Motorynka Romet 50 Pony – polski motorower dla dzieci: tanio nie jest. Czy warto dzisiaj inwestować w motorynkę?

Motorynka choć awaryjna to budzi niesamowity sentyment. A jakby kupić dziś tego klasyka i odrestaurować?

W skrócie
  • Pytamy czy dziś opłaca się kupić Motorynkę Romet?
  • Ceny Rometa Pony ostatnio niezwykle wzrosły
  • Dawniej używana motorynka na chodzie kosztowała 300-500 zł
  • Różnice między kolejnymi modelami motoroweru Pony.
  • Więcej informacji i historii motocyklowej znajdziesz na naszej stronie: jednoslad.pl

Romet 50 M-1 Pony lub po prostu motorynka, to jeden z tych jednośladów przy którym serce wielu motocyklistów zaczyna przyspieszać. Nic dziwnego, ten motorower był ucieleśnieniem marzeń każdego nastolatka dorastającego w latach 80-tych i 90-tych. Dzisiaj motorynki Romet Pony przeżywają renesans, a ich ceny znacząco poszły do góry – inwestycja może okazać się kosztowna. Czy opłacalna?

Niewielki motorower dla dzieci i młodzieży już zaraz po premierze stał się obiektem westchnień. Posiadanie w latach prosperity motorynki Romet Pony było czymś nobilitującym. Czy dzisiaj nadal warto kupić motorynkę Pony? Tano nie jest – ceny niewielkich motorowerów drastycznie wzrosły, ale nie jest tak źle jak mogłoby się wydawać.

Jak widzicie czasy, w których mogliśmy kupić Motorynkę za bezcen, flaszkę wódki czy 100 zł dawno minęły i prawdopodobnie nigdy już nie wrócą. Wartość polskiego motoroweru bazuje oczywiście na sentymencie Polaków i tak naprawdę płacimy właśnie za niego, co mnie osobiście przyprawia o dreszcze. Przypomnę tylko, że za kwotę 5000 zł każdy z nas jest w stanie kupić porządny japoński motocykl, który dojedzie w dowolnie wybrane miejsce świata i to realnie powinno wpływać na wartość motocykla. Tak czy inaczej mamy Motorynkę, której wartość opiera się o spekulację, która to poparta jest zwyczajnie popytem. Czy oznacza to zatem, że jest to realna wartość tego motoroweru?

Oczywiście, że tak – wiem, że trochę sobie zaprzeczam, ale skoro jest wysoka cena i zainteresowanie osób, które mają ochotę za to zapłacić, to nic mi do tego. Tak czy inaczej prześledziłem portale aukcyjne w poszukiwaniu części do Motorynki Romet 50M (1,2,3) Pony i tak jak wspomniałem dwa akapity wyżej – nie jest tak źle. Przede wszystkim nie są one drogie. Praktycznie wszystko co byście chcieli kupić do polskiej Motorynki jest dostępne i nie kosztuje zatrważającej ilości pieniędzy. Kompleksowy remont silnika to koszt około tysiąca złotych. Zakup cylindra, gaźnika, wału czy tłoka również nie będzie problemem.

Motorynka Romet Pony. Najważniejsze informacje:

  1. Motorynka była jednośladem zaprojektowanym z myślą o najmłodszych fanach dwóch kółek, stąd niewielkie rozmiary polskiego motoroweru.
  2. Wartość kolekcjonerska tego sprzętu na chwilę obecną jest praktycznie żadna – na najpopularniejszym serwisie aukcyjnym w momencie pisania tego tekstu mogliśmy znaleźć do sprzedania ponad 90 sztuk.
  3. Ceny Rometów Pony rozpoczynają się od 3 tysięcy złotych.
  4. Romet Pony produkowany był od roku 1978 do roku 1994.
  5. Prędkość maksymalna wynosiła 40 km/h.

Tanie (chińskie) części do Motorynki. Na to uważaj!

