Nowy Junak RX One 125 2021: 20% więcej mocy! Znamy dane techniczne

Nowe wcielenie motocykla adventure dla początkujących: Ewolucja w dobrą stronę

W skrócie
  • Nadjeżdża nowy Junak RX One 125 2021!
  • Nowy, chłodzony cieczą silnik, niższa, bardziej przystępna kanapa i wyższa tylna opona to pierwsze ze szczegółów konstrukcyjnych, które poznaliśmy
  • Nowy Junak RX One 125 będzie generować aż o 20% więcej mocy, ale przybędzie mu też parę kilogramów wagi

Junak RX One 125 pojawił się ostatnio na nieoficjalnych zdjęciach pokazujących czego możemy się spodziewać po jego najnowszej wersji. Detale jakie udało nam się wychwycić zdradziły, że motocykl otrzyma całkowicie nowy napęd. Zasięgnęliśmy więc wiedzy u źródła. Oto co udało nam się ustalić.

Junak RX One 125 to obecnie najbardziej popularny motocykl adventure w klasie 125. Wydawać by się mogło, że motocykle podróżne nie będą mieć racji bytu w tak niskiej klasie pojemnościowej. Jednak, jak pokazały testy, a przede wszystkim popularność modelu wśród odbiorców, początkujący turyści motocyklowi docenili takie walory jak dojrzała prezencja, dużo miejsca za sterami, czy bogate wyposażenie. Co zmieni się w najnowszej wersji dostosowanej do wymagań normy Euro 5?

Junak RX One 125 2021: mocy przybywaj!

Skontaktowaliśmy się w tej sprawie z firmą Almot, będącą właścicielem marki Junak i dystrybutorem motocykli. Udało nam się w ten sposób uzyskać dostęp do oficjalnie potwierdzonych danych technicznych motocykla, który już niebawem powinien zawitać w polskich salonach marki. Najważniejszą zmianą, jaką podpowiadały szpiegowskie zdjęcia i jaka zostałą potwierdzona przez producenta, jest zmieniony napęd. W nowej wersji Junaka RX One 125 w ramie wyląduje chłodzony cieczą silnik, który nie tylko dostosowany został do wymagań normy Euro 5, ale także generuje znacząco większą, bo aż o 20% moc. 12,2 KM to nie jest co prawda rekord w tej klasie, ale przy tak niewielkich mocach nominalnych ta różnica będzie z pewnością więcej niż odczuwalna. To właśnie lekki niedosyt w kwestii dynamiki był chyba największą bolączką dotychczasowego modelu. Teraz wszystko wskazuje na to, że będzie znacznie ciekawiej, dynamiczniej i bezpieczniej. Bezpieczniej także dla silnika, bo układ chłodzenia cieczą w znacząco lepszy sposób jest w stanie zadbać o żywotność i stabilność pracy w różnych warunkach. Chłodzenie cieczą sprawia także, że silnik pracuje zauważalnie ciszej i jest bardziej wydajny, przez co można spodziewać się poprawy nie tylko dynamiki, ale i ekonomii w kwestii apetytu na paliwo.

Mamy szpiegowskie zdjęcia nowego Junaka w kamuflażu! Co to za motocykl?

