Vespa GTS Super i SuperSport: Zdjęcia i dane techniczne

Vespa GTS Super uosabia styl, wygodę, bezpieczeństwo i niezawodność marki Vespa. Elegancka jak Vespa GTS i drapieżna jak modele “Super” skupia dorobek takich mitycznych modeli jak Vespa GS z 1955, model 180 SS z 1964 i T5 “Pole Position” z 1985 r.

Vespa GTS Super oferowana jest w dwóch wersjach sinika – 125 i 300 – obu z elektronicznym wtryskiem.

Silnik o pojemności skokowej cylindra 300 cm3, najmocniejszy jaki kiedykolwiek zastosowano w Vespie, napędza także nowy model GTS SuperSport.

Jeszcze bardziej agresywna i sportowa, najnowsza wersja SuperSport powstaje jako czysty obiekt pożądania: Vespa GTS SuperSport to elegancja i zapał, charakter i moc.

Sportowe wersje Vespy realizowane były od pierwszych lat jej istnienia. Wykorzystywano je często podczas zawodów na torze wyścigowym, a czasem także na innych turniejach rozgrywanych poza torem. Tak powstały wspaniałe prototypy jak “Vespa 6 giorni” (“Vespa 6 dni”), która w 1951 r. odniosła wielki sukces podczas konkursu “Sei Giorni Internazionale di Regolarità”, zdobywając aż 9 złotych medali.

Doświadczenia na torach wyścigowych zaowocowały stworzeniem modelu, który jeszcze dziś przez wielu uważany jest za najpiękniejszy skuter w historii: Vespy GS z 1955 r., uwiecznionej później w “Kwadrofonii”, filmowej ekranizacji Rock Opery zespołu “The Who”, gdzie prowadził ją młodziutki Sting. Takie są mityczne symbole towarzyszące historii najsłynnniejszego i – z przeszło 17 milionami egzemplarzy wyprodukowanymi od 1946 r. – najbardziej rozpowszechnionego na naszej planecie skutera.

Dziś Vespa GTS Super we współczesnym stylu powraca do tej wspaniałej sportowej tradycji charakteryzującej najpiękniejsze lata w historii Vespy. A dzieje się to w szczególnym dla marki Vespa momencie: także w tym roku, podobnie jak nieprzerwanie od 2006 r., produkcja przekroczy 100 tysięcy pojazdów, co po 63 latach historii jest dowodem niezmiennej fascynacji.

[nggallery id=129]

Styl

Także tym razem Vespa potwierdza swoje powołanie do sportowej elegancji, a czyni to ubierając się w strój o miękkich liniach i detalach, które wyróżnia szczególny glamour. Podkreśla to jej sportowy i młodzieńczy charakter. Kształty, detale i kolory zostały dobrane tak, aby wyrażać zabawę i dynamizm. W ten sposób Vespa GTS Super łączy w sobie nie tylko sportową naturę i osiągi, ale także oryginalność i charakter.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Poprzez design i parametry techniczne Vespa GTS Super interpretuje na nowo sportową klasykę Vespy. Podobnie, tylko jeszcze śmielej – Vespa GTS SuperSport – mająca do zaoferowania więcej rozwiązań estetycznych i nowych funkcji.

Nadwozie, metalowa dusza Vespy, charakteryzuje się rysem osobowości: po prawej stronie zwraca uwagę kratka z poziomymi otworami. Jest to wyraźne nawiązanie do najpiękniejszych Vesp jakie powstały i stanowi zdecydowany sportowy akcent w wyglądzie pojazdu.

W najnowszej Vespie GTS SuperSport stalowe nadwozie otrzymało oryginalny drapieżny kolor grigio titanio (szary metalic), który uwydatnia jego design i solidną konstrukcję. Przednie zawieszenie zostało wzbogacone o czerwone lakierowanie sprężyny, racingowy detal mocno określający sportowy charakter GTS 300 Super. Naturę pojazdu podkreśla również agresywna maska z przodu, w której zrezygnowano ze światła pozycyjnego, aby wyeksponować wzbogaconą o chromowania kratkę. Dwukolorowe obręcze ze stopu aluminium nawiązują do tych, które kiedyś były rozkładane na dwie części.

Ostatnia wersja Vespy daje się rozpoznać na pierwszy rzut oka z każdej strony: po wewnętrznej stronie przedniej osłony, obok drzwiczek schowka na drobne przedmioty, umieszczona jest oryginalna plakietka “SuperSport”, natomiast na masce i lewym boku znajduje się oksydowane logo “Vespa”. Tablica instrumentów jest w pełni analogowa, niczym w najlepszej tradycji wyścigowej. Nowoczesna a zarazem funkcjonalna oferuje znakomitą czytelność dzięki umieszczeniu białych cyfr na czarnym tle.

Kanapa we wszystkich wersjach jest dwudzielna, co znacznie podnosi komfort użytkowania. Zarówno jej kształt jak materiały, z których została wykonana to typowe wyróżniki sportowych włoskich pojazdów. Skontrastowanie czarnego pokrycia z białą lamówką stanowi wyraźne odwołanie do przeszłości. Także Vespa GTS SuperSport odznacza się nową bardzo elegancką kanapą, która podobnie jak w modelu GTS Super jest czarna, posiada jednak dodatkowo typowe dla sportowej stylistyki termiczne spawania podnoszące komfort jazdy.

