Regulacja gaźnika. Wszystko co musisz wiedzieć

Gaźnik jest jednym z tych urządzeń bez którego istnienia wielu z nas nie wyobraża sobie jednośladów. Oczywiście w nowych modelach motocykli bardzo ciężko o znalezienie tradycyjnego “mieszacza” – zastąpił go układ wtryskowy, ale jednak motocykle gaźnikowe nadal są w naszym kraju bardzo popularne i nic nie wskazuje, że w ciągu kolejnych paru lat się to zmieni.

Wydawać się może, że gaźnik to najprostsze urządzenie odpowiadające za dostarczenie mieszanki paliwo/powietrze do komory spalania. Nie do końca tak jest, a przeświadczenie to wzięło się z tego, że gaźnik występuje w motocyklach od dziesięcioleci. Dużo prostszy w klasycznej eksploatacji jest układ wtryskowy, gdyż ten nie obarcza użytkownika (najczęściej) żadnymi regulacjami.

Skuter nie wkręca się na obroty. Co zrobić?

To pytanie jak mantra wpada w zapytania Google’a. Nic dziwnego: jesienią silnik pracował bez zarzutu, a dzisiaj nie chce wejść na obroty, lub odpalić. Co zrobić w takim przypadku?
W pierwszej kolejności powinniśmy  sprawdzić czy na świecy jest iskra (jeśli silnik nie zapala), a potem zajrzeć do komory pływakowej, bo tam w przeważającej ilości przypadków dochodzi do zabrudzenia gaźnika (również na skutek odparowania paliwa) i to tam znajdują się dysze, które doprowadzają paliwo do głównej gardzieli. Wykręcamy obie dysze i organoleptycznie sprawdzamy czy nie są zatkane: wystarczy pod światło spojrzeć w kanalik i będziemy widzieć.

Jak wyczyścić dysze paliwowe

Jeśli dysza jest zatkana, to należy ją odetkać, jednak POD ŻADNYM POZOREM NIE UŻYWAJCIE do tego drucika, agrafki i w zasadzie żadnego przedmiotu. Dysze czyścimy sprężonym powietrzem lub jeśli chwilowo nie mamy takiej możliwości dmuchamy w nią ustami. Zanieczyszczenia powinny wylecieć ze środka. Czyścimy komorę pływakową, ale również pod żadnym pozorem nie “dotykamy” blaszek regulacyjnych zaworka – jeśli chcecie wyciągnąć pływak i zaworek, to ograniczcie się do tego, a blaszki potraktujcie z dużą ostrożnością. Wkręcamy obie dysze i montujemy gaźnik na miejsce.

Silnik gaśnie po dodaniu gazu i nie ma mocy

Do takiej sytuacji dochodzi najczęściej w przypadku motocykli dwusuwowych o małej pojemności, ale nie jest to żadną zasadą – taka sytuacja również może mieć miejsce w przypadku większych silników czterosuwowych i dochodzi do niej, najczęściej w wyniku nieszczelności układu dolotowego, czyli: między filtrem powietrza a gaźnikiem jest “dziura”, która rozszczelnia układ dolotowy, przez co gaźnik traci podciśnienie i silnik nie jest w stanie wyssać wystarczającej ilości mieszanki z gaźnika. Zauważymy to przy próbie ruszenia – motocykl po prostu zgaśnie. Jeśli tak się dzieje: to najprawdopodobniej masz nieszczelny dolot.

Co zrobić w sytuacji, w której jesteś daleko od domu? Najlepiej zaciągnąć ssanie: dzięki temu zwiększysz ilość paliwa, które będzie dostawać się do komory spalania i skompensujesz braki w proporcjach paliwo/powietrze. Jeśli to nie pomoże, to użyj taśmy izolacyjnej i kolejne plasterki taśmy naklejaj na wlot powietrza – dzięki temu ograniczysz ilość powietrza, które wpada do silnika i powinieneś dojechać do domu lub warsztatu. Na miejscu rozbierz całość i sprawdź dokładnie, gdzie znajduje się nieszczelność: być może pękł któryś z króćców lub spadła opaska uszczelniająca połączenie. Sprawdź również stan filtra powietrza. Nie bagatelizuj sprawy i nie poruszaj się zbyt długo ze “zdrutowanym” układem dolotowym, bo to niebezpieczne dla silnika.

