Suzuki Marauder VZ 800 (1996-2003): zaawansowany cruiser dla początkujących. Dane techniczne, opinie, zdjęcia. 

Marauder VZ 800 to brat bliźniak Suzuki Intrudera, choć różnic jest sporo...

W skrócie
  • Suzuki Marauder VZ 800 to motocykl dobry zarówno dla starszych i młodszych motocyklistów. Oprócz tego świetnie odnajdą się na nim osoby początkujące jak i zaawansowane.
  • Sprawdzone rozwiązania pochodzące z Suzuki Intrudera.
  • Więcej historii motocyklowych znajdziesz na naszej stronie głównej, jednoślad.pl

Night hunter, czyli nocny łowca. Takim hasłem reklamowym Suzuki zachęcało do kupna tego klasycznego modelu. Cruisera o wizerunku rabusia. Poznajcie motocykl, który stał się klasą samą dla siebie. Przed Wami Suzuki Marauder VZ 800

Jeżeli chodzi o parametry oraz o cenę zakupu to jest rabusiem, ale z tych rozsądnych. Nadaje się do krążenia po mieście jak i do dłuższych wycieczek krajoznawczych. Jest przyjazny dla użytkowników i daje się łatwo manewrować dzięki nisko osadzonemu siedzeniu. To taki  old-shoolowy cruiser zasilany gaźnikiem, który daje dużo frajdy w weekendy. Produkowany był od 1996 do 2003 i mimo że silnik był sporej pojemności, to właśnie ten sprzęt miał zapraszać nowe osoby do świata motocyklizmu. Jednocześnie był tańszą alternatywą dla Harleya. Konkurował z Suzuki Intruderem 800, Kawasaki Vulcan 800 i Hondą VLX Shadow 600. Pojawił się w ofercie Suzuki, 10 lat po premierze odnoszącego sukcesy Suzuki Intrudera.

Jego sylwetka nadal może się podobać. Duży niski zbiornik daje wrażenie potężnej maszyny. Oczywiście projektanci z Suzuki konkurowali z Harleyem, ale chcieli też, aby Marauder wyglądał inaczej, zachęcając tym samym osoby, którym Harley nie przypadł do gustu lub mieli mniej zasobny portfel. Co w tym modelu zwraca na siebie uwagę? Odwrócony widelec, odlewane aluminiowe koła, często dwukolorowe malowanie. Nie wszystkim przypadnie jednak do gustu spora ilość chromów, także na plastikowych osłonach bocznych.

5 najważniejszych rzeczy o Suzuki Marauder VZ 800

  1. Suzuki Maraudera wyróżnia odwrócony widelec, odlewane aluminiowe koła, dwukolorowe malowanie.
  2. Motocykl ma nisko osadzone siedzenie na wysokości jedynie 70 cm – to idealna propozycja dla osób niższych
  3. Jednostka napędowa to rozwiązanie zapożyczone z Intrudera i lekko zmodyfikowana
  4. Zawieszenie należy do tych twardszych.
  5. 805 cm³ chłodzone cieczą osiąga moc 50 KM a do tego 65 Nm przy 5000 obrotów na minutę.

Wygoda użytkowania Suzuki Maraudera VZ 800

Pozycja za kierownicą jest łagodna. Z nisko umieszczoną kanapą jedynie 70 cm nad ziemią, zachęcała do zajęcia pozycji także przez niższe osoby lub te, które chciały poczuć się pewnie przy manewrach parkingowych. Pod siedzeniem znajduje się łatwo dostępny, niewielki schowek. Także siedzenie pasażera szczególnie z akcesoryjnym oparciem daje poczucie bezpieczeństwa. Marauder daje poczucie dużego motocykla, a jednocześnie nie przytłacza wysiłkiem, jaki trzeba włożyć w manewrowanie.

Suzuki Marauder

Kompozycja elementów daje wrażenie długiej i niskiej sylwetki. Kierownica w kształcie litery T, czyli drag bar skierowana jest blisko kierowcy. Dzięki temu pozycja jest wyprostowana. Nie skłania do pochylania się, dzięki temu nie jest męcząca. 16 calowa gruba opona z przodu w połączeniu z 15 calową z tyłu zapewnia wizerunek stylu bobber. Przy próbie ostrzejszej jazdy poczujemy już jego masę i walenie się w zakrętach. Na szczęście pojedyncza tarcza o średnicy 300 mm pozwalają na w miarę pewne zmniejszanie prędkości. Z tyłu występuje klasyczny hamulec bębnowy.

Suzuki Marauder VZ 800 to stabilny kompan.

Marauder, dzięki krótkim skokom zawieszenia jest stabilny przy prędkościach podróżnych rzędu 120 km/h. Przy nierównościach we znaki daje się dość twarde zawieszenie. Widlasty silnik z cylindrami rozchylonymi na 45 stopni to klasyka gatunku cruiserów. Dobrze wygląda za sprawą cylindrów pomalowanych na czarno z błyszczącymi się krawędziami ożebrowania. Układ wydechowy to dwie osobne rury prowadzone z prawej strony. Z lewej strony widać rurę wydechową z tylnego cylindra, która przechodzi na drugą stronę dopiero za cylindrem. Wygląda lepiej niż brzmi na seryjnym wydechu. Tak mógłbym napisać jeszcze jakiś czas temu.