 Parametry techniczne

Zwiększenie wydajności silnika, zarówno w wersji 125 ie jak 300 ie, skierowane było na znalezienie jak najlepszych osiągów przy ruszaniu i przyspieszaniu stanowiących podstawowe pojęcia w komunikacji w mieście. Duży nacisk położono również na obniżenie spalania i emisji spalin.

Pierwsza kubatura silnika, 125 cm3, została zastosowana w Vespie już w 1948 r., w modelu uwiecznionym w filmie “Rzymskie wakacje”. Od zawsze w zbiorowej wyobraźni Vespa jest właśnie tym skuterem, którym jechali razem Audrey Hepburn i Gregory Peck. Dziś, po 60 latach, ta sama pojemność skokowa cylindra charakteryzuje nową Vespę – drapieżną, sportową i bezpieczną, wyposażoną w nowoczesną jednostkę z elektronicznym wtryskiem. Jednocylindrowy, czterosuwowy i czterozaworowy, chłodzony cieczą silnik zapewnia nowej Vespie znakomitą łatwość prowadzenia. Nowa Vespa GTS 125 Super zaskakuje także zwinnością i zwrotnością.

Nowy silnik z elektronicznym wtryskiem pozwala na znaczne obniżenie zarówno kosztów użytkowania – spowodowane zmniejszonym spalaniem, jak kosztów utrzymania – ponieważ odstępy między kolejnymi przeglądami wydłużają się o 65%, z co 6000 na co 10000 Km.

Vespa GTS 300 Super i nowa SuperSport doskonale odpowiadają na potrzeby mobilności w mieście. Charakteryzują się bowiem wysokim momentem obrotowym (22,3 Nm) osiąganym przy niższej prędkości obrotów (5.000 obrotów zamiast 6.500) w stosunku do wersji 250 cm3. Wartości te przekładają się podczas jazdy na elastyczność biegów i przyspieszanie przy niskich prędkościach niemające sobie równych w tej klasie napędu.

Vespa jest jedynym na świecie skuterem ze stalową ramą nośną. Ta wyjątkowa konstrukcja wyróżnia ją na tle wszystkich pozostałych jednośladów od pierwszej Vespy, wyprodukowanej w 1946 r.

Taka filozofia konstrukcyjna zapewnia Vespie wyjątkową sztywność (do 250% większą w porównaniu ze skuterem z ramą rurową). Jej konsekwencją jest niezwykła precyzja jazdy i legendarna już niezawodność.

Wewnątrz nadwozia Vespy GTS Super i SuperSport pod kanapą umieszczono zbiornik na paliwo, który mimo pojemności aż 9 litrów, zapewniającej znakomitą autonomię, nie wpływa na zmniejszenie dużego schowka (mieszczącego dwa kaski demi-jet) ani, po zdjęciu go (bez użycia narzędzi), na swobodę dostępu do silnika.

Vespa GTS Super (zarówno w wersji 125 jak 300 cm3) i Vespa GTS SuperSport mają 12” koła z oponami 120/70 (z przodu) i 130/70 (z tyłu).

Przednie zawieszenie wykorzystuje klasyczny wahacz, typowy element w historii Vespy posiadający znakomite właściwości dynamiczno-funkcjonalne. Taki schemat bowiem oddziela funkcję podparcia i amortyzacji; wpływa neutralnie  na hamowanie i oferuje efekt przeciwdziałania nurkowaniu poza połowę skoku.

Z tyłu pracują dwa amortyzatory hydrauliczne z regulacją napięcia wstępnego sprężyny, przymocowane do korpusu silnika oraz mocowania tłumika. Z kolei za doskonałe hamowanie odpowiadają zamontowane z przodu i z tyłu dwie tarcze o średnicy 220 mm.

Vespa GTS Super/SuperSport: Dane techniczne

Zawieszenie przód Jednostronny wahacz
Zawieszenie tył Dwa amortyzatory o podwójnym działaniu
Opona przednia bezdętkowa 120/70-12″
Opona tylna bezdętkowa 130/70-12″
Koło przód 12”
Koło tył 12″
Hamulce przedni tarcza ø 220 mm
Hamulec tylny tarcza ø 220 mm
Ilość miejsc 2
Pojemność 278 cm3
Typ silnika Jednocylindrowy, czterosuwowy
Moc 15,8 Kw przy 7.500 obr/min
Moment obrotowy 22,3 Nm przy 5.000 obr/min
Chłodzenie Ciecz
Smarowanie Mokra miska olejowa
Rozrusznik Elektryczny i nożny
Sprzęgło Automatyczne
Długość (mm) 1930
Szerokość kierownicy (mm) 755
Wysokość (mm) 790 – wys. kanapy
Masa bez płynów (kg) 148
Poj. zbiornika paliwa L 9,2

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

2 opinii

  1. Ciekawe czy ktoś próbował zmieścić w tym schowku dwa kaski typu JET?
    Albo poproszę o potwierdzenie, które się mieszczą?
    Nawet oryginalny kask Vespy się nie mieści , nie mówiąc o dwóch 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button