Test Piaggio NRG: Niezawodny sportowiec

Testowany skuter to PIAGGIO NRG w wersji mc3 pochodzącej z 2004roku. Niestety, ten egzemplarz jest biedniejszą wersją czyli chłodzoną powietrzem z tylnym hamulcem bębnowym. Piaggio zadebiutowało z modelem NRG w 1995 roku, po czym wychodziły następne wersje. Jest to najbardziej usportowiony model z tej stajni.

Piaggio NRG może się poszczycić świetnym, sportowym designem. Wszystkie detale są dopracowane.

Wygląd wiadomo sprawa gustów, chociaż według mnie jest to jeden z najładniejszych skuterów,  posiada carbonowe i chromowane wstawki. Testowany egzemplarz jest wykonany w kolarze żółtym, który w blasku słońca wygląda przepięknie

Silnik jest najważniejszym elementem, bez którego skuterem się nie pojeździ. W testowanym przeze mnie skuterku jest to silnik dwusuwowy, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem.  Jest on prostej konstrukcji, tak że każdy posiadając choć trochę wiedzy z zakresu mechaniki skuterowej powinien go z łatwością naprawić.  Niestety na Polski, jak i europejski rynek, wychodziły tylko w wersji mc3 chłodzone powietrzem i hamulec bębnowy. Silnik stosowany w Piaggio/Gilera  jest jednym z najlepszych silników oferowanych na rynku nie tylko pod względem awaryjności.

Osiągi przy chłodzeni powietrzem za wysokie nie są, ale powinny wynosić po odblokowaniu w granicy 75km/h, co i tak nie jest najgorszym wynikiem jak na 50ccm. Przyspieszenie jest wręcz niesamowite, rozpędza się bardzo szybko, osiągnięcie prędkości maksymalnej, nie zajmuje mu dużo czasu. Pod tym względem, może konkurować z najsilniejszymi sportowcami w tej klasie.

Hamulce nie są najlepszą stroną tego skuterka, przód radzi sobie bardzo wyśmienicie, dzięki nowym klockom przy normalnym hamowaniu strach go przycisnąć i przytrzymać, z tych względów, używam go impulsywnie. Z tyłu jak było wspominany, pracuje hamulec bębnowy, który bardzo słabo sobie radzi i wyhamowanie skutera z prędkości 60km/h trwa bardzo długo, dlatego trzeba wspomagać się hamulcem tylnym

Zawieszenie jak na sportowca przystało jest twarde, ale nie aż tak bardzo. Z przodu pracuje widelec upside-down. Skuterek ładnie radzi sobie w zakrętach, a pokonywanie ich z wyższą prędkością też nie jest problemem.

Prowadzenie jest bardzo dobre, co zapewniają znajdujące się z przodu i z tyłu opony 130/60-13 które bardzo dobrze wybierają dziury i dają poczucie pewności na drodze. Siedzisko jest miękkie, bez problemu mieszczą się 2 osoby. Pozycja za kierownicą, też jest dobra, zapewnia wspaniałą widoczność na drodze.

NRG może pochwalić się świetną deską rozdzielczą.
Piaggio NRG może się pochwalić świetną deską rozdzielczą.

Wyposażenie:  ma bardzo rozbudowaną deskę rozdzielczą z wieloma funkcjami m.in. obrotomierz, który czasem się przydaje, wskaźnik paliwa, prędkościomierz oraz licznik kilometrów, który w naszym przypadku wskazuje 14220 km. W NRG nie ma włącznika świateł – same włączają się po zapaleniu silnika i tak samo wyłączają. Posiada tylko klakson, przycisk do rozrusznika elektrycznego i zmiany kierunkowskazów. Ma rozruch nożny i elektryczny. Wlewy oleju i paliwa, oraz akumulator znajdują się pod siedzeniem.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Spalanie nie jest najlepszą stroną silników p/g, ponieważ wynosi średnio ok. 3,9 litra na 100km, ale da się zejść nawet do 3,5l/100 przy ekonomicznej jeździe.

Plusy:

+ wygodne siedzenie
+ kask Yohe i Tigerek się mieszczą do bagażnika
+ przedni hamulec ostry
+ bardzo dobre przyśpieszenie
+ v-max 75km/h
+ wygląd i kolor
+ Silnik Piaggio/Gilera

Minusy:

– z tyłu bęben ( ale hamuje)
– AC, chociaż mi to nie przeszkadza

Dane techniczne:

Silnik

Typ: dwusuwowy, chłodzony powietrzem, jednocylindrowy

Pojemność skokowa: 49 ccm

Moc maks.: 3,1 kW (4,2 KM) przy 6500 obr/ min

Moment obrotowy: 4,7 Nm przy 5750 obr/ min

Smarowanie mieszankowe z dozownikiem oleju

Akumulator: 12 V 4 Ah

Przeniesienie napędu

Przekładnia bezstopniowa, pas klinowy, sprzęgło odśrodkowe

Podwozie

Rama podwójna z rur stalowych

Zawieszenie przednie: widelec teleskopowy upside-down o skoku 73 mm

Zawieszenie tylne: wahacz jednoramienny zblokowany z zespołem napędowym i pojedynczym elementem tłumiąco-resorującym o skoku 60 mm

Hamulce: przedni tarczowy o śr. 220, tylny bębnowy

Opony: przód i tył 130/60-13

Wymiary i masa

Długość: 1870 mm

Szerokość: 720 mm

Wysokość: 1115 mm

Wysokość siodła: 810 mm

Masa bez płynów: 91 kg

Dopuszczalna ładowność: 193 kg

Pojemność zbiornika paliwa: 6,6 l

Dane eksploatacyjne

Prędkość maks.: 50 km/h

Zużycie paliwa: 3,9 l/100km

grocik

Piaggio NRG mc3 Sport Siries 2004

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button