Olej silnikowy. Jakie konsekwencje może mieć jego nadmiar?

Za dużo oleju w silniku, co się może stać?

Bez oleju silnikowego nie ma mowy o sprawnym działaniu silnika. Ba! W ogóle nie ma mowy o jego pracy. Oleista ciecz zapewnia nie tylko smarowanie poszczególnych elementów jednostki napędowej, ale również odpowiada za jej chłodzenie. Jej nawet chwilowy brak może spowodować katastrofalne dla silnika skutki, a co w przypadku, w którym oleju jest zbyt dużo?

Każdy z producentów silników spalinowych ustala zarówno minimalny, jak i maksymalny poziom oleju dla konkretnego produktu, tak aby maksymalizować efektywność jego pracy. Musimy pamiętać, że do zadań oleju silnikowego należy nie tylko smarowanie całego silnika, a w przypadku motocykli najczęściej i skrzyni biegów oraz sprzęgła, ale również chłodzenie – zarówno w silnikach chłodzonych olejem i powietrzem jak i w silnikach chłodzonych cieczą, olejem i powietrzem. Poza tym niezwykle ważnymi funkcjami oleju silnikowego jest utrzymywanie praktycznie niewidocznego gołym okiem filmu olejowego.

Za dużo oleju w silniku, co się może stać?

Olej odpowiada również za pompowanie elementów hydraulicznych, a poprzez to ustalanie napięcia np. napinacza rozrządu czy kasowanie lub ustalanie luzu zaworowego w silnikach wyposażonych w hydrauliczne “szklanki” zaworowe. Nie powinniśmy zapominać, że olej odpowiada również za utrzymanie czystości w silniku i wypłukiwanie z niego resztek nagaru, a z drugiej strony za doszczelnianie jednostki.

LEPKOŚĆ OLEJU MOTOCYKLOWEGO. JAKA JEST RÓŻNICA POMIĘDZY 5W-40, 10W-50 CZY 10-W30?

Jak widzicie życie oleju silnikowego nie należy do najprostszych. Nie powinno zatem nikogo dziwić, że na rynku olejów silnikowych znajdziemy całą masę rozwiązań dostosowaną do pracy w różnych, czasami bardzo trudnych warunkach. Jednak przeznaczenie oleju, lepkość i jego specyfikacja to temat na odrębny artykuł. Dzisiaj zajmiemy się kwestią zdecydowanie bardziej przyziemną i odpowiemy na pytanie: “a co w przypadku, gdy oleju jest zbyt dużo?”

Wyrobienie sobie nawyku kontroli stanu oleju przed każdą jazdą to bardzo zdrowy zwyczaj, który w przeważającej części sprzętów zajmuje maksymalnie kilka sekund. Poziom oleju jak pewnie każdy z Was się domyśla został ustalony między dolną kreską na wizjerze lub bagnecie do sprawdzania oleju, a górną. Wielu z nas przywiązuje wagę tylko do wartości minimalnej, nie zawracając uwagi na sytuację, w której oleju jest ponad stan, a to olbrzymi błąd.

STOSOWANIE OLEJU SYNTETYCZNEGO W STARSZYM MOTOCYKLU. WOLNO CZY NIE WOLNO?

Oczywiście nadmiar oleju może spowodować różne konsekwencje, o których powiemy za chwilę, ale najpierw przytoczę Wam przykład, który doskonale może wytłumaczyć problem. Kilka lat temu przyjechał do mnie człowiek, który twierdził, że ilość oleju w jego motocyklu… rośnie. To był stary poczciwy olejak, więc nie było mowy o wydmuchaniu uszczelki pod głowicą i przedostawaniu się płynu chłodniczego do magistrali olejowej. Trochę się zdziwiłem, bo takich sytuacji nie widuje się zbyt często.

Za dużo oleju w silniku. No to problem…

Wystarczyło jednak spuścić olej i powąchać. W środku znajdowała się benzyna. Sporo benzyny. Z silnika spuściłem ponad 5 litrów “oleju”. Okazało się, że winny był kranik podciśnieniowy, który nie odłączał dopływu paliwa oraz nieszczelne zaworki w komorach pływakowych. Czujność właściciela sprawiła, że po wymianie uszkodzonych elementów maszyna dalej śmigała. Gdyby właściciel nie wykazał się dokładnością w sprawdzaniu stanu oleju mogło by dojść do katastrofalnych w skutkach uszkodzeń.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Klasyczne “przelanie” ponad maksymalną wartość może sprawić, że silniku pojawią się nieszczelności. Musimy pamiętać, że pod wpływem ciepła, olej zwiększa swoją objętość, co w efekcie może doprowadzić do wzrostu jego ciśnienia. To właśnie prowadzi do pojawiania się nieszczelności. Najczęściej jednak nadmiar oleju jest wypluwany przez odmę, co z kolei może doprowadzić do zabrudzenia filtra powietrza oraz całego “dolotu”, a to może mieć wpływ na pracę silnika.

Oczywiście pamiętajmy, że popadanie w paranoje nie jest wskazane. Minimalne przekroczenie maksymalnego poziomu, nie powinno wyrządzić żadnych szkód w silniku. Jednak warto nadmienić, że nie bez przyczyny producenci wyznaczają maksymalny poziom cieczy smarnej. Warto zatem wziąć instrukcję obsługi motocykla i dokładnie sprawdzić jak należy kontrolować stan oleju silnikowego. Jeśli z naszego pomiaru wychodzi, że oleju jest za mało, należy dolać, a jeżeli za dużo, spuścić. Można do tego użyć strzykawki i wężyka, ale najbezpieczniej jest po prostu odkręcić korek spustowy i upuścić nadmiar.

 

 

 

Inne publikacje na ten temat:

2 opinii

  1. Oczekiwałem że z treści artykułu dowiem się jakie są konsekwencje nadmiaru oleju w silniku, niestety nie dowiedziałem się. Temat został zasygnalizowany lecz nie wyjaśniony, nadal nie wiemy co może sięwydarzyć przy nadmiernej ilości oleju w silniku. Takie pisanie dla pisania bez treści, wierszówka.

    1. Witam wiesz może dlaczego po wymianie oleju w skuterze widać olej w rurce przez którą wlewałem olej wlałem ok 730 ml niewiem czy odpalać go czy upuscic

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button