Aktualnie czytasz:
Tuning skutera/motoroweru 4T: Po mojemu
43

Poddając  tuningowi  fabryczny skuter czy motorower z silnikiem 50 ccm osiągniemy sporą poprawę zarówno przyśpieszenia  jak i prędkości maksymalnej. Standardowy skuter 50 ccm 4T z najpopularniejszym silnikiem 139QMA/QMB po zdjęciu blokad osiąga około 3 kM mocy na kole napędowym. Większość chińskich pojazdów 4T jest wyposażona właśnie w ten typ silnika. Wielu użytkowników zastanawia się jak poprawić osiągi a przez to bezpieczeństwo i komfort  podróżowania. Nikt przecież nie lubi ciągłego i niebezpiecznego wyprzedzania naszego skutera przez inne pojazdy nawet w mieście, a pod większe wzniesienia podjeżdżania z prędkością 35-40km/h. Komfortowa podróż to jazda z prędkością adekwatną do aktualnych warunków drogowych. W najmniejszych pojazdach – skuterach 50 ccm –  problemem okazuje się zbyt mała moc silnika, a przez to uzyskiwane przyśpieszenie i prędkość podróżna – przelotowa. Fabryczny skuter 50 ccm 4T osiąga około 60-65 km/h (w zależności od wielkości oraz masy skutera i kierującego). Oczywiście jest to prędkość rzeczywista, taka którą jest w stanie wskazać GPS. Liczniki tych pojazdów wskazują wartości znacznie wyższe (wynika to z przekłamania, które wynosi w zależności od pojazdu od +3 do nawet +10 km/h w przypadku chińskich pojazdów).

Jeżeli chcemy uzyskać bardzo dobre przyśpieszenie i prędkość maksymalną około 75 km/h warto rozważyć zakup cylindra o pojemności 72 ccm i średnicy tłoka 47 mm – moc na kole około 4,5 kM (w większości sprzedawcy oferują je  pod nazwą 80 ccm). Nie ma potrzeby żadnych innych zmian w silniku poza regulacją gaźnika, ewentualnie wymianą filtra powietrza na stożkowy i dyszy paliwa w gaźniku na 80-85. Wariator, rolki, sprzęgło, sprężyna centralna, sprężynki sprzęgła mogą pozostać fabryczne.  Jeżeli ktoś chce może nimi regulować, jednak one nie wpływają na moc czy moment obrotowy silnika, a jedynie decydują o momencie załączenia sprzęgła (sprężynki sprzęgła, twardsze wyższe obroty załączenia, miękkie niższe), bądź obrotach przy jakich mają zmieniać się przełożenia (lżejsze rolki wyższe obroty, cięższe niższe),  sprężyna centralna wpływa na moment obrotowy jaki przekładnia jest w stanie przenieść na tylne koło przy danych obrotach, w przypadku kitu 72 ccm nie ma sensu zmieniać fabrycznej na inną.

Ja w swoim Fenneri posiadam jeden z największych kitów o średnicy cylindra 51 mm 90 ccm (co pozwala rozwijać moc na kole około 8 kM, prędkości rzędu 90 km/h przy bardzo dobrym przyśpieszeniu), z głowicą o większych kanałach i zaworach, sportowy wałek rozrządu (zmienione kąty otwarcia i zamknięcia zaworów oraz szybkość kątowa otwierania i zamykania),  gaźnik 24 mm, filtr stożkowy. Przy takim zestawie dysza gaźnika powinna wynosić  100. Co do napędu może pozostać fabryczny,  jednak minimum to wymiana sprężyny centralnej na  480 N (48kg) przy maksymalnym ścisku, gdyż fabryczna 380N (38kg) powoduje, iż powstają ”dziury” w przyśpieszeniu na skutek przenoszenia zbyt małego momentu obrotowego przez słabą sprężynę. Oczywiście rolkami i sprężynkami sprzęgła doregulujemy napęd w zależności od naszych upodobań.

Fabryczny skuter nawet z odblokowanym modułem zapłonowym posiada stały kąt wyprzedzenia zapłonu  zadany przez producenta silnika, bez możliwości jego regulacji  (wynoszący 15 stopni przy obrotach < 3 000 obr/min oraz 28 stopni przy obrotach > 3000 obr/min). Dlatego też moc maksymalną (a więc maksymalny ciąg silnika) nawet po tuningu mechanicznym osiągamy przy 8000-8500 obr/min. Aby zwiększyć obroty maksymalne, a przez to wyraźnie zwiększyć moc i moment obrotowy należy zmienić kąt wyprzedzenia zapłonu (zadać silnikowi inną mapę zapłonu).  Ja zastosowałem komputerowy moduł zapłonowy  firmy Progcdi, który w odróżnieniu od innych (moduły z regulacją dają możliwość zmiany obrotów przy których następuje zmiana wyprzedzenia z 15 na 28 stopni – a to w żaden sposób nie wpływa na poprawę osiągów silnika) ma możliwość zmiany mapy zapłonu w dowolnych granicach.  Dla konfiguracji kątów wyprzedzenia zapłonu na poziomie  10, 25, 33, 38 stopni odpowiednio przy obrotach 1000, 3000, 6000, 9000 obr/min  silnik wykazuje lepszy ciąg i zdecydowanie większą dynamikę aż do 11 000 obr/min.  Spotkałem się z opiniami, że skuter 4T po tuningu będzie spalał 2x więcej paliwa, niż przed co jest nieprawdą. Przy dobrze przeprowadzonym tuningu, odpowiednim wyregulowaniu gaźnika i dobraniu dysz (czytaj wyżej) z właściwą mapą zapłonu  spalanie pozostaje na bardzo niskim poziomie. Mi w terenie lekko górzystym (skuter o wadze 108 kg), przy prędkościach przelotowych 70 km/h w dwie osoby (2 x 65 kg) spala 2,2-2,4 L/100 km. Maksymalne spalanie jakie udało mi się zanotować w mieście przy krótkich trasach to około 2,6-2,8 L/100 km.  Jeżdżąc  delikatnie spala 2,0-2,2 L/100 km

