Test Piaggio NRG: Niezawodny sportowiec

Testowany skuter to PIAGGIO NRG w wersji mc3 pochodzącej z 2004roku. Niestety, ten egzemplarz jest biedniejszą wersją czyli chłodzoną powietrzem z tylnym hamulcem bębnowym. Piaggio zadebiutowało z modelem NRG w 1995 roku, po czym wychodziły następne wersje. Jest to najbardziej usportowiony model z tej stajni.

Piaggio NRG może się poszczycić świetnym, sportowym designem. Wszystkie detale są dopracowane.

Wygląd wiadomo sprawa gustów, chociaż według mnie jest to jeden z najładniejszych skuterów,  posiada carbonowe i chromowane wstawki. Testowany egzemplarz jest wykonany w kolarze żółtym, który w blasku słońca wygląda przepięknie

Silnik jest najważniejszym elementem, bez którego skuterem się nie pojeździ. W testowanym przeze mnie skuterku jest to silnik dwusuwowy, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem.  Jest on prostej konstrukcji, tak że każdy posiadając choć trochę wiedzy z zakresu mechaniki skuterowej powinien go z łatwością naprawić.  Niestety na Polski, jak i europejski rynek, wychodziły tylko w wersji mc3 chłodzone powietrzem i hamulec bębnowy. Silnik stosowany w Piaggio/Gilera  jest jednym z najlepszych silników oferowanych na rynku nie tylko pod względem awaryjności.

Osiągi przy chłodzeni powietrzem za wysokie nie są, ale powinny wynosić po odblokowaniu w granicy 75km/h, co i tak nie jest najgorszym wynikiem jak na 50ccm. Przyspieszenie jest wręcz niesamowite, rozpędza się bardzo szybko, osiągnięcie prędkości maksymalnej, nie zajmuje mu dużo czasu. Pod tym względem, może konkurować z najsilniejszymi sportowcami w tej klasie.

Hamulce nie są najlepszą stroną tego skuterka, przód radzi sobie bardzo wyśmienicie, dzięki nowym klockom przy normalnym hamowaniu strach go przycisnąć i przytrzymać, z tych względów, używam go impulsywnie. Z tyłu jak było wspominany, pracuje hamulec bębnowy, który bardzo słabo sobie radzi i wyhamowanie skutera z prędkości 60km/h trwa bardzo długo, dlatego trzeba wspomagać się hamulcem tylnym

Zawieszenie jak na sportowca przystało jest twarde, ale nie aż tak bardzo. Z przodu pracuje widelec upside-down. Skuterek ładnie radzi sobie w zakrętach, a pokonywanie ich z wyższą prędkością też nie jest problemem.

Prowadzenie jest bardzo dobre, co zapewniają znajdujące się z przodu i z tyłu opony 130/60-13 które bardzo dobrze wybierają dziury i dają poczucie pewności na drodze. Siedzisko jest miękkie, bez problemu mieszczą się 2 osoby. Pozycja za kierownicą, też jest dobra, zapewnia wspaniałą widoczność na drodze.

NRG może pochwalić się świetną deską rozdzielczą.
Piaggio NRG może się pochwalić świetną deską rozdzielczą.

Wyposażenie:  ma bardzo rozbudowaną deskę rozdzielczą z wieloma funkcjami m.in. obrotomierz, który czasem się przydaje, wskaźnik paliwa, prędkościomierz oraz licznik kilometrów, który w naszym przypadku wskazuje 14220 km. W NRG nie ma włącznika świateł – same włączają się po zapaleniu silnika i tak samo wyłączają. Posiada tylko klakson, przycisk do rozrusznika elektrycznego i zmiany kierunkowskazów. Ma rozruch nożny i elektryczny. Wlewy oleju i paliwa, oraz akumulator znajdują się pod siedzeniem.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Spalanie nie jest najlepszą stroną silników p/g, ponieważ wynosi średnio ok. 3,9 litra na 100km, ale da się zejść nawet do 3,5l/100 przy ekonomicznej jeździe.

