Nowa kategoria pozwoli na jazdę motocyklami do 100 KM i dowolnej pojemności, pod warunkiem posiadania prawa jazdy kategorii A2 wcześniej. Oznacza to także, że wiek na „pełnoprawą” kategorię A podniesiony zostanie do 28 lat. Czy taki przepis ma sens i czy sprawdzi się w praktyce?
To tylko projekt nowelizacji ustawy, ale biorąc pod uwagę naciski ze strony WORD-ów jest spore prawdopodobieństwo, że za dwa, lub może cztery lata (biorąc pod uwagę opóźnienia w czynnościach legislacyjnych) motocykliści będą musieli przejść jeszcze jeden szczebel drabiny do zdobycia prawa jazdy kategorii A.
Nowym prawem jazdy ma być kategoria A3, którą należałoby zdawać przed uzyskaniem „pełnoprawnej” kategorii. W tej chwili motocykle homologowane na A2 ograniczone są pod względem mocy do 35 kW. A3 pozwalałoby jeździć nieco mocniejszymi motocyklami o mocy do 70 kW, czyli mniej więcej 95 KM, ale pod warunkiem posiadania wcześniej prawa jazdy A2 lub ukończenia 24 lat.
Prawo jazdy A3 wypełniałoby lukę pomiędzy A2, kiedy młodzi motocykliści jeżdżą stosunkowo słabymi motocyklami, a pełnym prawem jazdy, kiedy moc nie jest ograniczona i może sięgać nawet 200 KM. A3 problem ten miałoby rozwiązać. Oznaczałoby to jednak, że wiek na prawo jazdy A podniesiony byłby do 28 lat.
Prawo jazdy 2021. Coraz mniej osób chętnych na zdobycie uprawnień?
Widzimy ciągły wzrost wypadków mimo ograniczeń. Już niedługo system CEPiK pozwoli na uruchomienie tzw. okresu próbnego. To jednak za mało jeśli chodzi o motocyklistów. Potrzebna jest nowa kategoria, żeby stworzyć jasny system zdobywania uprawnień. Chcemy w ten sposób ograniczyć liczbę wypadków i poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach – informował podczas konferencji prasowej minister Adam Potocki (PiS).
Czy motorowerem można jeździć bez prawa jazdy? Prawo jazdy na motorower 2021
Prawo jazdy na motocykl – kategorie
Drabinka zdobywania uprawnień wyglądałaby w następujący sposób:
- AM – 14 lat, do 50 ccm
- A1 – 16 lat, do 125 ccm
- A2 – 18 lat, do 35 kW
- A3 – 24 lata, do 75 kW
- A – 28 lat, dowolna moc i pojemność
Motocyklista który chciałby przejść przez cały proces zdawałby pięć niezależnych egzaminów i przechodził przez pięć niezależnych kursów. Szacuje się, że w takim procesie wyda około 10 000 zł.
Bardzo cieszymy się na myśl o nowej kategorii. W planach jest także ograniczenie możliwości prowadzenia kursów przez prywatne firmy. Wszystko powinno być realizowane w ramach WORD-u, co pozytywnie wpłynie na budżet, to znaczy, na bezpieczeństwo na drogach – dodaje chcący pozostać anonimowy dyrektor WORD w Wodzisławiu Śląskim.
Motocyklowe prawo jazdy 2021. Kiedy nowa kategoria?
Wygląda na to, że zapowiadane wcześniej zmiany nie trafią wcale, a na pewno nie w najbliższym czasie na wokandę. Choć kolejny stopień prawa jazdy mógłby w pewien sposób ożywić nieciekawe statystyki związane z coraz mniejszą ilością kursantów oraz osób przystępujących do egzaminów. Niewiele jednak mogłoby wskazywać poza wspomnianą kwestią, by kolejna kategoria motocyklowego prawa jazdy miała pojawić się w najbliższym czasie. Zwłaszcza, że nasze przepisy były dostosowywane do unijnych, a te nie przewidują takich zmian w najbliższym czasie.
Ciąg dalszy pod materiałem wideo
Choć w Polsce i UE wszystko przecież jest możliwe!