20 awarii i tyle samo rozwiązań; część 1.

Skuterowo.com przygotowało zestawienie najczęściej pojawiających się problemów podczas użytkowania skuterów. Na szczęście większość z nich można rozwiązać samodzielnie bez odwiedzania, często drogiego serwisu. Podane wskazówki mają zastosowanie zarówno w przypadku markowych skuterów, jak i również produkcji chińskiej. Powodzenia w rozwiązywaniu usterek!

1. Podczas hamowania słyszę wyraźne piski
Koniecznie sprawdź stan klocków hamulcowych. Piski wskazują na ich zużycie. Niezbędna będzie ich wymiana.

2. Skuter nie był używany przed dłuższy czas. Teraz mam problem z jego uruchomieniem.
Spokojnie, to normalne. Podczas pracy rozrusznika wykonuj ruchy manetką gazu. Paliwo musi napłynąć ponownie do gaźnika. Następnie zadbaj, aby silnik się dobrze rozgrzał.

3. Naciskam hamulec, a on nie wraca do poprzedniego położenia.
Konieczne jest przesmarowanie klamki hamulca, w przypadku hamulca bębnowego sprawdź dźwignię bębna, użyj środka typu WD40, wyczyść.

4. Rozrusznik nie działa.
Sprawdź czy akumulator nie jest rozładowany. Sprawdź czy nie spalił się silnik rozrusznika, albo nie ma zwarcia.

5. Silnik podczas długiej podróży traci moc.
Jeśli to jednostka chłodzona powietrzem, wówczas jest przegrzana. Po pierwszy znak, aby dać silnikowi chwilę relaksu.

6. Przednie światło nie oświetla drogi, za to oślepia jadących z naprzeciwka.
Wyreguluj położenie świateł za pomocą śrub regulacyjnych znajdujących się pod kloszem.

7. Silnik normalnie pracuje, jednak nie jadę. Skuter nawet nie chce ruszyć.
Najprawdopodobniej zerwał się pasek napędowy w komorze przekładni. Konieczna jest jego wymiana.

8. Mam skuter czterosuwowy i zauważyłem wycieki oleju po postoju.
Sprawdź uszczelkę korka spustowego oleju.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

9. Podczas jazdy olej z silnika czterosuwowego intensywnie wycieka, nie wiem co robić.
Nie kontynuuj podróży, może dojść do zatarcia jednostki. Wszystko wskazuje na uszkodzenie uszczelki pod głowicą.

10. Na liczniku pojawia się 45 km/h, jednak GPS pokazuje jedynie 40. Czy to normalne?
Tak. Niemal wszyscy producenci starają się polepszyć humory użytkowników ich pojazdów. Dlatego niemal wszystkie skutery pokazują od 5 do nawet 10 km/h za dużo.

11. Prędkościomierz przestał nagle działać.
Prawdopodobnie doszło do zerwania się linki licznika.

12. Podczas jazdy w deszczy skuter mniej chętnie hamuje.

To normalne. Wilgotne klocki i okładziny hamulcowe są o wiele mniej wydajne. Na wolnym odcinku drogi rozpędź się, a następnie zacznij delikatnie hamować. Powierzchnie się osuszą.

13. Skuter stracił moc. Mniej ochoczo się rozpędza.
Sprawdź stan paska napędowego, czy nie jest zbyt luźny. Dokonaj oględzin rolek sprzęgła. Sprawdź filtr paliwa i powietrza. Sprawdź kompresję.

14. Jak sprawdzić czy skuter ma dobrą kompresję spalania?
Uruchom silnik, rozgrzej jednostkę. Zatkaj wydech, odczekaj kilka sekund. Jeśli silnik nie przestanie pracować może to świadczyć to zbyt niskiej kompresji.

15. Kierunkowskazy nie świecą światłem przerywanym, a stałym.
Przerywacz uległ uszkodzeniu.

16. Skuter ma teraz o wiele większy apetyt na paliwo, dlaczego?

Mieszanka paliwowo-powietrzna jest złych proporcji. Silnikowi podawana jest zbyt duża ilość paliwa. Czytaj: Regulacja gaźnika.

17. Silnik gaśnie na wolnych obrotach.
Wolne obroty silnika są źle ustawione. Przyczyna może być też zbyt bogata mieszanka. Czytaj: Regulacja gaźnika.

18. Podczas jazdy skuter podskakuje na płaskiej powierzchni.
Przyczyny mogą być następujące: źle wyważone koła, skrzywienie felgi, krzywo założona opona, fragmentarycznie uszkodzona opona.

19. Skuter sam skręca.
Przyczyną jest zła geometria ramy skutera, lub źle rozmieszczony bagaż.

20. Podczas ruszania słychać intensywne piski dobiegające z przekładni.

Winą jest sprzęgło. Często jego powierzchnia ścierna jest wykonana ze zbyt twardego materiału.

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button