 
Czytaj
REKLAMA

Weź udział w konkursie Motul Azja Tour. Poznaj proste zasady.

Wygraj wyprawę motocyklową po górskich szlakach Kirgistanu. Dzika przyroda, adrenalina i spartańskie warunki gwarantowane! Sprawdź swoje siły na trasie wiodącej przez kaniony, przełęcze oraz wzdłuż górskich jezior. Sprawdź również setki innych nagród od Motul.

 
Czytaj
REKLAMA

Torba motocyklowa Junak. Kup teraz

Jesteś fanem marki Junak i szukasz uniwersalnej torby, którą możesz zabierać ze sobą wszędzie gdzie tylko zechcesz.

Jaka jest Twoja reakcja?
16%
3%
6%
43 Komentarze
1 2 3 4 5
  • Zdjęcie profilowe temasa2411
    28 stycznia 2013 at 19:29

    witam mam zamiar kupić przedłużke i nie wiem jaką wysokość ja myśle o 10 cm prosze o odpowiedzi a chodzi o skuter zipp quantum 2t

  • Zdjęcie profilowe benekpe
    28 stycznia 2013 at 20:10

    Artykuł skierowany jest do posiadaczy motorowerów. Szkoda jednak, że autor artykułu, nie przestrzega przed konsekwencjami jazdy osoby, które nie posiadają uprawnień do jazdy motocyklem. Bo taki tuning powoduje, że nasz motorower staje się motocyklem!

  • Zdjęcie profilowe
    16 czerwca 2013 at 23:33

    nie ma już od dawna przeglądów bezterminowych, więc przy kontroli bardziej rozgarniętego policjanta zostaniesz skierowany na badanie techniczne…

  • 17 czerwca 2013 at 00:58

    Ja zakupiłem od wujaszka Chińczyka z 2006 roku i choć ma przejechane 28 tys km jedyne problemy jakie sprawił do dziś to padł rozrusznik więc tylko odpalanie na kopkę Tydzień temu ściągnąłem blokadę z filtra oraz wariatora okazało się że dobrze że rozebrałem pokrywę gdyż wariator był w rozsypce plus brak 1 rolki oraz gdzieś wytarło część blachy razem z ślizgaczem no i ten pasek napędowy cholera wie właściwie jaki on powinien być brak oznaczeń po zakupie 729 okazał się za długi Kolejna awaria brak krótkich świateł ale na długich da się jeździć Dobra oddalam się od tematu Skuter jaki posiadam to QUEST 50cc 4T Będąc u mechanika zapytałem się co mogę włożyć w silnik największego by poprawić mu osiągi Dowiedziałem się że ma wał cylinder i tłok oraz pierścienie 100cc i da się go założyć gdyż jest to największa pojemność jaka podejdzie po chwili namysłu doszedłem do wniosku skoro mam zarejestrowany bezterminowo opłacony itp to czemu nie na papierku 50 a w silniku 100 za niedługo go odbieram zobaczymy jak to będzie chodzić i kiedy będę gubił plastiki Wiem że czasami mam szalone pomysły ale kto nie ryzykuje ten nic nie ma

  • blabla
    7 czerwca 2016 at 23:51

    witam a jaki jest koszta takiego tuningu?

  • 2 lipca 2016 at 22:06

    witam!

    mam pytanko a propo proga cdi, mam juz go od roku ale jakos nei moge zebrac sie z montażem 😛 sama instalacja jest prosta ale wlasnie nie za bardzo wiem od jakis katow wyprzedzenia zaczac, co stronka to inna mapa. bede grzebal przy 154fmi (125cc) i jedynie moge ustawiac na sluch omijajac spalanie stukowe. jakies pomysly co do wartosci katow? moze te podane w artykule ?

    pozdrawiam Łukasz

  • Zdjęcie profilowe Wombat
    2 lipca 2016 at 21:18

    na słuch chcesz ustawiać spalanie stykowe? he he he he… dobre.
    Zdaje się że nie masz pojęcia o tym że zanim spalanie stukowe usłyszysz to ono już od dłuższego czasu zachodzi w najlepsze.

  • 3 lipca 2016 at 05:44

    nie zrozumiales, chce wlasnie uniknac spalania stukowego 🙂

  • Zdjęcie profilowe Wombat
    3 lipca 2016 at 10:18

    zrozumiałem. Tylko ty nie zrozumiałeś że strojąc na słuch go nie unikniesz albo dla świętego spokoju cofniesz zapłon tak asekuracyjnie że dużo na tym stracisz

  • Zdjęcie profilowe Wombat
    3 lipca 2016 at 13:58

    a wymyśliłeś że przyczyną nie jest zapłon tylko charakterystyka wałka rozrządu?