Regulacja gaźnika w motorowerze. Jak to zrobić?

Jeśli przed zimą i czyszczeniem/wyjęciem gaźnika wszystko działało tak jak powinno, to lepiej na razie nie ruszać śrub regulacyjnych. Jeśli jednak coś było już nie tak, to najlepiej śrubę od regulacji mieszanki wkręcić do końca i wykręcić na 2.5 obrotu – chyba że inaczej mówi instrukcja obsługi motocykla. Która to śruba?

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Najczęściej znajduje się ona od spodu gaźnika (również jeśli mamy w układzie dwa lub więcej gaźników) tuż przy połączeniu z króćcami dolotowymi (czyt. od strony cylindra) lub z boku – wtedy taka śruba schowana jest w korpusie i najczęściej nie wystaje poza obrys obudowy gaźnika

Gaźnik jest jednym z tych urządzeń bez którego istnienia wielu z nas nie wyobraża sobie motocykli. Oczywiście w nowych modelach motocykli bardzo ciężko o znalezienie tradycyjnego "mieszacza" - zastąpił go układ wtryskowy, ale jednak motocykle gaźnikowe nadal są bardzo popularne. Wydawać się może, że gaźnik to najprostsze urządzenie odpowiadające za dostarczenie mieszanki paliwo/powietrze do komory spalania. Nie do końca tak jest, a przeświadczenie to wzięło się z tego, że gaźnik występuje w motocyklach od dziesięcioleci. Dużo prostszy w klasycznej eksploatacji jest układ wtryskowy, gdyż nie obarcza użytkownika (najczęściej) żadnymi regulacjami. Skuter nie wkręca się na obroty. Co zrobić? To pytanie jak mantra wpada w zapytania Google'a. Nic dziwnego: jesienią silnik pracował bez zarzutu, a dzisiaj nie chce wejść na obroty, lub odpalić. Co zrobić w takim przypadku? W pierwszej kolejności powinniśmy sprawdzić czy na świecy jest iskra (jeśli silnik nie zapala), a potem zajrzeć do komory pływakowej, bo tam w przeważającej ilości przypadków dochodzi do zabrudzenia gaźnika na skutek odparowania paliwa i to tam znajdują się dysze, które doprowadzają paliwo do głównej gardzieli. Wykręcamy obie dysze i organoleptycznie sprawdzamy czy nie są zatkane: wystarczy spojrzeć w kanalik i będziemy widzieć. Jeśli dysza jest zatkana, to należy ją odetkać, jednak POD ŻADNYM POZOREM NIE UŻYWAJCIE do tego drucika, agrafki i w zasadzie żadnego przedmiotu. Dysze czyścimy sprężonym powietrzem lub jeśli chwilowo nie mamy takiej możliwości dmuchamy w nią ustami. Zanieczyszczenia powinny wylecieć ze środka. Czyścimy komorę pływakową, ale również pod żadnym pozorem nie dotykamy blaszek regulacyjnych zaworka. Wkręcamy obie dysze i montujemy gaźnik na miejsce. Gaśnie po dodaniu gazu i nie ma mocy Do takiej sytuacji dochodzi najczęściej w przypadku motocykli dwusuwowych o małej pojemności, ale nie jest to żadną zasadą - taka sytuacja może mieć miejsce w przypadku większych silników dwusuwowych i dochodzi do niej najczęściej w wyniku nieszczelności układu dolotowego, czyli: w między filtrem powietrza a gaźnikiem jest "dziura" co rozszczelnia układ dolotowy, przez co gaźnik traci podciśnienie i silnik nie jest w stanie wyssać wystarczającej ilości mieszanki z gaźnika. Zauważymy to po wrzuceniu pierwszego biegu i po probie ruszenia. Jeśli tak się dzieje: to najprawdopodobniej masz nieszczelny dolot. Co zrobić w sytuacji, w której jesteś daleko od domu? najlepiej zaciągnąć ssanie: dzięki temu zwiększysz ilość paliwa, które będzie dostawać się do komory spalania i skompensujesz proporcje paliwo/powietrze. Jeśli to nie pomoże, to użyj izolacji i naklejaj ją na wlot powietrza - dzięki temu ograniczysz ilość powietrza, które wpada do silnika i powinieneś dojechać do domu lub warsztatu. Na miejscu rozbierz całość i sprawdź dokładnie, gdzie znajduje sie nieszczelność: być może pękł któryś z króćców lub spadła opaska uszczelniająca połączenia. Sprawdź również stan filtra powietrza. Nie bagatelizuj sprawy i nie jeźdź ze zdrutowanym układem dolotowym, bo to niebezpieczne dla silnika. Czas na regulację gaźnika. Jak to zrobić?
Śruba regulacyjna mieszanki paliwo/powietrze
śruba regulacyjna mieszanki paliwo/powietrze
śruba regulacyjna mieszanki paliwo/powietrze

