Motocykl lub motorower dla wysokiej osoby: Jak wybrać jednoślad?

Wybór odpowiedniego motocykla, motoroweru albo skutera dla wysokiej osoby stanowi spore wyzwanie. Nie tylko ze względu na komfort jazdy, ale także na wygląd naszej sylwetki na konkretnym jednośladzie. Co i jak dla siebie wybrać?

Uogólniając problem dotyczy ludzi o wzroście przekraczającym 185. Powyżej tej liczby zazwyczaj zaczynają się problemy i wątpliwości co do wyboru konkretnego motocykla. Są one w pełni uzasadnione. Bowiem wybór niewielkiego jednośladu negatywnie wpływa na jazdę.

W pierwszej kolejności problemem okazują się kolana. Ważne jest, aby sprawdzić czy w normalnej pozycji podróżnej mamy możliwość swobodnego operowania kierownicą. To ważne również ze względu na bezpieczeństwo. Najgorzej jest w przypadku niewielkich skuterów o małym dystansie pomiędzy kanapą – kierownicą – podłogą. To trzy kluczowe punkty. Najmniejsze maszyny posiadają jeszcze jedną wadę – niewielką podłogę, przez co niewygodne może okazać się trzymanie na nich stóp. Wówczas konieczne będzie ich przykurczanie co często powoduje ból i drętwienie.

Wysokość siedziska – bardzo istotny parametr często pomijany w danych technicznych. Niewielu producentów mówi na jakiej wysokości znajduje się kanapa w danym jednośladzie. Posiadając tę wartość możemy w łatwy sposób sprawdzić na ile wspomniana liczba pokrywa się z wysokością naszych pośladków. To oczywiście względne porównanie, nie sprawdzi się ono w przypadku maszyn typu chopper i cruiser. Dlaczego? Bowiem niski poziom kanapy często jest rekompensowany sporym dystansem pomiędzy siedziskiem, a podnóżkami, które znajdują się na przodzie pojazdu, a nie jak w tradycyjnych motocyklach pod silnikiem. To jedyny sposób zapewnienia prawdziwie “chopperowej” pozycji za kierownicą.

Największym błędem jest sugerowanie się zdjęciami pojazdów w sieci. Ciężko na ich podstawie ocenić proporcje – zwłaszcza jeśli na fotografiach nie znajdują się ludzie. Stąd też najważniejsze są przymiarki. Motocykl czy skuter powinno się mierzyć jak spodnie czy nową bluzę. Dlatego przed zakupem konieczna jest wizyta w salonie. Najlepiej w towarzystwie zaufanej osoby, która bez skrępowania wyrazi swoje zdanie. Odwiedziny punktu sprzedaży pozwolą nam ocenić naszą pozycję za kierownicą i jej ergonomię. Bardzo dobrze jakby udało się namówić sprzedawcę  na kilkanaście metrów jazdy testowej w ostrych winklach. Przy tej okazji osoba nam towarzysząca spojrzy chłodnym okiem na tandem ty + motocykl i oceni czy przypadkiem nie wyglądamy na tym konkretnym modelu idiotycznie.

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

8 opinii

  1. Cześć, jestem nowym posiadaczem skuterka. Po dwóch tygodniach nazwy mam dwa pytania na które nie bardzo znalazłem odpowiedź. Moze Wy mi pomożecie. 1. Yamaha Cygnus X 125 wtrysk: paliwo 95 czy 98 ? Czy ma to jakiś wpływ nie na osiągi ale np. na czystość lub kulturę pracy. 2. Jestem dość wysoki, ostatnio odkryłem że mogę spokojnie siadać na początku miejsca pasażera 🙂 wtedy mogę wyprostować nogi, co daje większą wygodę, odczuwa że cięzej troche utrzymać równowagę przy bardzo niskich prędkościach lecz pytanie czy to kwestia przestawienia się, czy to np. jest niebezpieczne … Dzieki za pomoc.

  2. Marcin Renie… napisał:

    95 czy 98 ?

    Trudno mi powiedzieć jak to jest w Yamaszce , ale mój Kymczak na 98 jeździ duuuużo lepiej i mniej pali, a jak się to ma do trwałości, trudno takie info znaleźć.

    Pozdrawiam

  3. Też uważam, że różnica 95 vs. 98 jest symboliczna. Ważne jest, żeby 95 była właściwej jakości. Nie da się ukryć, że po zalaniu kiepskim paliwem, silnik może zachowywać się dziwnie. Przy dobrej 95 różnica powinna być niezauważalna…
    +++
    Co do sposobu siedzenia, to wzrost, a w zasadzie długość nóg ma duże znaczenie. U mnie np. (Aprilia SR MAX), jak założę nogi wyżej na podnóżki, to mam ograniczony zakres skrętu kierownicą. Kompletnie nie ma to znaczenia, jak jadę ekspresówką, albo po długiej prostej, ale już jak się pojawiają zakręty, to muszę nogi opuścić. Tak więc jest to indywidualna sprawa i musisz to dostosować do swoich ^parametrów^… ;)))

  4. a lałeś kiedyś 95 ale z innych stacji? bo sie może okazać że na 95 ze stacji B jeździ jak na 98 ze stacji A.
    Zalecaną masz nawet bezołowiową 90 wg manuala. Silnik nie ma czujnika spalania stukowego wiec nie jest w stanie kombinować z zapłonem do granicy styku. Do tego kompresja 10,8:1 to też jeszcze żaden hardkor.
    Nie ma tam warunków do wykorzystania dobrodziejstw benzyny 98.

  5. wysokość środka ciężkości to może mało zmienia ale przenosi go bardziej na tył (gdzie skuter i tak jest cięższy). Natomiast skuter jest pojazdem stworzonym w celu wygodnego przemieszczania się. Więc wykorzystuj to jak się da. Masz takie podnóżki, inne podnóżki – im więcej tym lepiej bo się można na siedzeniu pokręcić

  6. Najważniejszy jest parametr, którego nie podaje nikt, czyli odległość od góry kanapy do podnóżka.
    Wszelkie modyfikacje wysokości motocykla nic nie dają, jeśli nie zmienia się odległość podnóżek-kanapa.
    W przypadku skuterów nawet maxi jest to samo, siedzenia wyżej i podłogi też.
    Ujdą jeszcze te skutery, w których mamy normalną kierownicę, wtedy można kombinować z podnoszeniem kanapy i riser-ami kierownicy
    Natomiast przy obudowanej kierownicy nie ma żadnego ruchu, niestety

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button