Remont Motorynki nie jest skomplikowaną czynnością – tak naprawdę to jeden z najprostszych silników – nie wymaga szczególnej ekwilibrystyki i umiejętności zegarmistrzowskich. Złoży go każdy, nawet dziecko z odpowiednimi pomocami teoretycznymi. Inną kwestią jest fakt, że w sieci znajdziemy wszystkie informacje, tutoriale czy opisy usterek, z którymi radzili sobie inni właściciele.

Romet Pony

Dzisiaj problem jest inny. Remont silnika o ile teoretycznie łatwy może się okazać mało skuteczny w związku z podłą jakością części. Jestem daleki od tego żeby jednoznacznie stwierdzić, że produkowane dzisiaj elementy są tragicznej jakości (chociaż najczęściej tak jest), ale naprawdę potrzeba jest wiedzy i doświadczenia aby umieć dobrać części wykonane z dobrych materiałów. Nadal jest to możliwe, ale musimy z tym uważać.

Motorynka Romet Pony. Historia modelu:

Motorynka, a w zasadzie Romet 50 Pony zadebiutował w roku 1978 i produkowany był aż do roku 1994 przez Zakłady Rowerowe Romet w Bydgoszczy. Niewielki jednoślad zaprojektowany był z myślą o młodzieży, która zachęcona zdjęciami japońskich motorowerów/motocykli tego typu (np. Honda Monkey) domagała się takiego jednośladu. W ramie motorynki wylądował dwusuwowy silnik o pojemności 50 cm³, produkowany przez zakłady Dezamet w Nowej Dębie. Silnik pozwalał rozpędzić motorynkę (według oficjalnych źródeł) do 40 km/h i spalał przy tym nieco ponad 2 litry mieszanki.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Wzloty i upadki Motorynki

Po zakończeniu produkcji Motorynki w roku 1994, niewielkie jednoślady sukcesywnie zaczęły tracić na wartości. Doszło w końcu do sytuacji, w której całkiem dobrze zachowany egzemplarz można było dorwać za kilkaset złotych. Stało się tak za sprawą coraz bardziej popularnych w naszym kraju motocykli i motorowerów z Europy zachodniej oraz Japonii. Maszyny te co prawda były droższe od rodzimych konstrukcji, ale niższa awaryjność, lepsze osiągi i zdecydowanie wyższy komfort jazdy sprawiały, że przeciętny nastolatek wolał jeździć właśnie na motocyklach tego typu. Motorynki praktycznie już nikt nie chciał.

Lata leciały, część Rometów Pony znalazła się na złomie, a część totalnie zapomniana stała w garażach. Nastolatkowie już dawno dorośli, skończyli szkoły i zaczęli pracować. Zresztą w tym czasie stan portfela przeciętnego Polaka znacząco się poprawił, a zakup “prawdziwego” motocykla przestał być aż tak wielkim wyrzeczeniem. To doprowadziło, do sytuacji w której z tęsknoty do dawnych, beztroskich czasów zaczęliśmy zaglądać do garaży i odkrywać ponownie zakurzone Simsony, motocykle WSK, MZ, CZ, Jawy czy motorowery takie jak Komar lub wspominana dzisiaj Motorynka.

Motorynka znowu stała się modna, co finalnie doprowadziło do wzrostu jej cen na portalach aukcyjnych. Jednak takiego obrotu sprawy nie przewidziałby żaden analityk. Ceny motorynek wystrzeliły w zastraszającym tempie – dzisiaj chcąc dorwać porządną sztukę, musimy się liczyć z wydatkiem rzędu 5 tys. zł. Oczywiście niektóre egzemplarze dorwiemy taniej, inne będą wymagały dołożenia jeszcze kilku tysięcy złotych, ale to sprawa raczej oczywista.

Czy warto wydać tyle pieniędzy na Motorynkę?

Jeśli trend wzrostu cen będzie się utrzymywać przez kolejne dziesięciolecia, to zdecydowanie tak. Jednak śmiem wątpić czy jest na to szansa. Dzisiaj cena motorynki, to w 80% sentyment, a w 20% realna wartość pojazdu. Oczywiście jeśli ujeżdżałeś Rometa Pony, masz z nim świetne wspomnienia i chcesz odbyć sentymentalną podróż do lat młodzieńczych, to nie ma kwoty, która będzie za duża na spełnienie swojego widzimisię. Z kolei jeśli myślisz o inwestycji w pojazd zabytkowy, to również może mieć sens, pod warunkiem, że uda Cię się dorwać Motorynkę w normalnej, realnie odnoszącej się do wartości tego motoroweru cenie i w ładnym oryginalnym stanie o co przecież wcale nie łatwo.

