Twój skuter i motorower może spalać nawet litr mniej

To nie fikcja. Przesiadka na skuter to już pierwsze oszczędności. Skuterowy eco driving to już wyższa nauka jazdy i mniejsze wydatki na stacji. Sprawdź w jaki sposób możesz zyskać dodatkowe kilkadziesiąt złotych w skali sezonu.

Standardowy silnik dwusuwowy o pojemności 50 ccm to spalanie w okolicach 3-4 litrów na setkę. Czterosuwowe jednostki mają jeszcze mniejszy apetyt – 2-3. W porównaniu z popularnym silnikiem samochodowym o pojemności 1.4 skuter to oszczędność w granicach 4-5 litrów za każde 100 kilometrów przejechanych w mieście.

Przed skrzyżowaniem hamuj swobodnie wytracając prędkość obrotową silnika.
Przed skrzyżowaniem hamuj swobodnie wytracając prędkość obrotową silnika.

Jak jeszcze bardziej zawstydzić kierowców samochodów niskim spalaniem skutera? Jeszcze niższym spalaniem. Każdy z Was, również i ty możesz jeździć oszczędnie. Nie chodzi tutaj tylko o paliwo.

Jaka jest główna zasada eco drivingu? Przewidywanie. Naucz się dobrych nawyków. Widzisz z daleka zapalające się czerwone światło? Nie dojeżdżaj do nich na pełnym gazie hamując w ostatniej chwili. Kilkanaście metrów wcześniej po prostu puść manetkę gazu. Po opuszczeniu przepustnicy w gaźniku ten uruchamia dyszę wolnych obrotów. Jedziesz, a spalasz jakbyś stał. Oszczędzasz silnik intensywnie go chłodząc. Przedłużasz również żywot klocków. Jedyna uwaga w tym miejscu jest kierowana do posiadaczy skuterów z silnikami dwusuwowymi (2T). Gazu należy ujmować stopniowo, aby podczas wolnego dojazdu do świateł czy przeszkody zapewnić jednostce smarowanie.

Analogicznie sytuacja ma się w innych przypadkach. Po co dynamicznie się rozpędzać wiedząc, że za 200 metrów znów się zatrzymasz? Jeśli Ci się nie śpieszy spokojnie ruszaj swoim sprzętem, następnie hamuj ujmując manetkę gazu. Tym sposobem jeździsz płynne. Płynność to słowo klucz w przypadku ekonomicznej jazdy.

Jazda na pełnym gazie skuterem to gwarancja sporego spalania.
Jazda na pełnym gazie skuterem to gwarancja sporego spalania.

Nigdy nie jeździj na pełnym gazie. Czy wiesz o tym, że ostatnie 4/5 manetki zazwyczaj nie wpływa znacząco na moment obrotowy i moc silnika? Zwiększasz jedynie szybkość uciekania paliwa ze zbiornika. Pamiętaj, że najbardziej ekonomiczna jest jazda w okolicach 3/4 prędkości obrotowej jednostki. Pełen ogień na manetce ma też inne wady: Wysilanie silnika. Czy ty też lubisz biegać cały czas sprintem?

Stan techniczny również ma wpływ na osiągi licznika… na dystrybutorze. Podstawowy grzech wszystkich kierowców to zły stan ciśnienia w ogumieniu. Często można jeździć z niewłaściwie napompowanymi oponami nawet tego nie widząc. Wiesz, że ubytek nawet 0.5 bar może być niezauważalny? Zweryfikuj ciśnienie na stacji. Większość skuterów powinna wykazywać wartości od 1.5 do 2.2 bar. Sprawdź w instrukcji obsługi pojazdu jakie ciśnienie powinno być w Twoich kołach.

Opony to nie wszystko. Istotna jest również optymalna regulacja zaworów (4T) i gaźnika. Zły stan mieszanki paliwowo powietrznej nie tylko pogarsza osiągi, ale również znacząco wpływa na spalanie.

Oszczędności w praktyce. Skuterowy Kymco New Dink (50 ccm, 4T, masa własna 121 kg) w normalnych warunkach mtiejskich legitymował się spalaniem 2.72 na każdą setkę. Po wdrożeniu wszystkich powyższych założeń ta wartość spadła do 2.28 L/100 km. To w skali tysiąca kilometrów oszczędność 4.4 L czyli około 22.50 PLN. To tak, jakby ktoś sprezentował nam litr oleju silnikowego przeznaczonego do tego skutera. Do tej kwoty śmiało możemy dodać oszczędności związane ze zmniejszonym zużyciem silnika, paska napędowego i klocków hamulcowych. Warto?

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button