Plusy:

+ wygodne siedzenie
+ kask Yohe i Tigerek się mieszczą do bagażnika
+ przedni hamulec ostry
+ bardzo dobre przyśpieszenie
+ v-max 75km/h
+ wygląd i kolor
+ Silnik Piaggio/Gilera

Minusy:

– z tyłu bęben ( ale hamuje)
– AC, chociaż mi to nie przeszkadza

Dane techniczne:

Silnik

Typ: dwusuwowy, chłodzony powietrzem, jednocylindrowy

Pojemność skokowa: 49 ccm

Moc maks.: 3,1 kW (4,2 KM) przy 6500 obr/ min

Moment obrotowy: 4,7 Nm przy 5750 obr/ min

Smarowanie mieszankowe z dozownikiem oleju

Akumulator: 12 V 4 Ah

Przeniesienie napędu

Przekładnia bezstopniowa, pas klinowy, sprzęgło odśrodkowe

Podwozie

Rama podwójna z rur stalowych

Zawieszenie przednie: widelec teleskopowy upside-down o skoku 73 mm

Zawieszenie tylne: wahacz jednoramienny zblokowany z zespołem napędowym i pojedynczym elementem tłumiąco-resorującym o skoku 60 mm

Hamulce: przedni tarczowy o śr. 220, tylny bębnowy

Opony: przód i tył 130/60-13

Wymiary i masa

Długość: 1870 mm

Szerokość: 720 mm

Wysokość: 1115 mm

Wysokość siodła: 810 mm

Masa bez płynów: 91 kg

Dopuszczalna ładowność: 193 kg

Pojemność zbiornika paliwa: 6,6 l

Dane eksploatacyjne

Prędkość maks.: 50 km/h

Zużycie paliwa: 3,9 l/100km

grocik

Piaggio NRG mc3 Sport Siries 2004

Inne publikacje na ten temat:

21 opinii

  1. Skuter który zawsze mi się bardzo podobał, ale nigdy nie miałem okazji się przejechać i bardzo żałuje:(
    Łyżką dziekciu w beczce miodu jest tylko to spalanie…troche za wysokie.
    Bardzo dobry tekst:)

  2. W LC może i tak (licznikowe) spalanie 3-4,5 l w serii, zalezy od regulacji itp., NRG Power różni sie od NRG zwykłego nadwoziem, ale ciekawe czy też np. wygodą. 😉 Chciałem do swojego Typhoon’a wstawić plastiki od NRG, ale zawsze jest cos ważniejszego. 🙁

  3. mechanik powiedział, że pasek za rok można by wymienić, a na którymś forum czytałem o tym, że sprzęgło tłuste i dlatego, a na innych pisali, żeby sprawdzić okładziny sprzęgła

  4. To może być też wina pasku- szarpie, bo już nie daje sobie rady z momentem obrotowym przy ruszaniu, czyli właśnie wtedy kiedy jest go najwięcej!

  5. pasek nie wygląda na tak sfatygowany, możliwe, że na szerokości zmalał i dlatego.
    Gdzieś czytałem, że ktoś pisał, że rozciągnęły mu się sprężynki sprzęgła, Czy to możliwe?

  6. Mi tez szarpał i wymieniłem dzwon, za dzwon dałem 20 zł używany i nie szarpie, czasami tylko mu się zdarzy jak jest gorący.

  7. Teraz zobaczyłem ten dzwon to ja bym go wymienił jak najszybciej, jest przebarwiony, przegrzany. Pozdro
    PS ładny ten NRG 😉

  8. mam dokładnie taki sam skuterek tylko ze w 70ccm leci mi jakies 80 pare bardzo szybko się rozpędza ale wiecej nie pojdzie co mam zrobic by lecial ponad 90?

  9. Ja u siebie wymieniłem pasek, odblokowałem wario i ok. 82 mi jedzie a do 75 sie szybko rozpedza. A sam zmieniałeś na 70?

  10. ja ma nrg 2003 rok i niewiem idzie mi 60km/h ale wszysko jest pozakladane i nie ma rzadnej sportowej czesci teraz bede kupowal tlumik sportowy moze 75km/h bedzie szedl ale o czywiscie kocham nrg za jego przyspieszenie

  11. mój jest z 2001 r, też taki żółty piękny… Nie ma blokady i jedzie 100 km/h.
    Najlepszy skuterek na świecie. Jednak dla osoby, która dopiero uczy sie jeździć nie nadaje się, ponieważ go nie opanuje. Ja kilka lat wcześniej jeździłem Piaggio Free – tez fajny, ale dużo spokojniejszy. NRG to najlepszy skuter

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button