(Nie)Żywotność pasków napędowych w skuterach i objawy zużycia

Pas napędowy w skuterze, podobnie jak łańcuch w rowerze jest elementem nieodzownym do przenoszenia siły na koło napędowe. Przekonajmy się dziś wspólnie ze Skuterowo.com czy warto oszczędzać przy wyminie tego podzespołu, oraz zastanowimy się, czy warto poświęcać mu więcej uwagi.

Zerwany pas napędowy
Zerwany pas napędowy

Noc z piątku na sobotę, wracając z wieczornego spotkania ze znajomymi jesteśmy wraz ze swoim skuterem oddaleni 20 kilometrów od miasta. Od pewnego czasu mamy wrażenie jakby nasz pojazd gorzej przyśpieszał, spadła jego prędkość maksymalna, a silnik pracował na wyższych obrotach. W pewnym momencie jednostka napędowa zaczyna szaleć. Obroty nagle wzrosły do wartości jakich nigdy nie doświadczyliśmy, mimo to pojazd zwalnia, zatrzymuje się. Będąc w lekkim szoku spychamy swoje dwa kółka na pobocze. Mimo naszych starań pojazd fizycznie nie chce ruszyć. Tak, pękł pas napędowy!

Co byście zrobili w analogicznej sytuacji, w środku nocy, w lesie, w totalnej ciemności? No właśnie, trudno powiedzieć. W przypadku poważnej awarii samochodu zawsze można go zamknąć i wrócić po niego, zamawiając wcześniej taksówkę, albo korzystając z pomocy przyjaciół. W tym przypadku bez furgonetki, albo przyczepy nic nie da się zrobić…

Niestety. Próby odkręcenia podzespołów przeniesienia napędu niemal zawsze kończą się porażką

Mnie to nie dotyczy, mam przy sobie zapasowy pasek! Jak się ostatnio przekonałem na przykładzie jednego z moich znajomych to nic nie da. Odkręcenie sprzęgła/wariatora bez użycia klucza pneumatycznego jest po prostu niemożliwe. Chyba, że posiadamy narzędzie, które skutecznie zablokuje te elementy podczas próby “ruszenia gwintu”. Tutaj sprawdzonym rozwiązaniem zdaje się być użycie klucza do szlifierek kątowych. Jednak ze względu na konstrukcję obudowy przekładni nie zawsze jest to możliwe. Zobacz. Swoją drogą dziwne jest, że żaden z producentów skuterów nie pomyślał nad taką budową elementów przekładni, które są możliwe do zdemontowania bez użycia specjalistycznego sprzętu. A zapewne byłoby to możliwe.

Co rekomenduje Skuterowo.com?
Po pierwsze: Stałe monitorowanie pasa napędowego. Spadek osiągów przy jednoczesnym podwyższeniu się obrotów to jedna z oznak zużycia tego elementu. Jeśli po zdjęciu obudowy zauważymy pęknięcia, lub jeśli jego grubość jest widocznie mniejsza należy bezzwłocznie dokonać wymiany.
Po drugie: Inwestycja w jakość. Pasek można nabyć już za 19 PLN. Jednak gwarantujemy, że jego czas eksploatacji (żywotność) będzie znacznie krótszy. Zakup markowego produktu zapewnia 10, a czasem nawet 20 tysięcy kilometrów przebiegu bez problemów z jego strony. Takie sytuacje miały miejsce w produktach sygnowanych logo Hondy, czy Suzuki w maszynach z o wiele większym momentem obrotowym, niż jak to jest w silnikach o pojemności w okolicach 50 ccm.

Raz na miesiąc warto zajrzeć pod obudowę przekładni

Jak wpłynąć na żywotność pasa napędowego? Podstawą jest ogólne poszanowanie dla skutera. Nagłe przyśpieszanie, permanentne przeciążanie napędu na pewno nie wpływa dobrze na jego optymalne zużycie. Dodatkowym czynnikiem jest nierównomierne wycieranie się jego bocznych krawędzi. Przyczyną tego stanu rzeczy mogą być np. luzy w układzie przeniesienia napędu, nieprecyzyjnie wykonane sprzęgło, czy wariator.

Aby nigdy Cię to nie spotkało “w szczerym polu” doglądaj jak się ma jeden z najważniejszych podzespołów skutera. Nie oszczędzaj na jego wymianie i zakupie. Koszty materialne i niematerialne związane z powstaniem takiej usterki, zwłaszcza poza miastem będą na pewno większe, niż 70 PLN.

Fot.: Skuterowo.com

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button