Motocykle 125 na prawo jazdy kategorii B. Lepiej nowy czy używany?

Oferta rynkowa nowych i używanych jednośladów 125 jest ogromna. Od niedrogich, używanych pojazdów z kilkuletnią historią, po nowoczesne, bogato wyposażone motocykle za kilkanaście tysięcy złotych. Jaki jednoślad 125 lepiej wybrać? Nowy czy używany?

Przede wszystkim warto pamiętać, że każdy, kto posiada prawo jazdy kategorii B od minimum 3 lat (lub motocyklowe prawo jazdy kategorii A1) może poruszać się motocyklem lub skuterem o pojemności do 125 cm3. Pojazd taki musi mieć pojemność nie większą niż 125 cm3, a moc nie większą niż 11 kW (czyli ok. 15 KM). Co ważne, stosunek mocy do masy nie może przekraczać 0,1 kW / kg. Ostatnie obostrzenie skutecznie uniemożliwia korzystanie z wyczynowych 125-ek sprzed lat – o czym warto pamiętać przy zakupie pojazdu używanego.

Jednoznaczna odpowiedź na pytanie, czy lepiej zainwestować w pojazd nowy, czy używany jest praktycznie niemożliwa, ale kilka zmiennych powinno ułatwić wybór. Oczywiście wszystko zależy od tego, w jaki sposób chcemy korzystać z naszego jednośladu o pojemności 125 cm3 oraz jaki posiadamy budżet.

Nowy motocykl lub skuter to wygoda związana z posiadaniem gwarancji, niezużytego pojazdu, który – przy niskim wysileniu jednostek napędowych 125-ek – będzie bezobsługowy przez dłuższy czas. Z drugiej jednak strony, 125-ki najczęściej używane są do dojazdów do pracy, a z racji nieskomplikowanej konstrukcji nawet pojazdy z rynku wtórnego mogą oferować sporo korzyści przy niższej cenie.

Nowe motocykle 125 – za i przeciw

Oprócz wyższej ceny zakupu i utraty wartości w pierwszym roku, nie ma argumentów przeciw zakupowi nowego motocykla bądź skutera 125. Nowy pojazd, bez względu na markę, posiada gwarancję, a oferta rynkowa jest ogromna. Poczynając od azjatyckich produkcji oferowanych przez polskie spółki, użytkowych i niedrogich motocykli, po japońskie i europejskie produkty premium za ponad 20 000 zł. Którym warto się przyjrzeć?

Romet i Junak posiadają szeroką ofertę nowych 125-ek do 10 000 zł. Motocykle te posiadają gwarancję, prostą konstrukcję i sprawdzą się jak użytkowe, niedrogie pojazdy do dojazdów. Współczesne Romety i Junaki od dłuższego czasu są w szczycie polskich bestsellerów sprzedaży.

Najtańsze produkty japońskie kosztują powyżej 10 000 zł. Tutaj znajdziemy skutery Hondy i Yamahy (kolejno PCX 125 i NMAX) lub motocykle segmentu „urban mobility”, np. Yamaha YS125 czy Honda CB500F. Lepiej wyposażone 125-ki tych samych marek to nawet kilkanaście tysięcy złotych. 15 000 zł za nowoczesne Suzuki GSX-S125 czy już w okolicach 20 000 zł za np. Yamahę MT-125.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Używane motocykle 125 – za i przeciw

Zakup używanej 125-ki na pewno będzie łatwiejszy niż zakup używanego samochodu. 125-ki posiadają nieskomplikowane, niewysilone jednostki napędowe i co do zasady proste konstrukcje. Rzadziej używane są do sportu czy nawet ostrzejszej jazdy po drogach, a częściej praktycznie – do dojazdów. Przy zakupie używanej 125-ki należy przyjrzeć się standardowym częściom eksploatacyjnym, a najlepiej zabrać motocykl do specjalistów. Profesjonalny mechanik motocyklowy nie będzie miał problemu ze zidentyfikowaniem ewentualnych problemów danego egzemplarza.

Z racji tego, że wyżej wymienione Romety i Junaki można kupić nowe już za kilka tysięcy złotych, sens zakupu pojazdu używanego tych marek jest nieco mniejszy. Jeśli „używka”, to najlepiej taka, która jest już po okresie największych strat wartości, a nadal posiada przyzwoity przebieg i rocznik. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem będzie trzymanie się sprawdzonych produkcji japońskich, a w przypadku skuterów – także włoskich.

Ceny, w zależności od modelu i rocznika, będą wahać się od 3 do nawet 10 000 zł. Wszystko zależy od tego, na jaki pojazd się skusimy.

Oczywiście, największym minusem przy zakupie używanego jednośladu jest brak gwarancji producenta. W przypadku niewysilonych 125-ek nie jest to problem ogromny, ale należy mieć na uwadze zwiększone ryzyko. Dla osób, które planują wykorzystywać 125-kę użytkowo, do codziennych dojazdów – nowy motocykl/skuter może być rozwiązaniem bezpieczniejszym. Zwłaszcza w przypadku posiadania własnej działalności gospodarczej, gdy część wydatków można umieścić w kosztach.

Skuter 125 czy motocykl 125?

Wybór między skuterem i motocyklem to kwestia zupełnie indywidualna i mocno zależna od tego, co planujemy. Skuter lepiej sprawdzi się w mieście. Niżej położony środek ciężkości, mniejsze koła, schowki i – przede wszystkim – bezstopniowa przekładnia. Jazda skuterem jest bajecznie prosta i wygodna. Skutery są funkcjonalne i oferują lepszą ochronę przed deszczem czy wiatrem. Nieduża 125-ka z centralnym kufrem i szybą pozwoli nam cieszyć się z jednośladu przez większą część sezonu.

Motocykl 125 sprawdzi się lepiej jako „przepustka do motocyklizmu”. Motocyklowa pozycja za kierownicą, manualna skrzynia biegów – to wszystko to, co znajdziemy w „dużych” pojazdach, tylko w nieco słabszej formie. Motocyklem bez problemu pojedziemy także na weekendowy wypad – oczywiście w granicach rozsądku.

Nowy, markowy skuter czy motocykl 125 japońskich marek można kupić już w okolicach 12 000 zł. Wiele z nich oferowanych jest z pakietami finansowania. Bez trudu można zaopatrzyć się w nowy pojazd za 300 zł miesięcznie, przy niewielkiej wpłacie własnej. Dobrym przykładem jest chociażby Honda PCX 125.

Wybór pomiędzy nowym a używanym jednośladem 125 to kwestia zupełnie indywidualna. Bez względu na ostateczną decyzję – 125-ka to zawsze dobry pomysł!

[trending]

 

 

Inne publikacje na ten temat:

2 opinii

  1. Ktoś pomylił swormułowanie bo w dzisiejszych czasach motocykle 125cm to motorower i wiadomo że wszystko zależy jak trafi bo używka czasem jest lepsza jak nowe bo nowe też się popsuć może zależy kto i jak dba

  2. 125 to “motorower” ? na główkę upadłeś?
    Motorower to dość jednoznacznie opisana konstrukcja – pojemność do 50cm, prędkość do 45km/h

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button