Po ustawieniu mieszanki paliwo/powietrze na 2,5 obrotu, odpalamy silnik i nagrzewamy go do temperatury roboczej. Motocykl powinien płynnie wkręcać się na obroty i schodzić do prędkości obrotowej wymaganej przez producenta silnika (najczęściej nieco ponad 1.1 tys. obr./min). Jeżeli usłyszysz w trakcie zejścia z górnej partii obrotowej strzały w wydech, wkręć delikatnie śrubę. Jeśli zobaczysz, że obroty falują, to ją odkręć. Może zdarzyć się tak, że mimo usilnych prób regulacji, silnik przez chwilę będzie pracować na wyższych obrotach i dopiero po chwili je opuści: to może być spowodowane nieszczelnością w dolocie lub błędną regulacją mieszanki (za mało paliwa: należy odkręcić śrubę regulacyjną o pół obrotu i sprawdzić różnicę pracy silnika). Często pomaga obniżenie obrotów silnika za pomocą śruby regulującej obroty. Która to śruba?

Tą śrubą wyregulujesz wolne obroty
Tą śrubą wyregulujesz wolne obroty

Śruba regulacyjna wolnych obrotów wkręcana jest w owal, w którym znajduje się przepustnica – i to właśnie ta śruba bezpośrednio podnosi przepustnicę, dzięki czemu podnoszone są obroty silnika.

>>>Jak wyregulować gaźnik? Instrukcja krok po kroku<<<

Po wstępnej regulacji udaj się na przejażdżkę – wystarczy około 15 minut. Po powrocie do garażu, wykręć świece i sprawdź jej kolor. Jeżeli jest wybarwiona na biało, to odkręć przynajmniej o pół obrotu śrubę regulacji paliwo/powietrze, jeśli świeca jest czarna, to dokręć śrubę o pół obrotu. Powtórz próbę jazdy i powtarzaj ją aż świeca uzyska ciemno kawowy kolor. Świeca w dwusuwie powinna być wypalona podobnie, ale bardzo często zdarza się, że czarny kolor też jest akceptowalny.

Regulacja położenia iglicy to już temat na osobny artykuł.

Inne publikacje na ten temat:

2 opinii

  1. Serio? Dokrec jak czarna i odkrec jak biala? WTF?
    Dokladnie na odwrot! Przykrecanie to mniej powietrza i wiecej benzyny!

  2. Kolego i tak twardy jesteś.Ja doczytałem tylko do tego momentu że nieszczelność między gaźnikiem i filtrem powietrza powoduje spadek podciśnienia.I już mi ręce opadły .Ale lepsze było jeszcze wcześniej ,jeżeli silnik nie wkręca się na obroty sprawdzić czy ma iskrę.Ale widze że wyłapałeś jeszcze fajniejsze kwiatki.Gratuluje autorowi kompletnej niewiedzy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button