Aktualnie czytasz:
Objawy przytarcia silnika i jak nie zatrze膰 silnika swojego motocykla czy skutera
0

Objawy zatarcia, albo samego przytarcia cylindra w skuterze czy motorowerze s膮 zawsze takie same. Jak rozpozna膰, 偶e co艣 z silnikiem dzieje si臋 nie tak? W jaki spos贸b zapobiega膰 przykrym niespodziankom? O tym dzi艣 w Skuterowo.com.

Zatarcie silnika/cylindra powstaje na skutek jednego z kilku czynnik贸w, s膮 nimi:

Brak dostatecznego smarowania jednostki
Awaria uk艂adu smarowania
Awaria uk艂adu ch艂odzenia
Z艂e materia艂y u偶yte w konstrukcji pier艣cieni i/lub cylindra
Za wysoka temperatura panuj膮ca w jednostce nap臋dowej. Spowodowana tym co opisane powy偶ej - brakiem smarowania, z艂ym spasowaniem pier艣cieni, niedostatecznym ch艂odzeniem albo za du偶ym obci膮偶eniem silnika.

Pierwszymi objawami nadchodz膮cych k艂opot贸w s膮 na pewno wszelkie anomalie typu - kontrolka oleju, albo ch艂odzenia/temperatury (o ile jest), nienaturalnie rozgrzany silnik.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Cz臋sto wiele jedno艣lad贸w nie posiada jakichkolwiek kontrolek. W贸wczas sygna艂em zbli偶aj膮cych si臋 k艂opot贸w jest w pierwszej kolejno艣ci utrata mocy. Jest to spowodowane zwrotem temperatury, a w konsekwencji wi臋kszymi oporami na skutek rozszerzalno艣ci cieplnej cia艂 sta艂ych. M贸wi膮c w skr贸cie - wzrost temperatury w silniku sprawia, 偶e t艂ok i cylinder nie pracuj膮 "g艂adko" na swoich powierzchniach. T艂ok wraz z pier艣cieniami puchnie, zwi臋ksza swoj膮 obj臋to艣膰 i przez to poruszanie si臋 jego w cylindrze wymaga wi臋kszych nak艂ad贸w si艂y. Promie艅 wn臋trza cylindra te偶 si臋 zmienia, co dodatkowo utrudnia prac臋 jednostki.聽To tak naprawd臋 syndrom b艂臋dnego ko艂a. Silnik staje si臋 coraz bardziej rozgrzany, bo natrafia na wi臋ksze si艂y tarcia. Si艂y tarcia s膮 coraz wi臋ksze, bo wzrasta temperatura.

Kolejnym objawem przycieraj膮cego si臋 silnika jest nier贸wna praca, zw艂aszcza na wolnych obrotach. Czasem skuter/motorower nie jest w stanie w og贸le pracowa膰 bez dodawania gazu.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Je艣li mimo tych pocz膮tkowych objaw贸w jedziemy dalej (czego nigdy nie r贸b) mo偶e do艣膰 do tak zwanego (z艂apania t艂oka). Silnik nagle, gwa艂townie przestaje pracowa膰, a cylinder zakleszcza pier艣cienie. W贸wczas nadal mo偶emy m贸wi膰 o przytarciu. Zazwyczaj po ostygni臋ciu jednostki i wyeliminowaniu przyczyn przegrania jednostka nap臋dowa jeszcze nadaje si臋 do u偶ytku. Trzeba jednak pami臋ta膰, 偶e to ju偶 nie b臋dzie "ten sam silnik". Straci na pewno sporo swojej pierwotnej mocy. Je艣li b臋dzie to konstrukcja czterosuwowa to zacznie pali膰 olej. Taka jest cena przytarcia cylindra. Ratunkiem pozostaje lekki szlif i wymiana pier艣cieni.

B臋d膮c w takiej sytuacji i tam mo偶emy pogratulowa膰 sobie szcz臋艣cia. W najgorszym wypadku mog艂oby doj艣膰 do ca艂kowitego zatarcia silnika. Serce stopniowo traci艂oby moc a偶 do ca艂kowitego zduszenia. W贸wczas nawet po ostygni臋ciu silnik sam z siebie nie o偶yje.

Jak nie przytrze膰/zatrze膰 silnika?

Pami臋taj o podstawowych zasadach.

Sprawdzaj regularnie poziom oleju (silnik 4T)
Sprawdzaj dzia艂anie pompy oleju i jego poziom w mieszalniku (silnik 2T)
Unikaj je偶d偶enia na pe艂nym gazie
Unikaj palenia gumy (niedostateczne ch艂odzenie na postoju)
W czasie d艂ugich tras r贸b przerwy, daj odpocz膮膰 silnikowi (silnik ch艂odzony powietrzem)
Dbaj o kondycj臋 filtra powietrza i paliwa
Sprawdzaj sprawno艣膰 uk艂adu ch艂odzenia (wentylatora/ch艂odnicy/poziomu wody)
Po odkryciu pierwszych objaw贸w zacierania si臋 silnika wy艂膮cz jednostk臋.

 

Jaka jest Twoja reakcja?
14%
5%
14%