MOTOCYKLE PRL: WFM. KRÓLOWA POLSKICH SERC I SZOS

Nie zrozumcie mnie źle, ale w momencie pisania tego artykułu na najpopularniejszym serwisie aukcyjnym w Polsce znajdowało się  ponad 90 sztuk motorowerów Pony gotowych do sprzedaży, a to znaczy, że wartość kolekcjonerska tego jednośladu jest obecnie żadna.

Motorynka Romet Pony, ceny:

  1. 5000 zł – mniej więcej tyle trzeba dzisiaj zapłacić za Motorynkę Romet M50 Pony
  2. 3000 zł – takie są najniższe ceny motoroweru Romet M50 Pony
  3. 10-15 tys. zł – nawet tyle potrafi kosztować polska motorynka po kompleksowej renowacji
  4. 1000 zł – średnio tyle wynosi kwota, którą przyjdzie nam zapłacić za kompletny silnik
  5. 1000 zł – mniej więcej tyle przyjdzie nam zapłacić za kompleksowy remont silnika od Motorynki
  6. 650 zł – to kwota, która pokryje zakup zapłonu elektronicznego CDI do kultowej Motorynki.

Z technicznego punktu widzenia, nie jest to najlepszy pojazd świata, chociaż trzeba przyznać, że konstruktorzy motorynki sprostali zadaniu i stworzyli sprzęt naprawdę dobry – jednak przestarzały, o jakieś 20 lat. Mam również nieodparte wrażenie, że ceny tego jednośladu za szybko już nie wzrosną. Mogę oczywiście być w błędzie, ale dalsze wzrosty cen jednośladów rodem z komuny oznaczałyby patologię jakiej mało. Poza tym kolejne pokolenia mogą już zwyczajnie nie czuć tzw. “czaru PRL-u”.

Motorynka Romet M-50 Pony. Dlaczego akurat motorynka?

Kultowa motorynka powstała z myślą o młodzieży. Taki jednoślad nie mógł być ani ciężki, ani trudny w eksploatacji. Właśnie dlatego pozbawiono go różnych elementów wyposażenia. Nie było prędkościomierza, ani klaksonu. Był za to dzwonek rowerowy. Elementów zapożyczonych z rowerów było więcej: kierownica, torebka narzędziowa czy siedzenie. Żeby tego było mało przednie zawieszenie zostało porwane i w niemal niezmienionej formie przeszczepione z rowerów PolCross-2. Zaskakujące? Na pewno. Tak naprawdę “zapożyczenia” wynikały z optymalizacji kosztów produkcji, co miało sens.

Ranking TOP5 najbardziej kultowych polskich motocykli i motorowerów

Motorynka skonstruowana była na bazie stalowej ramy. Za napędzanie odpowiadał silnik typu o22 produkowany przez fabrykę w Nowej Dębie – praktycznie ten sam piec (017) mogliśmy znaleźć w Romecie Kadet oraz Polo. Ciekawostką na skalę świata było zastosowanie ręcznej zmiany biegów oraz zaledwie dwóch przełożeń. Rozwiązanie to było archaiczne i praktycznie już nigdzie nie stosowane. Dlaczego zatem zdecydowano się na taki ruch? Pamiętacie Komara na pedały? Technologia była już gotowa, a to oznaczało kolejne oszczędności, a przecież młodziakowi to nie będzie robiło różnicy.

