Testowany pojazd był eksploatowany od 2009 roku. Skutery Sym są produkowane na Tajwanie. Narazie są one rzadko spotykane na ulicach w Polsce, ale jest ich coraz więcej.
Wygląd. Nie będziemy tutaj dyskutować o tym czy jest ładny czy nie, bo to już jest kwestia gustu i myślę, że każdy sam sobie odpowie na to pytanie. Z przodu skuter ma duże światła, które nadają mu agresywności. Kierunkowskazy są ładnie wkomponowane w kierownicę, więc gdy robi się ciemno, widać je doskonale. Z tyłu można dostrzec bardzo ładnie dopasowane klosze lamp i LEDowe światło stopu. Skuter jest również wyższy od większości innych skuterów, na których jeździłem (Kymco Vitality, Kymco Super 9, Sym Mio) co jest plusem.
Silnik. To oryginalna jednostka Sym, konstrukcja i części są japońskie – Hondy. Więc nie jest to żaden P/G, Minarelli Horizontal czy SF10. Silnik bez blokad jest w stanie rozpędzić Syma do prędkości 70km/h na prostej. Z blokadami 51km/h, a po ‘rozkulaniu’ 53km/h. Odblokowany silnik potrzebuje 6-ciu sekund, żeby rozpędzić Syma do prędkości 40km/h. Silnik to 2-suw na gaźniku. Chłodzony jest niestety powietrzem.
Hamulce. Z przodu jest tarcza, a z tyłu bęben. To połączenie w zupełności wystarcza, żeby szybko zatrzymać skuter. Z zablokowaniem tylnego koła nie ma żadnego problemu. Zablokowanie przedniego to kwestia chęci.
Komfort. Jetem jeździ się bardzo wygodnie. Siedzenie jest miękkie. Po ok. 20km w dwie strony ‘cztery litery’ nie bolą.Zawieszenie jest dosyć miękkie.
Deska rozdzielcza i kierownica. Wszystkie dane (prędkość, przebieg (całkowity i dzienny), obroty, godzina i ilość paliwa w baku) są wyświetlane na wyświetlaczu ciekłokrystalicznym(LCD) podświetlanym na pomarańczowo. Po prawej stronie od wyświetlacza są 3 przyciski oznaczone literami:
- M – Służy do przełączania między trybami: Przebieg całkowity, przebieg dzienny oraz godzina.
- Ikona z symbolem słońca – Służy do rozjaśniania podświetlenia.
- S – W trybie przebiegu całkowitego służy do przełączania się między milami a kilometrami, w trybie przebiegu dziennego zeruje przebieg dzienny, a w trybie godziny służy do ustawiania jej.
Po lewej stronie wyświetlacza są 4 kontrolki:
- Kierunkowskazy
- Światła drogowe
- Rezerwa paliwa
- Olej
Po obu stronach kierownicy są przyciski, które bardzo łatwo obsługuje się palcami. Po prawej jest rozrusznik i przycisk od odłączania zapłonu, a z lewej przełącznik między światłami mijania a drogowymi, przełącznik kierunkowskazów, klakson i mruganie długimi (passing).
Ciąg dalszy pod materiałem wideo
Spalanie. Jak ma się zablokowany skuter to się jeździ 45km/h i przy tej prędkości skuter palił 3l/100km. Po odblokowaniu jeżdżę szybciej i Sym potrafi spalić nawet 3.5-4l/100km. Bak ma pojemność 6.3l co wystarcza na ok.180km.
Sym Jet Sport X 50R jest dobry na pierwszy skuter, ale cena (7300zł) jest za duża jak na skuter chłodzony powietrzem z bębnem z tyłu. Ja przy kupowaniu miałem szczęście, bo w salonie skuter stał 2 lata i kupiłem go w roku 2009 za 5000zł.