Co ciekawe, z danych technicznych wynika to, czego nie dało się zauważyć na zdjęciach. Siedzenie ma być teraz na wysokości 760mm, w stosunku do 790 mm w poprzedniku. To oznacza aż 30 mm bliżej nogom do ziemi. Osoby o niższym wzroście mogą zacząć klaskać z radości. Kolejną ze zmian – tym razem drobniejszą, ale nie pozostającą bez wpływu na charakter motocykla, jest wyższy o 10 mm profil tylnej opony. Taka konfiguracja powinna poprawić trakcję. Co całkowicie przewidywalne, wzrosła również prędkość maksymalna. Junak już przyzwyczaił nas, że te parametr podaje zawsze zgodnie z danymi z homologacji, ale i tak wiemy, że zdecydowana większość ich modeli wykręca znacznie wyższe wyniki niż na papierze. Jeśli poprzednia wersja miała oficjalnie Vmax 90 km/h, a nowe wcielenie 95 km/h, to znaczy, że realna różnica może być znacznie większa. Jak tylko dorwiemy testówkę, to sprawdzimy organoleptycznie ten parametr. To jednak co dziwi to spora różnica w wadze sprzętu: 162 kg naprzeciw 175 kg, oznaczałoby, że nowy silnik z dodatkowymi elementami oraz inne dostosowane do wymogów Euro 5 dodatki przyniosły łącznie 13 kg dodatkowego balastu. Czy większa moc będzie w stanie przełożyć się zatem na większa dynamikę? Z pewnością sprawdzimy to przy pierwszej okazji.

JUNAK RX ONE 125: TURYSTYKA MOTOCYKLOWA DLA POSIADACZY PRAWA JAZDY B.

Nie wiemy jeszcze takich rzeczy, jak np. czy głowica silnika jest cztero- czy dwuzaworowa oraz co dokładnie względem detali zostanie zmienione, ale wygląda na to, że jesteśmy świadkami ewolucji udanego modelu. Ewolucji w zdecydowanie dobrą stronę.

Junak RX One 125 2019 VS 2021: dane techniczne

Junak RX One 125 2019:

POJEMNOŚĆ
125 CM³
RODZAJ SILNIKA
CZTEROSUWOWY, JEDNOCYLINDROWY, OHC
ZASILANIE SILNIKA
WTRYSK PALIWA
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA
90 KM/H
MOC
7,6 KW / 10,34 KM (PRZY 8500 RPM)
WAŁEK WYRÓWNOWAŻAJĄCY
TAK
ROZRUCH
ELEKTRYCZNY
HAMULEC PRZÓD
TARCZOWY HYDRAULICZNY
HAMULEC TYŁ
TARCZOWY HYDRAULICZNY
ROZMIAR OPONY PRZÓD
100 / 80 – 17
ROZMIAR OPONY TYŁ
120 / 80 – 17
WYMIAR DŁ. / SZER. / WYS. (mm)
2090 / 865 / 1280
MASA WŁASNA
162 KG
DOPUSZCZALNE OBCIĄŻENIE
150 KG
WYSOKOŚĆ SIEDZISKA (mm)
790
POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA PALIWA
14 L
ILOŚĆ MIEJSC
2

Junak RX One 125 2021:

POJEMNOŚĆ
125 cm³
RODZAJ SILNIKA
CZTEROSUWOWY, JEDNOCYLINDROWY, OHC, CHŁODZONY CIECZĄ
ZASILANIE SILNIKA
WTRYSK PALIWA
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA
95 km/h
MOC
9,3 kW / 12,2 KM (przy 9500 RPM)
WAŁEK WYRÓWNOWAŻAJĄCY
TAK
ILOŚĆ BIEGÓW
6
ROZRUCH
ELEKTRYCZNY
HAMULEC PRZÓD
TARCZOWY HYDRAULICZNY
HAMULEC TYŁ
TARCZOWY HYDRAULICZNY
ROZMIAR OPONY PRZÓD
100 / 80 – 17
ROZMIAR OPONY TYŁ
120 / 90 – 17
WYMIAR DŁ. / SZER. / WYS. (mm)
2085 / 830 / 1285
MASA WŁASNA
175 KG
DOPUSZCZALNE OBCIĄŻENIE
150 KG
WYSOKOŚĆ SIEDZISKA (mm)
760
POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA PALIWA
14 L
ILOŚĆ MIEJSC
2

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

  1. 9,3 KW to dokładnie 12,65 KM a nie 12,2 KM. Wystarczy aby policzyć na kalkulatorze ( 9,3 x 1,36 ), To naprawdę nie takie trudne ! Prawie 0,5 KM w klasie 125 to naprawde dużo

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button