Przeczytaj również:

Najlepsze „choppery” dla początkujących. Ranking TOP9 motocykli z duszą na dobry początek. Który byś wybrał?

W 2022 roku, gdy powstaje ten materiał mogę pokusić się o stwierdzenie, że brzmi dobrze. W końcu gusta społeczeństwa się zmieniają i chociaż wielu z nas uwielbia głośne akcesoryjne wydechy, coraz częściej mogą być uznawane za wulgarne. 805 cm³ chłodzone cieczą osiąga moc 50 KM a do tego 65 Nm przy 5000 obrotów na minutę. Osiągi są przyzwoite. 100 km/h rozwija w nieco powyżej 5 sekund, a prędkość maksymalna to około 164 km/h. Przy niektórych prędkościach obrotowych odczuwalne są charakterystyczne wibracje widlastej dwójki. Silnik został zaadaptowany od Intrudera, ale uległ modyfikacjom. Nie posiadał już napędu wałem, ale łańcuchem, co mimo znanej już jednostki, bez problemów wieku dziecięcego, mogło nie spodobać się odbiorcom. Niesie to za sobą również plusy. Silnik stał się lżejszy i mniejszy, bo nie musiał już mieścić dodatkowych przełożeń do napędu wałem.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Suzuki Marauder

Skrzynia biegów ma pięć przełożeń zestopniowanych inaczej jak w intruderze, bo zapewniających wyższe przełożenia. Tak, aby jazda była bardziej relaksująca przy niższych obrotach. Mimo że Intruder trafia w inne gusta, porównywanie ich ze sobą pozwala na poznanie charakterystyki jednostki napędowej, jednocześnie uwidacznia różnice pomiędzy nimi. Po zajęciu pozycji pierwszy raz można desperacko szukać przełączników na kierownicy. Przełącznik ssania umieszczono przy przednim cylindrze z lewej strony. Stacyjkę umieszczono z prawej strony pod zbiornikiem. Przy odpalaniu motocykla sekwencja obejmuje objęcie zbiornika, aby załączyć stacyjkę i ssanie.

Suzuki Marauder VZ 800. Pewny i trwały

Dragracer, tak określany w czasach świetności, mimo że na pewno nie miał osiągów do uprawiania tej dyscypliny, to wizualnie sprawiał takie wrażenie. Jest ciekawą propozycją a przy okazji atrakcyjną cenowo. Rozsądne parametry, wygodna pozycja do dłuższych podróży, zasięg 300 km zapewnia mu nabywców tych z pożądania i tych z rozsądku.

Obsługa serwisowa nie należy do trudnych. Suzuki zadbało o udogodnienia w postaci okienka do kontrolowania poziomu oleju, długi odstęp w regulacji zaworów, co 12 000 km i łatwy dostęp do filtra oleju. Jak o niego dbać? Z głównych zabiegów, wykonuj przeglądy, co 6000 km obejmujące między innymi wymianę oleju a co 12000 km sprawdź luzy zaworowe, wymień świece, i filtr oleju. Niezależnie od przebiegu, wymieniaj filtr oleju minimum raz w roku. Szczególnie w przypadku modeli z początku produkcji należy zwrócić uwagę na dokręcanie śrub trzymających układ wydechowy. Poza tym, motocykl jest trwały i pewny, po części dzięki sprawdzonej już jednostce napędowej. Gdy jednak będzie dawał znać, że coś jest nie tak, konieczna może być synchronizacja gaźników i czyszczenie dysz.

Dane techniczne Suzuki VZ 800 Marauder:

Typ chłodzony cieczą
Układ V2, 45°, 4 zawory na cylinder
Pojemność 805 cm3
Średnica/skok tłoka 83 x 74,4 mm
Stopień sprężania 10 : 1
Moc maksymalna 37 kW (50 KM) przy 6500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 62 Nm przy 4000 obr./min
Zasilanie dwa gaźniki Mikuni, 36 mm
Pojemność zbiornika paliwa 13l
Pojemność oleju (zalecany 10W40) 2,1l
Skrzynia biegów 5 stopniowa
Przeniesienie napędu łańcuch
Długość 2405 mm
Szerokość 750 mm
Wysokość 1110 mm
Prześwit 135 mm
Wysokość siedzenia 700 mm
Rozstaw osi 1645 mm
Masa 207 kg
Opona przód | tył 130/90 – 16 | 150/90 – 15
Zawieszenie przednie teleskopowe, 41 mm, skok 140 mm
 Zawieszenie tylne podwójny amortyzator, skok 100 mm
Hamulce przednie Dwutłoczkowy zacisk, pojedyncza tarcza 300 mm
Hamulce tylne bębnowy

 

 

Inne publikacje na ten temat:

2 opinii

  1. Moim zdaniem brakuje jeszcze trzech podstawowych informacji w tabelce, tj. V-max, 0-100 km/h, spalanie w mieście, mieszane i na trasie.
    Pozdrawiam

  2. Ten motocykl miał tylko dwie zalety. Cena i wygląd. Jeździ się tym fatalnie, wali się w zakręty, jak pijany, silnik ma nieprzyjemne wibracje a jakość powłok galwanicznych porównywalna była z tanimi chinolami. No, ale cena czyni cuda..

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button