi się cudownie, bo uwielbiam tę żwawość dwusuwów. Teraz nie jeżdżę już skuterami, ale i tak nie wyobrażam sobie jazdy czterosuwową pięćdziesiątką. Mój Firefox palił 3-3,5 litra na setkę. Czy to tak dużo? No chyba, że chodzi o to, że palił też olej. W takim razie powinno się też zakazać sprzedaży silników TFSI, bo palą litr na 1000 km, czyli prawie jak dwusuw.

  14. to w takim razie niech wprowadzą że motorowerami są 125 bo i na niższych obrotach jeżdzą a i prędkości często podobne więc mniej pali

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button