Motorynka
Zdjęcie: Wikipedia, Muzeum w Chlewiskach

Drugie wcielenie Motorynki Pony (50 M-2) zostało wyposażone w nowy silnik, Dezamet 023. Jednoślad otrzymał nową lampę tylną, zrezygnowano ze skórzanych schowków narzędziowych, a jego miejsce zastąpił schowek znajdujący się w tylnej części pojazdu. M-2 otrzymała nowe zawieszenie tylne, mniejszą kierownicę oraz siedzenie. Zmiana biegów odbywała się nareszcie za pomocą dźwigni znajdującej się przy lewej stopie. Z kolei w roku w 1978 rozpoczęto produkcję ostatniego wcielenia kultowej motorynki, a więc modelu M-3.

Model M-3 był produkowany równolegle do modelu M-2. Główną różnicą między tymi motorowerami był silnik – zastosowano model Dezamet 025, rama – posiadała zmieniony dolot do gaźnika, oraz inne kolanko wydechowe.

Romet 301 Pony. Ostatni podryg Motorynki

Zanim jednak Romet całkowicie się poddał i porzucił produkcję motocykli, do sprzedaży trafiła Motorynka Romet 301 Pony. Była to konstrukcja, która sporo różniła się od wersji “M”. Uwagę zwracał na siebie zbiornik – był bardziej kwadratowy (podobny do tego, który znalazł się w Kadecie). Sprzęt otrzymał również nową przednią lampę. Romet 301 Pony produkowany był w latach 1988-1994, czyli do momentu, w którym ostatnia motorynka zjechała z taśm produkcyjnych.

Przeczytaj również:

Motocykle lat 90-tych. Najlepsze co nas spotkało? Nasze zestawienie, ranking TOP7

 

Motorynka Romet Pony: dane techniczne

Motorynka Romet Pony

(I gen) 50-M-1

Dane techniczne
SILNIK
Typ silnika jednocylindrowy dwusów z przepłukiwaniem zwrotnym, chłodzony powietrzem
Oznaczenie jednostki 022 Dezamet
Pojemność skokowa 49,8 ccm
Średnica x skok tłoka 38 x 44 mm
Stopień sprężania 8:1
Moc maksymalna 1,7 KM (1,25 kW_ przy 4800 obr./min
Maks moment obrotowy 2,85 Nm przy 4000 obr./min
Zapłon Iskrowy, prądnica 6V
Gaźnik TYP: GM12F1, opadowy, poziomy
Sprzęgło mokre ze sprężyną centralną. Dwie tarcze cierne
Przełożenie pierwotne Klasyczny łańcuch
Skrzynia biegów 2-biegi. System zmiany biegów uzależniony

od roku produkcji (dźwignia w rączce lub nożna)

PODWOZIE
Rama stalowa
Zawieszenie przednie teleskopowe ze sprężynami śrubowymi, skok 65 mm
Zawieszenie tylne wahacz wleczony, 2 amortyzatory teleskopowe, skok 50 mm
Koła szprychowe odlewane ze stopu aluminium
Rozmiar opon 9×21/2”
Hamulce przód/tył bębnowe, Ø 97,5 mm
Świeca zapłonowa Iskra F80
WYMIARY MASY
Długość 1320 mm
Szerokość kierownicy 650 mm
Wysokość 1050 mm
Rozstaw osi 900 mm
Wysokość siodła 680 mm (z możliwością regulacji)
Masa pojazdu gotowego do jazdy 40 kg
Dopuszczalna masa całkowita 100 kg
Zbiornik paliwa 5,5 l
Zużycie paliwa 2,5-3 l/100 km
V-Max 40 km/h
Dostępna kolorystyka pomarańczowy, żółty, jasnozielony

 

 

Inne publikacje na ten temat:

2 opinii

  1. LwG. Czy sa znane statystyki ile wystawionych na sprzedaż motorynek, wuesek i innych starych polskich jednośladów znajduje nowych właścicieli?

  2. RENOWACJA … polecam Trabanciki t/j Trabanta po renowacji .. 5…10. letniego renowację wykonuje firma ( wyjaśnienie ; trabanty produkowane są non stop w NRD do dzisiaj). a po renowacji pali 0,3 litr/100….i co zatkało? A silnik zyskuje moc 50 PS i na tym polega renowacja . Piszę bo to jest mój patent sprzed 20 lat zgłoszony w urzędzie patentowym RP.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button